Häst som inte fått busa?

Luscha

Trådstartare
Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;)

Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst som man driver mer än man tar i tyglarna, han är alltså inte så pigg. Han är dock ändå känslig för skänklarna så man behöver inte driva mycket för att få fram honom.
Han är ganska hispig och blir rädd för saker, är bakskygg, blir spänd för minsta lilla och kan sticka om man har otur. Så har han varit i hela sitt liv vad jag och hans förra ägare vet. Jag vill alltså inte ha några kommentarer som "Du kanske ska lära hästen att inte sticka först?" (vilket jag fått höra här förr) Gärna hur man gör dock om någon vet och har erfarenhet av det.

För 1-2 månader sedan när jag red ut och galopperade sprang han ganska snabbt och jag trodde att jag skulle tappa kontrollen, så jag tog i tyglarna mest för att kolla om jag hade kontroll. Inte hårt, bara lite löst, men genast gick han ner till långsam galopp och jag fick driva resten av vägen. Det var nästan som att han blev lite "sur" på mig. Nästa gång jag galopperade tog jag inte i tyglarna över huvud taget, och då sprang han glatt vidare snabbt hela vägen och utan att jag nuddade med skänklarna.

För ca 2 veckor sedan skulle vi hoppa. Jag märkte direkt att han blev glad att det stod hinder i paddocken. Men när jag värmde upp blev han rädd för småsaker och jag tänkte att han har väl en sådan dag. När jag skulle fatta galopp första gången sprang han genast iväg för snabbt och jag tänkte att han skulle sticka och gjorde en förhållning. Han saktade av efter några sekunder, och resten av passet fick jag driva fram honom. Jag tror alltså inte att han tänkte sticka utan att han var glad. Han var fortfarande glad att få hoppa efter det men jag behövde inte ta i tyglarna någonting och jag fick driva fram honom som vanligt.

Så nu har jag börjat fundera. Han kanske aldrig har fått springa och busa med ryttare på grund av sina nerver, att alla ryttare har varit rädda att han ska sticka? Är det möjligt? Hans förra ägare var inte så van ryttare (lärde sig mycket på min ponny som då bara var 5-7 år gammal) och innan han kom till mig stod han på en ridskola.
Han kanske alltid har fått springa kontrollerat eftersom man aldrig vet när han kommer sticka?
Han är ganska "långsint" i sättet även när man pysslar med honom. Om han till exempel inte får lukta på borsten direkt när man ska borsta ställer han sig och surar och vägrar lukta på borsten när man sätter den under hans näsa, trots att det var det han ville från första början. Han är sedan sur resten av tiden jag pysslar med honom om jag inte gör något han gillar eller tycker är kul.


Om är så att han inte springer för att han aldrig fått det (låter dumt nu när jag skriver det :o) Vad ska jag göra då? Men först och främst, är det möjligt att det kan vara så?
 
Det första jag tänker på, rider du för någon tränare?
Jag tänker lite att du då kan få hjälp att lära dig sitta och rida när hästen "sticker" och få hjälp med att lösa det. Samt få bättre självförtroende att våga lita på hästen, att det inte gör något om han sticker för du kan få tillbaka honom osv. Lite så, tänker jag spontant. Annars vet jag inte.
 
Jag är ganska van det, jag blir inte rädd och jag vet att jag kan få ner honom, men det är klart att man inte vill att det ska hända om man kan förhindra det :)
Jag rider för tränare varje till varannan vecka ;)
 
För min del är det oacceptabelt att hästen "busar" med mig på ryggen. Att springa okontrollerat och att bralla får han göra i hagen.

Hur ska hästen annars veta när den får "busa".?!

Att släppa lös hästen och låta den sträcka ut i full galopp ser jag som ett givet inslag i träningen. Men fokus ska vara på mig som ryttare. Busa får hästarna göra i hagen. Tycker att många daddar för mycket. 700kg måste lyssna på mig för att det ska vara säkert. Ömsesidig respekt, inget annat.
 
Såhär tänker jag:

Först ska hästen veta grundreglerna, det jag säger är det som gäller. Nej är alltid ett nej.

När hästen kan grundreglerna och alltid lyssnar på mig oavsett vad jag ber om, då kan jag börja lyssna på vad hästen vill. Är man tillräckligt lyhörd själv så märker man när hästen frågar om något. Men det ska alltid vara mitt val, ja eller nej. Är jag ute och rider, gör lite det jag känner för när jag känner för det så finns det större chans att jag "godkänner" ett förslag från hästen. Det kan vara att han tar ett galoppsteg i traven och vill öka, mitt godkännande blir att lätta i handen och han faller in i galopp. När vi galopperat några steg i det tempot jag vill så kanske han tar några kraftigare språng och vill galoppera snabbare, ibland får han det och ibland inte.

Min häst får alltid fråga om vi ska öka tempot, gå på en annan stig, byta gångart, gå i skogen eller på grusväg. Men det är alltid jag som bestämmer om vi ska göra det eller inte. Ibland får jag säga nej för att han inte ska lära sig att han alltid får som han vill. Funkar mycket bra och jag har en glad och trygg häst :)
 
Det är klart att hästen ska gå att kontrollera, det jag menar är att jag alltid behöver driva fram honom, han springer inte själv. Har man en häst som springer okontrollerat är det självklart inte bra och jag har aldrig sagt något annat, men att hästen springer på för att det är kul är en annan sak och det är det jag vill åt
 
Det är klart att hästen ska gå att kontrollera, det jag menar är att jag alltid behöver driva fram honom, han springer inte själv. Har man en häst som springer okontrollerat är det självklart inte bra och jag har aldrig sagt något annat, men att hästen springer på för att det är kul är en annan sak och det är det jag vill åt

Det jag menade med mitt inlägg var att, om du känner att du har kontroll annars så prova dig fram :) Busa på bådas villkor, är övertygad om att ni kommer ha jättekul :)
 
Jag tycker största problemet verkar vara att din häst generellt inte går framåt utan att måsta drivas på utifrån din redogörelse.
 
Det jag menade med mitt inlägg var att, om du känner att du har kontroll annars så prova dig fram :) Busa på bådas villkor, är övertygad om att ni kommer ha jättekul :)
Det var inte dig jag menade, det kanske verkade så dock :)

Jag tycker största problemet verkar vara att din häst generellt inte går framåt utan att måsta drivas på utifrån din redogörelse.
Självklart går han framåt utan att jag driver. Det känns bara som att han inte "springer på" (alltså inte okontrollerat på något sätt utan just för att han tycker att det är kul) för att han kanske aldrig fått det innan. Som du kan läsa där uppe, exemplet när jag galopperade i skogen. Ridningen ska vara rolig för hästen också.

Jag tycker att Gotthard beskrev bra där uppe att de ska få visa att de vill springa fortare. Om de får det eller inte bestämmer ryttaren, men de ska inte sakta av för minsta lilla förhållning för att sedan behöva drivas efter det. Då visar den inte att den vill springa fortare, den bara lyder. Då är det väl något som gått fel? Är det möjligt att det kan vara så att han aldrig fått "springa på" eller är det bara vilda spekulationer från min sida?

Sen vill jag bara säga igen att han inte är en häst man måste sitta och driva hela tiden. Han är fortfarande känslig för hjälperna vilket jag tror att någon missuppfattade.
 
Vänta... klagar du på att din häst gör som du ber den? Du tog i tyglarna, gjorde en förhållning, och hästen gjorde som du sa. Det är väl det man vill?

Det har inget att göra med att få busa. Min unghäst busar dagarna i ända och har inte gjort annat på heltid tills ca 3-4 månader tillbaka. Nu busar han och leker. Men rider jag så busar man inte, och han vet oftast det. Det skulle vara otroligt farligt om hästen for iväg och busade när jag satt på så jag har varit tydlig med att hästen ska lära sig skillnaden (sen eftersom han är nyligen inriden så har det varit incidenter när han blivit rädd, galopperat och sen tyckt det var skitroligt att galoppera och börjar busa. Varken roligt för mig eller särskilt lätt att sitta kvar).
Men hästar är oftast känsligare än man tror. T.ex. tar jag lätt i tyglarna, på mitt bettlösa träns/sidepull, så kan min häst genast tvärstanna och det spelar ingen roll hur pigg han är. Och det är så man ska göra. Ber jag han då gå framåt måste jag se till att jag inte håller i handen också, då det annars ger dubbla signaler som irriterar en känslig häst.
Så min teori är att du troligtvis måste vara mer observant över din egen ridning och hur hästen reagerar efter det, och sen blir han kanske omotiverad när du ger fel signaler.

Sen tror jag du missuppfattat hästens beteende också, hästar surar inte på det sätt du beskriver och har inte samma tankemönster som du tror i texten. ;) Deras beteende är dock väldigt intressant så om jag var du skulle jag börja läsa på och lära mig lite om det.
 
Det var inte dig jag menade, det kanske verkade så dock :)


Självklart går han framåt utan att jag driver. Det känns bara som att han inte "springer på" (alltså inte okontrollerat på något sätt utan just för att han tycker att det är kul) för att han kanske aldrig fått det innan. Som du kan läsa där uppe, exemplet när jag galopperade i skogen. Ridningen ska vara rolig för hästen också.

Jag tycker att Gotthard beskrev bra där uppe att de ska få visa att de vill springa fortare. Om de får det eller inte bestämmer ryttaren, men de ska inte sakta av för minsta lilla förhållning för att sedan behöva drivas efter det. Då visar den inte att den vill springa fortare, den bara lyder. Då är det väl något som gått fel? Är det möjligt att det kan vara så att han aldrig fått "springa på" eller är det bara vilda spekulationer från min sida?

Sen vill jag bara säga igen att han inte är en häst man måste sitta och driva hela tiden. Han är fortfarande känslig för hjälperna vilket jag tror att någon missuppfattade.
Jag har lite svårt att föreställa mig vad problemet är...? Hästen är lydig och går fram när du skänklar på men ligger inte på i handen? Är det inte dit man vill komma..?
 
Jag har lite svårt att föreställa mig vad problemet är...? Hästen är lydig och går fram när du skänklar på men ligger inte på i handen? Är det inte dit man vill komma..?
Nu blev jag osäker, det kanske inte alls är ett "problem"? Men min fundering var att han kanske alltid blivit tillbakahållen när han frågar efter att få springa fortare så att han inte bryr sig längre, han bara lyssnar på ryttaren och kommer inte med egna åsikter längre? Det är väl bra men är det så kul för hästen?
Detta är så svårt och jag vet inte hur jag tänker längre :banghead: :angel:

Vänta... klagar du på att din häst gör som du ber den? Du tog i tyglarna, gjorde en förhållning, och hästen gjorde som du sa. Det är väl det man vill?
Jag klagar inte på att hästen gör som jag ber den, om du läser lite noggrannare kanske du förstår hur jag menar, som sagt jag vet inte hur jag tänker längre :banghead: Ni har så rätt och jag blir så överkörd känns det som ;)

Ni som verkar kunna detta, är det ett tankemönster som är möjligt hos hästar innan vi ens diskuterar saken?
 
Senast ändrad:
Nu blev jag osäker, det kanske inte alls är ett "problem"? Men min fundering var att han kanske alltid blivit tillbakahållen när han frågar efter att få springa fortare så att han inte bryr sig längre, han bara lyssnar på ryttaren och kommer inte med egna åsikter längre? Det är väl bra men är det så kul för hästen?
Detta är så svårt och jag vet inte hur jag tänker längre :banghead: :angel:
Hur menar du att hästen ska be om att få springa fortare? Du menar att du vill lite att hästen ska vara taggad och takta eller hur menar du med att hästen visar att den vill dra iväg?

Tycker det låter som en hyfsat sund och väluppfostrad häst faktiskt. Sen får ju du visa och öka farten så hästen kan få sträcka ut om du vill. Dock fortfarande under kontroll.

En väluppfostrad häst har inte tråkigt. Däremot så finns det hästar som är piggare och mera framåt än andra av naturen så att säga, är ju lite personlighetsgrej också. Sen är ju det inte så att hästar har roligt bara för att dom får springa fort.
Ni som verkar kunna detta, är det ett tankemönster som är möjligt hos hästar innan vi ens diskuterar saken?
Vilket tankemönster menar du? Att hästar har egna åsikter och visar att dom vill springa? För ja det har dom.
 
Hur menar du att hästen ska be om att få springa fortare? Du menar att du vill lite att hästen ska vara taggad och takta eller hur menar du med att hästen visar att den vill dra iväg?
Jag menar att han ska visa vad han vill, nu känns det lite som att han bara lyder mig och har liksom inga egna åsikter. Han ska gärna vilja springa, men som du säger han är antagligen inte sådan av naturen och i så fall är det inget problem eller något jag vill ändra på. Men det känns lite som att han blivit påverkad av ryttare, att han inte är sådan för att han aldrig fått. Som exemplen där uppe, de kanske är tillfälligheter bara men jag ville fråga ändå.

Tycker det låter som en hyfsat sund och väluppfostrad häst faktiskt. Sen får ju du visa och öka farten så hästen kan få sträcka ut om du vill. Dock fortfarande under kontroll.
Ja väluppfostrad är han. Han får i princip aldrig bestämma själv när vi är ute och rider (alltså till exempel att han vill gå in på en annan stig, om jag tänkt rida in på den så är jag noga med att jag svänger honom osv.)
Kan det ha med saken att göra? Alltså att han vet att jag bestämmer och väljer att inte ifrågasätta. Som du säger en väluppfostrad häst behöver kanske inte ha tråkigt och det har jag ju faktiskt inte märkt att han har.
 
tycker inte att hästen ska busa med ryttare på eller i närheten, stor risk med en 4-600kg häst som fjantar omkring.

men att låta hästen få sträcka ut och springa så fort den kan, att låta den ta det lilla glädje skuttet efter ett hinder och sen bara rida vidare som om det inte hänt. dvs du bestämmer om det är ok eller inte och låter hästen göra det.

man måste inte ha kontroll hela tiden, man kan inte ha kontroll heller då man som sagt är 2 som försöker bestämma :p.

känner du att hästen vill sträcka ut och är ok med det så är det ju bara att låta den göra det.
det verkar ju som att du har en broms på den :).

är hästen väldigt pigg inför att få hoppa så kan du ju skippa någon minut av framskrittningen och trava/galoppera några varv extra i litet högre tempo innan du börjar göra övergångar och kolla av broms och styrning.
allt för att hålla hästen positiv och framåt :).
 
kan tillägga att min häst hålla ganska hårt på uteritter osv då hon är väldigt oberäknelig, men då hon är på rätt humör så är det bara att låta henne sträcka ut och åka med :) så tar hon hand om en och tycker att livet är skit härligt ^_^.
hamnar ofta med handbromsen i vilket gör att hon tjurar ihop, så att bara låta henne få bestämma tempo ibland är väldigt uppskattat av oss båda, nyttigt för mig i alla fall :)
 
Men hur menar du att hästen ska visa det? Hur menar du att hästen ska fråga?

Låter helt enkelt som att du har en väldigt välriden och bra grundriden häst.
Jag menar att han ska visa om han vill, hur vet jag inte eftersom han inte gör det. Men det märker man ju? Men som sagt han kanske är sådan av naturen och då är det självklart inget jag vill gå in och ändra på.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 021
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp