Bukefalos 28 år!

Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Riley

Trådstartare
Min lilla surmärr har lagt till sig med den extremt irriterande ovanan att bli extremt het på hemvägen när vi rider ut, vilket varken är trevligt för henne eller mig. När vi är på väg ut är det inga som helst problem, hon kan skritta på långa tyglar, är mjuk och fin i munnen och lyssnar superbra, men så fort vi vänder är det total katastrof.

Hon springer med huvudet i vädret och taktar ihjäl sig, och jag får sitta och blåhålla med händerna vid bröstet för att hon inte ska rycka tyglarna ur handen på mig och dra iväg. Hon ligger på så mycket att hon inte kan andas ordentligt. Dessutom har hon fått för sig att hon inte heller ska ta styrning eller lyssna på skänkeln, utan går prompt halvvägs ner i diket. Försöker jag rida henne på mitten av vägen böjer hon bara halsen och flyttar möjligen ut frambenen, medan bakbenen stannar vid kanten av vägen och är någonstans i Kina.

Däremot är det inga problem att göra halt, eller rättare sagt: När hon väl står still så står hon blick still. Det är "bara" det där med att skritta som en normal häst som inte fungerar. Är så trött, förbannad och less.

Några tips? Eftersom det uppenbarligen är "HEM" som lockar så mycket att hon förlorar allt vad respekt för hand och bett heter, så är min spontana tanke att byta till ett skarpare bett. Hon rids i nuläget på rakt eller tvådelat, och det är egentligen mitt mål att hon ska kunna fortsätta gå så milt, men jag överväger ändå något skarpare som (förhoppningsvis) tillfällig lösning. Vad föreslår ni i sådana fall att jag testar? Vill inte ha pessoa.

Har ni några andra förslag?
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Du skriver att ni vänder, ni rider alltså inte en runda utan åt ett håll på en väg och sedan vänder ni helt om hem?

Varför vill hästen hemåt? Är den hungrig? Hur ser fodringarna ut?
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Ja, vi har inga andra vägar att rida på.

Fri tillgång på grovfoder. Kraftfoder innan utsläpp, efter insläpp samt någon näve före och efter ridning/träning.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Min erfarenhet är nämligen att hunger ofta är orsaken till sådant beteende.

I ditt fall kanske det har mycket att göra med ridvägarna. Att vända helt om triggar lätt hemlängtan. Om du inte kan undvika att rida så, så är det bara att traggla traggla traggla lydnad. Begär uppmärksamhet och små prestationer hela tiden och vänd fram och tillbaka några gånger så att "vända hemåt" inte alltid behöver betyda hemåt omedelbart. Eller ta en liten runda off road innan ni styr hem.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Det kan inte vara så att det är du som triggar henne lite också? Jag hade lite samma problem på en häst jag red förr, det var i princip omöjligt att skritta hem på långa eller halvlånga tyglar, då taktade han eller började trava och "rann iväg". Värre blev han när jag började bli irriterad och satt och "tjuvhöll" honom i munnen.
Jag gjorde det lite enkelt för mig och började helt enkelt kräva att han skulle kunna gå på lång tygel i skritt. Varje gång han "rann iväg", ökade tempo eller bara började flamsa runt gjorde jag halt, och längde tyglarna. I början började han gå/takta/springa/flamsa så fort jag släppte kontakten med munnen, men efter att ha varit jäävligt konsekvent i en vecka eller två, både med halter och att han ska stå STILL i halten, och inte börja gå förrän jag bad honom, vart det inga problem längre. Lite påminnelser då och då bara.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Det som Tigertofflan skrev tror jag är det absolut bästa du kan göra.

Att byta till ett skarpare bett tycker jag inte är någon bra lösning på problemet, jag har själv haft en häst som gjorde likadant. Det enda som hjälpte var att jag oavsett vad hon gjorde var totalt avslappnad och hade långa tyglar. Jag ville rida med långa tyglar och då skulle jag göra det, hon fick helt enkelt finna sig i situationen och bete sig ordentligt.

Jag gjorde med henne som så att så fort hon började takta så vände jag och skrittade bort från stallet istället. När hon gick avslappnat på långa tyglar åt det hållet så vände jag tillbaka mot stallet. Så höll jag på tills hon till slut fattade att enda sättet för henne att faktiskt komma hem var att ta det lugnt och skritta ordentligt. Hon förlorade bara på att stressa.

Att sitta och dra/hålla i tyglarna är nog det sämsta man kan göra i en sådan situation, hästen är redan spänd och genom att hålla i tyglarna blir du också spänd, vilket gör hästen ännu mer spänd, och då blir du ännu mer spänd. En ond cirkel helt enkelt, ni "stressar upp" varandra. Försök bara att hela tiden ha långa tyglar, tänk på andningen och var totalt avslappnad och lugn hela tiden. Jag brukade till och med göra som så att jag blundade och jag kände att jag blev alldeles för stressad. Av någon konstig anledning rider jag bättre när jag blundar :rofl:
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

gu vad jag känner igen mig! "Min" märr var likadan, jag har provat olika bett, undvikit olika ridvägar för att inte behöva vända osv osv. har kommit hem med röda händer och utmattade armar.

min lösning: en tränare som förståd att jag och min häst har problem och att vi skiter i galopppiruetter, skänkelvikningar etc utan som bara tar tag i de problemen vi har. tidigare tänare har varit fokuserade på andra saker än det.

nuvarande tränare har hjälp oss. vi kan skritta på långa tyglar i sansad skritt ( har aldrig gått tidigare) och jag har en lyhörd, arbetsvillig häst som är lugn som som pepper peppar lagt av med att ligga på i händerna.

du har PM btw!
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Mitt tipps är att inte ge han mat efter ridningen då många hästar stressar hen då dom vet att det vankas mat där.

Kände en häst som blev så stressad av det att man tillslut inte kunde jobba henne i ridhuset och ge henne långa tyglar en stund mitt i ridpasset för att sedan jobba vidare då hon tyckte långa tyglar var ett täcken på att man skulle gå till stallet för att få mat.

Kram
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Kan du inte lura henne då?

Tar ni alltid samma väg hem?

Kan du inte blinda henne och köra kors och tvärs mellan vägarna på hemväg så hon inte vet att ni skall hem!
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

det viktigaste med en häst som drar är att våga ge eftergift. Om ni hamnar i en dragkamp så låser hon sig och du låser dig och hästen är mycket starkare än du så du kommer alltid förlora.

Håll tyglarna i en hand och en hand på öglan, då kan du ha lång tygel och snabbt korta upp den. börjar hon dra, korta upp ta en rejäl förhållning och lätta. drar hon igen så upprepar du. Sticker hon så får man ta till lite mer drastiska åtgärder som att "sätta henne på rumpan" en gång och sen lätta. Alltid alltid lätta efteråt.

Om hon går ned i diket använd skänklarna till att styra henne, böjer hon halsen så håll ett stadigt stöd på yttertygeln så kan hon inte skjuta ut bogen och fortsätta gå rakt.

Försök tänka att du ska korrigera och sedan lätta så fort hon svarar lite åt rätt håll. upprepa upprepa tills du får det resultat du vill ha. Öva även hemma på volten/ridhuset och sätt ribban högt för hur hon ska reagera på dina hjälper. Eftergiften gör att hon förstår vad du vill och om du altid är konsekvens kommer ditt ledarskap förbättras och hon kommer lyssna bättre även ute.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Tack för svaren! Jag har lite bråttom iväg nu, men svarar lite snabbt och kollar PM osv. ikväll.

Det här med att rida på långa tyglar och enbart styra med sitsen/vikten är något jag alltid haft som mål och tidigare kunnat göra, men nu fungerar det helt enkelt inte, hon drar om hon får minsta lättnad i tyglarna. Med "drar" menar jag naturligtvis inte att hon sticker i okontrollerad skengalopp, men hon börjar väl trava och blir sedan ännu hetare i "skritten".

Eftergift ger jag självklart när hon väl lyssnar (och i det här fallet är det tyvärr enbart när hon gör halt), så jag ska försöka testa det som Tigertofflan skrev.

Skänklarna lyssnar hon som sagt inte på.

Vi kan tyvärr inte heller snurra in på andra vägar hemåt eftersom vi bara har den här vägen som går rakt på, några kilometer upp i skogen till en vändplats; Alla andra vägar har antingen regnat sönder eller blivit förstörda pga. att någon fått den lysande idén att täcka dem med vass småsten. Det blir förhoppningsvis ändring när snön kommer, men nu kan jag inte göra så mycket åt det.

Maten tror jag inte det handlar om då hon aldrig varit någon matgalen häst; Tvärtom får man i regel truga i henne kraftfodret både morgon, kväll och efter ridning.

Åter, tack för svaren och kom gärna med fler inputs. Ska ändå försöka testa lite på min bettidé, dels med ett kimblewick och dels med ett hackamore. Tycker det känns så himla hemskt att behöva sitta och slita henne i munnen och det går verkligen mot allt vad min syn på hästhantering och ridning heter, så även om målet såklart är att hon åter ska varva ner så vill jag ändå testa lite mer på vägen dit.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Känner igen mycket av det där beteendet i min förra häst. (Också travarmärr med en rejäl portion humör och vilja)
I perioder var det omöjligt att skritta hem. Hon ville bara trava och höll man då emot så gick hon över i tölt eller pass. Tog jag då tag ordentligt så tvärnitade hon och backade sedan ner i närmsta dike/buske...

Beteendet bättrades när hon var skadad i omgångar och endast fick skritta. Efter ett X antal skrittrundor så förstod hon tillslut att skritt var det enda som gällde. Men såfort vi fick börja trava så var det igång igen. Det enda som funkade hyfsat var att rida på kimblewick (rakt) och att vara väldigt lätt på handen. Små, små förhållningar. Minsta lilla man blev hängandes/dragandes i tygeln så blev hon bara hetsigare. Jag red inte på helt lång tygel på hemvägen, utan lät henne sträcka på halsen, men höll tyglarna så pass "korta" att jag snabbt kunde fånga upp henne om hon smygökade/började takta.

En annan sak som funkade på den hästen var att försöka hålla nere näsan på henne. Så länge hon var lång och låg så var det lugnt, men när hon började titta på molnen eller stjärnorna så gick det knappt att bromsa. Det är väl olika på olika hästar iofs. Vissa hästar krullar ihop sig för att slippa bromsa/jobba och min försökte nocka sig ryttare istället. ;)
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

På min märr fungerar det att sätta sig djupt i sadeln, släppa på tyglarna och bromsa med en halsring. Det viktigaste är att våga släppa på tygeln, slappna av och inte sitta och tjuvhålla, då blir hon värre och värre. Samtidigt måste man vara så pass beredd att man hinner korta tygeln ifall hon travar iväg.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Jag skulle nog inte råda dig till att sätta på ett skarpare bett..
Resultatet av det kan bli mycket värre än stressen hem.. :crazy:

Min gamla tant gjorde också så, och har alltid gjort alla de åren jag hade henne.
Men det var bara att släppa på tyglarna, slappna av och stanna ibland. Kanske lägga någon volt då och då.

Men när jag hade fått hem henne efter 1 ½ år hos en fodervärd så stod hon på bakbenen och kastade sig bakåt så fort man tog minsta lilla förhållning. Jag kunde släppa tyglarna helt och hållet men hon fortsatte kasta sig bakåt, hoppa på bakbenen, backa.
Tom om jag red med sällskap! Och dom fortsatte framåt, så kastade hon sig bakåt .
Jag hann inte få bort hela det beteendet, men varje gång hon stannade för att kasta sig bakåt, så backade jag henne några steg och sen fram igen.

Summa summaro
Det kan bli värre helt enkelt om du hindrar henne från att gå framåt.:crazy:
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Jag å Kamel har haft liknande problem för ett par år sen... det är överjävligt och personligen så får jag grymt ont i kroppen när han taktar..för han har en grymt påskjut på ryggen så jag sitter mest bara å studsar...:eek:

Iaf, jag började vara oförutsägbar.... tog ut han i terrängen, tog en annan väg, vände på slingan å jobbade stenhårt med att det var MITT beslut i vilket tempo allt skulle gå... Det var inte lätt..men det gick... så mitt råd till dig är "Var lite lurig, ändra vanor och fortsätt vara bestämd när det gäller tempot"

Hejja hejja...detta fixar du=)
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Hem är en stark dragningskraft. Vad gör du med hästen när den kommit hem? Sadlar av, borstar och släpper ut i hagen med kompisarna? Kanske ger lite hö? Kan vara en riktigt grej att skynda sig hem till. Att bli av med sadel, bli utsläppt i hagen med kompisen och lite mat. Mumma!
Kanske du kan göra hemlängtan mindre lockande?
När dui kommer hem kan hästen få stå bunden en stund med sadel och ha lite tråkigt utan mat. Om du har en bindbom eller en bindring eller rent av ett träd som hästen kan stå vid en stund när du kommit hem. Absolut under uppsikt men ändå en stund varje gång. Inte riktigt lika lockande att komma hem till.
Inte säkert det passar alla men det kan absolut vara något att prova. Att ha en het hemvägshäst är inte roligt alls.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Våga lita på hästen, våga slappna av, våga ge hästen långa tyglar.
Om du sitter och smyghåller (bålhåller), kommer hästen också göra som den gör. Tror det här är ett av de vanligaste problemen folk har faktiskt, det är mångamånga som har haft såna problem nångång.
Endel väljer att betsla upp, andra väljer att rida olika slingor.

Jag väljer att slappna av och låta hästen slappna av.
I början är det jättesvårt, ja. Hästen kommer dra lite, ja. Det kommer inte fungera utmärkt första gången men i längden kommer det garanterat fungera.
När hästen börjar springa på så bromsar man upp den (måste man använda handen så gör man det) och sen släpper man direkt och ger hästen långa tyglar. Glöm inte att andas!
Springer hästen iväg, så gör man om allt.
Du måste vara avslappnad, annars kan inte hästen bli avslappnad.

Och - hästen får skritta fort. Det gör inget. Lugnet kommer med tiden.
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Min lilla surmärr har lagt till sig med den extremt irriterande ovanan att bli extremt het på hemvägen när vi rider ut, vilket varken är trevligt för henne eller mig. När vi är på väg ut är det inga som helst problem, hon kan skritta på långa tyglar, är mjuk och fin i munnen och lyssnar superbra, men så fort vi vänder är det total katastrof.

Hon springer med huvudet i vädret och taktar ihjäl sig, och jag får sitta och blåhålla med händerna vid bröstet för att hon inte ska rycka tyglarna ur handen på mig och dra iväg. Hon ligger på så mycket att hon inte kan andas ordentligt. Dessutom har hon fått för sig att hon inte heller ska ta styrning eller lyssna på skänkeln, utan går prompt halvvägs ner i diket. Försöker jag rida henne på mitten av vägen böjer hon bara halsen och flyttar möjligen ut frambenen, medan bakbenen stannar vid kanten av vägen och är någonstans i Kina.

Däremot är det inga problem att göra halt, eller rättare sagt: När hon väl står still så står hon blick still. Det är "bara" det där med att skritta som en normal häst som inte fungerar. Är så trött, förbannad och less.

Några tips? Eftersom det uppenbarligen är "HEM" som lockar så mycket att hon förlorar allt vad respekt för hand och bett heter, så är min spontana tanke att byta till ett skarpare bett. Hon rids i nuläget på rakt eller tvådelat, och det är egentligen mitt mål att hon ska kunna fortsätta gå så milt, men jag överväger ändå något skarpare som (förhoppningsvis) tillfällig lösning. Vad föreslår ni i sådana fall att jag testar? Vill inte ha pessoa.

Har ni några andra förslag?
Det gäller bara övning för hästen :)
Det flesta har alltid lite bråttom hemåt. Även om det inte syns.
Om du galopperar/travar hemåt, sticker hästen då?
Sen kan det bero mkt på maten med hos en del...
Ger du hästen mat när ni kommer hem direkt?
en del säger att man ska byta till ett hårdare bett elr ngt. Men tycker man ska försöka ett bra tag innan. Ett bett ska inte göra så allt blir bättre.
Om hästen har bråttom hem, vänd den på volt FLera gånger om den inte ger sej! Har funkat många gånger här.
Gå inte alltid samma runda, och vänd liksom aldrig direkt tillbaka när du går på vägen. om du har andra stigar som du kan svänga in på i stället för att vända, ta gärna dom :) För då blir det ju inte DIREKT att vända hem. Volter om dom inte lyssnar är jätte bra. Bara håll på dom ger sej tillslut. Man ska ju vinna själv :D Tror det kommer gå bra! sitt mkt tungt i sadeln med. Och andas, var avslappnad, hästar märker ju saker så lätt:o Säger samma som ''Vita_N6529''. Du smittar ju bara av dej på hästen om du inte är avslappnad. och att det går i snabbt tempo kvittar ju. Man kan ju inte få resultat på direkten :) Sen har den mkt energi? då kan det vara jobbigt..
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Det där är ingen höjdare.. hade en ponny för ett par år sen som var precis likadan, hon blev lugnare när hon hade passerat 23 år :angel: haha.. nejdå, men alla tipsen som har getts här är riktigt bra, jag blir alltid lika förundrad över hur mycket kunskap alla buke-människor sitter på, det är värt att ta hjälp av andra! :D
 
Sv: Häst som blir "omöjlig" att rida på hemvägen.

Min häst har betett sig likadant som din när vi ridit ut ensamma men inte när hon hade sällskap.
Fick tips av min dåvarande tränare att göra skänkelvikningar och öppnor/slutor när hästen blev sån och det hjälpte. Hon slutade tramsa och blev mer fokuserad på mig och till slut kunde jag skritta hem på långa tyglar även när vi var ensamma.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 564
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 002
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 081
Senast: MiaMia
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 187
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp