Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag att han ska få gå bakom stallet och sen har grannens dotter en Shire valack som hon ska låna ut så vi ska ha honom med Barre...så jag hoppas det funkar så han slipper gå själv...:) *peppar peppar*
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

han sprängde sig i genom trästaket:eek:

Sambon och jag ska fixa hagen när han kommer hem sätta el tråd innanför också...tror du det är bra??
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Tur att det gick bra för honom:)

Tack för styrkekramarna!

Kramar Lisa
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Men usch vad jobbigt. Har inte Barre gått med andra hästar innan?
Det låter ju onekerligen som att han har haft problem med andra hästar, för en normal häst beter sig inte sådär!

Du får helt enkelt se till att ha honom i en egen hage. Går det inte att ens ha honom granne med de andra så får han väl gå med "isolerat".
Vissa hästar har inte fått vara med om flockkänslan redan från början, och det är då det kan bli såhär - tyvärr.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Jag tycker inte du ska gräma dig själv. Tvärtom beundrar jag dig för att du tänkte så snabbt. Flera skulle få panik och inte kunna röra en fena. Du kunde inte ha gjort nåt annat. Det är normalt att man vill försöka få sina hästar att gå tillsammans. Det som har hänt har hänt, nu kan du bara hoppas på att båda blir friska snart.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Har varit ute för detta några gånger, då snälla ponnyer blivit som förbytta, en ponny gav sig på ett bruks nordsvensk sto och jagade henne trots att hon skrek och pissade i farten, livrädd. Reste sig över henne och drog ner henne genom att hänga sig på manken, när hon föl gick han ner på knä och gav sig på henne med bett och sparkar.

han var helt galen. Och detta var en gammal ridskole ponny som aldrig tidigare visat sådana tendenser.

tror att det beror på att det var hästen han gick med en gammal nordsvensk som var otroligt ranghög, de två fungerade hyffsat, en av de hästar som den gamla nordsvensken accpeterade. Så när det kom en tredje häst till flocken blev ponnyn som galen och ville absolut få bort henne.

Det hände samma sak en annan gång med en annan ponny, men samma nordsvensk som sällskap när den tredje kom till hagen även det en ponny märr av låg rang. Gick denna andra ponny till anfall, stoet blev så rädd att hon bara stod längst ner i hagen gick knappt att få in henne.

Mest troligt var det den gamla nordsvensken som triggade detta beteende hos båda ponnyer, då de inte ville ha in någon ny i flocken trots att det var ston och allt.

Nordsvensken däremot försökte springa imellan i båda fall.

Hästar är speciella varelser.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Usch vilken mardröm.Hoppas pållarna blir hela och fina snart igen.
vi står inför ett ihopsläpp på söndag och det är lika nervigt varje gång....
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

:eek: Så bara för att man vill slippa ev skador och ekonomiska förluster så ska ett flockdjur gå ensam? Innan man ens har försökt att testa. Och dessutom om djuret redan i unga år får möjlighet till ett naturligt leverna så är ju chansen mkt stor att de kan leva naturligt som gamla oxå.
Sedan får man ju ta varje fall för sig. Men att utgå från att ett naturligt leverne är både skadligt och kostsamt är ju alldeles :eek:.


Förresten så är uttrycket "naturligt leverne" ganska dumt utryck. Man gör sitt bästa för att djuret ska må så bra och ha det så bra som möjligt. Punkt.

//Ang. högtryckstvätten. Hur är det möjligt? :confused::D
Jag ser bara en massa sladdar/slangar framför mig, och en stor hage. :crazy:Tycker oxå att idén är suverän;), men praktiskt så kan jag inte få det att fungera. :bump: Använder mig av en massa smilies för att dra udden ur detta, tycker bara att själva idén i min värld ger en komisk situation.

Tycker TS har testat klart!
Självklart ska hästar gå själva om man riskerar skador eller ekonomisk förlust!!
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Tycker TS har testat klart!
Självklart ska hästar gå själva om man riskerar skador eller ekonomisk förlust!!


Vilken tur att du kollade av vem mitt inlägg var riktat till. :bow:
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Idag nästan samma vissa:cry:

Ställde Barre i en annan hage idag och tror ni inte då att häst j*veln springer rätt in till stoet??

TVÅ STAKET FICK HAN SPRÄNGA!:eek::cry:

Men som tur var hann jag "skärma" bort honom...så att jag kunde ta in Tossan.
Barre springer ju ut från hagen och ut på åkern och sen fick man jaga häst 1 timme:mad:

Jag håller på att bli knäckt, vad ska jag göra???

Har funderat på om man ska låna en shire eller något stort till honom så han fattar att han inte e så tuff...men va hjälper det??:(

Jag tänker inte släppa ihop några av mina hästar ihop...men dom måste ju sällskap...:confused:

I natt kom det två små shettis damer till min lilla dotter men dom e vana att gå själva ihop så dom ska få gå ihop.

Funderar även på att flytta Barre ner bakom stallet hagen ist, då ser han inte dom andra hästarna...men de kanske är dumt??:devil::(

Har ni några förslag???

Lisa

Men var det inte vallacker ?? Varför kan inte han få gå med stoet då eller nån av vallackerna`?
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

......om man riskerar skador eller ekonomisk förlust ... det är ju då med andra ord jämt:eek:
Då kanske man ska skita i att rida dem också eftersom den vanligaste besöksorsaken på klinik är hälta, och den vanligaste diagnosen är någon typ av förslitningsskada orsakad av ridningen. Men kanske man också ska strunta i att överhuvutaget ta ut dem ur boxen, för de kan ju slita sig eller halka i stallgången.:eek:... ...fast då kanske man helt enkelt ska strunta i att skaffa häst, för att en häst riskerar att få skador eller att man drabbas av ekonomisk förlust det får man nog allt räkna med då och då som hästägare.


Till Ts, jag förstår din knepiga situation och det du råkade ut för var en otrevlig och relativt ovanlig situation , att vissa använder detta som ett argument för att ha sina hästar ensamma är dock inte rätt.

Hästar är och förblir flockdjur med ett stort behov av det sociala umgänget med andra hästar. Att vissa hästägare vägrar ta in detta är sorgligt och visar på brist på empati och dålig förståelse för sin hästs behov.

Att hästar skadar varandra är ovanligt men händer självfallet, dock är detta inte skäl nog att förvägra dem ett grundläggande behov av artsällskap.
I själva verket uppträder just de flesta av dessa "raseriutbrott" från hästar som tillbringat stora delar av sina liv utan sällskap eller med bara en eller 2 hästar som sällskap.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

I själva verket uppträder just de flesta av dessa "raseriutbrott" från hästar som tillbringat stora delar av sina liv utan sällskap eller med bara en eller 2 hästar som sällskap.

Det här håller jag med om. Jag har bara träffat en häst som upppfört sig liknande ts häst och den hade ingen vana att umgås alls med hästar ända sedan fölåldern av olika skäl. Som vuxen var den var bla galopphäst och levde ett liv på banan många år. Därefter omöjlig med andra. :crazy:

Det som löste situationen var att ägaren lät en mycket ung häst (just skild från mamma dvs ett halvår cirka) gå med den på prov.

Nästan alla hästar har instinkten att vara snälla mot yngre. Det hade även denna. Så det fungerade bra och sen efter en längre tid kunde denna häst även gå med andra utvalda, dock inte med andra valacker OCH ston, bäst var det med enbart valacker. Ett mkt bättre liv i alla fall för den hästen:bow:
Den lilla lärde ut socialt umgänge och koder:idea: Faktiskt. Inte säkert det alltid går dock.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Men usch vad jobbigt. Har inte Barre gått med andra hästar innan?
Det låter ju onekerligen som att han har haft problem med andra hästar, för en normal häst beter sig inte sådär!

Du får helt enkelt se till att ha honom i en egen hage. Går det inte att ens ha honom granne med de andra så får han väl gå med "isolerat".
Vissa hästar har inte fått vara med om flockkänslan redan från början, och det är då det kan bli såhär - tyvärr.

Jo han har stort sätt alltid gått med andra hästar...så jag vet inte vad som flugit i honom.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Men var det inte vallacker ?? Varför kan inte han få gå med stoet då eller nån av vallackerna`?

Båda är valackar, mitt sto släpper inte in någon annan häst i hagen ...det är hennes plats.

Basse nästan alltid gått själv - så han ska få gå själv tills vidare
Tossan är det ingen ide att släppa ihop med någon annan - hon är tjur kärring...och vill va själv i hagen.
Lisa o Lillan ska få gå ihop - bara dom två
Barre ska ut bakom stallet m. en shire
Teddy och Alone går ihop...och dom två får gå ihop själva...tajta!

Nu tänker jag ha det så här mina hästar har gått själva annars utan problem och sen tkr säkert vissa av er att jag e skit dum som gör så.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

det håller jag med om men jag skulle inte släppa in en häst som skadar andra bara för att han måste ha sällskap.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Det gjorde jag, det var ditt inlägg jag reagerade på, håller inte med dig helt enklet.


Och då måste jag bara få veta varför du blandade in TS i det hela när mitt inlägg inte var till denne eller ens handlade om denne.

Förutom episoden om högtryckstvätten.
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

Och då måste jag bara få veta varför du blandade in TS i det hela när mitt inlägg inte var till denne eller ens handlade om denne.

Förutom episoden om högtryckstvätten.

En del av inlägget var till TS/tråden en del var till dig, missade att rikta det till respektive
 
Sv: Häst slagsmål...*ledsen*...#långt#

En del av inlägget var till TS/tråden en del var till dig, missade att rikta det till respektive

Så du tycker det det är okej att sätta en häst själv utan att ens testa/veta om den går ihop med andra? För det var väl den meningen som var till mig, iom att det markerade fetstilta i mitt inlägg?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 350
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp