Häst som inte vill fatta vänster galopp/unviker att stödja på vänster bak

Sofia.o

Trådstartare
Hej! Min ponny har varit med om en skada när hon var jätte liten. Ingen vet vad hon har gjort eller vad som har hänt. För hovtakten (tror att de heter så.) har inte växt ut på vänster bakben. Där vart hon har skadat sig. Men iallfall hur ska jag få henne att vilja fatta vänster galopp och stödja/belasta mer på vänster bakben. Skriv gärna om ni har några tipps eller något😊
 
När en häst absolut inte vill fatta galopp i ett visst varv eller stödja ordentligt på ett ben så är min första tanke att den bör kollas igenom grundligt av veterinär innan det börjar meckas med diverse "lösningar". Hästar håller liksom inte på sådär på pin kiv, utan det är i stort sett alltid någon form av obehag som ligger bakom.
 
Jo jag har också tänkt lite så. Men vi har inte haft hon så länge så vi har inte riktigt hunnit. Vet du något ungefärligt pris. För har för mig att de är ganska dyrt. Men jag vet inte riktigt.
När en häst absolut inte vill fatta galopp i ett visst varv eller stödja ordentligt på ett ben så är min första tanke att den bör kollas igenom grundligt av veterinär innan det börjar meckas med diverse "lösningar". Hästar håller liksom inte på sådär på pin kiv, utan det är i stort sett alltid någon form av obehag som ligger bakom.
 
Jo jag har också tänkt lite så. Men vi har inte haft hon så länge så vi har inte riktigt hunnit. Vet du något ungefärligt pris. För har för mig att de är ganska dyrt. Men jag vet inte riktigt.

Vad veterinären kostar beror på vad ni har för försäkring, vilken veterinär det är och vad de hittar (och hur lång tid det tar).

Om ni inte haft henne så länge; vad sa veterinären vid besiktiningen?
 
Vad veterinären kostar beror på vad ni har för försäkring, vilken veterinär det är och vad de hittar (och hur lång tid det tar).

Om ni inte haft henne så länge; vad sa veterinären vid besiktiningen?
Tyvär så får jag skylla mig själ att vi inte besiktade henne. Men säljarna verkade ärliga men tyvär så var de inte riktigt så. Får kolla upp med försäkring o de. Men de får kosta så mycket som de kostar för hons välmående går före allt annat.
 
Sluta för guds skull att rida hästen tills du vet vad som är fel.
Har ni tagit över hästens gamla försäkring eller har ni tecknat en ny? Med tanke på att ni inte besiktigat. Hur gammal är du?
Jo fast nu är de så att hon inte haltar eller så. Utan våran hovslagare som är jätte duktig med hästar. Hon ser att hästen som jag har, har snea hovar och hon misstänker att hon stödjer mindre för hon trampar utan för sig. Men hon haltar inte det är bara om jag ska göra en spin åt vänster som hon försöker att inte stödja lika mycket. Men jag har haft flera tränare och hennes första ägare i sverige som har kollat o dem säger att jag kan rida henne utan problem för att hon inte haltar eller så. Vi har tagit över hennes försäkring. Vi valde att inte besikta o så för vi kände inte att de va nödvändigt just då. Vet ej varför men jag vi gjorde inte de. Alla gör misstag o man lär sig för de var vårat första häst köp. Dessutom kan jag inte bestämma om vi ska besikta eller ej för det är min mamma som har betalat en viss del(det mesta) men jag har själv hjälpt till att betala en viss del. Tycker dock inte att du ska låta så irriterad för att jag skulle ALDRIG rida min häst om hon inte skulle klara de. Men vi vet att hon klarar de o hon tycker att det är kul. För det ser man på henne. Sen så har vi inte veterinär här i närheten o då måste vi åka långt och man kan inte vara ledig hur som. Samt att vi inte har haft henne så länge så därför har vi inte heller kollat upp det än.
 
Unghästen jag hade innan hade svårt för att fatta rätt galopp i ena varvet. Jag åkte med henne till veterinären för att säkerställa att det inte var något allvarligt fel, och de hittade ingen hälta eller så utan endast lite muskelspänningar från inridningen och att hon behövde stärka höger bak och lära sig använda det korrekt. Med hjälp av några återbesök hos sjukgymnast och rehabträning däremellan (mycket gå över upphöjda bommar på böjt spår) så blev hon snart bättre.

Angående kostnader så låg första veterinärbesöket på 2-3000 kr och varje återbesök hos rehaben ca 1000 kr (2-4 veckor mellan besöken). Försäkringen gick inte in och tog någon kostnad.
 
Hej! Min ponny har varit med om en skada när hon var jätte liten. Ingen vet vad hon har gjort eller vad som har hänt. För hovtakten (tror att de heter så.) har inte växt ut på vänster bakben. Där vart hon har skadat sig. Men iallfall hur ska jag få henne att vilja fatta vänster galopp och stödja/belasta mer på vänster bakben. Skriv gärna om ni har några tipps eller något😊
Som flera säger är det tid för veterinär. Varken tränare eller tidigare ägare har kompetensen att säga att ponnyn inte har ont när den rids (om de inte också är veterinärer).
 
Jag skulle boka veterinärtid så snart som möjligt. Jag vet två hästar som hade svårt att fatta ena galoppen och ställde ena bakbenet utanför sig, den ena dömdes ut då det visade sig vara pålagringar i bakknäna och den andra hade inflammation i bakknät samt någonstans långt bak i ryggen men kunde rehabas och därefter ridas fullt ut igen.

Det behöver ju inte betyda att det är så allvarligt för din häst men jag hade definitivt velat ta reda på det. Att ni inte haft hästen så länge talar ännu mer för veterinär skulle jag säga eftersom ni antagligen inte lärt er hästens signaler än.
 
Unghästen jag hade innan hade svårt för att fatta rätt galopp i ena varvet. Jag åkte med henne till veterinären för att säkerställa att det inte var något allvarligt fel, och de hittade ingen hälta eller så utan endast lite muskelspänningar från inridningen och att hon behövde stärka höger bak och lära sig använda det korrekt. Med hjälp av några återbesök hos sjukgymnast och rehabträning däremellan (mycket gå över upphöjda bommar på böjt spår) så blev hon snart bättre.

Angående kostnader så låg första veterinärbesöket på 2-3000 kr och varje återbesök hos rehaben ca 1000 kr (2-4 veckor mellan besöken). Försäkringen gick inte in och tog någon kostnad.
Jag kan tillägga att om jag hade fortsatt att rida henne och träna henne utan att få bort muskelspänningarna och utan att stärka upp det bakbenet så hade det troligtvis kommit en häkta på ena frambenet förr eller senare - delar av muskelspänningarna redan då var vid ena frambenet efter att hon använt det mer för att kompensera för det svaga bakbenet.
 
Dessutom kan jag inte bestämma om vi ska besikta eller ej för det är min mamma som har betalat en viss del(det mesta) men jag har själv hjälpt till att betala en viss del.

Så att du vet det i framtiden - besiktning ska alltid göras innan man köper en häst. Kan man inte bekosta det (eller vill, men då bedrar snålheten verkligen visheten) så är det lika bra att man inte genomför köpet, för man kan lika gärna köpa på sig en massa problem som inte visar sig förrän man står där med en häst som inte går att lämna igen eller sälja på nytt.
 
Hästar är fantastisks djur som i de allra flesta lägen ställer upp till 100% för oss. Eftersom de är flyktdjur sitter det djupt rotst hos hästar att inte viss att de har ont; den med ett annorlunda rörelsemönster blir uppäten först. Det måste msn som hästägare vara medveten om, och alltid reagera på små signaler.

Min förra häst vsr inte hslt, inte ens vet såg något, men han ville plötsligt inte fatta galopp på ridbanan. Det gick om jag red riktigt bra, och i skogen var aldrig några problem eftersom hsn tyckte det var superroligt. Inflammation i båda bakknäna.

Min nuvarande häst (ca 8 år senare) kunde en dag inte svänga vänster i galopp. Så fort jag försökte rida i vänster galopp och svänga vänster bytte hon bak och stannade. Jag kunde tvinga henne att fortsätta om jag böjde henne lite för mycket, men det blev raka vägen till vet. Pålagring i lumbosacralleden, behandling och lång rehab.

Jag är ridlärare och har också sett både ridskolehästar och elevers egns hästar som inte "har velat" ditten och datten. Det har varit något veterinärt fel på nästan allihop, iaf de som har kollats upp. Vissa har bytt tränare istället.

Jag köpte in en ridskolehäst för ungefär ett år sedan som bara gick i höger galopp, eftersom förra ägaren inte hade brytt sig om vilket. Då gjorde vi en grundlig besiktning, kan tilläggas. Det tog mig ungefär en månads arbete att få henne så stadig i båda galopperna att hon kunde gå lektion med de duktigare eleverna.
Gör man rätt så ska det bli rätt ganska snabbt, annars är det något som inte stämmer. Och man måste veta att hästen inte har ont, annars förstärker man bara problemet genom att hästen associerar tex vänster galopp med att det gör ont.

Hade hästen varit besiktigad hade jag rått dig att be din tränare sitta upp och både känna och visa, men nu borde ni ta vägen om vet först.
Däremot, eftersom hästen börjar med ytter bak i galopp, brukar det vara höger galopp de inte vill fatta om det är fel på vä bak.
Lycka till!
 
Sluta för guds skull att rida hästen tills du vet vad som är fel.
Har ni tagit över hästens gamla försäkring eller har ni tecknat en ny? Med tanke på att ni inte besiktigat. Hur gammal är du?

Unghästen jag hade innan hade svårt för att fatta rätt galopp i ena varvet. Jag åkte med henne till veterinären för att säkerställa att det inte var något allvarligt fel, och de hittade ingen hälta eller så utan endast lite muskelspänningar från inridningen och att hon behövde stärka höger bak och lära sig använda det korrekt. Med hjälp av några återbesök hos sjukgymnast och rehabträning däremellan (mycket gå över upphöjda bommar på böjt spår) så blev hon snart bättre.

Angående kostnader så låg första veterinärbesöket på 2-3000 kr och varje återbesök hos rehaben ca 1000 kr (2-4 veckor mellan besöken). Försäkringen gick inte in och tog någon kostnad.
Oki tack för svar. Det är lite så jag tänker att de kan vara typ att hon är spänd/stel och otränad i vänster varv. Och de med veterinärkostnaderna. De får kosta de de kostar men då vet jag på ett ungefär
 
Som flera säger är det tid för veterinär. Varken tränare eller tidigare ägare har kompetensen att säga att ponnyn inte har ont när den rids (om de inte också är veterinärer).
Jag skrev inte att hon inte har ont. Men dem ser att hon inte är halt eller så. Och man ser på hon när hon har hont. Men som jag tidigare skrivit. Vi har långt till veterinär och har inte hunnit fara dit för vi har inte haft hon så länge
 
Så att du vet det i framtiden - besiktning ska alltid göras innan man köper en häst. Kan man inte bekosta det (eller vill, men då bedrar snålheten verkligen visheten) så är det lika bra att man inte genomför köpet, för man kan lika gärna köpa på sig en massa problem som inte visar sig förrän man står där med en häst som inte går att lämna igen eller sälja på nytt.
Vi kan/kunde bekosta de. Men vi gjorde inte de. Varför vet jag inte men de bara blev så att vi inte gjorde de.
 
Hästar är fantastisks djur som i de allra flesta lägen ställer upp till 100% för oss. Eftersom de är flyktdjur sitter det djupt rotst hos hästar att inte viss att de har ont; den med ett annorlunda rörelsemönster blir uppäten först. Det måste msn som hästägare vara medveten om, och alltid reagera på små signaler.

Min förra häst vsr inte hslt, inte ens vet såg något, men han ville plötsligt inte fatta galopp på ridbanan. Det gick om jag red riktigt bra, och i skogen var aldrig några problem eftersom hsn tyckte det var superroligt. Inflammation i båda bakknäna.

Min nuvarande häst (ca 8 år senare) kunde en dag inte svänga vänster i galopp. Så fort jag försökte rida i vänster galopp och svänga vänster bytte hon bak och stannade. Jag kunde tvinga henne att fortsätta om jag böjde henne lite för mycket, men det blev raka vägen till vet. Pålagring i lumbosacralleden, behandling och lång rehab.

Jag är ridlärare och har också sett både ridskolehästar och elevers egns hästar som inte "har velat" ditten och datten. Det har varit något veterinärt fel på nästan allihop, iaf de som har kollats upp. Vissa har bytt tränare istället.

Jag köpte in en ridskolehäst för ungefär ett år sedan som bara gick i höger galopp, eftersom förra ägaren inte hade brytt sig om vilket. Då gjorde vi en grundlig besiktning, kan tilläggas. Det tog mig ungefär en månads arbete att få henne så stadig i båda galopperna att hon kunde gå lektion med de duktigare eleverna.
Gör man rätt så ska det bli rätt ganska snabbt, annars är det något som inte stämmer. Och man måste veta att hästen inte har ont, annars förstärker man bara problemet genom att hästen associerar tex vänster galopp med att det gör ont.

Hade hästen varit besiktigad hade jag rått dig att be din tränare sitta upp och både känna och visa, men nu borde ni ta vägen om vet först.
Däremot, eftersom hästen börjar med ytter bak i galopp, brukar det vara höger galopp de inte vill fatta om det är fel på vä bak.
Lycka till!
Tack för svar! Som hag tidigare skrivit så ska vi åka till vet så fort som möjligt. Men jag känner min ponny jätte bra o man märker verkligen på henne om hon har on även om hon försöker dölja. Men ialla fall. Vi ska åka till vet o kolla och som du skrev längst ner är de konstigt att de är konstigt att hon fattar vänster. Men hon brukar fatta kors galopp (osäker på om de heter så). Men som sagt tack för svar. De är bara o åka till vet så fort som möjligt
 
För det första är så människorna som säger att hon inte är halt inga veterinärer. Hästen kan mkt väl vara halt. För det andra. Till nästa hästköp, lär av ert misstag och besiktiga. Jag blir mörkrädd av såna här trådar. För det tredje, boka in ett veterinärbesök.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 347
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp