Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Taken

Trådstartare
Ja, vad säger lagen?

För nått år sen skrev jag om några hästar som gick på bete utan vatten. Fick tyvärr inte reda på vilka som hade hästarna där, men de försvann ju typ innan vintern. Kontaktade Länsstyrelsen, men inget där..

Nu går det 4 hästar där, inget vindskydd, inget hö. Hagen stor, 4 hästar, ca 10 ha mark. Gått där hela sommaren, men dock med fler hästar i somras. Finns väl ingen näring kvar i gräset? Har kontaktat Länsstyrelsen, men ack, nä inget akut, verkar det som.

Nu börjar det bli kallt ute, minusgrader, inget hö....Hästarna ser för mig magra ut, men kanske inbillning..Vet fortfarande inte vem som har hästarna där, de arrenderar tydligen av någon. Har inte arrangerat mig så mycket..

Förra året försvann hästarna när första snön fall, i oktober. Innan dess inget hö, men nu är det snart 1 december, Lördag, men ingen som hämtat hästarna.

Vill inte ha något påhopp, bara tips! Har kontaktat Länsstyrelsen...
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

När det gäller vindskydd och liknande så kan mycket väl en bra skog agera ligghall, gräset är det nog ingen näring i nej så den biten kan ju inte vara laglig. Hästarna behöver ju tillgång till ett vettigt grovfoder och jag kan inte tänka mig att gräset kan räknas som det nu.

Men och andra sidan, har hästarna okej hull så klarar dom sig uppenbart okej iallafall. Men det trodde du ju dom inte hade. Jag vet inte hur mager en häst ska vara för att läget ska anses som akut?
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Känner bara lite att de som har hästarna här bryr sig inte så mycket, om sina hästar.

Akut, när hästarna är jättemagra, (revbenen syns ordentligt) hovarna förväxta mm. Har inte sett hovarna på dessa hästar, men jag känner lite som så att ska det verkligen behöva gå så långt, att hästarna är så i dåligt skick...? För att de ska komma ut å se hur hästarna mår?

Varför inte komma ut tidigare, för att informera, ge tips, råd mm? Till hästägaren. Inte akut...
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

så länge gräset växer finns det också näring i det
jag vet inte var du bor, men i mina trakter har november varit relativt varm och gräset har nog vuxit en aning i alla fall
mina ston hästar har tillskottsfodrats i tre månader redan (deras bete torkade bort i augusti :(), men shettisgrabbarna (i annan hage) har bara fått tillskott i ett par veckor. De har samma hull som i somras.
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Tyvärr verkar det ju inte som att dom jobbar i förebyggande syfte utan det måste gå alldeles för långt för att saker och ting ska kollas upp. Det är tråkigt att det är så.
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Fast ibland undrar jag...

Grannen lite längre bort fick anmält att deras lösdrift var lite sne. De var där snabbt, "-åtgärda snarast annars fick inte hästarna gå där". Hästarna fina i hullet osv. Lösdriften kunde ju rasa, ok då, hästar skadas, men hästar som far illa? Eller ja, kanske? De var där så snabbt, ang lösdriften, men när man ringer, som i detta fall, ja inget akut, får se när vi kan typ, lät det som.

Vad anser Länsstyrelsen viktigast i djurskydd? Ett "snett" lösdrift, för lågt till tak i stall, för smal dörr osv, men när man ringer om hästar som kanske bör tittas till...I förebyggande...

Hoppas ni förstår tänket...
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Nä, det vet jag ju inte.

De svarade att det inte var akut typ...Ringde för ca 5 dagar sen, tror jag det var. Har pratat med grannen som bor vid hästhagen, då de fortfarande tror det är våra hästar som går där. De har inte sett till någon..De kan ju missat.

Vad säger lagen då? Nu snöar det ju ordentligt här...
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Har de en viss tid på sig att flytta hästarna då om de varit där? Eller att ge de hö eller ett vindskydd?
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Google är din vän, djurskyddslagen är inte svår att hitta. Här kommer vad Jordbruksverket skriver:
---
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Jo, har läst, därför kontakt med Länsstyrelsen. De höll med mig typ, men inte så akut enligt de.

Mer akut med en sne lösdrift...Förlåt min ironi, men kan inte låta bli..

Om de nu varit där å kikat, hur lång tid har de på sig? Att flytta hästarna, ge hö osv?
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Där jag bor är det ännu inte tid att ta in hästarna, betestillväxten är ännu god. Är du säker på att Länsstyrelsen bedömer att hästarna verkligen inte får gå ute?

Hur långt tid de får på sig att flytta hästarna bedömer inspektörerna.
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Det var det svaret jag fick. Bor i mellansverige.

Hästarna ser ju magra ut. Hovarna har jag inte sett, men hoppas någon varit där å verkat. Åker förbi i stort sett dagligen, grannarna som bor vid hästhagen, pensionärer, har inte sett till någon, knappt daglig tillsyn då. Oj, nu blev det mer....?

Jag ringde pga hästarnas hull.
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Det var det svaret jag fick. Bor i mellansverige.

Hästarna ser ju magra ut. Hovarna har jag inte sett, men hoppas någon varit där å verkat. Åker förbi i stort sett dagligen, grannarna som bor vid hästhagen, pensionärer, har inte sett till någon, knappt daglig tillsyn då. Oj, nu blev det mer....?

Jag ringde pga hästarnas hull.

Ta en bild!
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Tja, det är ju just det det är eftersom gräset innehåller väldigt mycket socker när det väl har frusit. Även magra hästar kan få fång.

Vilket gräs :confused:

Känna du non magra häst med fång.....känner du non magra över huvud tagit?
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Vilket gräs :confused:

Känna du non magra häst med fång.....känner du non magra över huvud tagit?

Gräset som syns på filmen. Vilket annars?
Ja tyvärr känner jag en mager häst som har haft fång och som fick fång under tiden som han var mager. Min egen. Varför skulle jag inte känna någon mager häst? Mycket märklig fråga.
 
Sv: Hästar fortfarande på bete, utan hö eller vindskydd

Gräset som syns på filmen. Vilket annars?
Ja tyvärr känner jag en mager häst som har haft fång och som fick fång under tiden som han var mager. Min egen. Varför skulle jag inte känna någon mager häst? Mycket märklig fråga.

Vilket film titta du på, kan inte vara den Canada inlägg....där fanns ingen gräs!!

oj, hästen fick igen mat ej.

Inte så konstig.....i alla år i detta landet har jag sett en magra häst....och den
hade varit sjuk länge inte för att den var undernärd.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: lovehorses
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 646
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp