Häst som börjat bråka i transporten

Equilina

Trådstartare
Jag har fått problem med en av mina hästar :(

Hon har fått för sig att hon ska leva rövare i transporten. Igår tog hon priset när hon sparkat upp förardörren under färd, 3 ggr på 2 km (sen fick den vara öppen...). På hemvägen ställde jag henne på andra sidan så hon inte skulle komma åt dörren iaf, detta resulterade i massor av djupa repor i väggsidan istället :( Förutom att slå med frambenen (vilket också sker konstant när hon stpr parkerad) så sparkar hon bak också, hela släpet och bilen hoppar vid färd. Och det blir bara värre! Hon får ju uppmärksamhet när hon dummar sig, vilket jag antar är hennes mål.
Hon är inte rädd för transporten, har gått från lite svårlastad till att lasta sig själv, jag kör nu iväg ensam med henne.
Hon gör samma sak i stallet om jag tar in/lämnar henne själv (har bara två hästar hemma så det blir ju så fort den andra rids/tävlas). Slår med frambenen i dörren och slår bakut i väggarna.

En annan sak hon börjat med nu ungefär samtidigt är att hon inte kan/vill stå uppbunden. Hon sliter sig i stort sett direkt. Så gjorde hon i början också, men bara när hon blev rädd, nu är det bara för att det inte passar.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till! :cry: Jag är ingen nybörjare direkt, har tagit hand om flera problemhästar, jobbat som unghästutbildare och tävlat nationellt, men den här damen övergår mitt förstånd. Det är inte roligt att hålla på med henne heller när hon är såhär. Samtidigt, de dagar hon går fint går hon fantastiskt, men jag vet inte om det är värt det längre.
Jag kan inte sälja henne eller låna ut, fick henne på promisserna att hon ska gå tillbaka till uppfödaren om jag inte vill ha henne kvar. Jag har inte pratat med uppf, men ringer jag och förklarar läget kommer hon tveklöst att förstå. Det tråkiga är dock att då kommer hon bara få gå i en hage igen... Jag har möjligheten att isf ta tillbaka henne om ett tag och prova igen om jag skulle vilja.

Först tänkte jag att hon får februari ut, gav henne 3 veckors vila i december och satte igång nu efter nyår, men det är bara värre... Jag vill faktiskt inte köra henne alls, för jag tycker inte det är värt att få min ganska nya transport (ännu mer) sönderslagen för att jag tvunget ska rida på henne. Och jag måste köra för att kunna träna, har varken ridhus eller paddock hemma.

Så nu undrar jag om det är någon som har några tips på hur jag ska kunna lösa detta? Jag vet som varken in eller ut längre... :cry:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Jag har inga heta tips förutom att du kanske skulle försöka ta reda på varför hon börjat göra sådär.

Hästar är inte särskilt beräknande vanligen, beter de sig illa har de oftast ett bra skäl, även om vi inte alltid förstår vad det är.

Tex har jag hört om hästar som helt plötsligt blivit "bredåkare", kan hon blivit det tro?

Att hon inte kan vara inne själv lär ju bero på osäkerhet, har något ändrats eller har hon alltid varit så? Kanske skulle hon behöva "skolas in" för att vara ensam lite mer varsamt? Grejen är ju att hästar aldrig lär sig något medan de har "panik", och som det låter så har hon panik där inne när hon är själv. Oavsett hur många gånger man lämnar henne sådär så kommer hon inte att lära sig att det är ok att vara ensam, så länge hon får panik. Hon måste alltså läras under andra former som passar just henne.

Flummigt inlägg kanske, ville bara poängtera att det SÄLLAN är så att hästarna "bråkar för att jäklas", de kan liksom inte tänka så.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Det kan inte vara för att hon har vilat?

Skulle på ngt sätt fästa en skiva nedanför frambommen o sen köra dagligen ett tag.
Har du dragit ner på kraftfodret?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Nej, hästar jäklas inte och det har jag aldrig sagt. Jag tror att hon helt enkelt bara inte vill vara ensam, dock slår hon (om än inte lika mycket) även när hon har sällskap i släpet.
Hon har aldrig åkt brett, så att hon helt plötsligt skulle föredra det tror jag inte. Jag kan inte ta ut mellanväggen i mitt släp för då har jag varken frambom eller bakbom (och jag lastar inte utan bakbom, då lär jag få både henne och läm över mig när jag öppnar).

Det är inte så att jag bara hux flux börjat lämna henne ensam, vi började med korta stunder osv och det har gått bra hela tiden, visst han hon kallat men inte slagit i väggarna och så. Bara jag tar in dem en och en så håller hon på att riva stallet, och det handlar ju om minuter.

Jag har inte verktygen för att lära in under andra former, jag har helt enkelt ingen aning om hur det skulle gå till, men kom gärna med idéer.

Hon slår även ibland inne i stallet när hon vill ha uppmärksamhet, omjag pillar med den andra hästen eller så.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Fast hon började innan vilan, jag vilade henne delvis för att se om det blev bättre.

Jag har funderat på det där med skiva, men vill inte skruva hål genom ytterväggen (vilket kommer krävas om den ska sitta), speciellt inte när det är min häst.
Hon körs i stort sett dagligen då jag inte har träningsmöjligheter hemma.

Förstår inte vad kraftfoder har med saken att göra? Som Tobbe Larsson säger: En hund man inte kan hantera tar man till brukshundsklubben. En häst man inte kan hantera drar man ner kraftfodret på... F.ö. får hon ingen mängd att tala om då jag har bra hö.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Ang det där med bredåkare så är det alltså just såna hästar jag hört om, såna som aldrig åkt brett som plötsligt "blivit" det. Vad det kan bero på vet jag inte, har du ingen möjlighet att hyra en finka där du kan låta henne åka brett och se vad som händer?

Jag har inte alla verktyg heller, du borde kanske ta kontakt med någon som har dock, för att se om ni kan klurat ut varför hon gör som hon gör?
I somras träffade jag en häst som verkligen inte VILLE vara i släpet, sparkade och stod i. Vår tränare jobbade med den här hästen några dagar och jag tror de fick till det tillslut. Jag var inte precis involverad i det där, men bland annat fattade jag det som att han fick stå där och sparka (i en finka som "tål" det och där han inte kunde skada sig) och fick bara förstärkning när han lugnat sig. Det kan vara riktigt svårt om det är en viljestark häst som tycker att den lärt sig hur den slipper obehaget, till sånt krävs en duktig tränare som vet vad h*n gör.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Skulle hon bara vilja åka brett så får det faktiskt vara, jag kör ofta två hästar och kan som sagt inte köra utan mellanväggen i mitt släp och är inte så sugen på att köpa nytt släp.
Jag hade en häst tidigare som enligt förra ägaren var bredåkare, honom hade vi problem med en endaste gång under de 3 år jag hade honom i mitt stall. Jag har sett hur han betedde sig och det är inte alls det samma. Han såg verkligen livrädd och panikslagen ut, det här stoet är lugn i blicken och har normal puls.

Jättebra om någon annan kan lösa det, men var hittar man en sådan tränare, som dessutom kan ställa upp med släp?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Jag har haft uppemot tio hästar (alla ston i tre-fyraårsåldern) som varit vana resenärer men som över en natt blivit bredåkare. De har inte heller verkat speciellt stressade utan mest levt rövare alt lagt sig ned under färd. Med mellanväggen snett så har det varit frid och fröjd igen!

Min nuvarande är också bredåkare men han har blivit det efter en traumatisk transportolycka så han är ursäktad.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Jag kanske tolkar dig fel här, ursäkta i så fall för nedanstående:

Men menar du verkligen att om din häst är bredåkare så skiter du i det för det bara passar inte dig? :confused::eek: Det är ju inte så att de vill åka brett bara för att jäklas, utan för att de upplever ett obehag såklart, och då skulle du bara kunna strunta i det menar du?
Hoppas jag missuppfattade dig här ärligt talat... :cool:

Tränare finns det säkert många, "min" tränare som jag tycker är bra heter Erika Furberg, hon håller på med PNH. Håller till i norrland men reser väl en del också för kurser osv, du kan ju prata med henne kanske.
Hon tillhandahller förståss inte risiga transporter som hästen kan få sparka sönder, en sån måste man hitta själv skulle jag tro :p
OM det nu är så att det är så man måste göra med just din häst, det vet jag inget om.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Har du prövat med öron proppar, Bomull i öronen en rejäl tuss och en hoppluva uppepå. En del hästar ogillar skramlet i vagnen och ljudet från trafiken runt om.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Bredåkare förklarar dock inte beteendet i stallet.

Glömt att säga en grej, när dörren är öppen står hon lugnare, gäller både parkerad och under färd (upptäckte jag igår...) vilket inte heller styrker teorin om bredåkning.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Men det är ju även när hon står parkerad?
Dessutom låter trafiken inte mer nu är för några månader sedan.

Jag provade travluva på henne i början (alltså första gångerna vi körde) men det resulterade bara i en sjövild häst då hon inte gillade tussarna :crazy:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Tack för ditt "stöd".

Jo, jag menar det faktiskt. Om hästen är bredåkare kan jag inte köra med henne eftersom jag dels inte kan köra utan mellanväggen i mitt släp och dels ofta behöver köra med två åt gången. Så skulle det vara problemet så får hon åka tillbaka till sin uppfödare och bara gå i hagen igen. Jag har ingen skyldighet att offra mina saker och min säkerhet för någon annans häst. Tycker hästen att det är så förbannat obehagligt att åka med mellanväggen (transporten är f.ö. redan extra bred) så slipper hon.

Eller du tycker på fullaste allvar att jag ska låta mitt stall och min transport bli demolerade av någon annas häst?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hästen kanske har klaustrofobi? Inga hästar vill gärna vistas i trånga utrymmen.. och allra helst inte i transporter. Det som du skulle kunna prova är just att låta hästen åka brett. jag har en sån transport med som man inte får varken fram eller bakbom om man ställer mellanväggen åt sidan. Det löste sig med en 3/4bom.

Att hästen kastar sig lös i gången kan vara en grej., Jag har haft några såna. Det löser man med att hästen absolut inte få komma loss.. Halsring är ett måste.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Tror du inte att det beror på att den har vilat?

Jag skulle försöka fästa en skiva nedanför frambommen o sen åka dagligen.

Har du fönster? Annars kan man sätta in det eller sätta upp en sdn däringa metallspegel o se.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Men borde hon inte vara svår att lasta då också? Det har ju tvärt om blivit lättare.
3/4-bom funkar inte, blir trångt för den stackaren som står på andra sidan...

Hur sätter du fast uppbindningslinorna i halsremmen? Jag har provat sätta dem direkt i, slutade med att hon drog loss väggfästena :crazy: Har fått tips om att sätta henne i gummiband, för att det inte ska bli så stumt när hon rycker. Värt ett försök!
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Det kan inte vara för att hon har vilat?

Skulle på ngt sätt fästa en skiva nedanför frambommen o sen köra dagligen ett tag.
Har du dragit ner på kraftfodret?

Fast hon började innan vilan, jag vilade henne delvis för att se om det blev bättre.

Jag har funderat på det där med skiva, men vill inte skruva hål genom ytterväggen (vilket kommer krävas om den ska sitta), speciellt inte när det är min häst.
Hon körs i stort sett dagligen då jag inte har träningsmöjligheter hemma.

Förstår inte vad kraftfoder har med saken att göra? Som Tobbe Larsson säger: En hund man inte kan hantera tar man till brukshundsklubben. En häst man inte kan hantera drar man ner kraftfodret på... F.ö. får hon ingen mängd att tala om då jag har bra hö.

Tror du inte att det beror på att den har vilat?

Jag skulle försöka fästa en skiva nedanför frambommen o sen åka dagligen.

Har du fönster? Annars kan man sätta in det eller sätta upp en sdn däringa metallspegel o se.

Svara som innan ;) att det började redan innan vilan.

Nu har jag nog tänkt ut en lösning hur jag kan fästa skivan, men det tar ju dock bara bort symtomen...

Fönster finns! Det är i övrigt en ljus och trevlig transport, hög och bred.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Det är faktiskt väldigt vanligt med hästar som står ena dagen bra trångt och andra dagen får dom panik av det utan synbar anledning. Dom måste inte vara svårlastade för att dom vill åka brett.

Man måste anpassa transporten efter hästen, det ska inte vara tvärtom.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Fast om hästen plötsligt (i samma transport med samma bil?) börjar bete sig konstigt, så kanske man bör fundera över sitt körsätt.
Även om du tror att du kör bra, så kanske inte just DEN hästen håller med.
Om den då ofta måste åka på ett sätt den finner obehagligt, så är det klart den börjar bli "bråkig".
Den sparkar tills du stannar = obehaget försvinner.

Jag har själv en häst som är väldigt känslig för vem som kör. Det kan gå bra en gång eller två gånger, men tredje gången blir det för mycket.
Det räcker med en lite för tvär (inte tvär, men enligt henne för tvär) inbromsning eller sväng så blir hon tjurig.
Kör du på en kurvig väg eller en väg med mycket broms-gas kanske det är en förklaring.

Sen brukar det väl finnas hela bommar att slänga in i transporten så du kan köra den brett? Någons du kan låna?
Ibland kan det hjälpa att man bara ändrar det några gånger bara så man bryter beteendet hos hästen.


Om du absolut inte vill ändra på någonting däremot är det väl bara att hoppas på att det går över, eller lämna tillbaka hästen.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Man måste anpassa transporten efter hästen, det ska inte vara tvärtom.

Hade det varit någon av mina egna hästar, som jag äger, hade jag hållt med. Men nu äger jag inte denna, och har inte möjlighet att köra brett, så i detta fallet håller jag inte med.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 646
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 590
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 946
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp