häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Har du läst tråden? I så fall är det märkligt att tro att inte TS gjort sitt bästa för att lindra klådan, hästen har varit på klinik för undersökning flera gånger, jag har svårt att tro att veterinärerna inte försökt med diverse mediciner.

Och vad tror en att tro att man huxflux hittar en salva på buke och hur kommer det sig att man ena stunden skriver att huden är fin och nästa att den är ordentligt sönderkliad och sårig .Har du läst första och sista inlägget ?'
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Vad är det för fel i att försöka på alla tillgängliga vis att hitta en lösning?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Det är inget fel med det . man ska inte förakta den kunskap som finns på Buke .

Misen när blev din häst undersökt och exakt vad gjorde vetrinärerna och var var du någonstans ?

Vad har du fått för salvor utskrivna ?
 
Senast ändrad:
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

när hon blev kollad?? hon har blivit kollad till å från i 5 år nu... dom har tatt hudprover å nått allergi prov å å kollat henne både innutill å utanpå bak till å tatt massa odlingar på henne å ja gud vet vad dom höll på med. massör mm va å grejade med me henne å dom hittade inget. DYRT va de i alla fall.. Vi har vatt på 3 olika kliniker med henne å haft andra veterinärer som kollat henne också

Hon e jätte fin i huden TILLS hon kommer in i boxen å kan klia sej där.. så kan hon inte klia sej e hon fin.. låter jag henne klia sej blir hon sårig mm så alltså låter jag henne inte klia sej på veterinärernas inråda.. Jag har gjort enligt konstens alla regler å bett veterinören kolla precis ALLT... å när flera veterinärer säger att de ej e några fel på henne så börjar man fundera..

som sagt jag vet ju att nått e knas men VAD?? de e de ag vill lista ut men när inte ens vet kan lista ut de så e de svårt för en vanlig männsika å lösa de... jag hr PROVAT allt å vilka salvor mm jag provat kommer jag ej ihåg då de va ett tag sedan jag höll på med dom efterom dom e hjälpte... de som e mest effektivt e bara å inte låta henne klia i lösdriften å boxen..
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Du skriver att hon är kollad "där bak" är det bara skithålet de kollat då, eller även slida/livmoder?
Har de ultraljudat henne för att se att hon inte har cystor eller liknande på äggstockarna, är odling även tagen därifrån?

Är hormonprov taget? Med tanke på att hon är bra med föl så kan hormoner mycket väl spela in. Hormonrubbning kan bero på många olika saker, vissa mer otäcka än andra, så det tycker jag helt klart man ska kolla upp.

Om hormonproverna är "normala" skulle jag kanske ändå testa att ge henne munkpeppar en period och se vad som händer. Ibland är normala nivåer ändå "onormala" för vissa individer, superintressant hade ju varit om man även testat hormonnivåerna när hon gick med föl..

Har du annars analyserat vad i övrigt som har varit annorlunda för henne under dräktigheten?
Har hon bott på samma ställe, ätit samma mat, haft samma kompisar i hagen, blivit omskött på samma vis(tänker tex på tvätt/bad/pälsglans osv)?

Om man är intolerant mot något(alltså bara lite allergisk) så kan det ibland hända att det inte går att se på tex blodprov, då måste man köra lite uteslutningsmetoder och vara detektiv :idea:
Foderallergier kan man heller inte se på blodprov, så där måste man också köra uteslutningsmetoden.

Men jag skulle sätta mina pengar på en hormonell störning, har du pratat med vet om det?
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

jag är också lite inne på hormoner??
nu vet jag inte hur mycket man vågar jämföra med människor, men kvinnor kan ju få svamp osv under vissa perioder under menstruations cykeln, skulle inte hästar kunna få det då också? hästar har ju så korta cyklar också så det vore ju inte orimligt om det verkar pågå "hela tiden" sas.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Du skriver att hon är kollad "där bak" är det bara skithålet de kollat då, eller även slida/livmoder?
Har de ultraljudat henne för att se att hon inte har cystor eller liknande på äggstockarna, är odling även tagen därifrån?

Är hormonprov taget? Med tanke på att hon är bra med föl så kan hormoner mycket väl spela in. Hormonrubbning kan bero på många olika saker, vissa mer otäcka än andra, så det tycker jag helt klart man ska kolla upp.

Om hormonproverna är "normala" skulle jag kanske ändå testa att ge henne munkpeppar en period och se vad som händer. Ibland är normala nivåer ändå "onormala" för vissa individer, superintressant hade ju varit om man även testat hormonnivåerna när hon gick med föl..

Har du annars analyserat vad i övrigt som har varit annorlunda för henne under dräktigheten?
Har hon bott på samma ställe, ätit samma mat, haft samma kompisar i hagen, blivit omskött på samma vis(tänker tex på tvätt/bad/pälsglans osv)?

Om man är intolerant mot något(alltså bara lite allergisk) så kan det ibland hända att det inte går att se på tex blodprov, då måste man köra lite uteslutningsmetoder och vara detektiv :idea:
Foderallergier kan man heller inte se på blodprov, så där måste man också köra uteslutningsmetoden.

Men jag skulle sätta mina pengar på en hormonell störning, har du pratat med vet om det?

hon e kollad i bägge "hålen" bak å ultraljudad å livmoder mm skulel dom kolla när hon va på djursjukhuset.. så ja de e kolat allt sånt..

Hormonprov?? nä de tror jag ej dom tatt?? vet faktiskt inte.. de får jag nog fråga dom.. dom har ju gjort så många test så jag kan säkert glömt hälften dom gjort.... men de ska jag absolut kolla..

Ang dräktigheten så ja hon har fått exakt samma mat å gått i samma hage (dock betes delen) de enda jag ändrar när hon e dräktig e att jag ej rider sista månaderna innan fölning.. annars e de exakt samma..

ang foder allerig så har jag kört utesutningsmetoden å de e ingen som hällst skillnad.. de enda jag märkte under tiden e att hon ej kan äta pellets (de sätter sej i halsen)

Men tack så mkt för tipset ang hormon prov de ska jag kolla upp.. kanske ska prova med munk peppar med eller kan de skada??
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Nej munkpepparn kan inte skada, men det kan vara bäst att vänta tills veterinären fått säga om de vill ta några nya hormonprover. Om du givit henne munkpeppar så kanske provet blir fel.

Hoppas ni hittar orsaken, lycka till!
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Jag hade en häst som kliade svansen som en tok. Det visade sig att han hade ett litet sår på INSIDAN av svansroten! Men efter några dagars behandling med Equidox (flaska som finns att köpa i de flesta hästaffärer) blev det bra. Har även provat det med framgång på andra hästar.
 
Sv: häst som kliar svansen bara för att!!!!!! HJÄLP??

Kanske dum fråga av mig men använder ni pälsglans? För min tål inte vissa märken. Hoppas det löser sig för er!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 192
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: lindaf
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 417
Senast: Nixehen
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 056
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp