Bukefalos 28 år!

häst som blir galen när man ska klippa honom!

CA

Trådstartare
när jag ska raka pållen vid öronen (längst upp på halsen) så blir han helt galen. Han slänger sig framåt och det är helt omöjligt att klippa färdigt honom. Har testat m brems, godis men d hjälper inte.
Finns det något lugnande man kan ge honom som inte kräver veterinär? t.ex ört?
 
...alternativet är och strunta i att klippa vid öronen, det syns inte så mycket där ändå.
Är det första gången han blir klippt?
 
Plegicil, lugnande medel som du får av veterinär. Hästen blir "borta" och bryr sig inte så mkt. Har dock hänt att vissa hästar blivit helgalna av det. Har inte provat själv, vet inte hur vanligt det är att sånt händer?
 
Plegicil är ett lugnande medel utan smärtstillande effekt i sej självt. Man kan använda det i låg dos för att kunna klippa hästen utan bråk. Läkemedlet ges intramuskulärt. Det är viktigt att hästen är lugn innan den får sin injektion för hästar som är stressade innan kan bli "tokiga". Används inte på hästar med hjärtproblem eller hästar som förlorat mycket blod då det kan ge blodtrycksfall. Info från vet.fass
 
Plegicil, lugnande medel som du får av veterinär.

Det medlet finns inte längre.
 
Plegicil finns som sagt inte längre, men det finns ett liknande medel i "mini-pellets"-form som ges med tex. vetekli/betfor. Det funkar lika bra. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, superkrångligt namn. Men det är tyskt ursprungligen och kan fås på recept. Annars om du verkligen måste söva ner honom så får du ta ut veterinär som ger Domosedan. Kostsamt, men effektivt.
 
Men det är tyskt ursprungligen och kan fås på recept.

En av våra vet. sa att det inte finns något lugnade som de längre får skriva ut för hästägare att ge själva, de måste själva komma och ge hästen lugnade.
Men sen finns de väl kansek veterinärer som omkringgår de reglerna, vad vet jag..
 
Plegicil fanns även som sirap. Har aldrig varit med om att en häst flippat på pleg även vid relativt stora doser.

Veterinär kan komma ut och ge lugnanade (Domosedan tror jag?), en risk med det är att hästen svettas och blir svår att klippa pga det.
 
Svettas av domosedan??? Det har jag aldrig varit med om...? Det kan inte ha varit av att den blev nervös för det som hände medan den var drogad? Jag säger inte att det inte stämmer alltså, bara undrar...
 
Hm...vi fick det uskrivet på klinik iaf, helt lagligt vad jag vet... :confused: Det är väldigt nytt asså, det är tex. livstids slaktkarens för att dom inte vet hur det påverkar köttet än.
 
Kom på nu, är det bara precis vid öronen det inte går? För man kan ju klippa med sax oxå, väldigt pilligt, men det blir helt okej om man tar lite tid på sig. Men det är ju bara aktuellt om det är ett mindre område vi pratar om! :)
 
han är rädd även om man tar saxen, gliiar inte ljud intill öronen :(
Men kan man inte proppa örona full med bomull? hör han lika mkt då? :confused:
 
När jag klippte ponnyn var hon jätterädd...Det gick dock att klippa hela henne förutom uppe vid nacken. Då fick hon det där lugnande medlet jag skrev om tidigare, sen stoppade jag massa bomull i örona och sen fick någon hålla henne och hålla för ögat som var på min sida. Det gick jättebra då iallafall. Hon är också lite rädd för saxen vid öronen, så det kanske funkar med bomull! Prova det! :)
 
Jag har varit med om hästar som snetänt på Plegicil. I min åsikt blir hästarna opålitligare med det i kroppen. Att de blir svettiga är ju rent generellt vid lugnande medicinering. Såväl Plegicil som tex Domosedan.
Sedan att jag är av åsikten att man bara ska ge sådana här saker när det verkligen BEHÖVS (sårskador, rtg osv) är en helt annan sak. :smirk:
/sova, vars häst har varit och fortfarande är knepig att klippa...
 
men måste du klippa med maskin kring öronen då? varför inte klippa med sax eller likn?

Om han blir rädd så backa, det förstör mer än det skapar om man tvingar hästen
 
Jag tänkte just fråga det, har du testat med bomull i öronen, men det har du tydligen inte gjort. Jag skulle rekommendera att börja med det, innan du ger honom lugnande osv.
 
Jag var på klink av annan anledning och frågade där, av dem kunda man köpa ett preparat på "pastatuber" 120:- tuben något de hade licens på om jag fattade det rätt.
Men vår "hemma vet" hade inte hört talas om det preparatet men sa att det vär möjligt att just den klinken hade licens på det så det kanse var likande i ert fall, eller så yrade vår vet... vad vet jag.. :smirk:

Angående svettningar efter lugnade så är det ofta hästar får det när prepparaet börjar mista sin verkniskkraft, varför vet jag inte men det är väldigt vanligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 586
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 664
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp