Bukefalos 28 år!

Häst som välter vatten hinken :(

Livingdream_89

Trådstartare
Min häst är hopplös med vatten hink i boxen.
Har prövat att ha en stor vattenbalja fylld med massa vatten = Fylld box med vatten...

Prövat vanlig vatten hink i ett däck, gick inte för de lyfte/välte hon ur & vattnade boxen...

Just nu har jag hink med ett däck & ett grimskaft som jag binder fast hinken med.

Nu har vi byggt om stallet & undrar om de finns en smart lösning?
Nån bra hink som dom inte kan välta ur?
Bygga något smart?
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Kan du hänga upp hinken m grimskaft i stället?

Gör jag åt min, för hinkar på golvet går inte.
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Skulle det inte kunna funka att ha en hink i ett däck och sedan fästa hinken i två krokar i väggen? Då kan hon inte lyfta ur hinken då krokarna håller fast.
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Har prövat i bara grimskaft upp häng, går ej

Vill gärna skippa däck helt o hållet, & hitta en bra & snygg lösning ;)
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

I det förra stallet jag stod i hade den andra stallägaren en sorts hållare till vatten hinken så den kunde stå på golvet.
Tyvärr blev hon sur på mig för jag ville flytta min häst och hon fick köpa sällskap till sin så jag kan inte fota och visa dig. :(

Men det var typ 2 fästen med hålen i med ca 2 cm mellanrum och så en sprint emellan så satta man in handtaget på hinken mellan fästena (sån med platt sida) och släppte ner sprinten.

Svårt att förklara men fästena var typ platta med ett hål i...
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

530101_01.jpg



Skruva fast och häng upp! Hinken hänger stabilt och bra :)
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Det finns ju flera sorters vägghängda hinkar som har en platt sida mot väggen, antingen med ett plastfäste eller som man hänger upp på en krok. Det blir snyggt och inte så mycket skräp i vattnet. Jag har också en hinkvältare men han har smhn nu så han blir inte lika uttråkad på nätterna :)
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Ja men där e ju en sån hållare...hur googla du för att få upp bild?
Försökte flera gånger med olika ord men hitta inget så nu slapp jag bli super missförstod med min "snodda" dåliga bild och paint ritning! :o


995204_10151717603585665_50066460_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Ja men där e ju en sån hållare...hur googla du för att få upp bild?
Försökte flera gånger med olika ord men hitta inget så nu slapp jag bli super missförstod med min "snodda" dåliga bild och paint ritning! :o


995204_10151717603585665_50066460_n.jpg


Tror jag bara googlade "hinkhållare, stall" eller något och sen letade bland bilderna tills jag hittade den :p


Tycker du lyckades bra med bilden :D
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Sån hink hållare är väldigt bra, är omöjligt att hästen välter hinken då.
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Håller med! Superbra hinkhållare, jag har såna, funkar perfekt. Har haft dem i ca 15 år, inte behövt byta varken hinkar eller hållare
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Vi fick bygga en liten hylla åt hinken där den i stort sett satt fast. Knepigt att ta ur och rengöra, men man slapp byta allt strö varje morgon...
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Jag hade en stor murarbalja och sen 3 ganska stora stenar i botten. Funkade bra, hon kunde omöjligt välta den. Lite jobbigt att rengöra, men det gick helt okej ändå.
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

*kl*

Hade tidigare ett sånt "gummiband" med två krokar på (lastband?). Ställde hinken i ett hörn, drog bandet runt en stolpe vid golvet och hakade fast över hinkens kant.
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Tycker den ser bättre ut, livrädd att hästen fastnar med benet i den andra varianten!
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

Jag provade en sån också, men ringen blev lätt deformerad när hästen kliade rumpan mot den. Tycker alternativet ovanför funkar bättre och känns säkrare, förutsatt att man använder den slags hink den är avsedd för
 
Sv: Häst som välter vatten hinken :(

images



Jag håller med! Det bör vara en sån hink som här ovan för att det ska funka, runda hinkar funkar ju men brukar också plattas till och hoppa ur hållaren
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 008
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 450
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 743
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 890
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp