Häst som börjat bråka i transporten

Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Samma transport, samma bil.
Konstigt om mitt körsätt har gått bra i ett år men plötsligt inte passar längre?
Jag provade på hemvägen igår att köra lite mer "vårdslöst" (missförstå mig rätt) så hon fick koncentrera sig på något annat, och det funkade. Men sedan när vägen blev jämn och rak började det igen...
Nej, hon slutar inte sparka när man stannar, hon slutar sparka när hon kommer ut!!
Jag har funderat över mitt körsätt, jag har funderat äver allt. Men jag kör bra, om bra innebär mjukt och välplanerat. Lärde mig köra släp med en häst som levde om om man bromsade lite för hårt eller tog en sväng för snabbt, så jag kan köra.
Hellång bom vågar jag inte köra henne med, då kommer hon vända sig!

Det är inte så att jag inte vill ändra på någonting, utan att vissa saker inte fungerar att ändra på.
Ska det meckas med 3/4-bom osv så får det bli i ägarens släp och i ägarens regi, för jag vill inte stå för den risken.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Min häst är ett bevis på att de bara blir bredåkare rätt som de är! På väg hem från en träning braka de lös fullkomligt i transporten,han vill nästan lägga sig ner ,lutade sig mot ytter väggen o karade med benen mot mellan väggen.
Något gör att de får panik o inte kan bredda sig-jag köpte en nya transport med mjuk mellanvägg och 3/4 bom bak. Det har gått bra att köra honom efter det,men i somras började han igen,,,jag har blivit skräckslagen av detta o vill verkligen inte köra mer så jag vet vilket problem det är!! Jag ska testa köra honom utan mellan vägg o se om det är bättre,,,men det är inte roligt när 600kg vill ut ur buren,,,:eek:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Men borde hon inte vara svår att lasta då också? Det har ju tvärt om blivit lättare.
3/4-bom funkar inte, blir trångt för den stackaren som står på andra sidan...

Hur sätter du fast uppbindningslinorna i halsremmen? Jag har provat sätta dem direkt i, slutade med att hon drog loss väggfästena :crazy: Har fått tips om att sätta henne i gummiband, för att det inte ska bli så stumt när hon rycker. Värt ett försök!

Det kanske inte är så att gå på är det otäcka utan att bli instängd och inte se ut..

Man måste se till att fästena inte släpper heller. Genomgående bult? Inga små fjantiga fästen med 4små skruvar.. Jag har en tons hästar och då går det åt rejäla grejjer. Gummiband är bra OM dom inte gå sönder.. Går dom sönder så blir dom livsfarliga.. Kommer som en projektil. Och av erfarenthet så är det inte gummibandet som går sönder utan haken och dom kommer som kulor. Det bästa är väl att hästen lär sig att sitter man fast så gör man och det är stumt. Grimma på, halsring och sen dra grimskaft igenom grimman och sen i halsringen. Gör hon lika dant om du ställer henne i spilta?? (nu säger jag hon om hästen) Bind upp och låt henne kämpa, hon ger sig..

Det absolut dummaste man kan gör är dessa förbaskade balsnören i grimmorna.. Man lär hästarna att slita sig..
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Nu har jag bättre väggfästen, kan prova med dem. Hur drar man grimskaft genom grimman (alltså var)? Har ganska breda band, de som bodde här innan hade ardenner så det är rejäla grejer som hänger där.
Ingen tillgång till spilta.
Ska jag bara stå och se på? Inte lugna (som iofs har liten effekt) eller något?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Nu har jag bättre väggfästen, kan prova med dem. Hur drar man grimskaft genom grimman (alltså var)? Har ganska breda band, de som bodde här innan hade ardenner så det är rejäla grejer som hänger där.
Ingen tillgång till spilta.
Ska jag bara stå och se på? Inte lugna (som iofs har liten effekt) eller något?

Genom hakremmen. Alltså under hästens haka och sen i halsringen. Jag har ardenner med..

Inte lugna(hästen är inte kontaktbar), utan det som du ska göra är att drämma nåt i arslet på hästen. Som uppenbarligen inte är rädd utan har kommit på en grejj.. Den tänker bakåt och då slänger sig och för att få den att tänka framåt så måste den ffa sitta fast och inte belönas med att komma loss och sen gärna göra det obehagligt att kasta sig bakåt.

Min gamla ponny gjorde samma sak.. Han ställdes i spilta med halm ovanpå cementen, vilket gjorde att det blev snorhalt när han kastade sig bakåt och efter att ha provat det två gånger med ett resultat att slå på arslet så var det inte skoj längre.. Han gjorde aldrig om det.

Men man måste veta att hästen inte är rädd utan dumhet.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Jag trodde det var din häst när du skrev "jag har problem med en av mina hästar".

Jag skulle inte heller strula på med en massa kostsamma grejer för någon annans häst, jag fick bara intrycket av att du i så fall tänkte fortsätta köra henne som förut, utan att försöka lösa problemet. En lösning är såklart att lämna tillbaka hästen om det är möjligt.

Jag tror som sagt att det är svårt för oss som inte sett hästen och situationen att gissa vad som kan hjälpa, kanske skulle det tex hjälpa att klickerträna henne för att visa sitt missnöje på annat sätt än att riva omgivningen? Ibland kan hästar bete sig väldigt extrovert för att de inte tror att någon fattar att de har problem/obehag, de har kanske med andra tecken försökt visa men när ingen "fattat" har de gått över till detta extrema beteende. Då kanske det kunde hjälpa att åter hitta en signal som är diskret men som hon VET att du förstår, så kanske ni kunde jobba er fram till en lösning...
Tja, live-tränare är mitt absolut hetaste tips som sagt.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hon är som min häst, har fått henne till skänks som sista försök att få ordning på henne (har/haft flera hästar från samma uppf) men med förbehållet att hon åker tillbaka till dem om jag inte vill mer. Så på sätt och vis är hon min, men ändå inte.

Ev får jag låna uppf transport, och i så fall kan jag filma henne (för jag lastar inte in henne i min igen om det inte är absolut nödvändigt).




Allmänt:
Jag är så kluven och frustrerad, för samtidigt som jag vill hitta en lösning så har jag redan lagt ner så otroligt mycket på den här hästen (gick fram till förra hösten inte att rida öht, stod på bakben, kastade sig, vägrade gå mm mm, nu tävlas hon och tycker det är skitkul) att jag ärligt talat inte vet om jag pallar mer. :cry:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Transporten skulle jag inte ge mig på när det inte är din häst(kan bli för dyrt), men hantera den och binda upp ska man kunna göra.

Jag kom på .. Jag hade en märr som puckade sig i transporten och jag sket i det. Men det slutade med att jag av en anledning grisnita för en bil som for rakt ut framför mig.. Och hon gjorde aldrig om det sen.. Hon tappade balansen i transporten och tyckte det var obehagligt. Eller jo, hon for ett tag när jag svängde vänster, men det visade sig att hon vuxit till på ena sidan av hoven och då fick obalans när jag svängde vänster.

3åringen jag har är lite tråkig i transporten, hon dunsar och gräver lite när man stannat och sen börjar åka igen. Men det är bara träning.. Hon gillar inte heller att gå på, men träning och träning.. Hon är 160cm och närmre 700-800kg så jag måste ta det snart innan hon blir ännu större. Men hon är larvig och osäker.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hon är som min häst, har fått henne till skänks som sista försök att få ordning på henne (har/haft flera hästar från samma uppf) men med förbehållet att hon åker tillbaka till dem om jag inte vill mer. Så på sätt och vis är hon min, men ändå inte.

Ev får jag låna uppf transport, och i så fall kan jag filma henne (för jag lastar inte in henne i min igen om det inte är absolut nödvändigt).




Allmänt:
Jag är så kluven och frustrerad, för samtidigt som jag vill hitta en lösning så har jag redan lagt ner så otroligt mycket på den här hästen (gick fram till förra hösten inte att rida öht, stod på bakben, kastade sig, vägrade gå mm mm, nu tävlas hon och tycker det är skitkul) att jag ärligt talat inte vet om jag pallar mer. :cry:

Har du kommit så här långt så inte f*n ska du ge upp nu!! Prova att lasta henne i en annan transport och se om hon gör likadant. Kan vara så enkelt att hon inte gillar just den transporten..
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hellång bom vågar jag inte köra henne med, då kommer hon vända sig!

Binder du inte upp hästen i tranporten? Står den lös? Eller hur kan hästen vända sej bara för att den åker med helbom där bak?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

För att utan mellanväggen är det möjligt?

Men hur kan en häst vända sej när den sitter fast där fram? Då får du nog binda lite kortare isåfall. För det är ingen skillnad med eller utan mellanvägg. Däremot får man ju tänka lite när man tar av grimman och ska tränsa att hästen kanske kan försöka sej på att vända, men är man beredd kan man undvika det. Har vart med om hästar som försökt vända både med och utan mellanvägg. Så det är ingen skillnad.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

hon kanske är uttråkad och gillar ljudet av smällarna?
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Tänkte på detta för några år sedan då vi sålde våran dåvarande rövare.
En ponny som levde fan rent utav. Han gungade o slog o höll på. Kan tilllägga att han även var svårlastad och gick endast på när det passade honom.
Men det hör väl inte till saken.
Han var även svår i stallet.

Men till sak.
Då jag väl sålde honom, vilket va en jävligt varm sommardag och vi skulle åka o lämna honom. Hade först luckan på släpet öppet o han betedde sig precis som vanligt. som en:devil:.. ingen rolig syn med våran ford o ett släp som skuttade frammåt hela tiden.
Men stannade för att fälla ner luckan *dåligt samvete om det skulle bli förvarmt* och konstigt nog slutade han. Han betedde sig super resten av resan.
*hade aldrig testat detta för försäkringarnas skull o så reste vi sällan så långt då det va varmt
Troligast berodde det på att han va uttråkad och trivdes med att kunna se vad som hände runt om honom.
Kanske ett tips. men jobbigt då det är sådant skitväder
:idea:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Men hur svårt är det att slita sig från ubbindningen då? Det gör hon ju dagligen i stallet. Klart det är lättare utan mellanvägg, hon får ju mer svängrum.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Det ska jag testa!! Hellre ett extra täcke än sönderslagen transport/häst :idea:
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Om hästen åker lugnt utan så sliter den sej antagligen inte. Dom flesta hästar åker faktiskt bra när dom åker brett, om beteendet inte handlar om uttråkning då. Det är värt att testa för hästens skull. Man åker inte trångt med en häst som behöver åka brett, det bara är så. Men man får ju aldrig veta om beteendet beror på att den vill åka brett om man aldrig testar.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

Hon sliter sig bara hon står i gången så jag är tämligen övertygad om att hon gör det samma i transporten.
Och jag har fortfarande ingen möjlighet att köra utan mellanvägg i mitt släp.
 
Sv: Häst som börjat bråka i transporten

håller tummarna för att det löser sig, du får jätte gärna medela om någon av lösningarna funkar,
tänkte på en till som kan vara passande om det nu är så att hon är något undersimulerad, hur är hon om hon får lov att äta i transporten eller något annat som kan fånga hennes uppmärksamhet, om det ej funkar att ha luckan öppen.

Alltid intressant :) hoppas det löser sig:idea:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 634
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 589
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
1 946
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp