Bukefalos 28 år!

Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har en häst som för det mesta är väldigt trevlig att rida. Dressyr, markarbete och hoppning på ridbana/i ridhus är inga problem, rida ut är också problemfritt om man bara vill luffa omkring. Problemen kommer när jag vill arbeta honom mer även ute, vilket jag vill eftersom jag hellre rider dressyr ute än på bana/i ridhus. Han går då emot handen, blir stark, lång, tappar formen... Mindre trevlig att rida, helt enkelt, och svår att få ordning på. Jag försöker rida mycket övergångar, bågar, flyttar för skänkeln etc. Jag tycker jag har rätt bra fantasi på vad man kan hitta på på grusvägar och breda stigar. Men det är ändå svårt att få honom att arbeta ordentligt ute, han vill antingen bli lång och "glida iväg" eller så krullar han ihop sig och tar inte för sig i steget. Oftast är det så att ju snabbare det går desto större är risken att han blir lång och tungriden, och i lägre tempon är risken större att han krullar ihop sig, men ibland är det tvärtom.
Det måste ju finnas någon lösning på det här, eller? Någon mer kanske haft/har en liknande häst och har tips på övningar som hjälper?
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Min hyrhäst arbetar ungefär lika bra som en pigg giraff om man rör sig i gångarter över skritt utanför bana i vanliga fall.

Om man däremot först rider i paddock/ridhus så man får hästen med sig och sedan bara travar ut och avslutar ute så går det mycket bättre och hon arbetar lika bra som när man lämnade banan. Kanske kan vara något som underlättar för dig med?

Det blir liksom som en fortsättning på det jobb man hållt på med och blir lättare att behålla rätt inställning hos hästen, i alla fall för oss.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Övergångar, hundra övergångar och halter.
Se till att du kan länga och korta skritten, gå över till att länga och korta traven och varva med övergångar och halter. Se till att du har honom ärlig i munnen, så han tar ett stöd på bettet men att han ändå är eftergiven mot din hand.
Ställ lite höger, lite vänster, se till att han svänger ordentligt på dina hjälper och inte flyter iväg och "sladdar" i svängarna.

Så fort han tenderar till att dra iväg, känn efter med en halvhalt om han lyssnar, annars halt direkt. Se även till att han är ordentligt på de framåtdrivande hjälperna och går framåt direkt när du ber honom. Men viktigast av allt, övergångar, övergångar övergångar :laugh:
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Min första tanke är: Måste du rida dressyr ute på honom då om han hellre luffar omkring där bara för att du tycker det är roligare? För utav ditt inlägg så verkar ju hästen gå väldigt bra på ridbana/i ridhus i dressyren.

Relationen till en häst kan kallas partnerskap (jag hatar ordet "ledarskap") och i ett partnerskap kompromissar man så att båda parter trivs :)



Men visst, vi är ju alla olika
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Jag har faktiskt aldrig provat rida ut en sväng efter arbete på banan, men det kan jag ju iallafall prova när tillfälle ges! Men det löser inte själva problemet ändå, att jag vill kunna låta bli banan/ridhus helt och hållet vissa dagar och ändå arbeta honom.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Det är ungefär så jag rider nu också, så då tror du alltså på att bara fortsätta som än så länge?
Jag har inte haft hästen jättelänge, kanske jag ska flika in.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Nja, alltså han är en sån häst som helst skulle rida ut och busrida eller hoppa alla dagar i veckan ;) Och det går jag inte med på. Vi har heller inte ridbana vid stallet, så ibland orkar jag inte ta mig iväg till ridbana eller ridhus för att rida dressyr. Samt att han har bättre bjudning ute.
Men vi rider förstås inte dressyr varje gång vi är ute, ibland är det luffa omkring/busridning som står på schemat också :) "Utedressyr" mer ordentligt sådär försöker vi oss på 1-2 gånger i veckan.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Vanesak ;)
Hur länge har du haft hästen och hur länge har ni provat "ute-dressyren"?
Jag upplever att hästar som bara "skogsridits" utomhus blir förvånade att dom ska behöva jobba där också... när dom förstått vad som förväntas så är det inga problem, men det kan ta olika lång tid för olika individer att förstå.
Mitt råd blir alltså - ge inte upp!

En annan sak du kan fundera på är om du är lika fokuserad på dressyren när du rider i skogen som när du rider på bana?
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Hästen jag rider har faktiskt börjat vara bättre ute även när man rider ut utan att ha jobbat innan, efter att jag avslutat flera pass ute. Så även om det inte är någon direkt lösning kanske, så har det i alla fall förbättrat uteridningen för oss totalt sett också på rätt kort tid.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Det är ungefär så jag rider nu också, så då tror du alltså på att bara fortsätta som än så länge?
Jag har inte haft hästen jättelänge, kanske jag ska flika in.

Ja och att du ser till att ta igenom hjälperna och kommandona ordentligt. Alltså, om du ser till att göra en halvvalt när han är på väg att rinna iväg, och han inte lyssnar, så gör du en halt. Då tillåter du ju aldrig problemet att komma till ytan. Får du honom inte riktigt eftergiven och uppe i halterna utan att han fortfarande ligger på, så kan du rygga, (var noga med låg hand och eftergifterna) tills han släpper efter och blir eftergiven i nacken.

Glöm inte att du ska vara tacksam för att han har ordentlig bjudning frammåt.. jag vet att det kan vara rätt svårt när man tycker de ligger för mycket på gasen, men när du fått igenom lydigheten, så kommer han bli jätte fin att rida ute. Jag kan tycka att det är rätt tråkigt att "finrida" ute och vara noggrann med att ta igenom allt, det blir så löjligt många halter och övergångar då.. det är så tråkigt :angel: så det blir ofta att man slarvar och inte tar igenom allt, och då faller ju allt tyvärr.
Min häst ligger mycket på ute, det blir mycket bättre när jag får igenom dressyren ordentligt på banan och rider kontinuerligt, men han slutar lixom aldrig vara pigg och bjuda rejält frammåt, så jag får oavsätt påminna honom, skillnaderna blir bara att det kanske räcker med en halvhalt när han är rejält igång och musklad, annars kan det krävas ungefär miljoner övergångar och halter och det känns ändå inte helt okej när vi är hemma igen, men det släpper så småningom.
Glöm inte heller att halter och övergångar är en jätte bra stärkande övning så då kommer lite arbete in oavsätt om han går mot eller inte är helt ärlig i formen.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Han har ju uppenbarligen inga problem med att utföra det du vill, han bara vill inte ute, frågan är varför?
Det kan ju vara en vana, många hästar är inte vana att arbetas ute, och då måste man kanske börja lite från början ute, och lära in att man kan jobba även där.
Det kan även vara osäkerhet, om han ska jobba och fokusera på dig kanske han inte känner att han kan hålla koll på omgivningen som han skulle önska. Då får man kanske anpassa sig och bara göra enklare jobb i början och se om han blir tryggare vartefter.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Precis sån är min häst ute. Som värsta turisten. Måste kolla på precis allting. Blir bättre om man rider samma runda flera gånger i veckan. Så småningom blir omgivningen inte lika intressant längre. Jag försöker förklara för honom vad jag vill men bråkar inte med honom och han får mycket beröm när han gör rätt.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Det är nog ovana i det här fallet. Han är helt orädd och obrydd om allt, så jag tror inte att det är att han inte kan ha koll på omgivningen. Däremot låter det mycket troligt att han inte är van att arbetas ute och har svårt att förstå att det faktiskt går.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Då fortsätter jag arbeta såhär ett tag till då. Idag var han trevligare än sist, red ganska fritt men en sträcka arbetade jag honom mer. Jag tänkte på det du skrev om att vara noga med att halvhalterna går igenom, och när jag verkligen kontrollerade att han lyssnade på varje liten halvhalt så blev han faktiskt mer uppmärksam och mjukare.

Och ja, bjudningen klagar jag inte på :) Den är väldigt lagom, som jag vill ha det, ute :) Det är bara olydnaden som är lite jobbig.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Jag har lite samma dilemma med min häst. Hon har dessutom en otrolig energi. Blir tyvärr emellanåt lite dragkamp och att jag fastnar men ett par ggr i veckan så betslar jag upp lite till kimbelwick och får då en betydligt trevligare känsla.
Hos tränaren är hon oftast med på noterna och halvhalterna går igenom fint mm men hemma är vi på lite kollisionskurs för tillfället..

Apollos råd gav även mig styrka att fortsätta då det ofta är så att man genom att fortsätta vara konsekvent så ger det sig med tiden men jag tycker det är lite svårt och jobbigt så kämpa på:)!

Vissa dagar som idag när jag satt och "dressyra" hemma i padocken fick jag vara nöjd med att vi möts halv-vägs jag och poppsan även om målet är en än mer mjuk och lösgjord häst i slutet av ridpasset.

Det konstiga med min, vilket iof. är tur, är att oftst vid tävling så är hon fin för förhållande och halvhalterna går igenom mjukt och hon är stadig.
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Det kommer med tiden, ju mer du rider och ju mer noga du är.
Sedan kan jag tänka mig att du "förstör" lite när du rider fritt. Förstå mig rätt, jag gör det också, men det förstör lite arbetet om du vill kunna ta igenom allt.. eller.. det blir iaf inte riktigt lika lätt. Jag skulle nog gissa såfall att det är bättre att du rider mer noga i början och släpper lite på slutet istället. Då har du förhoppningsvis en bättre grundlydnad i honom och det blir inte lika mycket tjaffs. Jag har uppfattat min lite som också att om han inte riktigt hinner hamna i sitt olydiga-mode så blir det betydligt lättare att få honom lydig. Alltså, korta tyglarna och RID direkt i skritten. Halvhalter, halter, flytta, böj, sväng. Mjukt, men ta igenom ordentligt. Då blir nog nivån högre även när du rider fritt sen. (Det är ju lite som Miedo tipsade om, att rida på ridbanan i början, där är det lättare och du tar med dig lydigheten ut i skogen, på samma sätt funkar det nog om du "finrider" i början av uteridningen jämfört med i slutet!) Det kanske inte funkar på din, men på min gör det. Dessutom kanske du bara behöver göra en halt, eller en rejäl, tydlig halvhalt när du rider mer fritt, för att påminna honom om att han faktiskt ska lyssna. Glöm dock inte att vara mjuk och eftergiven när han släpper efter och blir mjuk. Det är ett problem jag har, att jag låser upp min kropp när hästen drar iväg och när han väl släpper, så gör inte jag det ordentligt. Så ruska på din egen kropp då och då :laugh:
Det kommer gå superbra :)
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Kul att du blir pepp! :)

När det fastnar och blir för stramt, stäm av din egen kropp. Dingla fram och tillbaka med skänklarna, rör på armarna (men ha handen still), rör axlarna i cirklar, kontrollera om du slappnar av i benen och låt knäna sjunka ner i sadeln. Blir det för stretigt och för svårt att hitta tillbaka i traven, gå ner i skritt och börja om, i skritten har jag betydligt lättare att lossa mig själv än när det går i 200 knyck i trav :p
Och juste.. låg hand, låg hand, låg hand. Jag hissar ofta upp mig rejält när jag spänner mig och höjer då handen. Då är det lättare för dem att gå mot bettet. Så låg hand hela tiden! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Mmm..men det är svårt det där med konsekvensen;)..
Som idag har jag lust att bara rida ut lite kravlöst och jobba lite tempoväxlingar och övergångar men eftersom vädret är rätt "krispigt" så lär kommunikationen inte vara så lätt. Har tex svårt att jobba henne ändamålsenligt i galopp ute men å andra sidan, då får jag väl nöja mig med att skritta och trava istället för att få dålig kvalite´på galopparbetet:)..

Sorry Sparrisen123 för trådkap:o, men hoppas det är ok. då jag ju också har lite lydnadsproblem eller vad man ska säga..
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Går det inte att göra övergångar mellan galopp och trav da? Så du gör 100 övergångar och fattningar? Det är ju super stärkande. Varnar dock för att bara göra mellan galopp och trav och se till att trava en bra bit innan du fattar galopp igen.. jag gjorde misstaget att trava två steg, ny galopp och lekte mellan höger och vänster. Det resulterade i att hästen vid varje abrott, själv fattade ny galopp efter ett par travsteg. Dålig ide :p
Jag brukar också strunta i galopparbetet ute och tar det när han är mer riden (starkare och lydigare). Men det kommer rätt snart om man verkligen ser till att vara koncekvent och ser till att ta igenom grunderna ordentligt. Dom är inte dumma dom små asen :D:love:
 
Sv: Häst som är svår att arbeta ute, tips?

Tänkte att det kanske är på sin plats att berätta att era tips och pepp gjorde susen!
Dagens ridpass började med lite lätt dressyr på ridbanan. Lite övergångar, flytta för skänkel, halter, ren grundlydnad alltså. Sedan begav vi oss ut till en raksträcka där vi arbetade i trav och galopp. Och jösses säger jag bara! Det var som att alla bitar ramlade på plats på en gång, han bara dansade fram i skänkelvikningar, enkla byten och allt möjligt kul :love:
Sen blev han lite mer springig mot slutet, men han har inte riktigt styrkan i galoppen än för att kunna hålla den bra längre tid när han blir för taggad. Men i början av "utedressyren" var han WOW :bump:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 712
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 450
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 030
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp