Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Aleel

Trådstartare
Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då öm när det var isigt på morgonen efter nattens minusgrader och sen blev lerigt när det tinade upp, jag tror hovarna blev känsligare av att det hela tiden växlade.

Nu har han trampat sig själv på ena framhoven vid två tillfällen, andra balltrampet var rätt djupt och kom endast 1,5 vecka efter det första. Så idag går han med skydd över ballarna i hagen. Diskussionen kring brodd kom förra veckan när hovslagaren var ut, vill jag verkligen brodda en häst som kliver på sig själv? Vågar jag det? Just nu går han ju med skydd konstant eftersom det ännu inte läkt ihop riktigt, två tramp på samma hov så han får ju verkligen inte trampa till där igen. Men är det ens möjligt att använda skydd under vintern? Blir de inte blöta och fryser till is och skaver upp? Jag står i ett stall där det inte ingår annat än att hästen tas in och får mat, jag jobbar oregelbundet så har inte möjlighet att vara där morgon och kväll för att ta på och av skydden heller.

Hovslagaren började även prata om att ha honom barfota i bak eftersom han dessutom har spatt och han trodde att det skulle vara bättre för lederna än att gå broddad. Med tanke på det plus risken att han ska trampa på sig själv, hur hade ni gjort? Vid ridning har jag broddade boots att dra på, men i hagen då. Vilken är den minst dåliga lösningen liksom...

Alltid är det nåt att oroa sig för...
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Hur isigt är det i hagen? Hur stor del av hagen är isig?

Det finns ju bra sätt att göra det mindre isigt, jag har hört att aska ska vara toppen på is. Om det bara är lite isigt kan man ju försöka salta i god tid för att hålla det fritt från is, och sen sanda ordentligt.

Om ni bara kan hålla hagen någorlunda halkfri så skulle jag nog sko av bak och ha boots på bak när ni rider och det är halt, eller om det är någon dag som det inte går att rå på isen i hagen så får man väl hellre försöka ha bra boots ute också. Gärna två olika sorter att variera mellan så att det inte blir skav. Hittar du en sort som sitter bra och som passar din häst så är risken för skav ganska liten skulle jag vilja säga. Jag hade barfotaboots till min i alla väder och det blev både lerigt och isigt, men inget skav. I och för sig hade han dem bara när vi red.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Jag flyttade till det här stallet i våras så egentligen vet jag inte hur illa det är här. Om man ser till förra stallet i stod i så var det egentligen bara i januari och sen vid snösmältningen som det blev isigt och halt i hagen, när graderna växlade mellan plus och minus. Tyckte att så länge det höll sig på minussidan så var det inte direkt halkigt. Aska har hade jag faktiskt inte hört talas om, vi spred ut lite torv i hagen i vintras och det funkade hyfsat.

Han har ju Easyboot Bare sen förra året kvar, har sålt paret som satt i fram men som tur är så har jag inte hittat köpare till de han hade i bak :) De sitter iaf kanonbra på hans hovar, ingen skav men visserligen bara använda vid ridturer.

Men nu kom jag ju på ett annat problem vi hade i vintras, visste att det var nånting mer. Snön packades ihop väldigt mycket i bakhovarna och han fick riktiga snöklumpar under. Har du nåt tips på att undvika det?
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

På mina ponnys (d-ponnys) har vi alltid haft oskott bak och det har aldrig någonsin varit något problem även om det varit halt i hagen. Om det gör bättre eller sämre för spatten låter jag vara osagt eftersom jag inte kan tillräckligt om den saken. Om hästen är oskodd bak så kommer du inte ha problem med is i bakhovarna, annars är väl snösulor och liknanade det som kanske hjälper bäst. Vissa smörjer ett tjockt lager vaselin i randen mellan sko och sula, vilket kan hjälpa lite kanske. Annars tycker jag att vissa får is i skorna, andra inte. Det torde bero på hov- respektive skoformen och hur stor "glipan" mellan sko och sula är. Jag upplever att nyskodda fötter bygger mindre än fötter efter halva skoperioden, men det är en högst ovetenskaplig observation;)
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

När jag har problem med styltor på hästarna brukar jag pensla lite olja under hoven/på skon så fastnar det inte lika lätt. Vanlig billig raps eller matolja fungerar bra.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Jag upplever att nyskodda fötter bygger mindre än fötter efter halva skoperioden, men det är en högst ovetenskaplig observation
:rofl:

Det är skitkonstigt att hästen som får en större skålyta att bygga på kramsnön lättare när hoven växer.;) En plattfotad får därmed mindre skål.

Du måste se skillnad på stora o tyngre hästar som lättare kan halka.

det har funnits snösulor sedan tidigt 80-tal.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Fast man kan ju faktiskt sko en häst så den inte trampar på sig. Endera påskyndar man överrullningen fram så framfötterna hinner bort, eller så fördröjer man bakbenssteget. Att påskynda framfötterna gör man genom att tårikta, och bak kan man använda sig av förlängda skänklar som ex. Spatthästar brukar i regel skos med höga trakter.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

:rofl:

Du måste se skillnad på stora o tyngre hästar som lättare kan halka.

det har funnits snösulor sedan tidigt 80-tal.
Varför skulle tyngre hästar lättare halka än lättare hästar? Att slitaget på hoven skulle bli större på en tyngre häst och att man därför har skor även bak på dem tycker jag nog är ett rimligare argument...
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Varför skulle tyngre hästar lättare halka än lättare hästar? Att slitaget på hoven skulle bli större på en tyngre häst och att man därför har skor även bak på dem tycker jag nog är ett rimligare argument...
Å du har varit djurskyddsinspektör...:crazy:

En stor häst har längre ben är ngt klumpigare än en ponny samt FALLER med stor kraft- tungt.

Känner du till fläkskador?
det sker sällan på framdelen. Bakbenen glider isär. eller¨åker åt samma håll- faller med rumpan först.

Jag fick sko min jättestora häst när den var 3 fast den inte reds just pga halkan.

Jag sandade som en idiot o t o m på stigar, men just den vintern med bara is fick jag ge upp o sko.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Å du har varit djurskyddsinspektör...:crazy:

En stor häst har längre ben är ngt klumpigare än en ponny samt FALLER med stor kraft- tungt.

Känner du till fläkskador?
det sker sällan på framdelen. Bakbenen glider isär. eller¨åker åt samma håll- faller med rumpan först.

Jag fick sko min jättestora häst när den var 3 fast den inte reds just pga halkan.

Jag sandade som en idiot o t o m på stigar, men just den vintern med bara is fick jag ge upp o sko.
Min kompetens som djurskyddsinspektör har du ingen som helst rätt att ta upp. Jävligt lågt!!! Jag skriver inte här i egenskap av djurskyddsinspektör, så mitt jobb kan vi hålla utanför Bukefalos i fortsättningen! Jo, jag känner till att fläkskador kan inträffa. Jag har inte upplevt dem på mina hästar, och jag har heller inte rått TS att absolut inte ha hästen skodd bak. Det var hennes hovslagare som gav det rådet. Jag har tagit upp vad jag upplevt med mina hästar och att det har gått bra på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Sitter på jobbet så svarar lite snabbt här...

Pratade med hovslagaren sist om att få överrullningen att ske snabbare men han är redan skodd så eftersom han snubblar lite, han kunde möjligtvis ta lite mer i tån men då tålamodet inte var det bästa vare sig hos häst eller hovslagare drog denne innan framhovarna var klara (helt annan historia, men större idiot till hovslagare får man leta efter!). Så hästen skoddes dagen efter på klinik för att få det snabbt gjort och i stressen kring det glömde jag att ta upp det igen om tårna. Däremot att det ska gå att göra justeringar även i skoningen bak, det visste jag inte. Ska ta upp det vid nästa skonining, när vi lyckats hitta en ny hovslagare.

Men till det här med snöklumpar i hovarna, Oliver fick riktiga styltor i bak förra vintern trots att han gick barfota. Provade aldrig olja, får försöka med det i år. Just nu lutar det åt att plocka av skorna, ge det några veckor och funkar det inte åker de väl helt enkelt på igen.
 
Sv: Häst som trampar på sig själv, brodda? Barfota?

Du har haft ponny- jo storleken gör skillnad.:idea:

Jo jag har ju just skrivit att inspektörerna går efter sin egen hästhållning/ kunskapsnivå.
då blir det som det blir- ytterst godtyckligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 473
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 612
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp