Häst som lutar sig mot transportväggarna

M

Medea25

Har ett äldre fullblod som inte funkar riktigt i transporten. När han köptes för sex år sedan slog han hela vägen hem, med följden att han sparkade sig på benet bak. Några år senare skulle vi göra ett försök att köra honom till ett bete. Hästen är gudasnäll att lasta. Problemet kommer när lämmen går upp. Då börjar han veva med alla fyra ben och hela transporten skakar. Vi lastade ur den gången, han är hur lugn som helst, slängde sig inte ur eller något. Men vi avbröt eftersom han var så panikslagen.Nu är det så dags igen, han är till salu och därför skulle vi kolla transporteringen. De båda andra gångerna har han stått med mellanvägg (gick ej att ta bort), nu har jag haft möjligheten att låna en transport där mellanväggen kan tas bort. Min tanke var att det var ett balansproblem, att han ville stå brett. I söndags så lät vi honom bara gå in, fört med lämmen nere och sedan tog vi upp den. Han stod som ett ljus och åt lugnt. Idag hade vi bestämt oss för att lasta och sedan prova att köra.Som sist gick han lugnt in, stod snällt och åt när lämmen gick upp. Min man startar bilen, bara för att först låta honom höra motorljudet. Nästan omedelbart börjar han luta sig åt transportväggen och man ser en tydlig panik. Han vevar inte med benen, utan bara lutar sig i omgångar mot transportväggen. Vi beslutar oss för att stänga av bilen igen och lasta ur. Han står kolugnt igen och backar lugnt ut, ingen panikkastning. Utanför är han fullkomligt lugn igen.Det är väl antagligen bara till att träna på och ta små etapper. En utväg är att prova hästbil och se om det är lugnare. Han har ju tävlat på banor i minst 10år, så jag undrar hur de gick till väga då. Han köptes via ombud, så jag vet inte hur förra ägaren körde honom.
 
Sv: Häst som lutar sig mot transportväggarna

Om han har varit i träning hos en större tränare så åker dessa hästar ofta lasbil. Då också ofta ihop med andra hästar. Så problemet kan vara sammansatt av flera. Trångt och litet i släpen (bredåkare) inget sällskap (ensam) konstiga ljud (hörs ju inte alls på samma sätt i en lastbil).
 
Sv: Häst som lutar sig mot transportväggarna

mitt ena hbl. åkte med mellanvägg fram tills han blev 5. alltid lättlastad och lättkörd-stod still.

han växte iofs. till/ut mkt. det året och plötsligt sparkade han f*n i transporten vid ett tillfälle. gången efter lät vi honom bredåka (med mellanvägg, en lång och en kort bakbom) då gick det hur bra som helst igen (även om han såg lite "panikslagen" ut i blicken då vi stängde/åkte. det försvann det med efter den resan.

något år senare när vi skulle åka så hade jag bara tillgång till transport utan mellanvägg med hel bakbom, då hängde han på väggarna och "vandrade" fram och tillbaks så transporten ville "styra bilen" så han behöver tydligen stödet av väggen fram men bredden bak.

kan ju kanske vara något sådant ?
 
Sv: Häst som lutar sig mot transportväggarna

Har også en slik hest, den har reist mye tidligere men begynte plutselig å legge ryggen mot veggene og få panikk under transport.

Hun har blitt bra i løpet av sommeren. Vi har trent med mange turer i svært sakte fart, og det har blitt mye bedre. Hesten måtte lære seg å balansere seg på bena igjen, ikke ved å støtte seg med ryggen mot veggen. Det tok tid, men har gått riktig bra etterhvert!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 969
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 048
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 803
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp