Hästägare/övervikt

lobell

Trådstartare
Detta är ingen bantningstråd eller " Är jag för tjock / lång för min häst"-tråd.
Utan en diskussionstråd ang hur man kombinerar häst och övervikt.

Det har ju funnits en del diskussioner ang folks vikt mot hästens storlek.

Hur är det egentligen, är de flesta hästägare/ryttare smala eller är det bara att vi "tjockisar" gömmer oss genom att inte visa så mkt kort på oss själva?
Jag tycker själv att jag mest ser smala människor som sysslar med häst eller är det fel?

Själv har jag gått från att vara kort med kvinnliga former till tjockis med mage, breda höfter och stora bröst sista året. Inget jag är stolt över och vill gärna försöka bryta det nu.

Å andra sidan vill jag inte sälja hästen tills jag gått ner utan kunna njuta av den lika mkt som andra som är smala.

Sen bara för att jag själv väger för mkt så tycker jag inte att man som överviktig kan rida vilken häst som helst utan anpassa hästen efter sin vikt. Eller åtminstone anpassa ridningen efter vikten.
Jag skrittar mest i skog och mark och överlämnar galopp och snabbare turer till bonusdottern.

Finns det fler som väger för mkt men som ändå är nöjda eller de som känner att man får lite dåligt samvete ibland?

Från att inte våga visa några ridbilder alls tänker jag nu visa kort ändå för att peppa mej själv att kanske så småningom kunna lägga in kort där jag gått ner några kg under vintern.

29473181.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag tycker inte att du ser ut att vara för tung för din häst! Din häst ser ut att vara av den lite kraftigare modellen och du är ju inte speciellt lång så så mycket kan du ju inte väga. Men det är ju bra att vara på den säkra sidan och göra som du och bara skritta tills du har fått ordning på kroppen igen, om ni trivs med det! Speciellt när du har sån bra hjälp med resten av arbetet :)

Jag är också "tjock". Har gått ner en del nu, men vägde dryga 90 som mest, till mina 175 cm. Min medryttarhäst är ett kraftigt pintosto på dryga 155 cm. Och det var inga problem att rida henne när jag vägde såpass mycket, men jag märkte skillnad på henne när jag hade gått ner.

Så här såg jag ut när jag var som störst och som minst, 75 kilo, visserligen tjocka kläder, men man ser ju på ett ungefär (om det går att se bilden?):
f%C3%B6re-efter.jpg

Erkänner tat jag har gått upp ett par kilo sen sista bilden :o
 
Sv: Hästägare/övervikt

Sen tycker jag det handlar om sits och hur bra du rider med, sitter du som en hösäck, så tar det ju mer på hästen, ju mer hästen får "bära upp dig" ju sämre är det. Men har man några kg övervikt men balanserar det bra sas, så sliter det ju mindre på hästen ändå. :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Precis! Och där spelar ju längden in! Är man väldigt mycket för lång för hästen tycker jag det är svårt att hålla balansen, även om man inte är för tung egentligen. Men bara för det så kan man ju inte vara hur tung som helst!
 
Sv: Hästägare/övervikt

Duktigt! Fast jag tycker du ser helt ok ut på bild 1 oxå. Och absolut inte tjock på bild 2 !

Mitt sätter sig snabbt på bröst och mage så jag får lätt köttbulle-look :)

Det jag känner att jag kämpar mot mest förutom att man vill se smal ut, är ju att man känner sig otympligare med extravikten. Att även om jag är ganska stark så har jag ingen smidighet, vilket säkert beror på dels övervikt dels ålder.
Det var lättare att hålla vikten när man var 20 plus att jag då inte var hemma så mkt att man hann sätta i sig extrasaker som donuts och gräddsås :o
 
Sv: Hästägare/övervikt

Men jag var riktigt tjock på bild ett :o BMI på 30 och det räknas ju som fetma! Även om mina kilon lägger sig jämnt över kroppen så det inte syns så mycket. På bild två är jag normalviktig så där tycker jag inte att jag är speciellt tjock :)

Håller med dig där med otympligheten, det är lättare att tappa balansen vid oväntade stopp etc. Jag är ganska smidig, även om jag har några kilo extra. Men tiden för första bilden kände jag av att jag var för tung och otymplig.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Du skrev att du är " tjock ", så jag trodde du tyckte det på bild 2 oxå, vilket inte stämmer.

Jag hade tidigare en d-ponny modell kraftig, men insåg att jag kände mej för stor till slut och köpte då detta kallblod på 1.55. Hon är inte den mest musklade men vi kämpar på med skritt i backar upp till skogen och långa skritturer på åkern med högt gräs.

Målet är väl att jag ska gå ner 10-15 kg och hästen ska få dessa i muskler :)

Även om det kändes som att d-ponnyn klarade min vikt som iofs var lägre förra sommaren, så har nu mitt hästintresse vuxit med större häst. Jag lånade ut ponnyn till både grannar och bonusdottern hellre än att rida själv då jag tyckte att de passade bättre. Att jag nu inte behöver sitta och millimetergranska alla kort för att se om jag är för tjock.
Så nu hoppas jag att vinterns mockning och att jag nu gärna ser mej själv till häst på kort, ska peppa mej att kunna ta tag i vikten och verkligen göra nåt åt det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Japp det finns fler överviktiga ryttare!

Ridlektion på min häst:

(fråga för tusan inte vad jag GÖR på bilden... det kan jag inte riktigt svara på :p)

Sommar2009007.jpg


En annan häst men samma fläskiga ryttare...

Sknesommaren2009039.jpg


Sknesommaren2009030.jpg


Och svaret är att NEJ jag är inte nöjd. Försöker banta och banta och banta och det går ganska ok för det mesta. Räknar iskallt med att jag ska ha tagit ivart fall 15 kg innan nästa sommar. Minst. Helst avsevärt mer.

Hästen verkar inte ha några svårigheter med min vikt. Undviker precis som att galoppera långa sträckor och försöker gärna sitta av och gå en bit mitt i passet så att han får vila samt får till blodgenomströmningen ordentligt i musklerna (spänner upp gjorden) och så där. Låter förstås också bli de längsta turerna. Försöker växla mellan ridning och tömkörning och longering och körning också. Samt promenader i skogen tillsammans!
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

På bilderna du har lagt ut tycker inte jag att det ser ut att vara någon större skillnad. Kan bero på kläderna förstås! Däremot så syns det verkligen att du har gått ner om man tittar på låren! Bra jobbat! Jag väger 90+ nu och har ett halvblod som inte störs sig av min vikt nu, men som antagligen skulle må bättre om jag gick ner i vikt. För övrigt så lägger jag inte ut bilder på mig själv och min häst i och med att jag inte tål att folk kommenterar mig, jag rider inte allt för bra och det vet jag, men jag orkar inte med att folk kommenterar. Har förvisso lagt ut lite på min blogg och så, men inte här på buke.. Och ja, jag tycker förstås att det inte ser bra ut med min mage som inte blir särskilt när jag sitter. Suck.

Haha
 
Sv: Hästägare/övervikt

Jag har ju tjock väst på mig så på överkroppen syns det ju knappt alls. Har gått ner 17 kilo på andra bilden :)

Här är en bild med mindre kläder :p På andra bilden väger jag som jag gör idag 80-82 kilo
teneriffa436.jpg
002.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hästägare/övervikt

Jag har inte mött så många överviktiga ryttare vars hästar mått dåligt av det. Är man tung så rider man väl inte på den minst viktbärande hästen, utan man väljer en stabil ras som kan bära mycket.

Min ridlärare har ibland hävdat motsatsen till mig, att jag borde äta mer, lägga på mig några kilon om jag ska orka rida större hästar, eller många hästar om dagen. Jag glömmer bort mig, att äta alltså, tills dess att jag nästan svimmar. Men jag är absolut inte smal, normalviktig. Men skulle behöva äta mer än jag gör, att det ska vara så förbaskat svårt :(. (har bmi 18,7)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Vad duktig du är som orkar rida en sån stor häst! Det hade jag aldrig orkat! Jag rider ut ibland på kompisens 176cm-nordis, men då åker man ju bara med :p'

Underbar häst du har! :love:
 
Sv: Hästägare/övervikt

Just nu väger ja ca 90. När ja hade häst vägde jag 80 och mådde prima, men utan häst mår jag dåligt och jag går upp i vikt som ett brev på posten. :( Plus att gravidmagen inte vill försvinna, Fick sonen för lite mer än 1 år sen. På bilden rider jag islandshäst och väger ca 80.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Du behöver absolut inte lägga ut kort om du inte vill.
Har själv haft svårt för det oavsett vikt då jag inte rider bra utan mest lullar runt med hästen.
Men så länge vi båda mår bra så fortsätter jag :)

kl*

Sen är väl inte tråden till för att kritisera varandras magar och lår osv, utan mest för att det kan vara peppande att se att det finns tjocka / kraftiga ryttare som har kul med sina hästar.
Om några av oss lyckas gå ner några kg så gör det ju inget heller.

Sen om det kommer kort på ryttare på 80 kg på a-och b-ponny så kanske man reagerar för hästens skull.
 
Sv: Hästägare/övervikt

Delvis KL*

Härligt att se att det finns fler som har några kilon för mycket! :)

Själv gick jag ned massor (vi snackar 28-30kg) för några år sedan, mådde piss psykiskt just då och antar att det hängde ihop med det. Nu har jag gått upp en hel del av de kilona igen.. :mad: (av massa olika anledningar) och försöker bli av med dem, dock sitter de som en blodigel och vågen rör sig bara några ynka kilo upp och ned. *mutter*
Men!
Red mycket då och rider mycket nu, på samma hästar (mina grabbar! :love:) och jag kan ärligt talat inte säga att de verkar bry sig om skillnaden i vikt. Jag rider som vanligt och så som jag och grabbarna känner att vi vill göra. Rider dessutom både D-ponnys och smäckra hästar om så efterfrågas, har faktiskt aldrig varit med om att en häst sagt ifrån att jag varit för tung.

Förut:
96863_1254429001.jpg


Nu (Vintras):
29528422.jpg
 
Sv: Hästägare/övervikt

Lite fusk med den jackan :)
Du kan så vitt jag ser lika väl vara pinnsmal under.

Jag tror väl inte min häst tycker att jag är megatung heller, men när man ser sig själv på kort med extrakilona så undrar man vem f*n den personen på kortet är :eek:

Men skönt att se att det finns fler som sagt :)
 
Sv: Hästägare/övervikt

Där syns det riktigt mycket! Och som du säger, du hade ju en väst och var lite annorlunda klädd på första bilderna du visade.
 
Sv: Hästägare/övervikt

*KL*

Jag skulle också vilja gå ner några kilo, men mina tidigare "metoder" funkar sådär när jag blivit hästägare måste jag säga... Jag har inte tid att gå ut och gå en timmas promenad varje dag t.ex.
Ibland blir jag ju svettig av att rida och vara i stallet, men för tillfället rider jag mest skritt och travrundor och det blir jag ju inte direkt trött av.

Vad kan man göra i stallet för att öka förbränningen tycker ni?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 025
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp