Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Man kanske ska vara försiktig med att dömma en person efter att sett den äta en enda gång. Visst blir man oftast fet av för stort intag och att man bränner för lite. Men vissa kanske är sjuka och inte kan träna eller lägger på sig pga sjukdom/medicinering. De är väldigt, väldigt få. Men det finns kanske någon sådan iaf.
Och jag tycker det är rätt äcklig attityd mot folk att dömma så. Hon kanske håller kosten nyttig men tagit en "fest-dag" per år. Det vet man inte. Oavsett är det väl inte erat problem?

/Tua, visserligen normalviktig men lite allergisk mot negativa människor
 
Sv: Hästägare/övervikt

Håller dock med om att det inte är en rättighet att rida. Det kan vi göra om vi gör det på ett sätt som inte hästen tar skada av. Och väger man för mycket kan man arbeta hästen från marken tills man nått en vikt som inte påverkar hästens hälsa.

Det gjorde jag när jag blev för tung för min D-ponny. Sen kunde jag börja rida igen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag undrar samma som Lia.
En välriden häst är välriden oavsett sin storlek.
En liten arab/welsh/halvblodshäst som är dåligt riden kan vara jättetung att rida, medan en shire/ardenner/nordsvensk som är välriden kan vara lätt som en fjäder. ;)

Inte enligt mina erfarenheter. Och vem har sagt att jag inte pratar om halvblod? Den tyngsta häst jag ridit var ett mycket välridet halvblod. Lat och seg, men jätteduktig om man fick till det. Men MYCKET jobb.

Men just det Lycan vet ju alltid bäst oavsett situation :grin: Varför ens ifrågasätta henne ...
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tänkte mer på när jag jobbade i gatukök och en och annan rejäl tjej var stammis, alltid klagandes med sina vänner över sin vikt, samtidigt som hon beställde dubbelt upp...
 
Sv: Hästägare/övervikt

Inte enligt mina erfarenheter. Och vem har sagt att jag inte pratar om halvblod? Den tyngsta häst jag ridit var ett mycket välridet halvblod. Lat och seg, men jätteduktig om man fick till det. Men MYCKET jobb.

Men just det Lycan vet ju alltid bäst oavsett situation :grin: Varför ens ifrågasätta henne ...

Det har jag väl inte påstått? Har du något problem med mig eller?
Dessutom var det ju inte bara jag som ifrågasatte. :grin:

Däremot anser jag inte att större hästar är tyngre att rida, tråkigt att du har såna erfarenheter. En av de mest lättridna hästar jag ridit var en stor rejäl holsteiner, trodde aldrig det skulle vara så lätt men han bara svävade.
Man ska inte dömma efter utseéndet, så det så ;)

Däremot är väl en dåligt riden tung häst, tyngre att rida än en liten och lätt dåligt riden häst.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag väger också på tok för mycket:o
Innan jag köpte häst så red jag på ridskola.
Och där sa ridläraren en sak jag aldrig glömmer!
Var nämligen en som liksom du tyckte att väger man för mycket, då ska man inte rida:mad:

Han svarade så här:
Hästar tål mer än vad man tror, självklart ska en kraftig person (i mitt fall fet) ha en viktbärande häst.
Men är den det så skulle jag våga sätta min sista peng på att ingen som väger mer än vad hästen klarar, klarar av att rida.
De kommer helt enkelt inte upp!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det kan man nog tyvärr visst göra. :(
Finns en tant någon mil härifrån (tidigare grannstall) och hon är JÄTTEstor.
Hon har en liten trappa som hon går upp för och sen sätter sig på stackars hästen. Och hon är verkligen stor, inte en chans att hon skulle komma upp från marken.


Edit: Sedan är det ju väldigt viktigt att man som överviktig ryttare verkligen tänker på att rida hästen rätt, så den bär sig ordentligt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Då har vi olika erfarenheter!

Nej, jag har inga problem med dig. Bara ditt sätt att framföra dina åsikter på. *jag har rätt, tycker du annorlunda har du fel*
 
Sv: Hästägare/övervikt

Fast du drar ju alla stora hästar över en kant?
Är inte det väldigt fel?


Jag är inte sådan. Jag har också fel ibland och lär mig gärna nya saker.
Hade jag alltid haft rätt och vetat allt hade jag knappast haft mentor, tränare och frågor då och då här på forumet. ;)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag beundrar dig verkligen som "bantat dig i" din häst! Så strongt gjort att ha så mycket vilja att du klarade det! :bow:
 
Sv: Hästägare/övervikt

VAR tjock ;) Jag kommer på en gång! Din fina häst är en ära att få rida!

Lucan: Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag kanske bara har ridit stora/kraftiga, dåligt ridna hästar.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Gud vad fint det såg ut! :laugh:
Verkligen skillnad sedan jag såg dig sist! Visserligen mycket länge sedan, men du har verkligen fått till det!!
När tränar du? Vore kul att komma och kolla igen! Ser vilket ridhus det är du tränar i i allafall!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Måste tyvärr hålla med fast det låter hårt! Varför ska alla "sugrör" till människor kommentera vikten?! Är så urbota less på att trådsmala människor/ryttare säger de är tjocka! Varför? För att håna de som kämpar för att bli av med överskottskilon? För att de som inte är skapta som trådsmala "sugrör" ska må dåligt? Något annat?

Minns när min förra hopptränare i flera minuter ojade sig över att om man vägde 80 kg eller mer, då skulle man sluta rida eller banta, för STACKARS hästar! Jag som i exakt noll sammanhang kallats tjock sa då att jag faktiskt vägde 80 kg (jag är 180 cm lång). Lång tystnad, sedan säger hon "ojdå, det skulle man aldrig kunna tro". Och vad tror sådana ryttare att en ryttarkarl med normal kroppsbyggnad på minst 180 cm väger?! 50 kg eller?? :mad:
När jag säger jag nu jobbar på att gå ner några kg säger alla (även trådsmala tonårsbrudar) "varför då??".

*kopparberg - varken tjock eller smal *
 
Sv: Hästägare/övervikt

Precis!

Jag känner mig faktiskt riktigt förolämpad när småla tjejer klagar och gnäller över sin vikt, när de inte ens har en bulle på magen! Dyker ju upp såna trådar här då och då.
Jag är absolut inte smal, mellan 70-75 kg tror jag, 60 borde vara rimlig vikt beroende på muskler. Är på väg nedåt, mest för hästarnas skulle men även min egen. Men jag tycker ändå inte att jag är fet, bara mullig, mycket mage och röv :D

Så när "sugrörsmänniskor" klagar och tycker att de är tjocka, då måste de ju tycka att jag är som en val? :crazy:
 
Sv: Hästägare/övervikt

*kl*

Här är ytterligare en överviktig ryttare, jag rider dock inte kontinuerligt längre. Jag är 173 cm lång, väger drygt 90 kilo, hade en halvblod/fullblodskkorsning på 163 cm, dock inte jättelätt i typen. Jag har visat bilder på oss tidigare, men tänker inte göra det igen, för att oavsett hur många gånger jag än säger att jag är medveten om att sadeln är för liten och att jag inte kommer att göra om felet att köpa en så liten sadel, så ska någon komma och påpeka det. Detta även fast jag säger att både häst och sadel är sålda för 2½ år sedan:grin:

(så, nu fick jag kräkas lite över bukefolk:D)

Jag har jäkligt roligt när jag rider och senast idag var jag på hopplektion och fick beröm för min sits och följsamhet. Jag rider kanske inte de minsta hästarna på ridskolan, men hästar över 160 cm går bra att rida, om de är av den inte allra lättaste typen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag håller med er båda, blir också lite ledsen faktiskt med tanke på att jag är lite överviktig.

Men många som är smala kan faktiskt tycka att de är tjocka. De kan ha skev självbild pga t.ex. ätstörningar eller om de gått ner mycket i vikt nyligen. Jag själv känner mig lika tjock som jag var för ett år sedan, trots att jag vet att jag inte är det. Och när jag beklagar mig inför mina kompisar som kanske är större kanske jag sårar dem, men jag ser inte att andra personer är tjocka. Jag är alldeles för egocentrerad för det.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker det är larvigt det här med hästar och övervikt.
Rid på bara, herregud hästen är byggd för att bära och dra tungt.
De där små ölponnysarna i england t.ex. de är ju superstarka. Det är bara larv att hästen inte orkar.
Den lär nog protestera om det blir för tungt.
Nä jag tror att det handlar om de sjuka kroppsideal vi har idag och de har tagit sig in på ridsportsarenan för länge sedan...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 112
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp