Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är faktiskt ganska svårt oberoende prisklass att köpa häst då utbudet är dåligt. Men det kan ju bero på att det är mycket fler människor som kan ha och köper egen häst jämfört med ett visst antal år tillbaka. Det finns ju ett enormt behov av hovslagare nu också. Sen har jag också förstått det så att det är genom kontakter man ska köpa häst och inte på annons men har inga såna tyvärr.
 
Det är faktiskt ganska svårt oberoende prisklass att köpa häst då utbudet är dåligt. Men det kan ju bero på att det är mycket fler människor som kan ha och köper egen häst jämfört med ett visst antal år tillbaka. Det finns ju ett enormt behov av hovslagare nu också. Sen har jag också förstått det så att det är genom kontakter man ska köpa häst och inte på annons men har inga såna tyvärr.

Brist på hovslagare har det varit de senaste 20 åren så det är inget nytt.

Man behöver inte ha kontakter. Man kollar vad man vill ha och söker kontakter. Jag tror bara att de som säljer de hästar du vill ha, på annons, inte är några som väcker intresse för de känns tråkiga, kanske fel ras och höjd.

Du sorterar dina prioriteringar i fel ordning skulle jag säga. Jag vet minst 10 individer till salu som skulle passa in på det du skriver men det är ju klart.......det är fel höjd och ras.
 
Det är faktiskt ganska svårt oberoende prisklass att köpa häst då utbudet är dåligt. Men det kan ju bero på att det är mycket fler människor som kan ha och köper egen häst jämfört med ett visst antal år tillbaka. Det finns ju ett enormt behov av hovslagare nu också. Sen har jag också förstått det så att det är genom kontakter man ska köpa häst och inte på annons men har inga såna tyvärr.

Nej, men du, hur ska du ha det egentligen? Jag får uppfattningen att du inte bemöter nästan något av alla svar du får, men att du då och då tittar in och kommer med en något ändrad vinkling på temat "Det finns inga vettiga hästar att köpa". Vad önskar du få ut av diskussionen?

Du har gått från att du "ska" ha SWB eller liknande, till att du kan tänka dig en varmblodstravare om den "går att rida i form i alla gångarter". Du har påstått att vettiga hästar är alldeles för dyra, för de "behöver inte kunna så mycket", men samtidigt menar du att det är snudd på omöjligt att hitta en vettig häst oavsett vilken prisklass man letar i, eftersom utbudet av hästar är så dåligt. Någonstans nämnde du också att du faktiskt inte har koll på hur marknaden ser ut?

Jag har lite svårt att se vad syftet med tråden är. Vill du ha hjälp i att sortera tankar kring ett framtida hästköp? Vill du bolla funderingar kring vad du vill ha för häst? Vill du "kasta skit" på "alla andra" som köpt "fel" häst (utifrån dina preferenser)?
 
Det är faktiskt ganska svårt oberoende prisklass att köpa häst då utbudet är dåligt. Men det kan ju bero på att det är mycket fler människor som kan ha och köper egen häst jämfört med ett visst antal år tillbaka. Det finns ju ett enormt behov av hovslagare nu också. Sen har jag också förstått det så att det är genom kontakter man ska köpa häst och inte på annons men har inga såna tyvärr.

O jag är tvärtom, hittar massa hästar jag vill ha :D
Ser typ potential i alla
 
Jag skulle i alla fall aldrig köpa en häst från ett försäljningsstall som köper hästar utomlands. Dom vet inte ens själva vad dom säljer det är skadade hästar, halta hästar, hästar med ostabilt psyke you name it. Så den dagen man köper häst blir det i alla fall från privatperson.
Jag har köpt en holländsk, välstammad import från ett försäljningsstall. Hon visades med 42 p på premiering. Var inga som helst problem att sadla henne och ensam rida rakt ut i skogen trots att hon aldrig gått i en skog tidigare.
 
Jag skulle i alla fall aldrig köpa en häst från ett försäljningsstall som köper hästar utomlands. Dom vet inte ens själva vad dom säljer det är skadade hästar, halta hästar, hästar med ostabilt psyke you name it. Så den dagen man köper häst blir det i alla fall från privatperson.
Ett seriöst försäljningsstall har full koll på vad dom säljer dessutom är inga känslor inblandade så du slipper en eventuell efterhängsen fd ägare.
 
Det är faktiskt ganska svårt oberoende prisklass att köpa häst då utbudet är dåligt. Men det kan ju bero på att det är mycket fler människor som kan ha och köper egen häst jämfört med ett visst antal år tillbaka. Det finns ju ett enormt behov av hovslagare nu också. Sen har jag också förstått det så att det är genom kontakter man ska köpa häst och inte på annons men har inga såna tyvärr.
Tycker det funnits mer hästar än på länge till salu senaste åren inte sen runt 2009 har det varit så mycket att välja på för en bra peng.

Många säljer ju av pga ekonomiska skäl nu och då är det sällan något fel på hästen.
 
Tycker det funnits mer hästar en någonsin till salu senaste åren inte sen runt 2009 har det varit så mycket att välja på för en bra peng.

Många säljer ju av pga ekonomiska skäl nu och då är det sällan något fel på hästen.
Ja, det var ju inte bara hundar som skaffades under pandemin och med stigande räntor och öka arbetslöshet är hästen bland det första man får dra in på.
 
Det enklaste @aglaonema är väl att göra en köpesannons där man skriver ut vad man letar efter, i allt från ridbarhetsnivå till önskad storlek/typ av häst, till budget. Och se om det finns något som matchar det du söker.

För det är svårt att svara i såna här trådar, det svar som är närmast sanningen är ju att det är individer - det går sällan att säga att alla hästar av rasen X är såhär och såhär, eller att alla X är bombsäkra/stirriga osv. Det är individ, hantering/utbildning av individen samt framtida handhavande som spelar roll.
 
Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.
 
Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.

Men alltså...även den mest utbildade, mest bombsäkra hästen i hela vida världen kommer någon gång att bli rädd för något och skygga eller hoppa undan. Det är levande varelser och flyktdjur. Om man inte kan hantera det då ska man inte ha en levande häst! Köp en käpphäst istället...

Det känns som att du bara driver med folk i dina trådar, detta är ju helt absurt.
 
Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.
Jag tror snarare att det är annonser där hästen påstås vara bombsäker i alla situationer och med alla ryttare som man ska läsa med kritisk blick. Alla hästar kan reagera på saker, särskilt med osäkra ryttare. Det betyder inte att alla hästar kommer att reagera för allt hela tiden, men som köpare ska man vara glad för att säljaren är ärlig så att man kan skapa sig en verklighetsnära uppfattning av hästen.
 
Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.
Även om jag har utbildat mina (unga) hästar som jag sålt för att vara trygga så hade jag varit noga med att betona att de KAN skygga eller hoppa till. De är hästar. Så är det. Och med en osäker ryttare ökar risken markant oavsett hur väl jag utbildat. Vi har en äldre (över 20) läromästare som är mycket utbildad och världens sjysstaste häst, perfekt att lära sig på. Men jag ser jättestor skillnad på honom om det är en oerfaren eller erfaren ryttare. Även om han har en tendens att ta hand om de oerfarna så saknar han stödet han får från en mer erfaren ryttare.
En rolig insikt jag fick en gång var när jag hade en ryttare med en hel del ridvana men ändå inte jätteduktig som red hos mig. Hon frågade en gång varför hon alltid fick rida hästarna som inte gick i vattenpölar och jag red de som inte brydde sig om att gå i vatten. Då bytte vi häst...
 
Min ena är gammal ridskolehäst. Lugn och cool med nästan allt. Jag rider ofta ut barbacka i skogen. Han bryr sig inte om hur många traktorer, mopeder eller kossor vi möter. Däremot om det kommer något bakom som han inte hör eller en gren knäcks precis vid vägen kommer han hoppa till ett halvt galoppsprång och sen stanna. Är han alltså för ”hoppig” för dig?
 
Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.

Det finns nog bra hästar till salu till bra priser och utbildningsnivå ända kruxet är att dom oftast beskrivs inte passa nybörjare eller osäkra ryttare eftersom dom exempelvis skyggar hoppar för olika saker.
Är det så farligt att en häst hoppar till eller skyggar då?
Varför ska man ha häst om man är så extremt nojig över det?
Det är ju knappast som att man normalt sett åker av utav det?
Tycker det tillhör hästars gångarter lite 😅
 
Jag har köpt en holländsk, välstammad import från ett försäljningsstall. Hon visades med 42 p på premiering. Var inga som helst problem att sadla henne och ensam rida rakt ut i skogen trots att hon aldrig gått i en skog tidigare.
Hade en kund som köpte en häst från Holland. Trevlig häst men när han kom så visste han inte hur han skulle använda kroppen när han skulle gå i nerförsbacke :rofl:. Stackarn hade bara gått på plan mark hela livet både i hagen som ung och även som äldre under träningen.
 
Är det så farligt att en häst hoppar till eller skyggar då?
Varför ska man ha häst om man är så extremt nojig över det?
Det är ju knappast som att man normalt sett åker av utav det?
Tycker det tillhör hästars gångarter lite 😅
Dom hästar jag haft 3 stycken som jag ridit med i terräng har varit såna som stannar och tittar om dom blir rädda. Alltså inte den sorten som springer iväg, hoppar flera meter åt sidan, är stissig och hoppig. Kan rida såna hästar också men det är inte lika roligt som med en som passar mig bättre då man ska sitta och spänna sig hela tiden och undra vad hästen tar sig för. Hoppas någon förstår skillnaden.
 
Dom hästar jag haft 3 stycken som jag ridit med i terräng har varit såna som stannar och tittar om dom blir rädda. Alltså inte den sorten som springer iväg, hoppar flera meter åt sidan, är stissig och hoppig. Kan rida såna hästar också men det är inte lika roligt som med en som passar mig bättre då man ska sitta och spänna sig hela tiden och undra vad hästen tar sig för. Hoppas någon förstår skillnaden.
Ja det finns fler hästar som är så.
Vad är terräng?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 365
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
244
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
877
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp