Bukefalos 28 år!

Häst som attackerar i hagen

Glimten

Trådstartare
Detta gäller inte min häst utan min systers, som jag dock rider 4 dagar i veckan och tränar ganska intensivt med. Det är ett sto, 7 år, import från Tyskland som vi alltså inte vet så mycket om innan hon kom till oss.

Problemet: Vissa dagar attackerar hon i hagen. Droppen var igår när min pappa var och hälsade på min systers andra häst i samma hage när hon kom springandes med öronen bakåtstrukna, gick emellan pappa och den andra hästen och slängde sig runt och sparkade pappa på låret så han föll omkull.

Ibland kommer hon till en i hagen och är jätteglad, andra dagar så kan hon attackera. I stallet (förutom när hon äter i boxen) är hon en ängel att hantera. Hon är jättesnäll att leda till och från hagen, hon lastar sig själv (efter mycket träning) och är otroligt tillgiven och vill mysa hela tiden. Hon har aldrig någonsin varit det minsta arg när man borstar henne eller gör iordning för ridning etc. En väldigt lätthanterlig häst i övrigt med andra ord. Inne i stallet får man ta på henne överallt och lika om man står ute på gången eller vart som helst egentligen - förutom just i hagen. Där är hon väldigt restriktiv och vaksam om man vill klappa henne någon annanstans än på halsen/huvudet. Attackerna i hagen är såklart livsfarliga och något som måste arbetas bort. Hon är otroligt dominant, ett typiskt sto som man helst ska be om saker, inte säga åt.

Vad skulle ni ha gjort? Förutom att träna ledarskapet ännu mer? Några speciella tips? Hur ska man hantera henne när hon kommer såhär emot en och vänder rumpan till i hagen?
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Jag har egentligen inget supertips, men tydligen har min häst börjat med något liknande i hagen. Min går bara på de som är osäkra mot hästarna, så steg ett är ju att inte låta osäkra gå in i hagen själva.

Sen i detta fallet tycker jag att det är okej att ta med sig spö eller lina. Förklara för hästen att hon ska bort och hålla avståndet. Inget godis eller kraftfoder i hagen!

Hon är från Tyskland skriver du, är hästen van att gå i hage öht?
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Hon gick i hage dör vi köpte henne ifrån, i Värmland. Hon gick ensam och hade bott där i 6 månader.

Att ställa henne i en hage ensam och sätta upp skylt löser inte problemet. Hon måste få ha en hästkompis och går bara med min systers andra häst, så det är alltså ingen utomstående som utsätts för fara.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Att ställa henne i en hage ensam och sätta upp skylt löser inte problemet. .

Jag svarade på din fråga: "Vad skulle ni ha gjort? "

Jag gissar att hon har gjort sig en flock av din systers häst och "vaktar" den. Med andra ord borde hon gå i en egen hage, av rena säkerhetsskäl.

Hästar som inte är fostrade i flock ordentligt kan lägga sig till med konstiga hyss (som att attackera folk) och det kan ju vara farligt.
Alla hästar ska/kan inte gå med kamrater i hagen. :crazy:
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Problemet: Vissa dagar attackerar hon i hagen. /QUOTE]

Lite mera info. Du skriver "vissa dagar" - är det vissa dagar, eller i vissa situationer som hon attackerar?

T ex helt OK om man ska till henne, men ska man till den andra hästen går hon emellan och attackerar, som hon gjorde med din pappa?
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Ja, precis, det är som att hon behandlar oss människor som hästar i de lägena. Jag önskar dock att det finns något att göra då jag verkligen är emot att hästar ska gå ensamma, och då hon trivs så bra med sällskap i övrigt. Vi har dem på sommarbete varje år och det fungerar inte att hon ska gå ensam då.

Tussinussen: Hon attackerar inte när hon står och hänger i ett hörn och halvsover. Hon gör det dels när man går emellan henne och den andra hästen och hon sist hon gjorde det mot mig var när det hade kommit en ny häst till stallet i hagen bredvid som hon var väldigt intresserad av. Då när jag skulle hämta henne gjorde hon flera utfall och vände sig och sparkade på avstånd. Direkt när hon får på sig grimman är hon from som ett lamm. Jag inser att problemet kanske försvinner om hon får gå ensam, men man måste väl kunna jobba bort det på något vis? Hon är väldigt arg i boxen när hon äter också. Man kan byta täcke på henne men att borsta henne då är inte populärt.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Inte någon expert på detta men jag blev en gång för länge sedan attackerad av ett sto som gick i samma hage som min häst. Det gällde att springa fram till min häst för att klara sig.
Hon började sedan sparka efter mig i boxen och en gång när hon stod uppbunden på gången sparkade hon mig fem gånger i magen. Som tur var stod jag mot en vägg och hon fick inte full kraft.
Jag var bara 14år och det klickade fullständigt för mig. Jag pucklade på henne, skrek och härjade. Kort och gott jag blev vansinnig!
Efter det slutade hon att attackera, jag kunde hantera henne utan problem och det var mig hon tydde sig till.
Jag menar verkligen inte att du ska puckla på din häst snälla gör inte det, men kanske måste du sätta dig lite mer i respekt hos henne. Jobba med övningar från marken och som någon annan skrev, ta med dig ett spö in i hagen som säkerhet så att ingen blir skadad.
Det är stora djur och de kan vara rätt hårda mot varandra, vi är lite ömtåligare och det måste hon lära sig. Hoppas att det löser sig.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

jag hade nog ställt hästen i en rejäl flock med en väldigt ranghög ledare som lärde hästen sen plats i ledet.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Ja, hon är väldigt ranghög. Vet inte riktigt var jag ska hitta en sådan flock. Vi har en ranghög valack i stallet men givetvis så är de "kära" i varandra...

Linnea: Jag kommer ta med mig spö hädanefter. Hon har dock enorm respekt för spö så jag är rädd att använda det så hon blir rädd för det även i ridningen.

Just nu gör vi mycket ledarskapsövningar. Jag tänkte försöka mig på "de sju lekarna" enligt pnh. Det är så otroligt tråkigt att det är såhär i hagen eftersom hon är världens snällaste annars..
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Hej

Det ni måste träna henne på, är att hon ALLTID är lägst i rang när människor är i närheten oberoende av vilken människa det är.
Det hon gör är precis som hon ska som ranghög häst hon skyddar och bevakar sina kompisar från faror (människor)
Så träning på ledarskap (NH/Sunt förnuft).
Så borde det lösa sig.
Det finns bra ledarskapstränare i hästvärlden så sök lite och läs om dem så ni inte får fel hjälp.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Just nu gör vi mycket ledarskapsövningar. Jag tänkte försöka mig på "de sju lekarna" enligt pnh.

Hur reagerar hon på de?

Jag är ocskå emot "en häst i varje hage", men ibland är det faktiskt det absolut bästa, hard life. Men så kan det vara. Alla hästar har inte fått det de behöver för att ha sällskap i hagen.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Min häst kom in i en flock med en riktigt ledarhäst. Ledarhästen reagerade på mig när jag skulle komma och klappa min häst, som var då lägst i rang. Det gjorde hon bara en gång ;) Hon kom med öronen bakåt och försökte sparka mig, jag blev galen, sa till henne med djup röst (jag blev skitarg) och hade då ett spö med som jag slog i marken.

Maken till förvånad häst har jag aldrig sett varken innan eller efter den händelsen. Hon var from som ett lamm efter det mot mig, hon var dock alltid ledarhästen i hagen men accepterade att jag fick gå in till min häst när jag ville.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som attackerar i hagen

Hon har precis börjat acceptera att hon inte får gå på en. Jag kör med repgrimma och "skakar" repet för att hon ska backa, och slutar direkt när hon tar ett steg bakåt. När jag gick på henne för hårt en gång, enligt henne, så vägrade hon backa och hoppade rakt upp i luften i ett bocksprång och pep till istället. Hon backade sedan undan motvilligt. Däremot var hon värre några dagar efter det i hagen. Jag antar att hon var förbannad över att inte få bestämma.

Pali: Jag hoppas det kommer fungera. För det är som du säger att hon inte förstår att hon ska ha respekt för människor och inte behandla dem som hästar när de kommer in i hagen.

Det måste ju vara så att hon knappt gått i hage i Tyskland, eller gått ensam? Hon har dock haft två föl så det verkar konstigt om det vore så. Det är som att hon blivit uppfostrad kring människor när hon har grimma på sig, eller står lös på stallgången t.ex. men aldrig lärt sig att hon ska bete sig likadant vart hon än är. Jag tränar henne på att kunna stå lös på stallgången utan grimma och då är hon gudasnäll. Det är sådana otroliga kontraster med henne.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Jag har gått in med spö förut en gång, och liksom du slagit det i marken när hon försökte anfalla. Då sprang hon förskräckt iväg och kom sedan fram med öronen spetsade. Jag kanske borde göra så varje gång. Det lustiga är att varje gång hon försökt attackera, så kommer hon fram igen efteråt som om ingenting har hänt och låter sig fångas.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Det är för att för henne var det inget speciellt, ett försök bara, ha spö, låt som sagt var ingen osäker gå in i hagen, gosa inte med henne i hagen låt henne vara häst där med sin kompis hon har stått själv ett tag- det tar ett tag tills de blir "normala" igen. Tänk på att hästar är flockdjur och hon har varit förvisad från flocken och nu fått en kompis igen!

Jättebra att du inte vill sära på dem det är i det närmsta djurplågeri, det bästa vore fler ston i hagen som kan ta av henne ansvaret men var bestämd och rättvis mot henne jämt- det är en sådan sort...
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Tack så mycket för tipset! Nästa vecka har jag tänkt ta ut en NH-tränare som ska titta på hennes beteende i hagen och hjälpa oss att komma vidare.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

Hästen har gått själv länge och nu -äntligen- fått en kompis, tro fasen hon är rädd om den. jag hade gjort som circus och satt den i en flock.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

<snip>
Hon kom med öronen bakåt och försökte sparka mig, jag blev galen, sa till henne med djup röst (jag blev skitarg) och hade då ett spö med som jag slog i marken. <snip>

Har ingar det i 3 secunders regeln. Man har tre secunder pa sig att fa hasten att tro att de ska do.:p Efter 3 secunder ar allt som vanligt igen, det galler att komma ihag att det inte ar personligt.:p

H<snip>
Jag antar att hon var förbannad över att inte få bestämma.
<snip>

En hast ar inte "forbannad" over att inte fa bestamma. Om manniskorna inte klarar av att ta besluten i flocken har hon ju inget annat alternativ an att gjora det. Hon ar en HAST ... och gar inte omkring och ar "forbannad" ... hon behover viss ledning bara. Ta med ett spo eller langt grimskaft (ala Parelli) och nar hon visar mista tendens pa att vara aggressiv, fa henne att tro att du tanker doda henne ... i 3 secunder. Skrik, sla med piskan spring mot henne och skrik och vifta och gjor allt for att vara "stor" och hotande. Det kommer inte att ta manga ganger forran hon lart sig vem som bestammer.
 
Sv: Häst som attackerar i hagen

NH-träning låter som en väldigt bra idé. Om det är som du skrev att hon precis lärt sig att inte "gå på er" så har hon uppenbarligen ledarskapet över er. Hästen behöver sättas på plats, plockas ner från sin ranghöga position. Jag hade till en början inte gått ut i hagen utan NH-repet eller en långpisk. Hade en häst attackerat mig så hade den direkt fått en smäll, alt hotat genom att slå i marken beroende på hur hästen är.

Min granne har en häst som dom precis börjat träna med för NH-tränare. De sa samma sak som du, efter första lektionen så var han ännu värre under några dagar. Jag tror inte man kan tänka att hästen går o är förbannad, men att de vet att nu måste de sätta till människan innan hon tar över helt, Det är jag säker på! För denna hästen var NH-träningen "traumatisk", det syntes på hela honom vad mycket hjärkraft det tog att bli nerpetad från sin ledarposition. Han reagerade med ilska(attakerade) mot tränaren när denne höll honom på avstånd när han försökte "boga" bort henne o få henne att ge sig/flytta sig. För honom var det jobbigt att inse att han inte är chef.

Din häst behöver lära sig att respektera människor, det var bara en jäkla tur att hon inte träffade din far i huvudet. Hade det varit min häst hade vi tränat stenhårt för NH-tränare en period(även du/din syster som behöver lära) och plocka ner den hästen på rangskalan. Hade det inte funkat så hade jag skickat hästen till trappalanda. Nästa gång kanske hon träffar i huvudet o då kan det sluta riktigt illa. Träna mycket tätt i början så ni får hjälp med ev. protester och följder. Låt ingen oinvigd gå in i hagen sålänge.

Att ha fler hästar i flocken kunde nog som flera ovan säger vara en bra idé. Hon kanske behöver en större flock för att känna sig trygg. Då har hon inte bara en vän att försvara utan kan ty sig till dom andra om en häst blir hämtad klappad på.


Jag hade förresten en sköthäst för länge sedan vars hagkompis gick till attack för att hindra mig att ta dennes enda hagkompis. Jag hade långrepet med mig varje gång och han fick däng! Snurrade repet invid mig(tur min häst var van) och kom han attackerande så fick han repet rätt på nosen! Han gjorde bara detta de första veckorna tills han insåg att han inte kunde köra med mig som han körde med sina ägare... (de flög som vantar när det behagade honom).
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp