Bukefalos 28 år!

Häst som är ny på kandar

mackan

Trådstartare
Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika stänger osv som han kanske skulle gilla bättre osv... men istället så har min häst snarare accepterat kandaret jag börjat med rakt av och utan mankemang. så nu till min fråga:
ni som måstat byta/fixa/nixa osv - vad har problemen varit?
Jag är väl sjuk det inser jag, men jag kan inte riktigt komma över att det verkar ha varit rätt från början rakt av :cool:

Han är mjuk, lätt, stadig, balanserad och accepterar bettet utan mankemang.
det enda jag märkt skillnad av är att han är mindre förtjust just vid tränsningen. Han brukar kasta sig över betten när jag har enkel bett (för han får en godisbit i samband med tränsning) men med kandaret är han inte lika överförtjust. Vänder sig bort och då tycker jag det är trist när han annars är så positiv. däremot så snart det är inne är allt lugnt, ingen oro eller något med munnen eller hästen och ridmässigt som sagt är han otroligt harmonisk och fin.

jag vet som sagt att jag är väl galen som ens frågar om detta då det inte förefaller vara några problem, men som sagt, jag är ändå nyfiken på de som fått fixa och knixa med olika längder, typer osv , vad som föranlett att ni fått göra så, dvs hur har hästen varit och uppfört sig?

mackan/ som i brist på annat tydligen måste uppfinna ngt att problematisera :crazy:

rent allmänt kan jag väl tillägga att hästen i sig är tämligen okomplicerad på vanliga tränsbett vad jag erfarit. har aldrig behövt styra särskilt utan varierat flera bett i många år, och han funkar på de flesta. framför allt har jag använt tredelat eggbett samt rakt muffbett, samt novabett för variation och gör fortfarande. Inga stora skillnader oavsett vilket av de tre som används, men använder dem självklart i lite olika syften beroende på arbete osv.

Hästen har en relativt liten och kort mun, storlek 10,5.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är ny på kandar

Min (ponny) är ju likadan, stoppade in kandaret och det blev ingen direkt skillnad, tror att hon gick bättre med det till och med.
Hon tycker dock inte om när man kandarar, då måste hon gapa och fladdra med tungan, men efter några minuter så förstår hon vad hon har i munnen. :)
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Så var min ponny med. Han var precis som om jag tränsat som vanligt. Inget konstigt alls.

Att din häst vänder sig bort kanske bara har att göra med att den får svårare att äta med två bett i munnen. Och godisen lockar inte lika mycket då.

Jag har bytt stång på min häst. Men det var mest för att han har "gubbläppar" som blivit tjocka och utan elasticitet med åren. Han är 28 år i år. Jag var rädd för att de skulle nypas mellan kedja och bett. Första stången blev lite varning på att det skulle kunna hända. Nuvarande stång med annan utformning och längre krokar ger inte möjlighet för det.

PREn jag rider får man vara försiktig med tungfrihet på. Det blir för skarpt för honom. Han vill ha trycket mer på tungan. Det är minimala små saker som man kanske inte märker om man inte provat en del olika på honom och noga lyssnat till hans respons.

En arab jag red ville hellre ha lite tungfrihet.

Jag har nu testat lite olika stänger på min häst. Och han går bäst på min sprengerstång med framåtlutad låg tungfrihet. Han funkar på de flesta bett helt ok. Men detta blir han snäppet bättre på.

Många börjar ju byta stång när de ridit ett tag på kandar. Först då har man lite referensramar nog.
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Den jag rider nu fick vackert godta det jag köpte(mild variant).

Sprengers på rea, billigt om inte annat.

Men så är han som jag, rätt okomplicerad.
 
Sv: Häst som är ny på kandar

KL
tack allihopa :) :bow:

Jag fortsätter vara glad så får vi se sen om ngt känns värt att ändra/omprova när vi varit igång lite längre på detta.

:bow:
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Som flera sagt innan, var glad och njut :)

Min förra fick vi trixa lite med men han var orolig i munnen på alla bett. På träns red jag med ett eggbett med fasta ringar, då stängde han munnen och tog stöd.

På kandaret kunde jag inte ha fasta ringar, det gillade han inte alls. Till slut blev det ett tredelat bridongbett och en rak stång i gummi. Fungerade inte perfekt men tror att det var så nära det gick att komma med bett som var godkända för tävling. Han var väldigt känslig i munnen så det fungerade så länge jag var mjuk och stadig i handen.

Hästen jag hade innan det var som din, jag satte i kandaret i munnen på honom, helt vanliga standardbett, och han älskade det från första stund. Behövde aldrig byta eller trixa. Snarare så att han gillade det bättre än tränset...
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Vad kul att han köpte det rakt av!:)
Jag har testat lite olika kandarstänger, alla med tungfrihet varav ett vippkandar. Till saken hör att jag inte är jättevan att rida på kandar heller så det primära problemet jag haft kan ha varit (och troligtvis är) ryttarfel.
Problemet är att hon har blivit stum i munnen, men när jag bytte till Sprengerstång och Sprengerbett så kände jag en verklig skillnad. Det verkar mer som att det materialet som tilltalar henne då jag även känner skillnad när jag rider på tränsbett som inte är Sprenger.
Jag har en stång som är 13,5 och en tvådelad bridong som är 14, rörliga ringar. Måste ha en så pass lång stång för hon är bred i huvudet.
Vad har du för stång/bridong, strl osv?
Märker också att hon blir något mer ovillig att tränsa med kandaret men det kan bero på att jag står och fumlar och försöker göra allt så smidigt som möjligt (och så blir det tvärt om...:grin:)
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Tack igen :)
Jag har en tredelad bridong med fasta ringar. stången har tungfrihet fast väldigt liten sådan, jag letade rätt länge innan jag hittade det. ( jag chansade på skulle passa bäst till en tidigare häst jag red). porten är mycket kort på längden, och mycket svagt rundad eller hur jag ska förklara det.

har 10,5 på bägge betten och det verkar funka bra då bridongen ändå verkar få tillräcklig plats innanför stången.

kedjan har jag fodrad med en vanlig kindkedje tunnel. har även skumrem på honom.
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Om de blir stumma i munnen har man vanligen ridit lite för mycket(och fel) på stången. En stång ska alltid komma till eftergift som normalläge. Snabba och känsliga händer! Heja heja!
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Absolut, så kan det mycket väl vara, men jag har känt av stumheten direkt när jag börjat rida utan att jag ens tagit i stångtygeln. Hon är likadan om hon får in ett tränsbett hon inte gillar eller om hon inte tycker nosgrimman sitter bra. (Lite känslig dam :))
Snabba känsliga händer, tänk om man kunde tatuera in det på insidan av ögonlocken :D

Sorry Mackan för OT
 
Sv: Häst som är ny på kandar

När jag köpte min häst så var det meningen att hans kandar skulle följa med honom men p g a att det gick på en enda dag när allt blev klart (med godkända plåtar av förs bolaget) och min transportör kunde hämta honom efter några timmar, så kom aldrig kandaret med. Säljaren fick tillbringa x antal timmar hos myndigheterna eftersom detta var utomlands.
Nu visste jag sedan provridningen att hästen väldigt känslig på alla sätt och vis och sa därför speciellt till om att stången skulle vara den mildaste som fanns på marknaden (och godkänd för tävling) när jag skulle köpa nya bett här hemma. Eftersom jag inte kan något om kandarbett så litade jag på butikspersonalen som i det här fallet är väldigt kunniga på allt. Utom på kandarbett uppenbarligen. Jag kom hem med Sprengers framåtvinklade stång som har korta skänklar. Den skulle vara sååå anatomisk och snäll emot hästens mun. Problemet med den här stången är bara att den ligger redan i det läget som en stång hamnar i när man tar hästen i munnen. Därför har man inga marginaler överhuvudtaget när man måste ta hästen i munnen med denna stången. Och att bara låta stångtyglarna hänga är inte heller något som alla hästar gillar. Inte att det hänger hur mycket som helst i a f. Sprengers framåtvinklade stång torde därför passa hästar som är hårda i munnen lite bättre.
Min tränare sa att hästar som är vana vid att gå på kandarbett skall ALLTID ha med sig sina egna bett vid ägarbyte. Min häst fick sina egna specialanpassade bett hitskickade så var det problemet löst.
För övrigt så brukar man säga att en häst som går bra på tränsbett går ännu bättre/lika bra på kandar och en häst som inte går bra på tränsbett går ännu sämre/lika dåligt på kandar.
Nu skall jag åka bort i några dagar så jag kan inte svara på eventuella åsikter :D
Och b t w... Stången som min häst är van vid har långa skänklar... Korta skänklar är inte per automatik det mildaste som man kan tro. Det beror på hur betten ligger i munnen, inte på skänkellängden.
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Säger som de andra; Var glad för att slippa trixa!

Jag hade också en himla tur när jag började med kandar på min förra häst -en superkänslig dam. Hon bara accepterade det helt utan trixande, och gick väldigt fint på det. Då hon var väldigt het vid ridning var jag lite nervös för att det skulle bli besvärligt (att hon skulle stressa) med kandaret, men det funkade väldigt fint då hon svarade på mycket mindre och finare hjälper från handen, och kunde vänta.
Får se hur det blir nästa gång en häst ska vänjas in, inte säkert att det går lika lätt...
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Min häst som brukar vara jobbig med bett accepterade kandaret också utan några klagomål, jag har ett rakt kandarstång, dvs det snällaste i kombination med tredelat. Hon vänder inte ens bort huvudet eller håller huvudet högt vid tränsning utan sänker snällt huvudet som vanligt.

Så det är ju bara att vara glad som de andra säger och inte reflektera så mycket över det om hästen är nöjd.
 
Sv: Häst som är ny på kandar

KL

tack till alla ytterligare som svarat och reflekterat i tråden :) :bow:. Jag visste ju att jag typ möjligen försökte uppfinna ngt problem som inte förefaller finnas när jag skrev, men det är alltid nyttigt att ändå få input och få höra om andras erfarenheter.

Kryddan: det var ett intressant "ordspråk" ang. tränsbett/kandar och hästens accepterande därav, det har jag inte hört tidigare, men det låter rätt logiskt när du påpekar det


Supertack igen alla, och givetvis får gärna fler fylla på med sina i tråden!
 
Sv: Häst som är ny på kandar

Att din häst vänder sig bort kanske bara har att göra med att den får svårare att äta med två bett i munnen. Och godisen lockar inte lika mycket då.


Bara en kommentar - här kladdar vi på lite honung på kandaret innan tränsning. Fungerar utmärkt. :D
 
Sv: Häst som är ny på kandar

haha, jag får väl prova det. Har hittills kört med socker men det innebär ju att det tar en stund mellan att betten ska in och sockerbiten kommer till i och med att det är rätt mycket som ska in i hans lilla mun. får prova kladda runt med honung kanske :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 733
Senast: Saigon
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 816
Senast: caballus
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 445
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp