häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

misen

Trådstartare
ja som rubriken lyder vad gör man???

min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!!
hon kliar så mkt att de blöder å blir stora revor bak till å under svansen =(

så nu går hon på lösdrift å vi har satt upp en tråd i svans höjd så kliar hon sej där får hon en stöt å de funkar kanon.. hon har inte kliat sej alls nu på länge ute någonstanns..
men så fort jag tar in henne i boxen börjar hon klia sej mot sten väggarna =/ vad ska man göra?? nu har jag fått ha täcke med STOR svans kappa som skyddar även om hon kliar sej när hon e inne men de e ett tjockt vinter täcke.. vad gör jag nu när de börjar bli varmt???

Har provat med linda å svans skydd men de e e ju inte bara svansen som får fan när hon kliar sej utan hon kliar ju sönder allt under svansen med :cry:

Hon är kollad av vet å de e inga fel å hon e avmaskad..

Hon är lite knott känslig men i -20 finns de nog inga knott??
Vet tror de kan va en fix ide att bara för de kliar i svansen på sommaren så ska de klias nu med men jag vet ej.. Vad tror ni?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Ska hålla ett öga på denna tråd. Min tant kliar också och har nu kala fläckar på svansroten. Också avmaskad regelbundet. Börjar undra om det hänger ihop med brunst? Se till att hålla rent under svansen. Har provat olika salvor och sprayer men det ända som verkar lugna kliandet en aning är ett schampoo mot hudproblem (anti-itch schmpoo - dermalogical) vet inte vad som motsvarar i Sverige.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Nånting är ju fel inte står de och kliar sig i svansen så det blir kala fläckar om de inte känner obehag ...

Tycker nog du får gå vidare med detta för det är inte snällt om hon har sån klåda och du har satt upp eltråd så hon inte kan klia sig någonstans ,,inte kunna klia sig måsta vara en riktig plåga !!

Om du haft 20 - så kanske hon är så torr i svansroten att detta ger klåda ? Hur som helst så måste du gå vidare med problemet för hästens skull .

Mia
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

En häst kliar INTE sönder svansroten "bara för att"! Kliar den sig så extremt är det något fel och det är något du måste åtgärda (med medel, inte genom att låta hästen få ström i sig när den kliar!). Att klia sönder sig sådär måste göra jätteont, och den lider ju som sagt om det kliar så mkt.
Ett sår kliar också när det läker = ond cirkel.
Ta ut en veterinär som faktiskt kan något istället, som kan ge dig nåt medel mot klådan.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Min dåvarande stallkompis hade samma problem förra året med sin häst. Den var avmaskad och hon kliade sig helt frenetiskt så att det blev sår. Hon smorde med salva för att lindra klådan och för att få såren att läka.

Efter ett tag hittade hon stora äcklinga "puppor" i bajset och även maskar. Detta trots avmaskning. Hon fick avmaska i två omgångar för att hon fortfarande hittade dessa puppor i bajset med jämna mellanrum, trots avmaskning då som sagt. Och detta var som hon hittade direkt när högen landade på stallgången, alltså inget som skulle kunnat "råka" hamna där av någon anledning.

Avmaskning i all ära, men det är ju tyvärr inte alltid det hjälper.

Har själv varit inne på klinik pga diarré och vet. sa då att det ofta krävs att man tar träckprov flera dagar i rad för att kunna få en rättvis bild om hur smittan ser ut hos just den individen. Och ändå är det inte helt rättvisande. Och även om man avmaskar så är det ju inte helt säkert att det hjälpt.

Jag skulle kolla närmare på om det kan ha med mask att göra.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Inget djur kliar sig blodig "bara för att"!! Självklart har hästen svår klåda och det är ju verkligen inte speciellt snällt mot hästen att sätta eltråd på kliställena.

Nä, du får se till att utreda orsakerna till klådan och försöka hjälpa hästen att må bättre. Det kan finnas hur många olika orsaker som helst till klåda; parasiter, inre eller yttre, hela exemproblematiken, kvalsterallergi, foderallergi, kontaktallergi...etc...etc

Lycka till och hoppas att du snart kan hitta något sätt att lindra din hästs obehag!
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

det finns säkert ett grundproblem, som du säger känslighet mot knott. Hästen har säkert känslig hud och allergi kanske och får som exem?
Kliar hon och får sår så förvärras irritationen och sår rivs upp som börjar klia mer och sen har du en cirkel som inte bryts.

Jag tycker det är bra att du hindrar henne från att klia, hon förvärrar bara problemet.

Om du ser till att tvätta, återfukta och kanske badda med klorhexidin eller salubrin(eller vad jag nu tänker på..) som väl är klådstillande?

Täcker du hästen med exemtäcke på sommaren? Vad är det för ras? Är resten av huden och pälsen fin och utan problem?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Jag skulle nog ringa och rådfråga med veterinären igen först, något måste ju vara fel. Har veterinären varit ute för att titta på svansen och på resten av huden på hästen? Eller bara kikat på hästen lite snabbt, tex. i samband med ett annat besök? Jag frågar därför att det inte är helt ovanligt att man tycker att veterinären säger ju att inget är fel, och sedan visar det sig att det var något fel men som veterinären missade eftersom den inte tittade på rätt ställe.

Jag skulle även ta ett nytt träckprov och sedan avmaska mot allt som dyker upp, även om det är i så små mängder att det enligt tabellen inte "behövs".

Tvätta med antiseptiskt medel (Dettol, koksaltösning, klorhexidin, osv) och sedan en salva eller liknande, beroende på vad som kan vara lämpligt (det är här rådfrågningen hos vet. kommer in)

Idomin och/eller torskleverolja återfuktar huden utan att stänga in vatten som helosan gör, salyvase mjukar upp krustor och sprickor, Benpanthen (mjukgörande), zinkpasta (uttorkande och uppmjukande), Microcid (mot utslag), Skillingarydssalvan, Honung, Aloe mm.

Vad står hästen på för foderstat?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Hästar kliar INTE svansen "bara för att" som många redan sagt!:crazy:

Du får nog utreda vidare vad det beror på, för HÄSTENS skull! :)
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Exakt vad har veterinär undersökt? Klådan kan ju finnas i anus eller i slidan, av olika orsaker. Har man tagit odlingar och undersökt ordentligt där?

Mitt tips skulle vara att gå till en annan veterinär, om den du har tror att det skulle vara en fix ide. Det känns minst sagt otroligt.
Jag känner flera hästar med svår eksem, och de kliar sig inte året om "bara för att".
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Hon är kollad av vet å de e inga fel å hon e avmaskad..

Att hästen är avmaskad säger inte så mycket. Tog ni träckprov så ni vet vad exakt det är ni ska avmaska mot? Gjordes det någon odling på träcket? Hästen kanske är resistent mot maskmedlet eller att det var för tidigt under maskutvecklingen för att det skulle synas på träckprovet.

Vad kollade veterinären upp? Bara svansen? Klådan kan mycket väl sitta inne i anus eller slidan vilket kanske inte alltid syns på utsidan.

Ta ut veterinären igen och börja försöka hitta orsaken till klådan istället för att försöka göra något åt symtomen.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Det är bara springmask som ger klåda, och den är ganska ovanlig. Är det kollat VAD för slags parasiter ni avmaskat mot?

Har du kollat HELA svansroten? Klådan kan sitta var som helst längs hela svansens längd, men det är ju bara upptill som de kommer åt att klia sig. Det leder till stort slitage just där hästen KAN klia sig, medan orsaken aldrig åtgärdas, och hästen fortsätter att vara frustrerad över att den aldrig kommer åt klådan. :crazy:

Hur ser hästen ut i huden under svansen? Smutsig? Blir det sprickor och skador av att huden är torr så är Inotyol (receptfritt på apotek) bra att smörja med. Det är en tjock salva som lindrar, inte svider och sitter bra. Använd inte Helosan eller liknande där!

Har hästen börjat klia sig nu framåt vårkanten så kan det ha att göra med brunst, men man måste fortfarande se till att den inte skadar sig och fortsätter klia för att den känner obehag.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Det behöver inte alls handla om klåda, det kan handla om spänningar i muskulaturen i bakdelen också, inte alls ovanligt att de till synes "kliar" sig när de i själva verket står och gnuggar/pressar i musklerna det är tex anledningen att högdräktiga ston "kliar" sönder sina svansar när bäckenbanden släpper på dem så händer det mkt med muskulaturen och de ställer sig gärna och gnuggar gumpen mot allt de kan hitta för att det känns egendomligt i musklerna. Så kolla upp om hästen har några spänningar/låsningar i bakkärran.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

det finns säkert ett grundproblem, som du säger känslighet mot knott. Hästen har säkert känslig hud och allergi kanske och får som exem?
Kliar hon och får sår så förvärras irritationen och sår rivs upp som börjar klia mer och sen har du en cirkel som inte bryts.

Jag tycker det är bra att du hindrar henne från att klia, hon förvärrar bara problemet.

Om du ser till att tvätta, återfukta och kanske badda med klorhexidin eller salubrin(eller vad jag nu tänker på..) som väl är klådstillande?

Täcker du hästen med exemtäcke på sommaren? Vad är det för ras? Är resten av huden och pälsen fin och utan problem?


ja hon har exem täcke på sommaren.. hon är en arab korsning.. Hon e jätte fin i pälsen över allt å även baktill när hon ej kommer åt å klia sej...

Har haft henne stående på klinik för koll å tester ett antal ggr men dom hittar inget alls på henne. Dom har kollat för allergi mm å dom hittar inget.. hon började med detta som 2 åring å har gjort de hela tiden nästan med vissa avbrott... ja vi gjorde träck prov å vet gjorde massa odlingar å tog massa hud prover från hela hästen å inget visade på någonting. Hon är även kollad av massör mm mm när hon var på djur sjukhuset. Vi har vatt hos 3-4 olika vet så att ringa vet igen å kolla e rätt korkat eftersom vi hållt på så länge med samma sak å dom har inte hittat nått över huvud taget varken på utsidan eller inne där bak. Hon e mjuk å fin i huden baktill så hon e inte torr eller så heller.. Hästen mår för övrigt bra å e glansig å fin i pälsen mm

Enda gången hon inte kliar sej alls är när hon är dräktig och har föl vid sidan då kan hon tillåmed gå utan täcke på sommaren :o vet inte om de e för att hon har annat å tänka på då än å klia eller vad....

Sen har hon tillgång i hagen på annat å klia sej mot men vill inte att hon gör de i lösdriften eftersom hon får spingor av väggarna då... där finns träd å hö häck i hagen å de kliar hon sej aldrig mot men skulle de va panik skulle ho ju lika väl kunna klia sej där mot..

Hon har fri tillgång på hösilage å äter mineraler å vitaminer endast å de blir ej bättre eller sämre om jag lägger till/tar bort nått kraft foder eller byter hö..

Så de här med att jag ska ringa vet igen behöver jag ej höra för de gör ingen nytta.. alla säger samma efter alla år att se till att huden e mjuk å fin å att du tar träck prov i mellanåt å att hon inte kan klia sej på nått för har hon väl börjat så kommer hon fortsätta för att de hon kliade först kliar när de läker..
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Eftersom hästen är så grundligt genomgången så håller jag med om att det knappast är någon nytta att ringa och rådfråga som jag föreslog innan. Att hästen är kollad av veterinär kan innebära allt från att man har rådfrågat en gång, till att den är tittad på i samband med att boxgrannen vaccinerades eller att den har stått på utredning på klinik - så hoppas du inte tar illa upp av alla svar du har fått som har rått dig till att kolla med vet. först :)

Då har verkligen jag också slut på ideér. Något måste ju vara fel, men vad? har du varit i kontakt med någon hudexpert?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Med tanke på att hon är besvärsfri när hon är dräktig så kan hormoner spela in.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

ja precis hon e så grundligt kollad hon kan bli =)

Ja att nått e knas har jag med förstått med VAD??? finns de nån bra salva som lindrar klåda bra som man kan prova med??

tycker bara de e sååå konstigt.. hon har haft 2 föl å har inte kliat sej 1 enda gång från dagen hon betäcktes tills dagen fölet vänjs av.. sen börjar de igen..

Vet sa att hon har ej exem utan hon e bara väldigt tunn å känslig i huden (som sin mamma) hon kliar sej inte mer på sommaren men när bit flugorna kommer så blir hon GALEN om hon inte har flug täcke på sej.. hon kutar tills hon stupar.. Hennes mamma var likadan.. Hon har fått 2 föl som sagt å ingen av dom är de minsta känsliga för flugor eller något..

Tycker detta e sååååå konstigt men tar tacksamt imot tips på salva eller liknande.. tyvärr kan jag ej tvätta henne massa vintertid då vi bara har kall vatten å slang utomhus..
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

ja som rubriken lyder vad gör man???

min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!!
hon kliar så mkt att de blöder å blir stora revor bak till å under svansen =(

så nu går hon på lösdrift å vi har satt upp en tråd i svans höjd så kliar hon sej där får hon en stöt å de funkar kanon.. hon har inte kliat sej alls nu på länge ute någonstanns..


Du skriver att hon är fin i huden men det stämmer ju inte med vad du skrivit här ?

Du säger även senare att hon kliar sig inte ute ? Då kan hon ju inte få såna sår och revor ?

Du säger att hon skulle vara väl genomgången av vetrinär och ändå frågar du efter en salva på Buke som ska lindra klådan ???

Vet inte men nu kanske jag är elak men det känns som din historia haltar lite ?

Varför pratar du inte med vetten om en salva som kan lindra symptomen utan litar mer på buke ?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Har du läst tråden? I så fall är det märkligt att tro att inte TS gjort sitt bästa för att lindra klådan, hästen har varit på klinik för undersökning flera gånger, jag har svårt att tro att veterinärerna inte försökt med diverse mediciner.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

jag har fått recept belaggda smörjor å prova men dom har ej funkat därför vänder jag mej hit.. e de så konstigt???

Hon kliar sej inte ute utan endast i lösdriften å där har jag satt upp tråd nu å i boxen.. alltså inte i hagen mot träd mm.. Å jo hon e kanon fin i huden så länge hon ej har chans å klia sej mot nått som nu i vinter har hon gått på lösdrift där hon ej kunnat komma åt väggarna å e kanon fin nu men så var jag tvungen å ta in henne 1 natt i box pga vädret å då började hon igen..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 191
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 632
Senast: lindaf
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 417
Senast: Nixehen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 056
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp