Häst som inte fått busa?

Eller det är klart att han har visat det föressten, till exempel när vi galopperar hemåt och då springer han helt enkelt fortare, och antingen låter jag honom göra det eller så tar jag tillbaka honom.
 
Nu blev jag osäker, det kanske inte alls är ett "problem"? Men min fundering var att han kanske alltid blivit tillbakahållen när han frågar efter att få springa fortare så att han inte bryr sig längre, han bara lyssnar på ryttaren och kommer inte med egna åsikter längre? Det är väl bra men är det så kul för hästen?
Detta är så svårt och jag vet inte hur jag tänker längre :banghead: :angel:


Jag klagar inte på att hästen gör som jag ber den, om du läser lite noggrannare kanske du förstår hur jag menar, som sagt jag vet inte hur jag tänker längre :banghead: Ni har så rätt och jag blir så överkörd känns det som ;)

Ni som verkar kunna detta, är det ett tankemönster som är möjligt hos hästar innan vi ens diskuterar saken?
Jag tror jag förstår precis, du känner att du vill att hästen ska ha lite glädje i ridningen. Inte att den bara ska lyda platt utan att den också ibland ska fråga, ska vi inte springa lite snabbare? Åh vad kul att få hoppa osv. Dvs man känner det lite i handen och lite i steget att någonting är roligt. Men hästen som den är nu bara lyder och frågar aldrig, tittar inte, spetsar inte öronen inför hindret och visar ingen entusiasm.

Du undrar om hästen kanske skulle kunna få upp lite entusiasm för ridningen, istället för platt lydnad, om den fick galoppera snabbt ibland och om du visade att det var ok att han ökade hastigheten lite själv, så länge han direkt lyder om du håller in. Det tror jag ;) (och jag tror också kanske lite naivt att hästar kan reagera nähä, fick inte springa som var kul, nu blev det ett tråkigt pass -som vanligt).

Dvs jag håller med om att det är roligare att rida om hästen verkar tycka att det i alla fall är lite kul att bli riden. Inte bara traskar på för att den måste. Men om det inte är så alls och alla andra har rätt i att platt lydnad är bättre. Så kan man föreslå att du galopperar snabbt i skogen ändå eftersom det i Equipage för ett år sedan fanns en artikel om att konditionsträna sin häst en gång i veckan och att det var väldigt nyttigt för den. :p (leta upp och hänvisa dit när någon rynkar på nosen och pratar om olämplig skogsracing ;).)
 
Men hur menar du att hästen ska visa det? Hur menar du att hästen ska fråga?

Låter helt enkelt som att du har en väldigt välriden och bra grundriden häst.
frågar aldrig din häst om ngt? t ex "klia mig här", "ska vi gå hit", "har du godis", "ska vi galoppera", "ska vi galoppera fortare", "ska vi sakta in" osv. mindre uppfostrade hästar frågar inte utan bara gör, dvs istället för att be om att få bli kliade så knuffar de nära nog omkull dig för att bli kliade, och vill de gå in på en väg så saktar de inte bara in ngt utan tvärvänder och går in där.
man vill att hästarna ska fråga, inte bestämma själva eller bara vara helt stumma och knata på i sin egen takt. jag vill i alla fall.
 
Men hur menar du att hästen ska visa det? Hur menar du att hästen ska fråga?

Låter helt enkelt som att du har en väldigt välriden och bra grundriden häst.
Men det märker man väl? Om hästen galopperar lugnt och sedan försiktigt ökar eller tar lite i tyglarna, så frågar den, och så låter man den öka eller inte. Den har åsikter genom tyglarna, man känner ju om en häst inte vill gå någonstans också så det är väl inte konstigt att veta vart den vill gå.
 
frågar aldrig din häst om ngt? t ex "klia mig här", "ska vi gå hit", "har du godis", "ska vi galoppera", "ska vi galoppera fortare", "ska vi sakta in" osv. mindre uppfostrade hästar frågar inte utan bara gör, dvs istället för att be om att få bli kliade så knuffar de nära nog omkull dig för att bli kliade, och vill de gå in på en väg så saktar de inte bara in ngt utan tvärvänder och går in där.
man vill att hästarna ska fråga, inte bestämma själva eller bara vara helt stumma och knata på i sin egen takt. jag vill i alla fall.
Exakt, jag gillar att rida uteturer vi två liksom, inte jag. (men det blev tydligare när min medryttarhäst var 27 och hade varit krasslig, men fullblod och älskade att springa. Så då fick hon helt bestämma hastighet -till en viss gräns... hon hade varit väldigt snabb och till viss del väg, verkade stigen trasslig vände vi. Det var hennes sista sommar.)

(Fast med vissa hästar går det ju såklart inte alls, då är det bara att bestämma allt själv, annars skulle man bli överkörd, eller så förstår de inte konceptet.)
 
Jag tror jag förstår precis, du känner att du vill att hästen ska ha lite glädje i ridningen. Inte att den bara ska lyda platt utan att den också ibland ska fråga, ska vi inte springa lite snabbare? Åh vad kul att få hoppa osv. Dvs man känner det lite i handen och lite i steget att någonting är roligt. Men hästen som den är nu bara lyder och frågar aldrig, tittar inte, spetsar inte öronen inför hindret och visar ingen entusiasm.

Du undrar om hästen kanske skulle kunna få upp lite entusiasm för ridningen, istället för platt lydnad, om den fick galoppera snabbt ibland och om du visade att det var ok att han ökade hastigheten lite själv, så länge han direkt lyder om du håller in. Det tror jag ;) (och jag tror också kanske lite naivt att hästar kan reagera nähä, fick inte springa som var kul, nu blev det ett tråkigt pass -som vanligt).

Dvs jag håller med om att det är roligare att rida om hästen verkar tycka att det i alla fall är lite kul att bli riden. Inte bara traskar på för att den måste. Men om det inte är så alls och alla andra har rätt i att platt lydnad är bättre. Så kan man föreslå att du galopperar snabbt i skogen ändå eftersom det i Equipage för ett år sedan fanns en artikel om att konditionsträna sin häst en gång i veckan och att det var väldigt nyttigt för den. :p (leta upp och hänvisa dit när någon rynkar på nosen och pratar om olämplig skogsracing ;).)
Det är precis det jag menar! Tack så mycket :angel:
 
Men det märker man väl? Om hästen galopperar lugnt och sedan försiktigt ökar eller tar lite i tyglarna, så frågar den, och så låter man den öka eller inte. Den har åsikter genom tyglarna, man känner ju om en häst inte vill gå någonstans också så det är väl inte konstigt att veta vart den vill gå.

frågar aldrig din häst om ngt? t ex "klia mig här", "ska vi gå hit", "har du godis", "ska vi galoppera", "ska vi galoppera fortare", "ska vi sakta in" osv. mindre uppfostrade hästar frågar inte utan bara gör, dvs istället för att be om att få bli kliade så knuffar de nära nog omkull dig för att bli kliade, och vill de gå in på en väg så saktar de inte bara in ngt utan tvärvänder och går in där.
man vill att hästarna ska fråga, inte bestämma själva eller bara vara helt stumma och knata på i sin egen takt. jag vill i alla fall.
Fast nu är det i ridningen det handlar om. Och som jag frågat så undrar jag på vilka andra sätt hästen ska "fråga" om den kan få sticka iväg annat än att den börjar takta och hålla på på det sättet. Det är dock i mina ögon inte att fråga utan det är en häst som är pigg och småstressad.

Min häst ökade aldrig lite försiktigt när vi var ute och galopperade om jag inte visade att nu ökar vi. Satte jag honom i ett tempo så höll han det tempot. Ibland lät jag honom galoppera på mera och fick då alltid en direkt respons framåt, men småöka och dra är ingenting jag uppskattar.

En häst som inte vill gå nånstans eller inte driver på framåt av sej självt har ingen framåtbjudning och då har man helt andra problem med ridningen. En häst som är bra grundriden ska ha ett framåttänk och kliva på ordentligt framåt. Sen ska hästen lyssna på ryttaren och hålla tempot som den setts i, sen kan ju hästar ha pigga och lata dagar. Visst kunde han takta när han var riktigt pigg osv och visst kunde jag känna att idag är det bäst med en skogsväg osv men det handlar ju om lite sunt förnuft. Rida samma vägar varje dag, göra samma sak varje dag är ju inte så kul för hästen, man måste variera och och ge hästen lite omväxling. Men att småöka eller smådra lite i tyglarna tycker inte jag är okej.
 
Senast ändrad:
Fast nu är det i ridningen det handlar om. Och som jag frågat så undrar jag på vilka andra sätt hästen ska "fråga" om den kan få sticka iväg annat än att den börjar takta och hålla på på det sättet. Det är dock i mina ögon inte att fråga utan det är en häst som är pigg och småstressad.

Min häst ökade aldrig lite försiktigt när vi var ute och galopperade om jag inte visade att nu ökar vi. Satte jag honom i ett tempo så höll han det tempot. Ibland lät jag honom galoppera på mera och fick då alltid en direkt respons framåt, men småöka och dra är ingenting jag uppskattar.

En häst som inte vill gå nånstans eller inte driver på framåt av sej självt har ingen framåtbjudning och då har man helt andra problem med ridningen. En häst som är bra grundriden ska ha ett framåttänk och kliva på ordentligt framåt. Sen ska hästen lyssna på ryttaren och hålla tempot som den setts i, sen kan ju hästar ha pigga och lata dagar. Visst kunde han takta när han var riktigt pigg osv och visst kunde jag känna att idag är det bäst med en skogsväg osv men det handlar ju om lite sunt förnuft. Rida samma vägar varje dag, göra samma sak varje dag är ju inte så kul för hästen, man måste variera och och ge hästen lite omväxling. Men att småöka eller smådra lite i tyglarna tycker inte jag är okej.
Har inte sagt ngt om att takta eller att dra i tyglarna. Gör hästen det är den uppstressad och/ eller missnöjd med ngt.

Håller man hästen innom en ram så ska den bara följa, men om man t ex travar förbi en väg som leder hemmåt, och hästen saktar in men fortsätter framåt då man ber om det. Det är ingen olydnad, det är bara att hästen vet vart hemmet ligger och undrar om vi ska ditåt.
Lika så så är en galopp fattning i en klätterbacke eller på vanliga galopp sträckan igen olydnad, det ena är att det är lättare än att trava och det andra är att hästen vet att man brukar galoppera där.
Hästen ska alltid svara för hjälpen men den är ju ett levande djur och vet vad som brukas förväntas av den. Därav kommer frågor när den är osäker på vad ryttarna vill.
 
Dvs jag håller med om att det är roligare att rida om hästen verkar tycka att det i alla fall är lite kul att bli riden. Inte bara traskar på för att den måste. Men om det inte är så alls och alla andra har rätt i att platt lydnad är bättre. Så kan man föreslå att du galopperar snabbt i skogen ändå eftersom det i Equipage för ett år sedan fanns en artikel om att konditionsträna sin häst en gång i veckan och att det var väldigt nyttigt för den. :p (leta upp och hänvisa dit när någon rynkar på nosen och pratar om olämplig skogsracing ;).)
Måste säga att jag tycker det är otroligt tråkigt om en följsam och lydig häst tycks ha tråkigt. Jag tycker snarare tvärtom att det är en trygg och tillfreds individ. Dock så ska hästar som rids ha ett bra påskjut och bra framåtanda och kliva på bra under ridningen oavsett vart man rider. Självklart ska man låta hästen öka på och låta hästen ta i allt den kan sålänge det är under kontroll.

Och rejsa i skogen om det innebär på stigar med rötter och ojämn terräng osv så visst kan man väl det. Jag hade dock inte tagit risken, mera kontrollerad samlad galopp på mindre jämna vägar okej men rejsa på sådana väger...ser inte vitsen med det och jag ser inte varför hästen skulle tycka det var roligare än att få tex ta och sträcka ut på ett bra underlag på en äng eller vad som helst.
 
Har inte sagt ngt om att takta eller att dra i tyglarna. Gör hästen det är den uppstressad och/ eller missnöjd med ngt.

Håller man hästen innom en ram så ska den bara följa, men om man t ex travar förbi en väg som leder hemmåt, och hästen saktar in men fortsätter framåt då man ber om det. Det är ingen olydnad, det är bara att hästen vet vart hemmet ligger och undrar om vi ska ditåt.
Lika så så är en galopp fattning i en klätterbacke eller på vanliga galopp sträckan igen olydnad, det ena är att det är lättare än att trava och det andra är att hästen vet att man brukar galoppera där.
Hästen ska alltid svara för hjälpen men den är ju ett levande djur och vet vad som brukas förväntas av den. Därav kommer frågor när den är osäker på vad ryttarna vill.
Men nu tycker jag du skriver om väldigt olika saker här. En häst som vet att den vägen leder hemåt och vill sakta av och gå in på den vägen eller en häst som tycker det är lättare att ta galoppen istället för traven i backar osv, det är en annan sak. Då agerar ju bara hästen och gör det som är lättast för den. Och jag gjorde alltid så med min att jag aldrig lät honom galoppera i en viss backe när han började redan innan visa att japp, här ska vi galoppera och börjar tagga upp sig. Då skrittade jag den gången för det är i mina ögon inte ett bra beteende. Sen om han lugnande sig och blev sansad så kunde vi ta en galopp lite senare. Jag ser heller inte ett dugg att min häst tyckte passet blev tråkigt bara för att jag inte ville att han skulle stressa upp sig och vilja dra iväg i galopp i sin galoppbacke. Han skrittade upp med lika stor entusiasm i alla fall.
 
En häst är knappast långsint, de fungerar inte så. Vill han inte lukta på borsten är det för att han inte är intresserad, inte för att han är långsint.

Hästar är inte människor.
 
En häst är knappast långsint, de fungerar inte så. Vill han inte lukta på borsten är det för att han inte är intresserad, inte för att han är långsint.

Hästar är inte människor.
Det var att lukta på borsten han ville från början? Han får alltid det, men en gång ville jag testa vad han gjorde om han inte fick. När jag tog upp borsten tog han fram öronen, kollade på borsten och sträckte fram nosen, precis som han alltid gör. Men istället för att sträcka fram borsten och låta honom lukta gick jag direkt och började borsta. Han höjde då snabbt huvudet, vinklade öronen bakåt och sneglade lite bak på mig utan att böja på halsen. Sedan gick jag fram till honom för att låta honom lukta på borsten, vilket han uppenbarligen ville eftersom han blev orolig när han inte fick. Men istället för att lukta på borsten då stod han bara kvar utan att lukta på den. Sedan när jag kom med andra borstar luktade han inte på de heller, och han blev allmänt inte rolig att hålla på med. Att han surade efter det var kanske fel uttryckt, men vad ska man säga?
 
Måste säga att jag tycker det är otroligt tråkigt om en följsam och lydig häst tycks ha tråkigt. Jag tycker snarare tvärtom att det är en trygg och tillfreds individ. Dock så ska hästar som rids ha ett bra påskjut och bra framåtanda och kliva på bra under ridningen oavsett vart man rider. Självklart ska man låta hästen öka på och låta hästen ta i allt den kan sålänge det är under kontroll.

Och rejsa i skogen om det innebär på stigar med rötter och ojämn terräng osv så visst kan man väl det. Jag hade dock inte tagit risken, mera kontrollerad samlad galopp på mindre jämna vägar okej men rejsa på sådana väger...ser inte vitsen med det och jag ser inte varför hästen skulle tycka det var roligare än att få tex ta och sträcka ut på ett bra underlag på en äng eller vad som helst.
Fast det var ju inte det någon menade -att alla följsamma och lydiga hästar tycks ha tråkigt, utan att en häst tycks ha det lite tråkigt -Trots! att den är lydig och följsam -den verkar ju dock på beskrivningen inte alls ha bra framåtanda. Ägaren verkar önska att den ska vara lydig och följsam, ha bra framåtanda, eget påskjut osv. Så jag förstår inte var du hittar ett motsatsförhållande. Tror bara du lägger någonting annat i "busighet".

Sedan om rejsa i skogen så ser säkert folks skogar lite olika ut. Vår skog tex har en bred, preparerad dedikerad ridstig som väl lämpar sig för "rejsning" när det inte är för torrt och hårt. Kallas galoppstigen till och från. Här utanför vårt hus (där jag inte rider), i skogen..., finns en annan fantastisk av kommunen anlagd ridstig med bra underlag. Man behöver ju inte förutsätta att jag tex menar den minsta, lerigaste, rotrikaste, knappt synbara skogsstig världen skådat bara för att det ser så ut i din skog. Om den preparerade fina ridvägen sedan ligger i en skog så blir det rejsa i skogen. Inte rejsa på ängen, vilket man säkert också kan göra, om man hade en äng och var hundra på att det inte funnes kaninhål, eller andra hål, i den, men nu har vi inte en äng. Rejsa behöver inte heller betyda -rida allt vad tygeln håller och okontrollerat. Folk använder uttryck olika.

Men om man vill vara noga så antar jag att jag borde skrivit -rida i galopp i ett tempo som är lite högre än vad som normalt passar inne i ridhuset på en plats utomhus, med ett underlag som väl lämpar sig för ändamålet och med en yta som är ganska mycket större än ridhuset...
 
Fast det var ju inte det någon menade -att alla följsamma och lydiga hästar tycks ha tråkigt, utan att en häst tycks ha det lite tråkigt -Trots! att den är lydig och följsam -den verkar ju dock på beskrivningen inte alls ha bra framåtanda. Ägaren verkar önska att den ska vara lydig och följsam, ha bra framåtanda, eget påskjut osv. Så jag förstår inte var du hittar ett motsatsförhållande. Tror bara du lägger någonting annat i "busighet".
Busighet för mig är när man fattar galopp tex och hästen är glad och kör ett par glädjesprång, alltså livlig och glad. Och sådant tycker jag är helt okej sålänge det inte går överstyr. Hästen måste ju få visa känslor så att säga.

Jag uppfattade inte alls Ts häst i texten som en bakåttänkande "tråkig" häst utan en häst som svarar snabbt på hjälper både framåt och bakåt. En följsam häst som lyssnar bra. Som sagt om hästen har ett bakåttänk och ingen framåtbjudning så har Ts helt andra problem som man inte löser genom att rejsa i skogen eller låta hästen busa till det.
 
Det var att lukta på borsten han ville från början? Han får alltid det, men en gång ville jag testa vad han gjorde om han inte fick. När jag tog upp borsten tog han fram öronen, kollade på borsten och sträckte fram nosen, precis som han alltid gör. Men istället för att sträcka fram borsten och låta honom lukta gick jag direkt och började borsta. Han höjde då snabbt huvudet, vinklade öronen bakåt och sneglade lite bak på mig utan att böja på halsen. Sedan gick jag fram till honom för att låta honom lukta på borsten, vilket han uppenbarligen ville eftersom han blev orolig när han inte fick. Men istället för att lukta på borsten då stod han bara kvar utan att lukta på den. Sedan när jag kom med andra borstar luktade han inte på de heller, och han blev allmänt inte rolig att hålla på med. Att han surade efter det var kanske fel uttryckt, men vad ska man säga?

Han surade inte, han verkar bara vara en väldigt lydig häst. Han är inte den som ifrågasätter eller tar för sig, antingen är det hans personlighet eller så är det en kombo personlighet/träning.

Men om du upplever att han är avstängd så kan det ju absolut vara så. Han kanske blir introvert, rymmer mentalt när det blir jobbigt / när han inte får möjlighet att uttrycka sig.

Lite google-tips: Parellis horsenalities, Lina Zacha, Norah Kohle
 
Det var att lukta på borsten han ville från början? Han får alltid det, men en gång ville jag testa vad han gjorde om han inte fick. När jag tog upp borsten tog han fram öronen, kollade på borsten och sträckte fram nosen, precis som han alltid gör. Men istället för att sträcka fram borsten och låta honom lukta gick jag direkt och började borsta. Han höjde då snabbt huvudet, vinklade öronen bakåt och sneglade lite bak på mig utan att böja på halsen. Sedan gick jag fram till honom för att låta honom lukta på borsten, vilket han uppenbarligen ville eftersom han blev orolig när han inte fick. Men istället för att lukta på borsten då stod han bara kvar utan att lukta på den. Sedan när jag kom med andra borstar luktade han inte på de heller, och han blev allmänt inte rolig att hålla på med. Att han surade efter det var kanske fel uttryckt, men vad ska man säga?
Det där låter som att han snarare blev introvert/lite stressad.
Han ville kolla vad du skulle borsta med, om allt var ok. Så fick han inte det utan du var "oartig" och bara körde på. Det tyckte han nog var en obehaglig situation, och att han kanske då gick in i sig själv lite. Om han stått på ridskola har han kanske hanterats lite "oartigt" av många, kanske tom fått smäll om han inte stått still osv.
Det kan vara samma med ridningen, ibland, när du tycker att han känns "glad" så är han avslappnad och intresserad och blir kanske lite villigare att jobba/springa. Sen tar du i tygeln, och han blir introvert igen. Det kan antingen vara ett minne från ridskoletiden, folk kan ha slitit honom i munnen om han sprungit "för fort" det kan också vara något som han har problem med nu. Tex kanske bettet orsakar honom obehag. Du kunde testa några alternativ kanske, Nova-bett i plast, eller bara linda latex på ett rakt eller ledat bett.
Introverta hästar verkar ofta "lata" och emellanåt explosiva. Jag tror nog att man kan locka fram en mer vaken häst med lite olika medel. Om han blir introvert för att han är rädd så kanske du får börja berömma honom mer när han är "vaken", så han känner att du gillar det.
Vad sugen jag blev att träffa den där nu, han låter som ett spännande litet pussel :love:
 
Det var att lukta på borsten han ville från början?
Ja men herregud, fem sekunder senare kanske han inte brydde sig längre? En häst surar inte på det viset, det är inte en människa. Det är nåt annat som gör det - antingen tror han att han inte får eller så är han helt enkelt inte intresserad.
 
Ja men herregud, fem sekunder senare kanske han inte brydde sig längre? En häst surar inte på det viset, det är inte en människa. Det är nåt annat som gör det - antingen tror han att han inte får eller så är han helt enkelt inte intresserad.
Jo, visst kan det vara så, men varför skulle han då gå från glad och mysig till raka motsatsen? Jag känner min häst, och han skulle inte ställa sig så helt plötsligt utan anledning och han har aldrig gjort det heller. Att han trodde att han inte fick är mycket möjligt dock :)

Och ja, att jag skrev att han surade var fel. Det skrev jag där uppe om du läser.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 912
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp