Bukefalos 28 år!

Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Nej, svältläge är INTE en myt. Här är svaret från Må Bra's dietist på just frågan NÄR kroppen går in i svältläge:

"Det är svårt att ge ett exakt svar på din fråga eftersom den har att göra med grundomsättningen, det vill säga kroppens energiförbrukning i vila. Grundomsättningen brukar ligga på cirka 1 100 kcal/dygn men bestäms av en persons ålder, kön och kroppsstorlek. Ju äldre vi blir, desto lägre omsättning får vi. Kvinnor är ofta mindre än män och har därför en lägre grundomsättning.
Vid tuffare dieter, bantning och fasta får man oftast i sig mindre energi än grundomsättningen. Kroppen reagerar då med att spara energi. Detta visar sig till exempel genom att du får svårt att hålla värmen, du fryser. Redan efter ca 14 dagars hårddiet kan man ligga 30 procent under den normala energiomsättningen. Då har man gått in i ”svältläge” vilket kan få många negativa konsekvenser för kroppen.
Om du är registrerad på MåBraLättviktarna och följer din energirekommendation, undviker du risken att hamna i svältläge."



Jag började gå ner i vikt när jag började ÄTA ordentligt med BRA mat!

/Lizzie



Detta är ingen myt då jag själv är bekant med det...

jag hade under en väldigt kort tid gått ner väldigt mkt i vikt från 98 till 72 på 1-2 månader pga vissa faktorer. När jag sedan började må bra och äta igen gick jag så klart upp i vikt igen...

Men nu ligger min kropp i "sparnivå" och jag behandlas även för detta!
Om jag inte skötter mig mat osv så blir jag värre och kan då få håravfall, frossa osv.

så för mig är det inte alls lätt att på ett naturligt och enkelt sätt gå ner i vikt, då min kropp inte vill göra sig av med mer än nödvändigt och sparar på allt den kommer åt.

Så jag kan bevisa att det inte är en myt
 
Sv: Hästägare/övervikt

Efter mitt inlägg ovan kan jag även presentera mig och min häst.

Detta är jag och min häst.
Han är ca 165cm, jag är 170cm och väger 118kg, betydligt mer än vad jag gjorde för några sommrar sedan, men jag jobbar på det och mina problem med vikten osv är en store del av min vardag och kommer nog alltid att vara. Men jag är glad så länge jag kan rida och göra det jag älskar mest!

29436515.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

tornblomma;12838561 Men en kvinna på 1.60 som väger 90 kilo kan [B skrev:
omöjligt[/B] vara lika balanserad. Faktiskt. En såpass person hade jag inte släppt upp på min häst. Det handlar inte om den faktiskta vikten där, eller ridkunskapen heller för den delen. För även om personen KAN rida så anser jag att man med den övervikten omöjligt kan utnyttja sina kunskaper på ett bra och välbalanserat sätt.

Gäller detta bara 90 kg fett eller även 90 kg muskler? Jag inbillar mig att det har mer med hur tränad man är än förhållandet vikt/längd. Annars skulle inte de tjocka tanterna på mitt gym vara fenor på yoga medans "välfördelade" killar vinglar satan. Jag tycker nog du generaliserar lite grovt faktiskt. Men du hade ju just gått ner så du kanske utgår från dig själv? Fullt förståeligt, människor gör ofta det.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Oj nu gör jag ett misstag som öppnar munnen, jag skriver bara på en rasinriktad sida...här...
men nu kan jag inte hålla käften.. så detta innebär egentligen att alla handikapp ryttare ska ge upp ridningen. för många av oss kan inte kontrollera våra kroppar alls, ja jag skriver oss för jag är en rullstolslevande ryttare.. med noll i balans, ingen muskel styrka eller motorik att tala om. min häst jobbar med komandon. och minimala hjälper. dessutom är jag både lång o FET.
jag är 180cm lång och väger lite över 90 kilo, absolut inget jag är stolt över, det bara är så.. jag kämpar som en gris med min övervikt men då jag lever ett stilla sittande liv så.
till råga på allt äger jag en liten PRE på 163 cm....
En gång i tiden tävlade jag högre klasser dressyr, det gör jag inte idag utan ligger endast på MSV nivå. jag vill inte säga att jag rider varken bra eller snyggt. men det känns ganska hårt att läsa att bara för att jag inte kan utnyttja mina kunskaper pga min kropp ska jag inte släppas upp på en häst..

här är bild på katastrofen som inte bara är fet utan har noll kontroll över min kropp dessutom
28710986.jpg



vet att jag kommer ångra mej något vansinnigt för att jag vågade posta detta mess, men jag blev både ledsen o förbannad över att läsa detta..

Min häst kan tydligt säga ifrån när han inte vill bli riden av någon, senast var det en tjej på 60 kilo som inte fick honom att gå ett varv på ridbanan.

Ganska sårad BdA, fet . handikappad och obalanserad
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Gäller detta bara 90 kg fett eller även 90 kg muskler? Jag inbillar mig att det har mer med hur tränad man är än förhållandet vikt/längd.

Fast om någon på 160cm ha 90 kg i muskler, då hade nog musklerna varit ivägen istället. Kanske tillome mer i vägen än fett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare/övervikt

Helt underbar häst och jag tycker ni ser jättefina ut ihop. Jag tror att alla på något sätt hittar sin egen balans under ridningen oavsett hur man är. Alla rider inte likadant på det sättet.

Sålänge hästen faktiskt kan bära upp ryttaren på ett bra sätt så tror jag inte att den tar någon skada av själva vikten. Problemen kommer när hästen är obalanserad och då blir det problem tillslut oavsett hur ryttaren är.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Gäller detta bara 90 kg fett eller även 90 kg muskler? Jag inbillar mig att det har mer med hur tränad man är än förhållandet vikt/längd. Annars skulle inte de tjocka tanterna på mitt gym vara fenor på yoga medans "välfördelade" killar vinglar satan. Jag tycker nog du generaliserar lite grovt faktiskt. Men du hade ju just gått ner så du kanske utgår från dig själv? Fullt förståeligt, människor gör ofta det.

Öhmm va? Kvinna och 1.60 lång och med 90 kilo muskler menar du??? :confused: Om detta ens är möjligt så tror jag också att det hade varit negativt att bestå av 90 kilo muskler, ja. Måste också bidra till minskat smidighet i sadeln, svårare att komma närmare hästen osv.

Men jag tror att ditt "problem" inte har så stor verklighetsförankring. Har inte sett så många 1.60 långa kvinnor som består av 90 kilo muskler på hästryggen faktiskt...
 
Sv: Hästägare/övervikt

så för mig är det inte alls lätt att på ett naturligt och enkelt sätt gå ner i vikt, då min kropp inte vill göra sig av med mer än nödvändigt och sparar på allt den kommer åt.

Fast det låter som något annat problem, "vanligt" svältläge varar ju inte för evigt utan när man inte ätit på länge och sen äter och då sparar på maten. Det ändras ju när man äter som vanligt igen.

Jag har/haft anorexi och kan skifta väldigt i vikt och går upp precis lika lätt som jag går ner. Min kropp sparar verkligen inte på mycket trots lite mat.
Klart att vikten stannar upp efter en tids bantning men inte så att den lägger på sej sen allting jag stoppar i mej.

Nu har jag ju aldrig varit överviktig utan bara normal och underviktig, men det borde väl inte spela någon roll när det gäller svältläge.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jättefint kort och häst :) Tycker det bevisar att man inte behöver vara supertränad utan att det är ett samarbete mellan häst och ryttare.

Det är väl det som är underbart med hästar, tycker jag, att man inte behöver funka perfekt men ändå kan rida och ha kul med dem.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Öhmm va? Kvinna och 1.60 lång och med 90 kilo muskler menar du??? :confused: Om detta ens är möjligt så tror jag också att det hade varit negativt att bestå av 90 kilo muskler, ja. Måste också bidra till minskat smidighet i sadeln, svårare att komma närmare hästen osv.

Men jag tror att ditt "problem" inte har så stor verklighetsförankring. Har inte sett så många 1.60 långa kvinnor som består av 90 kilo muskler på hästryggen faktiskt...

Ja om vi nu skall hårdra det så består ju en del av dessa 90 kg av skelett, organ, blod, vätska etc så nej 90 kg enbart muskler menade jag inte, ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag menade totalvikt 90 kg inte övervikt 90 kg. Men sen kunde du ju läst den här meningen också Jag inbillar mig att det har mer med hur tränad man är än förhållandet vikt/längd. så kanske du förstår var jag vill komma. Jag är medveten om att mitt huvudexempel var extremt men det är ju ändå skillnad på en vältränad 90kg/1.60 med högre andel muskelmassa och smidighet än otränad dito där kanske 55 av 90 kg är fett. Eller missar jag nåt? Det var en uppriktig fråga, inte ett påhopp för övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Var det där menat till mig?? Jag har aldrig påstått något av det du säger.:confused:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ridning - 530 kalorier (ett normalt ridpass i alla gångarter).
Då måste det väl verkligen vara ridning på banan?
Att bara rida i skogen i alla gångarter känns inte så jobbigt :o
Däremot om jag är på banan och verkligen tränar med ben och kropp så känns det ju efteråt.

För mig handlar det inte om vikt först och främst utan om ryttarens ridegenskaper. Är det 60 kilo obalanserad ryttare som skumpar runt och sliter hästen i munnen, eller är det 60 kilo välbalanserad och rutinerad ryttare som rider hästen i en bra form? Där är vikten inte ens jämförbar.

MEN någonstans tror jag att övervikten börjar påverka ridningen negativt.
En man som är 1.90 lång och väger 90 kilo har sin vikt välfördelad över kroppen, proportioneligt. Men en kvinna på 1.60 som väger 90 kilo kan omöjligt vara lika balanserad. Faktiskt. En såpass person hade jag inte släppt upp på min häst. Det handlar inte om den faktiskta vikten där, eller ridkunskapen heller för den delen. För även om personen KAN rida så anser jag att man med den övervikten omöjligt kan utnyttja sina kunskaper på ett bra och välbalanserat sätt.

Jämför tex. om man varit elitgymnast men sedan lagt på sig 50 extra kilon. Kunskapen går ju inte förlorad, men förmågan att utöva gymnastik på samma sätt som tidigare.
:bow:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Förstår fortfarande inte hur du kan tycka att man kan vara 1.60 lång och 90 kilo tung och vara VÄLTRÄNAD. Finns säkert något exempel på nån extremt brottare eller dylikt, men jag har iallfall aldrig sett en ryttare med den längden och med den vikten som inte varit väldigt kraftigt överviktig. Alltså inte muskulös.
Så sorry jag fattar inte riktigt din bortförklaring här..

Min kompis tränar och tävlar body fittness och är hur musklig som helst. Riktigt "grov" med definierade muskler. Hon är 1.65 lång och väger max 65 kilo. Under deff innan en tävling eller fotografering då hon driver ur vätska ur kroppen väger hon alltid under 60 kg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare/övervikt

Fina ni är tillsammans! Jag hade aldrig gissat att du vägde 118 kg, tycker inte det ser ut så. Jag tycker inte du ser för stor ut för din häst :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nej, jag måste hålla med Tornblomma. Jag är ju längre än 1.60, men väger ju kring den diskuterade vikten. Jag ser, enligt er, och många som ser mig live inte ut att väga så mycket som jag gör (även om jag anar att många gissar snällt;)). Jag känner ju att när jag var lättare så var jag smidigare i min ridning (även om jag nu inte har vägt extremt mycket mindre än min nuvarande vikt), men trots min kroppshydda så är jag ändå någonstans smidig och jag har bra kroppskontroll, det är faktiskt den som jag tror är nyckeln i den här frågan. Jag är ändå van vid min kropp och jag märker när jag går på ex.vis bodybalance att jag har riktigt bra balans. Medan många står och vinglar lyckas jag ändå fokusera balansen i mittpunkten och stå stabilt.

Hade JAG varit vältränad så hade jag ALDRIG vägt några 90 kilo, då är jag ändå 173 cm lång. Nu är jag ju inte vältränad utan är rätt "plufsig", och är därför uppe i den viktklassen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Då måste det väl verkligen vara ridning på banan?
Att bara rida i skogen i alla gångarter känns inte så jobbigt :o
Däremot om jag är på banan och verkligen tränar med ben och kropp så känns det ju efteråt.

Jag tror att kaloriförbrukningen kan variera beroende på hur bra ridkondis man har i grunden. Men en uteritt med mycket trav och galopp så förbrännder man nog enligt ovanstående.

Tror också att ett ordentligt dressyrpass på en timme gör att man förbränner mer.

Siffrorna är ju generella, men funkar om man vill jämföra mellan olika motionsformer.

T ex en hård promenad innebär ju en sak för mig, men något annat för en annan person som är mer eller mindre vältränad än jag själv.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Förstår fortfarande inte hur du kan tycka att man kan vara 1.60 lång och 90 kilo tung och vara VÄLTRÄNAD. Finns säkert något exempel på nån extremt brottare eller dylikt, men jag har iallfall aldrig sett en ryttare med den längden och med den vikten som inte varit väldigt kraftigt överviktig. Alltså inte muskulös.

Man kan vara både och!

Alltså 1.60 lång väga 90 kg, vara vältränad MEN också ha en hel del fläsk att släpa runt på. Som jag själv. I nuläget ligger jag på 96 kg, är 1.65 lång. Har

Jag rider hyfsat balanserat, men rider otroligt mycket mer balanserat när jag blir av med övervikten - det är helt självklart!

Fläsket på magen och låret är helt enkelt i vägen. Men jag har inte bara fläsk, utan tränar styrketräning också så jag vet att jag har muskler :D.


Har gått ner 9 kg och märker redan nu stor skillnad i min ridning. Har mycket lättare att vara smidig på hästryggen. Så jag verkligen längtar till den dagen när jag är nere i ett normalt BMI - Gud vad bra jag kommer att rida då :D

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

KL

Här kommer en till tjockis som älskar att rida.... Jag tillhör också kategorin "köttbulle" efter 6 graviditeter och mkt glass....MEN, även jag jobbar aktivt på att gå ner i vikt... och har hittills losat 7 kilo... Jag är inte lång heller och jag brukar beskriva mig som en "Elefant som rider Kamel":D:D

Jag är dessutom sunkig på att rida men älskar samvaron... visst, det finns säkert individer som anser att jag är för fet för att rida men det bjuder jag på... Jag har en pålle som utan problem bär runt på mig och jag skulle aldrig få för mig att kliva upp på nån ponny.... Nä, hurra för oss alla tjoickisar... Viva la fetto... Vi kan också njuta livet från hästryggen...:D:D
 
Sv: Hästägare/övervikt

Gud vilken fin häst du har! :love:

Jag hade för övrigt aldrig kunnat gissa att du var rullstolsbunden utifrån din ridning, tycker det ser bra ut! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 568
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp