Bukefalos 28 år!

Hästägare/övervikt

Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker det är larvigt det här med hästar och övervikt.
Rid på bara, herregud hästen är byggd för att bära och dra tungt.
De där små ölponnysarna i england t.ex. de är ju superstarka. Det är bara larv att hästen inte orkar.
Den lär nog protestera om det blir för tungt.
Nä jag tror att det handlar om de sjuka kroppsideal vi har idag och de har tagit sig in på ridsportsarenan för länge sedan...

Det är väl inte larvigt att värna om hästarnas bästa?

Bara för att hästar/ponnyer får bära och dra alldeles för tungt i andra länder betyder det inte att det är rätt. Det är även skillnad på last som är STILL och ryttare som rör sig och ska balanseras upp.

Och nej, långt ifrån alla hästar, eller ens många, protesterar direkt när det är för tungt.
 
Sv: Hästägare/övervikt

*KL*

Jag är överviktig, eller rättare sagt fet. Dessutom är jag lång också vilket inte gör det hela bättre då min häst (ponny) är liten. Jag är otroligt medveten om min vikt och storlek i förhållandet till min ponny, varje dag har jag ångest för det. Under en period av mer än 6 månader har jag ridit drygt 6 gånger och då barbacka i skogen och busat.

Just nu så går jag på gym 3-4 gånger i veckan för att komma igång, plus att jag har mina tre hästar och en hund att motionera. Jag är sockerberoende och måste verkligen ta tag i mitt liv. Däremot så kan jag inte sätta som mål att jag måste gå ner x antal kilo innan jag får rida. För då kommer jag antingen komma in i ett sjukt beteende där jag väger mig 6 gånger om dagen och hoppar över måltider, eller så orkar jag inte bry mig alls och skiter i alltihopa (just nu är det sista min specialite). Så mitt mål är att träna 15-30 minuters dressyr 2 gånger i veckan och resterande motion sköts ifrån marken. Alltså ska jag som överviktig börja rida nu igen, för att må bra och kunna gå ner, ha något som motiverar mig. Eller bra kommer jag inte må för jag mår dåligt varje gång jag rider, överanalyserar minsta steg min häst tar. Snubblar han tror jag att det beror på min vikt och att han inte orkar (sen vet jag innerst inne att denna häst kan snubbla när jag leder honom också och stå pladask på näsan så han är klumpig hela han). Eftersom min häst börjar komma upp i åren (16 år) så är det dags att göra något åt det nu med min vikt och inte sen!

När jag rider så är jag noga med att alltid skritta av jämte hästen. Det är förbjudet att sitta på och skritta av för min del. Jag rider inte långa rundor och dom få gångerna jag gör det så går jag alltid mitt under ridpasset.

Jag ska vara modig och bjuda på en bild.
29096019.jpg

Ska tillägga att jag inte slår honom med spöt utan styr :D Han ville hälsa på fotografen och se om denna kunde ha några godsaker att bjuda honom på :p
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det finns nog många individer som inte skulle protestera om det blev för tungt.

Och sen kan jag inte hålla med dig om att hästar är byggda för att vi ska rida på dom, det är väl det dom verkligen inte är med sina långa ryggar och smala ben? Dra har dom däremot bättre förutsättningar för.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Gud vad fint det såg ut! :laugh:
Verkligen skillnad sedan jag såg dig sist! Visserligen mycket länge sedan, men du har verkligen fått till det!!
När tränar du? Vore kul att komma och kolla igen! Ser vilket ridhus det är du tränar i i allafall!

Visst har hon blivit fin, min lilla pålla :laugh:. Dessutom har hon coolat ner sig i huvudet så hon fungerar kanonbra att rida hur som helst, vart som helst :D. Men djävlar vad jag har slitit....

I morgon går hon sin första lilla "tävling" på kvinnersta med en av mina "beridare" - blir kanonbra miljöträning för pållan.

Jag tränar nästa gång nästa lördag kl 14, på samma ställe som i filmen ;)

/Lizzie
 
Sv: Hästägare/övervikt

Hade det varit så väl att hästar varit gjorda för ridning hade vi inte haft en så skrämmande låg meddellivslängd på våra ridhästar. Den är ju en tredjedel av vad de borde kunna bli.
Sånna uttalanden gör mig ledsen. Man måste ta med i hästens träning att de INTE är byggda för ridning. Det finns inget som helst naturligt i det.
 
Sv: Hästägare/övervikt

knapplån

jag är ingen smal ryttare...och jag har kämpat med min vikt hela mitt liv kan jag väl säga. Träna som tusan förr, spelade fotboll, gick på aerobic, spelade pingis, red 2 hästar/dag och livnärde mig på extremt lite mat. Ändå hade jag svårt att hålla vikten. När jag va med om en ridolycka och skadade mig väldigt svårt och blev orörlig, så gick jag givetvis upp ännu mera. Jag har aldrig varit stor i maten. Jag har tex aldrig orkat trycka i mig en hel pizza ngnsin, knappt en halv! Nu har jag och sambon kört G1 metoden i flera veckor, han har gått ner 6 kg, jag har inte gått ner ngnting. Han ligger och tittar på tv medans jag har ett aktivt jobb och flera hästar och rör mig konstant. Livet är inte rättvist ibland. Enda sättet för mig att gå ner i vikt är att leva på knäckebröd utan ngt på och vatten. Jag gjorde det i det i ett ½ år för flera års sen...då rasade jag ner till 53 kg. Men man mådde ju dåligt pga näringsbrist.

Mina hästar klarar sig dock, jag har stora hästar.
Rider en D-ponny ngngång ibland, men det är en arab och dom är i regel viktbärande och henne rider jag så sällan så dom gångerna jag gör det så är det ok. Jag rider ju dessutom hästen i balans och i form.
 
Sv: Hästägare/övervikt

KL*

Jag kan hålla med de som säger att man inte ska rida för små/ej viktbärande hästar om man väger för mkt.

Sen är det väl så att vissa av oss har kanske gått upp våra kg smygande pga av olika anledningar och därför vill fortsätta rida ändå, för att det är det som är vår ljuspunkt i livet, att ha hästar och att rida.

Själv har jag alltid varit kurvig i den betydelsen att jag har haft bröst, markerad midja, men muskulös rumpa och ben. Alltså inte tjock men haft figur, som jag dessutom varit stolt över.

Efter barn nr 4 för 2 år sedan så blev jag inte av med mjuka bebismagen, är hemma med 2 små, pluggar vid datorn, har satt in hormonspiral vilket verkat satt sig på brösten då de vuxit 2 strlk och det gör inte att jag ser direkt smalare ut heller. Dessutom är jag 40 år och det känns som om det lätta sättet att gå ner i vikt har vänt med åldern.
Jag sitter inte och mölar i mig pizza och bullar eller står vid korvan och tar största hamburgaren. Däremot äter jag säkert en del fel och vid fel tider, men det ska jag ta tag i nu.

Jag sålde min New Forest för 2 månader sen för hennes skull då jag kände mej för tung och köpte ett kallblod. Visst, jag kanske är för tjock för henne, men vi skrittar mest och jag överlåter den andra ridningen år bonusdottern, fast jag självklart skulle vilja rida min nya häst själv hela tiden :)

Jag vill göra nåt åt min vikt då jag inte ser den personen jag varit innan i 37 år i spegeln, vilket får mej att må illa ibland, ledsen ibland och ibland försöker jag peppa mej att ta tag i det.

Det är det denna tråden var skapad för, att vi som är tjocka eller mulliga eller feta eller överviktiga ska kunna känna att vi inte är ensamma om att vilja rida och ha häst fast vi inte väger 60 kg.

Inte för att försvara varför vissa ryttare rider för små hästar för sin vikt. Det är en annan tråd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

nu är jag av den där typen som "inte kan gå up i vikt", kan kan jag ju.. Men jag kan äta hur mkt gott som helst och ligger på samma vikt hela tiden. Känns lite jobbigt då jag gärna mhade lagt på mig några kilon..
Men till saken!
På de jag läst m.m tycker jag att ni tänker otroligt mycket på hästen. vilket glädjer mig. Läste om en av er som hoppade av mitt i passet och lät hästen skritta utan ryttare. Låter jättebra.:)
Jag hejjar på er och hoppas ni når era mål oavsett vad det gäller:)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Och jag tycker det är rätt äcklig attityd mot folk att dömma så. Hon kanske håller kosten nyttig men tagit en "fest-dag" per år. Det vet man inte. Oavsett är det väl inte erat problem?

/Tua, visserligen normalviktig men lite allergisk mot negativa människor
Varför är det så förtvivlat känsligt så snart man kommer in på vikt? Detta var en vanlig lunch en arbetsdag, vilket framgick av övrig konversation.
Och nej, problemet är helt klart hennes, men varför försöka förbjuda oss att tala om det? Stoppar man i sig gigantiska mängder mat så går man inte ner i vikt, så är det bara.
Om man inte är tjock för att man ätit mer än kroppen behöver, vad blev man då tjock av?

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vad duktig du är som orkar rida en sån stor häst! Det hade jag aldrig orkat! Jag rider ut ibland på kompisens 176cm-nordis, men då åker man ju bara med :p'

Underbar häst du har! :love:

Han är snäll min lilla gubbe :love:

Och jag rider bedrövligt men jobbar på det! En vacker dag kanske vi kan synas på bild utan att jag behöver ursäkta oss...
 
Sv: Hästägare/övervikt

Det behöver du inte nu heller. Jättefina bilder och jättefin häst!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Därför att jag tycker att stora, tunga hästar är tunga att rida ihop ordentligt.
Du menar att du "drar ihop" dom med muskelkraft? Är inte tanken att man använder så små signaler (hjälpor) som möjligt? Jag måste ha missuppfattat det här med ridning totalt. :o

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

Är det inte trådens tema?

LIA

Trådens tema är att man kan ha hästintresse och vilja rida fast man inte är trådsmal, inte att vi sitter och äter största buffen medans vi gnäller över vår vikt :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Trådens tema är att man kan ha hästintresse och vilja rida fast man inte är trådsmal, inte att vi sitter och äter största buffen medans vi gnäller över vår vikt
Självklart kan man ha hästintresse oavsett hur man ser ut på olika sätt. Det går väl inte ens att diskutera?
Ingen menar väl heller att man måste vara trådsmal för att "få" sitta på en häst, "normalbyggnad" går lika bra. Å andra sidan så torde en "normalbyggd" person på 210 cm väga en hel del.

Att man ofta ser dom smala (framgångsrika) personerna i ridsammanhang kanske kan bero på att en lätt kropp belastar hästen mindre och därmed ger en fördel? En tanke.
Men samtidigt borde väl sunda förnuftet säga, att någonstans finns en gräns för vad varje häst klarar att bära på ryggen, den rygg som inte är konstruerad för att bära en människa?

Beklagande över övervikt verkar väl annars vara genomgående i tråden, eller har jag missuppfattat?

LIA
 
Sv: Hästägare/övervikt

Självklart kan man ha hästintresse oavsett hur man ser ut på olika sätt. Det går väl inte ens att diskutera?
Ingen menar väl heller att man måste vara trådsmal för att "få" sitta på en häst, "normalbyggnad" går lika bra. Å andra sidan så torde en "normalbyggd" person på 210 cm väga en hel del.
Att man ofta ser dom smala (framgångsrika) personerna i ridsammanhang kanske kan bero på att en lätt kropp belastar hästen mindre och därmed ger en fördel? En tanke.
Men samtidigt borde väl sunda förnuftet säga, att någonstans finns en gräns för vad varje häst klarar att bära på ryggen, den rygg som inte är konstruerad för att bära en människa?

Beklagande över övervikt verkar väl annars vara genomgående i tråden, eller har jag missuppfattat?

LIA

Vem är 210 cm här? Eller har jag missat nåt ? :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Varför är det så förtvivlat känsligt så snart man kommer in på vikt?
LIA

Det är det inte? Det är din attityd man reagerar på. Fruktansvärt tråkig. Tycker nästan synd om dig med den människosynen. :)

Du menar att du "drar ihop" dom med muskelkraft? Är inte tanken att man använder så små signaler (hjälpor) som möjligt? Jag måste ha missuppfattat det här med ridning totalt.

Ja, det var precis så hon menade :grin:

Har du ridit hästar över 175 nån gång?

Hålla balans kräver bålstyrka tex, hålla ihop balansen vid galopp tex kräver lår och bål muskler. (Bara ett förtydligande, eftersom du måste ha missuppfattat det där med ridning då :p )
 
Sv: Hästägare/övervikt

knapplån

Fast jag måste faktiskt hålla med om en del kritik som riktas. Väger man mycket (oavsett om det är på grund av övervikt eller helt enkelt för att man är en stor människa) måste man så klart vara medveten om det och göra det som kan göras för att det överhuvudtaget skall vara ok att rida. Sådana saker är ju att välja en BRA sadel som ligger bra på hästen, att se till att hästen har förutsättningar för att orka ryttaren (till exempel genom kortare pass, mindre krävande pass, undvika att hoppa etc, inte rida för ofta, varierad träning etc. etc.) samt att välja en häst som har förutsättningarna att orka med förstås (skaplig kondis och styrka, rätt modell, rätt ras och storlek i viss mån och så vidare).

Hästintresse kan man förstås ha och har förstås rätt att ha oavsett vad man väger. Men det är ingen rättighet att rida bara hur som helst så om man går upp till en vikt som blir ohälsosam för den häst man rider så får man välja mellan att se till att tappa vikten eller att göra andra saker med hästen. Körning, tömkörning, longering, promenader tillsammans, trickträning och gud vet allt kan man ju ägna sig åt oavsett om man väger 50 kg eller 175... däremot är det ju EN av de faktorer som avgör om hästen mår bra över tiden eller inte vad dennes ryttare väger.

Så skulle jag gå upp 15 i stället för ned 15 så skulle jag definitivt överväga att slutar rida helt. Trots att jag har en häst som jag tror skulle orka med även den vikten... bara för att vara på den säkra sidan. Jag vill ju att min häst skall hålla och må bra och vara min kompis!

__________________________________

Immer - det där var en fantastisk video! Den dag jag rider som dig *drömmer*...
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker du är alldeles för stor för din häst! :mad:
Dessutom ser ridningen förskräcklig ut!
Väger man så mycket som dig så ska man inte rida, och om man nu ska rida och vara överviktig/tung av annan orsak så är det jätteviktigt att rida hästen i form! :mad:

Det här tycker jag var ett av de elakaste inlägg jag någonsin sett faktiskt. Det var till och med elakare än jag väntat mig. Och väldigt onyanserat också.

Funderar du någonsin över vad det du skriver gör med den som läser? Hur tror du att tjejen som tog mod till sig och lade ut bilder på sig och sin häst mår när hon läser det här? Hon skriver dessutom att hon håller på att gå ned i vikt. Vad tror du händer med hennes motivation när hon får en sådan här käftsmäll? Ja med lite tur blir hon ännu mer motiverad - med lite otur känner hon sig ledsen och uppgiven och lägger ned hela ambitionen...

Varför har du alltid rätt att döma?

Jag blir väldigt ledsen över en så himla trist attityd och fullständig avsaknad av respekt för andra människor.

Jag kan inte bedöma om hon verkligen är för tung för sin häst. Det kan nog egentligen bara hästen göra. Kanhända tycker inte denna häst att hon är tung alls? Eller så kanske den gör det? Jag kan verkligen inte säga vilketdera men det kan tydligen du. Tvärsäkert dessutom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 190
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 427
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp