Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån skillnad om den startat travtävlingar? Tänkte att ju mer travade dom är ju svårare kanske dom har för galopp. I alla fall ska det väl inte vara nån som är mycket tävlad lär ju vara utsliten om den startat typ 100 gånger.
Du kommer väl och ju att veterinärbesikta, och kolla noga på historik?

Du kommer väl och ju att ha den i en hage där den får ordentligt med stimulans till vardags? 😬
 
Nån skillnad om den startat travtävlingar? Tänkte att ju mer travade dom är ju svårare kanske dom har för galopp. I alla fall ska det väl inte vara nån som är mycket tävlad lär ju vara utsliten om den startat typ 100 gånger.
Jag skulle välja en häst med en del lopp i kroppen som säljs för att motståndet blivit för hårt än att köpa en som inte startat eller väldigt få starter.
 
Nån skillnad om den startat travtävlingar? Tänkte att ju mer travade dom är ju svårare kanske dom har för galopp. I alla fall ska det väl inte vara nån som är mycket tävlad lär ju vara utsliten om den startat typ 100 gånger.
Nä det är individuellt. Dom grövre har ofta lättre för galopp.
Men huvudsaken är ju ryttaren.
 
Höga krav på utbildningsnivå är typ lätt A eller medelsvår. För min del räcker lätt B, hoppning intresserar inte.

Nån skillnad om den startat travtävlingar? Tänkte att ju mer travade dom är ju svårare kanske dom har för galopp. I alla fall ska det väl inte vara nån som är mycket tävlad lär ju vara utsliten om den startat typ 100 gånger.

Lätt B i dressyr motsvarar snäppet över de absoluta grunderna. Nu avser jag verkligen inte att förminska det arbete dressyrryttare lägger ner, även de som "bara" rider de lägre klasserna. Men rent tekniskt, för hästen, så handlar det mest om att vara styrbar i olika gångarter, och att ha lite grundläggande balans. En någorlunda skicklig ryttare bör kunna genomföra ett LB-program på en acceptabel nivå, på en grundutbildad häst. Det behöver alltså inte alls vara något flashigt SWB eller liknande.

Jag tror det ligger en del i uttrycket "En bra häst är en bra häst". Den "bästa" (som ridhäst) ridtravare jag känner till, hade en skaplig karriär framför sulky först. Sedan utbildades den mer som ridhäst och blev en helt okej allroundhäst, motsvarande gissningsvis runt LB-LA dressyr och 90-100 cm hoppning. En mycket trevlig häst!

De som "inte duger" till trav, kan ju ha många bakomliggande orsaker till det. Skador, "fel" temperament, dålig exteriör, dålig vilja etc. kan bidra både till hur bra en häst fungerar på travet, och hur väl den lämpar sig som ridhäst. Eller också kan det bli en utmärkt skogsmulle även om den inte trivts på travbanan.

Även här vill jag dock flika in att för de bra ridtravarna gäller lite samma lika som för de bra halvblodsliknande hästarna. D. v. s. de är eftertraktade, och priset därefter. De är naturligtvis inte lika dyra som en välstammad SWB, men en ordentligt utbildad ridtravare som går LB dressyr och är tryggheten själv vid uteritt och all hantering, får du nog räkna med att betala i alla fall en del för. Jag tror att de också i större utsträckning säljs via kontakter, än genom att komma ut på annons. Självklart finns de, och det händer då och då att de dyker upp på annonssidor, men det är nog inte särskilt vanligt.
 
Nejmen, TS har ju redan (riktig) häst. Jag tror nog att TS insikter i hästhavande är lite större än det som framgår här i tråden. Eventuellt bara är den bara ett sätt att få ur sig lite frustration över att fina hästar är dyra. Kan det vara så, @aglaonema ?

Jag tolkar den nog mer som att TS tänker tillbaka på sin första häst, ridtravaren, med rosaskimrande solglasögon på. Kanske med någon sorts önskan om bekräftelse i att en ridtravare är en minst lika bra, om inte bättre, häst än t. ex. SWB?

Om så är fallet, @aglaonema , så vill jag verkligen säga att ridtravare kan absolut vara alldeles fantastiska hästar för många hobbyryttare! Allt handlar ju om ryttarens kunskap, intresse och ambition. Vill du tävla hoppning på elitnivå finns det andra hästraser som är ett säkrare kort. Vill du å andra sidan köra trav, så är ju SWB och andra "dyra" raser rent obrukbara. Vill du rida ut i skogen på en trygg och stabil häst är det - som många av oss nämnt redan många sidor tillbaka - viktigare att hitta rätt individ än att fastna vid en specifik ras. Och sedan hänger det på oss som ryttare att underhålla de egenskaper vi vill bevara hos vår häst.

I bland gör sig folk lustiga över ridtravare, vilket naturligtvis är rent trams. Det pekar på deras egen bristande kunskap och, förmodligen, begränsade erfarenhet av ridtravare. De är vare sig "sämre" eller "bättre" än någon annan sorts häst - de har bara lite olika förutsättningar.
 
Att använda ordet terränghäst när du menar en ”skogsmulle” blir lätt att man misstolkar för fullblod går ju ofta terräng (fälttävlan)

Men klart att ett fullblod skulle funka på uteritter
Menade om det är en trygg häst man eftersöker så e ju inte direkt ett engelskt fullblod det första man tänker på
 
Fullblod är väl inte direkt några terränghästar för orutinerade?
är det en terränghäst för fälttävlan du menar? Eller en skogsmulle? Det är liksom individen som är viktig här. Sen har vissa såklart lättare för sig än andra beroende på avelsinriktning. En travare har kanske inte samma kapacitet eller förmåga i terrängen men det är ju för att den är avlad för att trava. Men ska man inte rida höga klasser i fälttävlan tror jag säkert travare funkar också på nybörjarnivå.
 
Fullblod kostar ofta mer i veterinär kostnader och hovslagare + foder än andra hästar. Det är oftast inte inköp av häst som kostar utan allt runt om. Jag hade inte köpt fullblod som en hobby häst. Särskilt inte om pengar/ekonomi spelar roll.
Tycker det är en väldigt trevlig hobbyhäst-ras, oftast. De är välhanterade sen galopptiden, vana att resa etc. Mitt fullblod har färre veterinärräkningar och hovslagarräkningar är halvbloden.
 
Tycker det är en väldigt trevlig hobbyhäst-ras, oftast. De är välhanterade sen galopptiden, vana att resa etc. Mitt fullblod har färre veterinärräkningar och hovslagarräkningar är halvbloden.

Jag älskar fullblod, men det är onekligen dyrare än att ha tex ett litet kallblod eller en trevlig ponnykorsning med tanke på försäkringspremier och (ofta) foderbehov. Om nu ekonomi var viktigt i sammanhanget.
 
Tycker det är en väldigt trevlig hobbyhäst-ras, oftast. De är välhanterade sen galopptiden, vana att resa etc. Mitt fullblod har färre veterinärräkningar och hovslagarräkningar är halvbloden.
Ja jag tycker dom är fina, men alla jag känt till i verkliga livet har haft klippkort hos veterinären. Min Lusitano har jag knapt behövt åka med alls. ägt henne 2 1/2 år. Varit en gång på check på klinik och konstaterades att det va muskelspänningar troligen från en sadel som inte passat hos uppfödaren- men kan inte sägas konkret. Sen åkte vi in och kollade då hon fått ett korn på ögat eller liknande, vart dom tyckte jag skulle ha is i magen.
 
Kan absolut tänka mig varmblodstravare men då ska den kunna galoppera och gå på tygeln i alla gångarter i balans. Tycker inte så mycket om kallblod.
Tycker inte du ska ha en vbl travare då du skrev innan att du är för tung för nån ridskola som satt viktgräns, så gissar att du ligger över 90 kg då om vi syftar på samma ridskola det skrevs om nyligen i media.
Inlägg#134
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 363
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
244
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp