Hästar ömtåligare nu?

Men alltså. Gick hästar verkligen ut mer förr ?
Det är inte riktigt min bild av det hela och det känns som ett förhärligande att det skulle varit bättre på den fronten innan?

Jag är 52 år, och har aldrig träffat en hästägare som vanemässigt haft sina hästar ute så lite som 4 timmar....
Jag vet att Hippo i Umeå hade löjligt lite utevistelse på privathästarna första tiden, men så vet jag flera som flyttade därifrån av den anledningen också.
Åtminstone i min värld är detta med mycket stallvistelse nytt!

* Jenny *
 
Men alltså. Gick hästar verkligen ut mer förr ?
Det är inte riktigt min bild av det hela och det känns som ett förhärligande att det skulle varit bättre på den fronten innan?
Beror nog helt på vilken typ av hästhållning man pratar om. En del hästar var nog mer eller mindre inne med korna hela vintern när de inte var ute och arbetade. För hästar som hölls i stan var nog inte utevistelse så vanligt heller men även de motionerades nog i betydligt högre utsträcking än dagens hästar. Så lite hagvistelse är absolut inget nytt, däremot så tror jag såpass mycket stillastående är relativt nytt.
 
Nej tvärtom så du har alldeles rätt. Många stod dessutom inne 24/7 på vintern och inte bara de som hade häst i stan utan även de på landet. Taggtråd var dessutom vanligt för de som nu hade hagar. Så ja mycket har ju helt klart blivit bättre!

Jag började rida på ridskola -74 och i alla fall på den tiden var hästarna ute från 7-15 ALLA dagar, 3 dagar av veckan var dom ute 12-13 timmar.
Är vän med min första ridlärare, så jag har frågat.
Tidigare än det, vet jag inte.
Mormors pappa hade sin häst ute alla dagar när jag var liten, (slutet av 60 talet ) men hur många timmar, har jag ingen koll på.

* Jenny *
 
Jag började rida på ridskola -74 och i alla fall på den tiden var hästarna ute från 7-15 ALLA dagar, 3 dagar av veckan var dom ute 12-13 timmar.
Är vän med min första ridlärare, så jag har frågat.
Tidigare än det, vet jag inte.
Mormors pappa hade sin häst ute alla dagar när jag var liten, (slutet av 60 talet ) men hur många timmar, har jag ingen koll på.

* Jenny *
Nog var det många även under denna tiden som hade kort utevistelse precis som idag. Upplever själv att många har längre vistelse ute idag än för bara 20 år sedan. Generellt alltså. Även om det vanligaste fortfarande är relativt kort utevistelse.
Finns tex betydligt fler lösdrifter idag. Och bättre anpassade stall och staket.
 
Tycker det är ännu mer intressant att trav, ft och distans hästar inte tycks blir trötta av långa dagar i hage och orkar prestera medan dressyr och hopphästar tycks blir trötta av att gå i hage länge, lösningen är kanse att sätta hästen i bättre kondis så dom orkar gå ute länge;)

Enligt vad ägarna tycker.
Hoppla, det var grova generaliseringar....
 
Grejen är väl att om de hade möjlighet att gå in och ut som de ville hade de antagligen också gått fram och tillbaka till stallet många gånger i timmen.
Mycket möjligt. Men hästarna är i alla fall extremt tydliga med att dom vill in. Året runt. Hur många timmar ska man låta dom vandra vid staketet? Det finns mat och vatten ute, stora gräshagar osv. Ändå ska dom in. Deras sommarhage är säkert på minst fem hektar. Ändå är det ett djupt "dike" vid kanten mot stallet på bara några dagar.

Jag skulle inte vilja äga dom hästarna :p
 
Nog var det många även under denna tiden som hade kort utevistelse precis som idag. Upplever själv att många har längre vistelse ute idag än för bara 20 år sedan. Generellt alltså. Även om det vanligaste fortfarande är relativt kort utevistelse.
Finns tex betydligt fler lösdrifter idag. Och bättre anpassade stall och staket.
Jag har också erfarenheten av att det var olika även ”förr”. Min granne på 90 år berättade att hästarna aldrig gick i hage. De arbetades i skogen hela dagen och sedan stod de på stall, läs spilta. Söndag var vilodag och då var det viktigt att dra ner på fodret annars blev hästen sjuk. Korna gick inte heller i hage utan man hade dem i halsring och en kätting som sattes fast i marken och flyttades successivt när gräset tog slut. Jag tror både hästar och kor har det generellt bättre idag.
 
Hoppla, det var grova generaliseringar....
Tyvärr mina erfarenheter efter några år som hovslagare även om undantag finns, lärde mig ganska fort att se om det var hopp, dressyrstall eller annan inriktning när jag styrde in första gången på en gård till ny kund.
 
Senast ändrad:
Tycker det här med kort utevistelse känns främmande, såväl nu som tidigare. Jag "har hört om det" många gånger, men aldrig fått några konkreta exempel. På alla de ridskolor jag gått på har hästarna fått vara ute minst 7 h, oftast 8-9 h. I de privatstall jag haft H.H har hästarna varit ute 8-12 h, 8-9 h har varit återkommande tid. När mamma red på ridskola på 60-70-talet var hästarna ute i vart fall minst 6 h, men ofta bortåt 7-8 h också. Det senare är väl möjligen i det kortaste laget, men annars ser jag inget problem med att hästar "bara" är ute i hagen typ 8 h. Faktiskt.

Angående det här med ömtåliga hästar tycker jag de enda som verkligen varit det i ordets rätta bemärkelse har varit vissa halvt sönderavlade, överrörliga och halvt felridna halvblod, gärna med en jättefrusen ägare som gått runt i KL dunjacka vid +12.C och täckt hästen därefter. (Om man nu får vara lite fördomsfull och generell!)

Bortsett från den klicken tycker jag inte att resten av hästbeståndet verkar särskilt "ömtåligt". Visst att alla hästar har olika behov, men inte så att det är uttalat "ömtåliga".
 
Jag har också erfarenheten av att det var olika även ”förr”. Min granne på 90 år berättade att hästarna aldrig gick i hage. De arbetades i skogen hela dagen och sedan stod de på stall, läs spilta. Söndag var vilodag och då var det viktigt att dra ner på fodret annars blev hästen sjuk. Korna gick inte heller i hage utan man hade dem i halsring och en kätting som sattes fast i marken och flyttades successivt när gräset tog slut. Jag tror både hästar och kor har det generellt bättre idag.
Det beror nog på var det var isf och när. Min erfarenhet är att arbetshästarna mycket riktigt jobbade alla dagar men även på söndagarna om det behövdes pga stora snömängder vintertid, korna skulle ändå ses till och mjölkas och frös vattnet fick man köra med häst och släde och fylla på från bäckar och sjöar.

Vintertid så har korna hållits inne i spiltor, men sommartid så gick både hästar och kor i hagar ända upp till fjällen om hästarna inte arbetade. Korna kom hem till kvällen och annars fick man hämta dem. På hösten när höet var skördat fick kor och får gå fritt. Lösdrifter förekom inte alls men spiltor var standard. Stadshästar fick nog aldrig gå i hage, inte de som arbetade i städerna iaf. :(
 
Tycker det här med kort utevistelse känns främmande, såväl nu som tidigare. Jag "har hört om det" många gånger, men aldrig fått några konkreta exempel. På alla de ridskolor jag gått på har hästarna fått vara ute minst 7 h, oftast 8-9 h. I de privatstall jag haft H.H har hästarna varit ute 8-12 h, 8-9 h har varit återkommande tid. När mamma red på ridskola på 60-70-talet var hästarna ute i vart fall minst 6 h, men ofta bortåt 7-8 h också. Det senare är väl möjligen i det kortaste laget, men annars ser jag inget problem med att hästar "bara" är ute i hagen typ 8 h. Faktiskt.

Angående det här med ömtåliga hästar tycker jag de enda som verkligen varit det i ordets rätta bemärkelse har varit vissa halvt sönderavlade, överrörliga och halvt felridna halvblod, gärna med en jättefrusen ägare som gått runt i KL dunjacka vid +12.C och täckt hästen därefter. (Om man nu får vara lite fördomsfull och generell!)

Bortsett från den klicken tycker jag inte att resten av hästbeståndet verkar särskilt "ömtåligt". Visst att alla hästar har olika behov, men inte så att det är uttalat "ömtåliga".
Konkreta exempel, gamla bö nuvarande gfrk, syrran jobbade på deras ridskola under 80talet och fanns ingen hage för ridskolehästar, kommer inte ihåg om det fanns någon hage överhuvudtaget.

Krk som jag gick gymnasiet på, hästar som används till oss kom aldrig ut i hagen dom dagar vi var där för när vi slutat började ridskoleverksamheten som hästarna oxå var med i.
 
Jag har också erfarenheten av att det var olika även ”förr”. Min granne på 90 år berättade att hästarna aldrig gick i hage. De arbetades i skogen hela dagen och sedan stod de på stall, läs spilta. Söndag var vilodag och då var det viktigt att dra ner på fodret annars blev hästen sjuk. Korna gick inte heller i hage utan man hade dem i halsring och en kätting som sattes fast i marken och flyttades successivt när gräset tog slut. Jag tror både hästar och kor har det generellt bättre idag.

Dessa hästar jobbade ju hela dagen, går ju inte att jämföra med dagens hobbyhästar som går lite i hage och rids max 1 h/dag.
 
Det beror nog på var det var isf och när. Min erfarenhet är att arbetshästarna mycket riktigt jobbade alla dagar men även på söndagarna om det behövdes pga stora snömängder vintertid, korna skulle ändå ses till och mjölkas och frös vattnet fick man köra med häst och släde och fylla på från bäckar och sjöar.

Vintertid så har korna hållits inne i spiltor, men sommartid så gick både hästar och kor i hagar ända upp till fjällen om hästarna inte arbetade. Korna kom hem till kvällen och annars fick man hämta dem. På hösten när höet var skördat fick kor och får gå fritt. Lösdrifter förekom inte alls men spiltor var standard. Stadshästar fick nog aldrig gå i hage, inte de som arbetade i städerna iaf. :(
I detta fallet var det vilodag på söndag av religösa skäl, gården ägdes av kyrkan. Det var på 50-talet.
 
Jag är också uppväxt med att alla hästar gick ut. Eller nej, i ett travstall stod vissa av hingstarna på box mer eller mindre, utöver 1-2 h i liten hage. Det var då rena avelshingstar som inte kördes. Avelsstona gick i hagen hela dagen. Samt ett dressyrstall i mitten på 90-talet där de aldrig fick gå i hage eftersom det var i vila de satte muskler...
Ridskolehästarna gick ute i flock från kanske 9-14, sen togs de in, fick mat och "började jobba".
 
Tycker det här med kort utevistelse känns främmande, såväl nu som tidigare. Jag "har hört om det" många gånger, men aldrig fått några konkreta exempel. På alla de ridskolor jag gått på har hästarna fått vara ute minst 7 h, oftast 8-9 h.

Fast det stämmer ju inte. På iallafall en av dem var hästarna ute ca 5 timmar om dagen och på tex. lördagar fick dem inte komma ut alls. Och ja, detta var under moderna tider, alltså den tid du pratar om.
 
Tycker det här med kort utevistelse känns främmande, såväl nu som tidigare. Jag "har hört om det" många gånger, men aldrig fått några konkreta exempel. På alla de ridskolor jag gått på har hästarna fått vara ute minst 7 h, oftast 8-9 h.
När jag började rida på "vår" gemensamma gamla ridskola gick ponnyerna ut i hagen ca 4h på lördagar och de stora hästarna ca 4h på söndagar. I övrigt stod de inne.
 
I detta fallet var det vilodag på söndag av religösa skäl, gården ägdes av kyrkan. Det var på 50-talet.
De jag tänker på fick lov att anpassa sig efter vädret och det praktiska i första hand och religion i andra, krigsvintrarna har jag fått det berättat att snön var så djup att man kunde sitta på telefonstolparna. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 505
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Psykisk (o)hälsa
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp