Häst som inte accepterar skänkeln

Ett tips om vet säger att hästen bara testar och inte har ont, säg att du verkligen vill kunna utesluta smärta som orsak, helt säkert, och be vet skriva ut smärtstillande som du kan ge i ett par veckor. Om det blir skillnad på hästen då, så har du ju fått svart på vitt att beteendet beror på smärta och då kanske det är lättare att få vet att gå vidare med fler undersökningar.
 
Ett tips om vet säger att hästen bara testar och inte har ont, säg att du verkligen vill kunna utesluta smärta som orsak, helt säkert, och be vet skriva ut smärtstillande som du kan ge i ett par veckor. Om det blir skillnad på hästen då, så har du ju fått svart på vitt att beteendet beror på smärta och då kanske det är lättare att få vet att gå vidare med fler undersökningar.

Det är ett vettigt förslag, men har en liten hake... För OM det skulle vara magsår, som en del här är inne på, så är det många smärtstillande preparat som förvärrar magsår (men då märker man väl det iofs - att beteendet blir värre).
 
Wow, har aldrig tänkt på detta sätt. Det är verkligen något jag ska kontakta veterinär om, för även om han är så mycket snällare nu i hantering kan det ändå komma stunder ibland då han först står Supersnällt, men plötsligt blir superförbannad sparkas/försöka trycka upp i vägen för att sedan se lika glad ut och se ut som han undrar varför jag sa ifrån...

Jag vill minnas att @Alexandra_W hade en ponny som var precis så - ena stunden glad och snäll och supertrevlig, och andra ett ilsket monster. För att sedan förvandlas tillbaka till den glada o snälla igen. Fanns en lång tråd om detta för kanske något år sedan. Många utredningar gjordes och tillslut hittades mycket riktigt smärta, ponnyn behandlades och blev glad o snäll "på heltid" igen. Med detta i bakhuvudet hade jag absolut försökt utreda eventuell smärtproblematik!
 
Det är ett vettigt förslag, men har en liten hake... För OM det skulle vara magsår, som en del här är inne på, så är det många smärtstillande preparat som förvärrar magsår (men då märker man väl det iofs - att beteendet blir värre).

Men eftersom det var lätt att testa för magsår också, så kan man ju göra det först. Och om det inte funkar, gå vidare så här.
 
Är det lämpligt att bara ge en massa mediciner utan kontroll först?
Normalt sett inte, förstås! Men just när det gäller magsår så hade jag nog kunnat tänka mig att testa, iaf om det finns minsta lilla indikation på att det skulle kunna vara det. Omeprazol är ganska "snällt" (särskilt jämfört med smärtstillande, som oftast inte är lika snällt) och det verkar ganska snabbt, så det är ju ett enkelt test.
 
Är det lämpligt att bara ge en massa mediciner utan kontroll först?

Inte i normalfallet, men just här, där hästen uppenbart inte mår bra, men vet menar att det inte är något fel och inte verkar vilja göra några mer undersökningar, så är det ju ett alternativ där vet inte behöver anstränga sig mer än att skriva ut recept.
 
Jag vill minnas att @Alexandra_W hade en ponny som var precis så - ena stunden glad och snäll och supertrevlig, och andra ett ilsket monster. För att sedan förvandlas tillbaka till den glada o snälla igen. Fanns en lång tråd om detta för kanske något år sedan. Många utredningar gjordes och tillslut hittades mycket riktigt smärta, ponnyn behandlades och blev glad o snäll "på heltid" igen. Med detta i bakhuvudet hade jag absolut försökt utreda eventuell smärtproblematik!

Helt korrekt :)
 
Håller med om att testa medicinering mot magsår som en första åtgård.

Men @kimmis87 vad är det för tabletter som är billiga att ge?? Det enda omeprazol-preparat jag känner till här i Norge är gastroguard, som är sviiiindyrt!
 
Håller med om att testa medicinering mot magsår som en första åtgård.

Men @kimmis87 vad är det för tabletter som är billiga att ge?? Det enda omeprazol-preparat jag känner till här i Norge är gastroguard, som är sviiiindyrt!

De heter omeprazol bara, köpte 300 st 40 mg tabletter för 144 kr.
Det är ett humanpreparat.
 
De heter omeprazol bara, köpte 300 st 40 mg tabletter för 144 kr.
Det är ett humanpreparat.
Det blir drygt många tabletter när man ger hästdos

4 mg/kg = 2000 mg för 500 kg. 40 mg tabletter = 50 tabletter per dag.

Jag vet inte var du hittade för det priset men när jag jmf förr blev det marginellt billigare med tabletter bara. Kan inte hitta något motsvarande mängd och pris du anger dock så räknade inte på det. Med det blir det billigare men frågan är var man hittar det?
 
Om det visar sig att hästen inte har ont: Så tänker jag på att du skrev att det främst sker när ni är ensamma, ute eller i ridhus. Då tänker jag att det kanske fortfarande finns en osäkerhet hos hästen. Hur funkar det när du leder den ut på långa promenader (där du rider ut, förbi platser där den brukar stå emot skänkeln)? Har nämligen en medryttarhäst som är jättefeg på uteritter på grund av att han tyvärr inte alls blivit mycket uteriden i sitt liv, och när han blir osäker så är det som att skänkla på en stenmur. Han lägger in backen och han kasta sig runt utan att ha någon koll på vart han tar vägen. På honom har det dock hjälpt en hel del att promenera med honom, förbi platser som han kan tycka är läskiga. Det kan vara svårt att få förbi honom i från marken också, men han vågar mer när jag går framför. Efter tillräckligt många promenader går det bättre att rida förbi de platserna.

Det var bara en tanke. Men som andra har skrivit, kolla först upp så att han inte har ont. Lycka till! :)
 
Det blir drygt många tabletter när man ger hästdos

4 mg/kg = 2000 mg för 500 kg. 40 mg tabletter = 50 tabletter per dag.

Jag vet inte var du hittade för det priset men när jag jmf förr blev det marginellt billigare med tabletter bara. Kan inte hitta något motsvarande mängd och pris du anger dock så räknade inte på det. Med det blir det billigare men frågan är var man hittar det?
Min veterinär tyckte att det räckte med 20 tabletter/dag, som jag skrev.


300 tabletter för 144 kr som sagt.
144/300=0,48
0,48*50=24 kr/dag

Även om man nu ger 50 tabletter/dag så är kostnaden 24 kr/dag.... Väldigt billigt hursom.

Det är alltså helt vanliga omeprazol till människor.
Köpte detta för bara några veckor sedan.
På ett vanligt apotek. Viktigt att få recept på det givetvis, de receptfria är svindyra.
 
Senast ändrad:
Min veterinär tyckte att det räckte med 20 tabletter/dag, som jag skrev.


300 tabletter för 144 kr som sagt.
144/300=0,48
0,48*50=24 kr/dag

Även om man nu ger 50 tabletter/dag så är kostnaden 24 kr/dag.... Väldigt billigt hursom.

Det är alltså helt vanliga omeprazol till människor.
Köpte detta för bara några veckor sedan.
På ett vanligt apotek. Viktigt att få recept på det givetvis, de receptfria är svindyra.
Blir de billigare av recept från veterinär?
 
Vem/hur bekostas mellanskillnaden?

Mellanskillnaden?
Det är nog bara så att tillverkaren kan ta ett annat pris för de receptfria.

Är det en nyhet att receptfria preparat är dyrare än preparat på recept?
Man får inte rabatt på produkter till djur så vitt jag vet så det är inget staten står för.

Jag har annars 50% rabatt på mediciner men kunde inte se att någon rabatt var dragen på dessa.
 
Mellanskillnaden?
Det är nog bara så att tillverkaren kan ta ett annat pris för de receptfria.

Är det en nyhet att receptfria preparat är dyrare än preparat på recept?
Man får inte rabatt på produkter till djur så vitt jag vet så det är inget staten står för.

Jag har annars 50% rabatt på mediciner men kunde inte se att någon rabatt var dragen på dessa.
Men de med recept är ju samma. Med recept ersätts en del av sjukförsäkringen. Så det borde ju vara gästens försäkring som tar mellanskillnaden.
 
Min veterinär tyckte att det räckte med 20 tabletter/dag, som jag skrev.


300 tabletter för 144 kr som sagt.
144/300=0,48
0,48*50=24 kr/dag

Även om man nu ger 50 tabletter/dag så är kostnaden 24 kr/dag.... Väldigt billigt hursom.

Det är alltså helt vanliga omeprazol till människor.
Köpte detta för bara några veckor sedan.
På ett vanligt apotek. Viktigt att få recept på det givetvis, de receptfria är svindyra.

Jag räknade på receptfritt då veterinärer ska skriva ut hästprep när det finns och då oftast gör det. Men då förstår jag priset :)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 278
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 808
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp