Bukefalos 28 år!

Häst tillsammans med kor?

Ellie831

Trådstartare
Har en fråga om det finns ngn som är mer påläst på området än jag?

Jag och mina hästar (ett halvblodssto och en varmblodsvalack) har precis flyttat ut till min respektive och hans gård.
Min kille har High landcattle kor (långhåriga rödbruna kor) och min fråga är om hästarna kan gå tillsammans med dem? Jag tror inte hästarna skulle bry sig så mkt utan är mest rädd för korna och deras långa horn!

Ngn som har ngn erfarenhet av detta?? :)
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Jag skulle nog inte våga släppa ihop hästarna med kor som har horn. Känns som om det skulle finnas en risk att dom blir skadade och de börjar bråka eller leka med varandra.

Min syssling fick sin häst ihjälstångad av en tjur för många, många år sedan. Han stångade till hästen i bringan och punkterade pulsådern.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Korna i sig ska inte vara någon fara. Men som sagt - hornen!
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Jag har haft hästar ihop med kor fast det var många år sedan. Det är inget jag rekommenderar då det är en skaderisk som några innan här ha påpekat. Min häst fick ett djupt sår precis ovanför ena bakbenet - antagligen av ett horn.

Jag hade också en unghäst som gick med två kor (utan horn) men han jagade dem. Antagligen uppfattade han deras springande som lek, han lät dem aldrig vila.

Min rekommendation är att inte släppa ihop dem överhuvudtaget...
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Vi hade Highland cattle ihop med våra hästar för några år sedan.
Det var tre eller fyra hästar, tre kor och en tjurkalv.

Det går alldeles utmärkt om man har tillräckliga ytor. Vår hage var 2 km runt om (om man följde staketet), minns inte hur många hektar.. Stor och kuperad, mycket varierad miljö.
Tjurkalven blev uppäten till hösten och en av korna dog, men hela sommaren gick alla djuren tillsammans. Inga problem alls.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Hej!

Vi har en jerseyko som gått med våra hästar hela sitt liv (13 år). Det funkar kanonbra. Ffa har hon varit en utmärkt extramamma, när vi haft ston m föl o hämtat hem stoet för ridning el liknande så har kossan tagit hand om fölet i hagen (försvarat mot de andra och slickat om det lite:)-kor kan vända pälsen med sin tunga:laugh:). Hon har nog träffat 15-talet hästar genom åren. En ponnyvalack var det lite bråk med, de "slogs lite", men det var ömsesidigt o han fick ett par revor, men inte så det gick hål ens. Men då sågade vi av hornen en bit så de inte var så vassa.
Grannen har två ardenner som går ihop med en flock highland cattle.
Har haft unghästar med en flock ungdjur också, hästarna tyckte det var kul, de hade alltid någon att jaga:o, men det gick aldrig överstyr.
Tror att det oftast funkar bra, men helt riskfritt är det ju inte, sedan är det ju inte det att släppa ihop med andra hästar heller... Stor yta o god tillgång på mat är nog bra förutsättning. Kanske kan de gå bredvid varandra ett tag först?
Lycka till:)!
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Vi har haft våra hästar med Higland cattle. Det var inga som helst problem. Kossorna och hästarna nosade nyfiket på varandra till en början, sen brydde dom sej inte.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Vi har kossor här brevid, förra året rymde kossorna men vi lyckades få in dom i en hästhage som gränsar till mina hästar, det var inga problem. Sen använde vi hästarna för att forsla tillbaka kossorna till rätt hage. Dock skulle jag aldrig våga låta mina hästar gå tillsammans med kossorna (hornlösa), dom är alldelles för brutala och verkade osäkra i sin sexualitet :crazy:

Men iår är det tre andra kossor, (Kicki, Bettan och Lotta :D) och dom är mycket mer harmoniska och lugna så dom skulle jag kunna släppa ihop mina hästar med.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Min häst hoppade ur hästhagen och in till korna, det var då jag kom på att hon mycket hellre gick med kor och tjurar eller helt ensam än med hästar.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

På väg till affären så åker jag förbi en hage där det gått kor och hästar blandat i flera år (3-4 hästar och många fler kor). Så jag antar att det mycket väl kan funka.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Jag har vid tre tillfällen varit med om kor som går ihop med hästar, i två av fallen har de hållt sig ifrån varandra och inte direkt beblandat sig med varandra men inga problem med skador. I det tredje fallet verkar de gå ihop som en stor flock, inga problem vad jag har hört, hade de skadat varandra antar jag att ägaren hade delat på dem.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Vi har haft kor och hästar ihop utan problem. Dock skulle jag vara lite försiktig när det kommer till kor som har långa horn, som Highland Cattle har. Det vill till att hästarna förstår sig på korna och att man inte ska vara och buffla med dem. Det vill också till att korna förstår sig på hästarna. Risken för skador ökar markant med kor som har långa horn, speciellt mellan djurarter som inte alltid förstår varandras kroppsspråk. Korna förstår ju varandra, och därmed sker det sällan olyckor korna emellan, häst och ko emellan är dock inte alltid samma sak.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Dom HC som jag känner skulle jag inte skicka in några hästar till.
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Håller med övriga talare, kor går bra, men inte deras horn..

vi hade två ston och ett föl tillsammans med BA kor en sommar. Funkade utmärkt, men då fick tjurarna gå i egen hage..
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

En av mina gamla medryttar hästar gick tillsammans med långhåriga monster som jag kallade dem :D hon gick med dom och en ponny till, det hände aldrig något, 8 murmelkor och 2 hästar, bara ryttaren som skyndade sig in och hämta hästen och sprang ut haha :D på dom hästarna var det aldrig skador iaf :) Medryttarhästen adopterade t.o.m. en kalv stoet var en gammal fölmärr ^^
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Tackar så mkt för alla svar :) Som sagt korna är jag inte rädd för men det är deras horn! Får nästan överväga att ev be grannen att få hyra lite bete :)
 
Sv: Häst tillsammans med kor?

Vi hade Highland cattle ihop med våra hästar för några år sedan.
Det var tre eller fyra hästar, tre kor och en tjurkalv.

Det går alldeles utmärkt om man har tillräckliga ytor. Vår hage var 2 km runt om (om man följde staketet), minns inte hur många hektar.. Stor och kuperad, mycket varierad miljö.
Tjurkalven blev uppäten till hösten och en av korna dog, men hela sommaren gick alla djuren tillsammans. Inga problem alls.

Om det är så dåligt bete för hästarna till hösten så är det nog bättre att fodra med hö än med tjurkalvar... ;):D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 670
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 975
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 340
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 444
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp