Lurad av stallägare gällande boxstorlek

Faraon

Trådstartare
Hej!

Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass mycket mindre att båda mina hästar stått i olagligt små boxar. Jag har redan hävt avtalet och flyttat hästarna till ett nytt stall (där jag dubbelkollade måtten innan jag flyttade in hästarna). Det jag funderar på nu är om jag har rätt att kräva ersättning/skadestånd pga av detta? En av mina hästar skadade sig också allvarligt i boxen (han bröt underkäken på sig själv på natten inne i boxen, troligtvis på boxgallret enligt veterinärerna) och var tvungen att opereras akut. Kan boxens storlek ha haft någon påverkan?

Känner mig så klart dum som inte dubbelkollade måtten själv, men de var så ”säkra” på att det var okej och hästarnas mankhöjd står i avtalet…
 
Tror att det kan bli svårt eftersom du själv godkänt avtalet och enkelt hade kunnat kontrollera om storleken överensstämde med det som sas i avtalet.
Ja, förstår hur du menar. Men rent juridiskt är det ju stallägarens ansvar att följa lagen (vid en eventuell kontroll hade de ju åkt dit) och jag frågade hur stora boxarna var samt bad dem dubbelkolla takhöjden och de meddelade att boxarna var 2,5x3m och 3x3m samt takhöjden 2,7m, kunde liksom inte föreställa mig att de ljög. I avtalet står det inte hur stora boxarna är bara hur stora hästarna är.
 
Känns svårt och snålt att försöka hävda att skadan beror på för liten box. Kan inte se hur en häst kan fastna i gallret pga för liten box om inte boxen är så liten att hästen behöver stå med nosen tryckt mot gallret. Och hade det varit så illa hoppas jag att både du som ägare och stallägare hade reagerat väldigt mycket tidigare.
Även om det är stallägarens ansvar att ha rätt mått så är det ju ditt ansvar att se till att dina hästar inte far illa med allt vad det innebär.
Jag tänker att jag ganska omgående skulle se om boxarna var få små och taket för lågt i förhållande till mina hästar.
 
Kan inte det juridiska, men möjligen om du kan försöka korta ner uppsägningstiden med hänvisning till att de lämnat felaktiga uppgifter om boxarna? Har du det de påstod om måtten skriftligt?
 
Ja, förstår hur du menar. Men rent juridiskt är det ju stallägarens ansvar att följa lagen (vid en eventuell kontroll hade de ju åkt dit) och jag frågade hur stora boxarna var samt bad dem dubbelkolla takhöjden och de meddelade att boxarna var 2,5x3m och 3x3m samt takhöjden 2,7m, kunde liksom inte föreställa mig att de ljög. I avtalet står det inte hur stora boxarna är bara hur stora hästarna är.
Man har också ett eget ansvar att se till att mått och sådant stämmer, det går inte att lägga allt ansvar för det på andra.
 
Hej!

Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass mycket mindre att båda mina hästar stått i olagligt små boxar. Jag har redan hävt avtalet och flyttat hästarna till ett nytt stall (där jag dubbelkollade måtten innan jag flyttade in hästarna). Det jag funderar på nu är om jag har rätt att kräva ersättning/skadestånd pga av detta? En av mina hästar skadade sig också allvarligt i boxen (han bröt underkäken på sig själv på natten inne i boxen, troligtvis på boxgallret enligt veterinärerna) och var tvungen att opereras akut. Kan boxens storlek ha haft någon påverkan?

Känner mig så klart dum som inte dubbelkollade måtten själv, men de var så ”säkra” på att det var okej och hästarnas mankhöjd står i avtalet…
Att dubbelkolla måtten på boxarna själv är nog få som gör när man flyttar till nya stall. Det är nog tyvärr omöjligt att bevisa att hästen skadade sig pga att boxen var för liten. Det är nog bara att ta det som ännu en lärdom om att aldrig lita på någon utan att ha kollat igenom allting själv först.
 
Hur kom du på detta 9 månader efter du flyttat in? Är de mycket mindre ser man det på en gång och kan då kontrollera?

Skador i boxen kan ske oavsett storlek, sett ponnyer rulla fast i fölboxar för storhästar så där tror jag du går bet.

Inte konstigt att folk inte vill hyra ut stallplats längre 😅
 
För skadestånd hade det krävts uppsåt eller oaktsamhet. Skulle tro att det blir svårt att visa på något av det, och utöver det visa på att skadan beror på att boxen var för liten. Hur mycket mindre var de när du mätte?
 
För skadestånd hade det krävts uppsåt eller oaktsamhet. Skulle tro att det blir svårt att visa på något av det, och utöver det visa på att skadan beror på att boxen var för liten. Hur mycket mindre var de när du mätte?
De var båda ca 1 kvm mindre än de skulle, den som skulle vara 9 kvm var knappt 8 kvm och den som skulle vara 7,5 kvm var 6,5 kvm… Så i relation till varandra kändes det rimligt och jag upplevde inte att hästarna såg alldeles för stora ut i boxarna (de är väldigt kompakta i förhållande till sin mankhöjd). Nej, jag tror inte heller på skadestånd för själva skadan på hästen, funderar mer för egen del om det kan ha spelat in. Tänker mer på att de uppenbarligen ljög om storleken (stallet har bara 2 boxar) trots att jag specifikt frågade om storlekarna (har konversationen sparad på Hästnet).
 
Hur kom du på detta 9 månader efter du flyttat in? Är de mycket mindre ser man det på en gång och kan då kontrollera?

Skador i boxen kan ske oavsett storlek, sett ponnyer rulla fast i fölboxar för storhästar så där tror jag du går bet.

Inte konstigt att folk inte vill hyra ut stallplats längre 😅
De var båda ca 1 kvm mindre än de uppgett… och det var när jag höll på att storstäda stallet i somras som jag började fundera på om det verkligen kan stämma och upptäckte det hela. Till mitt försvar är hästarna väldigt kompakta, min ”stora” är 161 cm men har bara storlek 135 i täcken, så han såg inte enorm ut. I förra stallet stod de i fölboxar så jag var beredd på att ”normalstora” boxar skulle kännas betydligt mindre.
 
Har man undersökningsplikt när man hyr stallplats? Jag kunde inte tänka mig att de (som har det juridiska ansvaret) skulle vilja ha hästar i olagligt små boxar, det är ju ett djurskyddsbrott…
 
Kan inte det juridiska, men möjligen om du kan försöka korta ner uppsägningstiden med hänvisning till att de lämnat felaktiga uppgifter om boxarna? Har du det de påstod om måtten skriftligt?
Ja, jag hävde avtalet omedelbart och tänker inte betala någon uppsägningstid. Ja jag har skriftligt både att hon angett vilka mått boxarna har (konversationen finns kvar på Hästnet) samt att det står i avtalet hur höga hästarna är.
 
Tänker mer på att de uppenbarligen ljög om storleken (stallet har bara 2 boxar) trots att jag specifikt frågade om storlekarna (har konversationen sparad på Hästnet).
Så du vill ha skadestånd för att du anser att de ljugit om storleken? Tror det blir svårt. Skillnaden mellan 3*3 och 2,82*2,82 är en kvm men det är inte så mycket när man mäter väggen. Svårt att tro att du skulle komma någonstans på det, vilken paragraf i Skadeståndslagen skulle det passa in på tänker du?
Fråga om du kan skippa uppsägningstiden kan man ju såklart göra, men juridiskt sett är jag inte lika insatt i hävande av avtal.
 
Har man undersökningsplikt när man hyr stallplats? Jag kunde inte tänka mig att de (som har det juridiska ansvaret) skulle vilja ha hästar i olagligt små boxar, det är ju ett djurskyddsbrott…

Men det är ju du som ska ha dina hästar där?
De kanske är lika dåliga på att uppskatta mått som du själv?
Det tog ju trots allt 9 månader innan du märkte något trots att det är väldigt små boxar.
 
Jag är mer intresserad av hur boxgallret ser ut och om det är godkänt m.t.p. att din häst skadade sig rejält. Jag har t.ex. sett stall som har öppet ut mot stallgången och sen en täckeshängare som hästen kan komma åt. Då är det underkäken som går sönder om man har otur och hästen är av den pilligare sorten.
 
De var båda ca 1 kvm mindre än de uppgett… och det var när jag höll på att storstäda stallet i somras som jag började fundera på om det verkligen kan stämma och upptäckte det hela. Till mitt försvar är hästarna väldigt kompakta, min ”stora” är 161 cm men har bara storlek 135 i täcken, så han såg inte enorm ut. I förra stallet stod de i fölboxar så jag var beredd på att ”normalstora” boxar skulle kännas betydligt mindre.
Din häst är 1 cm för hög för en box på 8 kvm, från 161 cm ska hästen ha 9 kvm. Tror inte att den ynka cm spelade in när din häst skadade sig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 843
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 022
Senast: Rufss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp