Bukefalos 28 år!

Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

*kl*

När jag började rida igen efter ganska många års uppehåll (ca 15) vägde jag 136 kg. Inte var jag stolt över det precis och hästen (stort halvblod av grova modellen) var inte i kondition. Men vi byggde upp oss tillsammans. Långa rundor i skritt först och sedan lite trav (kunde bara rida lätt en kort sträcka innan jag fick håll så det löste sig per automatik så att säga). :angel:

Efter tre år var jag nere på 78 kilo och hästen i superkondis. Jag tackar hästen för min viktnedgång och min välfärd. Det var väldigt inspirerande att se våra framgångar tillsammans när vi kunde börja träna, hon var jättemysig att rida ut i naturen på och så himla vacker att jag kände att jag ville göra allt för att se snygg ut tillsammans med henne. Och jag såg verkligen fram emot varje dag jag fick pyssla om henne och ta mig en ridtur. :love:

Det är lätt att vara kritisk mot feta ryttare och visst är det en rejäl påfrestning för en häst att gå omkring med så många kilo på ryggen, men jag är glad att jag fick chansen att klättra upp mot allt sunt förnuft och vet vad en stund på hästryggen kan göra för både kropp och själ.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hålla balans kräver bålstyrka tex, hålla ihop balansen vid galopp tex kräver lår och bål muskler. (Bara ett förtydligande, eftersom du måste ha missuppfattat det där med ridning då :p )

För att inte tala om att sitta ner på en stortravad häst. Eller försöka driva fram en lat häst som tycker arbete inte är nåt man gör frivilligt. Lathet har inget att göra med hur välriden hästen är.

Ridning har inget med armarna eller armstyrka att göra. Men åtminståne jag tycker att man behöver mer muskler och kondition för att rida stora hästar än små. Speciellt om man ska orka sitta ner och samtidigt kunna RIDA.

LIA: Ja, om du inte tycker man behöver muskler eller kondition för att rida så har du missuppfattat ridning. Att åka häst däremot kräver varken muskler eller kondition.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Stoppar man i sig gigantiska mängder mat så går man inte ner i vikt, så är det bara.
Om man inte är tjock för att man ätit mer än kroppen behöver, vad blev man då tjock av?

LIA

Man kan ha ämnesomsättningrubbning.

Stress gör att man bli tjock.

Man kan faktsikt äta för LITE vilket gör att kroppen står på "svältläge" och reagerar med att spara energi i fettcellerna.

Man kan äta rätt mängd mat, men vid fel tider.

Så det är inte så enkelt alla gånger att man ätit för mycket mat!

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jovisst så kan det ju vara.
Men det är en mycket liten andel som har den typen av ämnesomsättningsrubbningar, de allra flesta har själv tuggat till sig sin övervikt.
Jag tillhör själv skaran tyngre ryttare och skulle aldrig skylla mina kilon på något annat än min bristande matdiciplin. Sen har jag låg ämnesomsätning men då betyder ju det att jag får tänka ännu lite mer på vad jag äter.

Jag skulle heller aldrig sitta upp på en häst som jag kände mig stor och klumpig på, dels för att det blir obekvämt och dels för att det då blir lättare att hamna i obalans.
På min ridskola finns det en del nybörjare som är riktigt bastanta och det ser verkligen inte roligt ut när de studsar runt och slinker än hit och än dit i sadeln.
Sen må hästarna vara hur tränade som helst, det kan ändå inte vara skönt att ha en oformlig klump på ryggen som kasar runt och sliter och drar samtidigt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

*KL*
Här passar jag in!
Har alltid varit mullig men efter sjukdom och sjukskrivning har jag gått upp enheldel. Väger uppmot 80 kg och är 167 cm.
Jag har nästan helt slutat rida pga detta mest för att jag känner mig så klumpig och inte har så mycket muskler kvar. (finns även andra anledningr till att jag inte rider så mycket längre)
Min häst är ett halvblod på 170 cm och av den gröre typen så jag tvivlar på att han har problem med min vikt.
Jag har löst det så att jag sköter hästen och min lilla syster rider honom medans jag hittar motivatinen och musklerna till att börja rida igen.

Raline:)
 
Sv: Hästägare/övervikt

knapplån

Fast jag måste faktiskt hålla med om en del kritik som riktas. Väger man mycket (oavsett om det är på grund av övervikt eller helt enkelt för att man är en stor människa) måste man så klart vara medveten om det och göra det som kan göras för att det överhuvudtaget skall vara ok att rida. Sådana saker är ju att välja en BRA sadel som ligger bra på hästen, att se till att hästen har förutsättningar för att orka ryttaren (till exempel genom kortare pass, mindre krävande pass, undvika att hoppa etc, inte rida för ofta, varierad träning etc. etc.) samt att välja en häst som har förutsättningarna att orka med förstås (skaplig kondis och styrka, rätt modell, rätt ras och storlek i viss mån och så vidare).

Hästintresse kan man förstås ha och har förstås rätt att ha oavsett vad man väger. Men det är ingen rättighet att rida bara hur som helst så om man går upp till en vikt som blir ohälsosam för den häst man rider så får man välja mellan att se till att tappa vikten eller att göra andra saker med hästen. Körning, tömkörning, longering, promenader tillsammans, trickträning och gud vet allt kan man ju ägna sig åt oavsett om man väger 50 kg eller 175... däremot är det ju EN av de faktorer som avgör om hästen mår bra över tiden eller inte vad dennes ryttare väger.

Så skulle jag gå upp 15 i stället för ned 15 så skulle jag definitivt överväga att slutar rida helt. Trots att jag har en häst som jag tror skulle orka med även den vikten... bara för att vara på den säkra sidan. Jag vill ju att min häst skall hålla och må bra och vara min kompis!

__________________________________

Immer - det där var en fantastisk video! Den dag jag rider som dig *drömmer*...

Jag håller med i mycket.
Bra sadel är ju nåt man önskar alla hästar, inte bara de som har tunga ryttare, men kan själv tycka att det ser riktigt illa ut när rumpan inte får plats och ryttaren sitter och pressar ner bakvalvet i hästens rygg.

Samma med själva ridningen. Nu tror jag inte på allvar att min häst skulle må dåligt även om jag tog några galopprundor då och då , men för att vara på den säkra sidan så håller jag mej till skritt. De gånger vi travar är oftast för att min häst kommit på att om hon låtsas-äter så kommer vi på efterslänt och då får man trava ikapp :)
Sen tror jag att allt hänger samman. Blir jag lättare blir jag smidigare och har då större chans att kunna rida bättre, så jag väntar tills jag gått ner några kg.
Jag vill inte heller fortsätta ridningen om jag går upp. Själva tanken med mitt hästbyte var inte att " nu köper jag en större häst så jag kan gå upp 10 kg till " :) utan att nu köper jag en häst som orkar mej så att jag blir motiverad att gå ner och under tiden kan jag rida med gott samvete.


KL*

Sen tror jag väl oxå att de flesta har gått upp i vikt för att man ätit fel/ för mycket och rört sig för lite. Är väl ganska uppenbart. Sen finns det ärftliga faktorer, sjukdomar osv..
Men vägen dit kan bero på mycket och är inte alltid så solklar att man börjat en dag att äta 20 bullar och satt sig i soffan för att aldrig bry sig mer, utan kan ha kommit av olika anledningar.

Men tråden blev inte till för att nån här ska behöva förvara sina kilon eller känna sig påhoppad utan för att istället kanske peppa varandra att det finns fler här inne som faktiskt gått ner i vikt oxå.
Jag ska gå ner i vikt och hoppas att fler tänker likadant så vi får visa våra nya ridbilder i vår med lättare ryttare! :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ridningen är min största motivation till att bli både lättare och starkare. Har sen några år tillbaka gått ner ca 30 kg ( skulle dock inte kommit på tanken att rida då utan umgicks från marken). Möjligheten att kunna rida annat än viktbärande hästar är det som är sporren och målet.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Bra jobbat!

För mej är också ridningen en bra motivation då jag känner att om jag går ner är det inte bara för utseendets skull utan för att både jag och hästen tjänar på det.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Man kan ha ämnesomsättningrubbning.

Stress gör att man bli tjock.
Man kan faktsikt äta för LITE vilket gör att kroppen står på "svältläge" och reagerar med att spara energi i fettcellerna.

Man kan äta rätt mängd mat, men vid fel tider.

Så det är inte så enkelt alla gånger att man ätit för mycket mat!

/Lizzie

Stämmer detta? Jag känner snarare tvärtom, de gånger jag är stressad (ganska ofta) kan jag absolut inte äta något, ibland får jag spyreflexer eller jätteont i magen. En tid då jag varit mkt. stressad har jag gått ner och sen tar det tid att gå upp de kilorna igen, fast jag klagar inte, är hellre lite underviktig än växlar för mkt. i vikten. (Sen tycker jag att jag ser bättre ut när jag är smalare men det har väl inte så mycket med saken att göra?)

Tänk att det ska vara så problematiskt dethär med ens vikt, att man aldrig är nöjd :crazy:. Sen hjälper ju inte samhällets idéal nå vidare...
 
Sv: Hästägare/övervikt

Sen är det väl så att vissa av oss har kanske gått upp våra kg smygande pga av olika anledningar och därför vill fortsätta rida ändå, för att det är det som är vår ljuspunkt i livet, att ha hästar och att rida.
Men alltså, vadå vill? Handlar det inte i första hand om hästens välbefinnande? Skulle jag gå upp till 100 kg skulle jag vilja rida, för jag älskar det, men jag skulle aldrig förmå mig att sätta mig ens på min nordsvensk.

Hoppla hejsan, nähä, men på människor går det bra att dömma?? :crazy:
Det gör jag väl inte? Däremot om jag ser en fet människa som dessutom vräker i sig hamburgare och klagar på sin vikt, då får man ju vissa åsikter om den personen. Har en vän som är väldigt väldigt överviktig, hon har en skada och tar massa mediciner som gör att hon har jättesvårt att gå ner i vikt, skulle aldrig döma ut henne som ett matvrak med dålig karaktär.

Hon skriver dessutom att hon håller på att gå ned i vikt. Vad tror du händer med hennes motivation när hon får en sådan här käftsmäll? Ja med lite tur blir hon ännu mer motiverad - med lite otur känner hon sig ledsen och uppgiven och lägger ned hela ambitionen...

Varför har du alltid rätt att döma?

Jag blir väldigt ledsen över en så himla trist attityd och fullständig avsaknad av respekt för andra människor.

Jag kan inte bedöma om hon verkligen är för tung för sin häst. Det kan nog egentligen bara hästen göra. Kanhända tycker inte denna häst att hon är tung alls? Eller så kanske den gör det? Jag kan verkligen inte säga vilketdera men det kan tydligen du. Tvärsäkert dessutom.
Men även om man håller på att gå ner i vikt så behöver man väl inte rida under tiden? Jag tycker det såg förskräckligt ut, så är det bara. Sedan kanske det bara var ögonblicksbilder, vad vet jag? Men är man så stor så MÅSTE man rida hästen i form, något som det fanns total avsaknad av på bilderna.

Alla har väl rätt att döma? Sedan att vissa inte väljer att göra det, det är upp till dem. Jag blir bara arg när jag ser att hästar far illa, vilket de riskerar att göra med en för stor ryttare och sådan ridning.

Jag har gott om respekt för andra människor, känner du mig på riktigt? :eek: Men som sagt, jag tål inte att se hästar fara illa.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Man kan faktsikt äta för LITE vilket gör att kroppen står på "svältläge" och reagerar med att spara energi i fettcellerna.
Lite OT men jag har för mig att jag hört att det bara var en myt? :o

Ridningen är min största motivation till att bli både lättare och starkare. Har sen några år tillbaka gått ner ca 30 kg ( skulle dock inte kommit på tanken att rida då utan umgicks från marken). Möjligheten att kunna rida annat än viktbärande hästar är det som är sporren och målet.
:bow:

Allt beröm åt er som lyckas gå ner i vikt!

Jag känner snarare tvärtom, de gånger jag är stressad (ganska ofta) kan jag absolut inte äta något
Det är nog väldigt olika. När jag är stressad äter jag HELA tiden :o
 
Sv: Hästägare/övervikt

Här passar jag & min guling in, har bara en dålig ridbild men länkar en när jag står jämte oxå. Både jag å pållen borde gå ner x antal kilo..(ignorera hennes klippning, första gången ja klippte en häst) är glad om jag slipper elaka kommentarer, har ni synpunkter , säg de på ett snällt sätt, tack (: btw, så tkr ja ni som lyckats gå ner så mkt är fantastiska !



http://intenormalalls.bilddagboken.se/p/show.html?id=414114632&directlink=1

http://intenormalalls.bilddagboken.se/p/show.html?id=414115119&directlink=1
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägare/övervikt

Jag går ner i vikt när jag är riktigt glad och nykär!
Fast det låter ju inte så bra :) vilket skulle betyda att jag är olycklig och inte kär nu då.

De dagar när sambon är ledig och vi rider och gör roliga saker så har jag inget behov av att äta. Då skulle jag kunna hoppa över maten helt i stort sett.

När jag fick mina 2 sladdbarn med 1 år emellan gick jag ner allt plus lite till med den första. Sen blev jag med barn direkt och med 2 små täta så blev jag ju mer bunden vid att vara hemma och med det följde mer fika och kanske ett lite tråkigare liv, iaf mer inrutat vilket kanske gjort mej lite deppig och jag började tycka att middan var höjdpunkten på dan.
Jag är en sån som bara behöver titta på godis och bullar så sätter sig 1 kg direkt. Innan har jag aldrig ätit godis eller fikabröd då jag vetat att det fastnar.
Så att jag gått upp i vikt är inget mysterium för mej. För mkt onyttigt i samband med för lite motion. Sen känns det som om jag hamnat i ett ekorrhjul där man blir sugen för att man är utråkad och när man ser sig själv i spegeln känner man att vad spelar 1 kg till för roll, jag är ju redan tjock. Så blir det 2kg och 3 kg..

Men nu har jag kommit in i en period där jag faktiskt känner att jag inte behöver tröstäta utan måste ta tag i det då jag inte ser mej själv i spegeln längre utan en främmande tjockis jag aldrig velat bli.

Innan jag gick upp i vikt har jag aldrig förstått tjocka människor utan tyckt att de har sig själva att skylla. Och visst kan det vara så, men samtidigt vet jag nu hur svårt det är när man gått över gränsen till när man ser att de kg man har inte kommer att försvinna över en natt, utan det krävs hårt arbete för att komma igång. Och då ger man gärna upp för man har inte orken, för den försvinner ju oxå med antal kg man lägger på sig.

Men nu ska jag hitta orken för nu måste jag tillbaka till den jag var innan. Inte för skönhetsidel eller andras skull utan för min egen.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Ja du det finns människor överallt som inte vet när man ska vara tyst och hjälpa till att stötta istället och din kommentar till någon härinne var det värsta jag varit med om och kan säga att den sitter som en växande böld i min mage !!!

Till Glimfigter vill jag ge en stor Kram för att du startade tråden och även till alla som visar sig och sina fina hästar på bild trots sin övervikt för tyvärr är jag själv för mesig att lägga ut mig och häst på bild ..... Dock beundrar jag ert mod .
Och själv med en vikt på 30 kg upp och ner , så tycker jag inte pållarna har reagerat på det men jag själv känner vad mycket lättare det blir när man inte har fettet på insidan av lårena och åka kana på :crazy:

Och Immer vad fint du rider på filmen och din häst är fruktansvärt välriden ;)

Mia
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vem är 210 cm här? Eller har jag missat nåt ?
Det var ett exempel på att man kan vara tung i kg räknat (för hästryggen), trots att man inte är tjock. Trodde den meningen var lätt att förstå? :confused:

"Å andra sidan så torde en "normalbyggd" person på 210 cm väga en hel del."

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det var ett exempel på att man kan vara tung i kg räknat (för hästryggen), trots att man inte är tjock. Trodde den meningen var lätt att förstå? :confused:
"Å andra sidan så torde en "normalbyggd" person på 210 cm väga en hel del."

LIA

Meningen var väl inte svår att förstå, men å andra sidan så är det inte speciellt vanligt att man är 210 cm..
Var väl mest det jag undrade över. Varför inte ge ett exempel som stämmer bättre med verkligheten?
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det är det inte? Det är din attityd man reagerar på. Fruktansvärt tråkig. Tycker nästan synd om dig med den människosynen.
Och min människosyn är hurdå???


Citat:
Du menar att du "drar ihop" dom med muskelkraft? Är inte tanken att man använder så små signaler (hjälpor) som möjligt? Jag måste ha missuppfattat det här med ridning totalt.

Ja, det var precis så hon menade

Har du ridit hästar över 175 nån gång?

Hålla balans kräver bålstyrka tex, hålla ihop balansen vid galopp tex kräver lår och bål muskler. (Bara ett förtydligande, eftersom du måste ha missuppfattat det där med ridning då
Det står att hon håller ihop hästen vilket jag förstår som att hon fysiskt med muskelkraft drar ihop den! Hålla balansen gör man med känsla, inte med en massa muskelkraft.
Vad har hädtend höjd med saken att göra?

Det är nog inte jag som är okunnig i ämnet, men du kan ju också lära dig.

LIA
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
984
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 263
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 354
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 847
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp