Bukefalos 28 år!

Häst som ska ut på foder!!!!

H

hasselby

Nu har jag tänkt attt lämna ut min häst på foder. PGA tidsbrist. Vem har stått för vad när ni har haft era hästar ute på foder?
Det vanligar´ste är väl att ägaren står för försäkringen eller?

Och några tips på hur man formulerar en annons så alla oseriösa håller sig borta!

Hästen i fråga är rätt ung så han kräver ryt ryttare...;)
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

När jag lämnat ut häst på foder har jag alltid själv stått för försäkringen. Men när jag har tagit häst på foder så har också själv alltid stått för försäkringen. Är kanske lite över försiktig men vill vara säker på att ja inte själv blir stående med en häst utan försäkring om något skulle hända.
Så hur man ska göra är väl upp till var och en. Men mitt försäkringsbolag som varit med många fall rekommenderar att ägaren står för försäkringen och vill man att fodervärden ska betala den i så fall betalar premien till ägaren.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Jag har min pålle hos en fodervärd. De betalar allt inkl försäkring. Dock står försäkringen kvar på mig och de får betala till mig och jag betalar in. Detta står i kontraktet så både jag och de är skyddade.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Okej! Jag har nog tänkt att stå för försäkringen i vilket fall!:)
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Blir samma svar från mig, när jag haft häst ute på foder så har jag bara stått för försäkring resten har fodervärden stått för.:)
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Jag som fodervärd står för nästan allt, utom just försäkringen som ägaren står för.
Jag betalar "enklare" vet.kostnader, uppstår det något större så som hältutredning eller dyl delar vi på de kostnaderna.

Snacka om att jag har en underbart schysst ägare till "min" häst:bow:
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Hejsan, den häst jag har på foder just nu så står ägaren för försäkring och jag för självrisk.. hon skickar varje månad en kopia på inbetalningen från f-bolaget så jag ser att hästen är försäkrad. Jag står för alla andra kostander, så som vaccinationer, hovslagare etc.etc.

Detta tycker jag är en bra överenskommelse.. och jag har haft häst på foder med "samma" kontrakt innan.. och det har funkat jätte bra..
Jag anser att ägaren ska få tillbaka på försäkringen om det händer hästen något det är ju trotts allt ägaren som äger.. inte f.v!

hoppas ni förstår hur jag menar.. kramar
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Tycker det är helt rätt att ägaren står för försäkringen.
Händer det hästen något så ska väl ägaren få ut på försäkringen.
Annars tillfaller ju pengarna fv. Det känns inte rätt!
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Jag har just nu ute en häst på foder och det var min allra första gång.

Jag använde mig av Deckermanns färdiga kontrakt som finns att köpa.
Jag gjorde också en veterinärbesiktning på hästen innan den åkte, som jag betalade. Kommer hästen hem så ska fodervärden göra en och den betalar fodervärden.
Jag står för försäkringspremien. Eftersom jag äger hästen vill jag också veta att den är säkert försäkrad om något skulle hända.

Jag skrev också på baksida vilka tillbehör som följde med osv.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Och några tips på hur man formulerar en annons så alla oseriösa håller sig borta!

Skriv att du endast vill ha seriösa svar och ett bra tips är att inte lämna ut mailen utan bara telefon nummer så brukar man slippa "Hej, jag är 12 år och tror jag kan allt". :angel:

Ett annan läxa som jag fått lära mig den svåra vägen är att ALL utrustning som skickas med hästen ska skrivas upp i kontraktet och att båda parterna är med på att allt är helt. Om något går sönder så får man komma överens om vem som ska stå för det. Men också att kontrollera utrustningen när hästen kommer tillbaka.
Jag gjorde inte det.... Och upptäckte 3 månader senare att ALLA täcken var söndertrasade. :mad: Jättelånga revor som inte skulle gå att laga. Fast det stod i kontraktet att all utsrustning skulle lämnas tillbaka helt och rent så kontrollerade jag det inte och kan då inte komma 3 månader senare och kräva ersättning.... Fy F*n vad arg jag var men man får ju skylla sig själv som är godtrogen. :devil:
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Ja man ska nog skriva ner allt på papper för att vara säker på sin sak!

Jag srev en annons häromdagen vid 16 på kvällen och vid 21 tiden hade 20 personer ringt och mailat:o
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

jag är också på G att lämna ut min på foder.. Vet inte vad som ska skrivas i kontraktet elle nått :crazy: så jag följer tråden
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Mitt hetaste tips:

"Hästen står uppstallad på fodervärdens stallplats Stall Hästen. Hästen får inte flyttas utan ägarens skriftliga medgivande"

Så slipper du förhoppningsvis ha hästen på drift, och har kanske lättare att ta hem den (brutet avtal) om det ändå skulle ske.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Jag har en häst ute på foder, dom har haft honom snart i 2 år. Jag står för försäkringen o de för resten. Jag skickade med utrustning så som sadel o träns o täcken. Passet har fodervärden oxå, eftersom det ska följa hästen o dom kan behöva det om något händer, dessutom stämplas ju vaccinationer i det. Ägarbeviset har jag dock hemma
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

vi stod på försäkringen, däremot lät vi fodervärden betala försäkringsavgiften/årskostnaden till oss i samband med utlåningen. Sen om man vill se det som försäkringsavgiften eller en "hyra" på hästen. De fick stå för allt, mat, vaccinationer, stallplats, träningar osv. Vi skickade med fullständig utrustning.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Är det fräckt att inte skicka med Sadel?
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Min fodervärd står för allt utom försäkringen, den betalar jag själv. Har maxtak veterinärvård plus rehab extra för säkerhets skull. Skulle hästen bli skadad får hon stå för självrisken.
Jag har skickat med all utrustning från minsta hovkrats till sadel som tillhör hästen. Fleecetäcke, regntäcken, svettäcken, grimmor, grimskaft, träns, repgrimma etc.
Just kontraktet är värt att lägga ner extra tid på, mitt skrev jag själv och det blev fyra sidor, hrm. Men då tror jag att vi (jag och fodervärd) täckt in allt. Det finns massor av trådar om förslag på fodervärdskontrakt som jag tog hjälp av här på Buke.
Jag har även en bilaga till mitt kontrakt med förslag till foderstat och hur man själv räknar ut den, bra att tänka på i samband med tandömsning etc (min häst är 4 år).
/Sessiagh
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Jag är påväg att låna ut min häst!
Kommer skicka med min sadel så dom inte köpter någon som inte passar och lägger på honom

Står för försäkringen och kommer skicka med vinter,regntäcke inntetäckte sade l och träna och ett par skydd inget mer.
 
Sv: Häst som ska ut på foder!!!!

Nu har jag tänkt attt lämna ut min häst på foder. PGA tidsbrist. Vem har stått för vad när ni har haft era hästar ute på foder?
Det vanligar´ste är väl att ägaren står för försäkringen eller?

Och några tips på hur man formulerar en annons så alla oseriösa håller sig borta!

Hästen i fråga är rätt ung så han kräver ryt ryttare...;)

Fodervärden betalar vetrinärkostnaden och du behåller livförsäkringen, så gjorde jag med den hästen jag hade på foder, numera min häst.

Hur du än formulerar annonsen så finns det en oändlig massa oseriösa personer.

Ringer det på dolt nummer eller du får mail där folk vill få mer fotografier på hästen, ska du vara försiktig.

Är man riktigt interesserad så åker man ut o träffas live, tycker iallafall jag. Visst är det fint med foton, men dom säger inte så mycket om hästen egentligen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 110
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 356
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 936
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 449
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp