Bukefalos 28 år!

Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Jag ska oxå gå ner 30 kg. Jag fattar inte hur de kunnat lägga sig så snabbt :o

Jag har aldrig bantat i hela mitt liv. Bara fuskgrejer som att äta frukt tills man gått ner 5 kg. Har aldrig direkt behövt så jag får ta en sak i taget så det inte blir för mkt så jag ger upp.

Jag har sista tiden slutat helt med godis och bullar. Har gått ner från 4-5 glas cola till ett.
Istället för att äta middag sent äter jag innan 18 och slänger allt jag har kvar på tallriken så fort jag känner mej inte-hungrig.
Har känt mej riktigt sockersugen på kvällarna men har hoppat över att kika i kylskåpet och ätit frukt istället.

Nästa del är att börja promenera men får vänta tills sambon är hemma mer normala tider så jag slipper gå med de små som gör att det blir snigelpromenader.


Det är ett helt projekt att gå ner mycket i vikt - man måste vara djäkligt uthållig :) Men är man riktigt noga så behöver det inte vara så svårt egentligen!

Den stora utmaning är ju att sedan stanna i vikt och INTE gå upp igen. Något som jag tidigare haft väldiga problem med. Går ner 25-30 kg utan problem - känner mig ursmal och snygg. Och tror att jag kan äta som tidigare... och vips så har man gått upp igen!!!

Nu börjar jag bli för gammal för att kroppen ska orka med några fler jojobantningar. Det är nu eller aldrig om jag ska klara av att bli normalviktig! Kommer få vara stenhård när det gäller vad jag petar i mig - och det resten av livet!

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

nu valde du väl ut den "sämsta" bilden du kunde hitta? jag har sett dina andra bilder som är fotade på samma tillfälle och på dom ser du ju mkt smalare ut. Att låren flyger ut när man "sätter sig ner vid lättridning" är ju ganska givet. Medans du på den andra bilden är på väg upp ifrån sadeln. Det syns att du gott ner i vikt (grattis!! :bump: ) men du skulle kanske visat lite bättre jämförningsbilder.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Även om du inte tycker att bilderna är bra som jämförelse, och att jag inte har gått ner lika mkt i vikt som de skulle visa osv.. så är jag iallfall mkt glad och nöjd att jag faktiskt lyckats gå ner över 15 kilo! Det kan ingen ta ifrån mig! :laugh:
Jag är glad för det varje dag! Och varje person jag möter kommenterar det! Iofs något tröttsamt i längden, men hellre det än att de påpekar hur fet man är ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare/övervikt

Jag har alltid legat runt 60-65 kg och har alltid tänkt på vad jag äter, alltså inte överdrivet med godis och bullar utan har hoppat över det för det mesta. Har haft gående och stående jobb så har aldrig behövt bry mej så mkt.

När jag blev gravid när jag var 36 år så gick jag upp till 95 och när bebisen var 3 veckor var jag nere på 65 igen utan problem.
När han var 3 1/2 mån blev jag gravid igen och gick då upp till 95 igen.
Fast denna gången var det så svårt att gå ner. Är väl ganska låst hemma med 2 små och har tid att bli sugen på socker mm.
Vet inte hur de sista 10 kg kom, men funderar på om hormonspiralen ställt till det då jag satte in den i april och har sedan dess ökat i vikt.
Finns det nån som vet nåt om det så skulle jag bli glad då jag isåfall undrar om man går upp i början eller om det kommer att fortsätta. Isåfall vill jag nog plocka ut den.

Åldern hjälper väl till lite med kan jag tänka mej, men tror att om jag går ner till åtminstone 70 så kommer jag bli motiverad att stanna där då detta är nåt jag mår riktigt dåligt av och inte vill tillbaka till.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Bra gjort! Verkligen!
Nu måste jag också ta tag i dessa extra kilo som samlat sig, sambokilo!
Usch!
 
Sv: Hästägare/övervikt

ja men såklart ska du vara glad att du gått ner i vikt! :laugh:
va bara det att du ser mkt smalare ut på andra ridbilder från samma fototillfälle....
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det sägs väll att man har lättare för att gå upp om man använder preventivmedel för att man blir mer sugen på sött osv.

Vet flera som drabbats av att de gått upp, men mest folk med p-stav
 
Sv: Hästägare/övervikt

Oj vad ni var fina - båda två!!! Och jag hade gissat sisådär 15 kg fel på din vikt måste jag säga!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Kolla med barnmorskan om hormonspiralen, kan ju vara så att det i alla fall är svårare att gå ner i vikt med den. För många herrans år sedan när jag gick på p-piller så var det helt hopplöst att försöka bli av med övervikt just pga hormonerna. Antagligen för att jag blev mer hungrig och sötsugen helt enkelt.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Även om du inte tycker att bilderna är bra som jämförelse, och att jag inte har gått ner lika mkt i vikt som de skulle visa osv.. så är jag iallfall mkt glad och nöjd att jag faktiskt lyckats gå ner över 15 kilo! Det kan ingen ta ifrån mig! :laugh:
Jag är glad för det varje dag! Och varje person jag möter kommenterar det! Iofs något tröttsamt i längden, men hellre det än att de påpekar hur fet man är ;)

Har du fått några konstiga reaktioner från folk i din omgivning - då främst andra kvinnor?

Det har jag råkat ut för - att jag går ner för mycket, för fort osv. Tjatar om att jag måste äta godis/kaffebröd osv för man MÅSTE ju unna sig m.m.

Killarna på jobbet peppar mig, men några av tjejerna är lite skumma... :cool: fundrar på om jag "trampar på en öm tå" i form av deras dåliga samvete, eller om det beror på att jag positionerar om mig från att vara "den tjockaste" till att inte vara det.

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Apropå diskussionen om övervikt och vältränad så visst kan man vara lite av varje!

Jag har själv fått höra av företagshälsovården då vi gjort en större hälsoundersökning att jag har oerhört bra med muskelmassa, väldigt bra kondition men att i förhållande till att jag också dras med extrakilon så blir resultatet rätt klent ändå... med andra ord har jag bra kondis så länge jag inte behöver bära allt för långt på mina bonuskilon... och en ovanligt stor muskelmassa för att vara kvinna.

Så visst kan man BÅDE vara fet och vältränad samtidigt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ja precis så är det! Så knäppt egentligen! Känns nästan som att andra med övervikt känner sig "hotade" och mindre värda för att jag men inte dom tagit tag i sin viktminskning.
Det bästa vore ju att peppa istället (på ett sunt sätt) :laugh:

Men man får nog lära sig att stå över sånt istället och vara nöjd ändå! :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu blir jag lite besviken och ledsen i ögat på din inställning till den gulliga tjej som visade bild på sig och sin häst. Visst får man tycka vad man vill men det är tråkigt att läsa en så fördömande attityd som du har gentemot henne. Det finns så många människor som har det så mycket sämre än en häst som bär en lite tung ryttare en stund om dagen.

Annars så är detta en tråd fylld av trevliga personer (dom flesta ;)) som skriver på ett härligt sätt :love:!

Cizma; Du är en skön typ som jag gillar väldigt mycket :D!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det finns så många människor som har det så mycket sämre än en häst som bär en lite tung ryttare en stund om dagen.
Så kan man ju inte resonera?
Då kan man ju lika gärna säga att vi ska strunta i all vanvård av djur i sverige, eftersom det finns människor som har det så mycket värre i andra länder. :crazy:

Vad spelar det för roll att människor har det värre?
Varför ska en häst behöva ha det dåligt?
 
Sv: Hästägare/övervikt

Varför ska en häst behöva ha det dåligt?

Men var i ligger dina fakta om att hästen i fråga har det dåligt? Jag kunde inte se att hästen led det minsta på de bilder som visades, visst jag kan hålla med om att en del kunde förbättras i ridningen - men rent viktmässigt så tycker jag inte att H*n såg ut att lida av sin ryttare.

Jag tycker att du ska lägga upp en bild av dig och din häst under ridning, så att vi får en chans att ge dig samma behandling som du ger andra här i tråden. :grin:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jo, det tycker jag att man kan. Dom flesta hästar i det här landet har ett väldigt bra liv. Tycker inte att man kan dra parallellen med vanvård i det här fallet, däremot så är jag säker på att du sårade den här tjejen något otroligt mycket. Och det skar mig i hjärtat faktiskt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Nu ska jag ut och vanvårda ;) min häst lite!
Jag och sambon ska rida ett varv på åkern innan det blir mörkt :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Oj:o tack så mycket :)


Jag måste säga att jag helt klart älskar denna tråd!:bow:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Men WOW vilket jobb du har gjort! Skitsnyggt:bow:

Nu blev jag grymt peppad att fortsätta mina försök att gå ner i vikt, tack!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hej alla goa människor!!

Här har ni en till tjockis, eller snarare en före detta. Jag har gjort en Gastric by pass i november -06. Vägde som mest 135 kg. Hade dock ingen häst då, utan fick en av min käre make när vilken var nere i 85 kg. Jag gick in i väggen efter operationen pga flera olika skäl, därav fick jag hästen som hjälpte mig tillbaka. Nu väger jag ca 75 kg och är ca 157 lång. Det jag har kvar är överskottshud på magen och brösten ska få sig en omgång också. Men än idag har jag "problem" med att min hjärna tror att jag är jättefet, det resulterar i att jag fortfarande vill handla kläder i storlek 7x xl. Man kan heller inte äta hur mycket man vill eller vad man vill. Godis är helkört, dumpar något fruktansvärt!! Det gör att man inte gärna sätter i sig godis, eller annat som är det är socker i. Fet mat går inte heller, då kommer diarrén som ett brev på posten. Trådig mat är svårt att äta då det fastnar. Jag har fått värk i axlar, rygg och höfter efter att ha vägt så mycket. Men detta har varit värt det för hästarnas skull!! Men detta är inte qvickfix, utan en mycket stor och svår operation och ingen dans på rosor. Tyvärr är folks reaktioner inte alltid positiva och en del tycker att detta är att fuska till sig en viktreduktion. Sedan är inte folk heller sena på att tala om hur fet man är. Men jag har bara hört positivt personligen efter op:n, maken är oerhört stolt och säger att jag är hans "lilla" fru nu!!! Mvh Susanne.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 025
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp