Bukefalos 28 år!

Vad är en promenad häst?

lillamy73

Trådstartare
Tycker att jag ser annonser om promenad hästar.
Men vad är det egentligen?
En häst som man går med för hand, går att skritta runt på, går att rida I alla gångarter i skogen men inte i paddocken.
Rida en kort tid och inte förlänge?
 
Jag tänker konservativt när jag ser den benämningen, skrittrundor i skogen typ 4 ggr i veckan är vad jag ser framför mig, inte belastas med högre gångarter eller träningspass. Men det beror ju på vad som ligger bakom att hästen ”pensioneras” till promenadhäst vad den faktiskt mår bäst av, så tänker det får man ju fråga annonsören.
 
Jag tänker också bokstavligen promenad. Uppsuttet med långa tyglar, som handhäst, eller från marken, i framförallt skritt.

Inte "rida i form" och inte flänga i galopp.
 
Tycker att jag ser annonser om promenad hästar.
Men vad är det egentligen?
En häst som man går med för hand, går att skritta runt på, går att rida I alla gångarter i skogen men inte i paddocken.
Rida en kort tid och inte förlänge?
Jag tänker promenadhäst som en häst som helt enkelt inte håller för ett aktivt ridliv, alltså inte aktiva mer utmanande uteritter heller. För en uteritt är inte alltid mindre påfrestning än "träning".

En sällskapshäst man kan ha med på lättare ridturer helt enkelt.
 
Jag tänker skritt på lång tygel några gånger i veckan, I vissa fall ev med kortare inslag av högre gångarter.

Men jag tänker att man får höra av sig till säljaren och mer tydligt få det beskrivet vad hen lägger i begreppet om man är intresserad. 👍
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Promenadhäst tänker jag att man typ skrittar ut utan krav, ungefär som att en person kan gå med och ha behållning av att göra sällskap. Rider man i alla gångarter blandat ute och på ridbana tycker jag det är en hobbyhäst :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
10 236
Senast: jemeni
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp