Hästar ömtåligare nu?

Brukar säga att minna hästar är känsliga och jag är en riktig hönsmatte och det är därför mina går på lösdrift.
Många timmar på box ökar risken för kolik.

Box ökar risken för fastrullning och skador från det.

Mina blir betydligt stelare av att stå på box och benen svampigare, visst att detta går över efter några timmar i hagen men ändå och lägg till om hästen börjar leka och gör tvärnitar med tillhörande tvära svängar efter en natt på box och hästens muskler, leder och senor inte kommit igång än från att stå inne :nailbiting:.

Hur många har hört om någon häst som fått problem med luftvägarna av att stå på lösdrift, inte jag.

Detta är bara några saker jag kommer på nu med riskerna att ha häst i box men finns fler.

Lösdrift kan vara från många hästar i stora hagar till mindre där hästarna går en och vara uppbyggt som aktivstall, fordras 4 gånger dag eller köra ut storbal med traktor.
Det finns säkerligen många bra lösdrifter men jag har även sett lösdrifter som är misskötta med för många hästar på för liten yta. Jag har också haft fyra hästar i min närhet som har haft kolik men där det tyvärr inte upptäcktes på ett tidigt stadium eftersom ägaren inte hade samma koll på om hästen hade druckit, bajsat eller ätit upp sin mat som om hästen hade stått på box. Tre av dessa hästar dog, den fjärde lyckades de rädda efter fyra dagar på klinik. Lösdrift är jättebra för vissa hästar men inte för alla.
 
Det finns säkerligen många bra lösdrifter men jag har även sett lösdrifter som är misskötta med för många hästar på för liten yta. Jag har också haft fyra hästar i min närhet som har haft kolik men där det tyvärr inte upptäcktes på ett tidigt stadium eftersom ägaren inte hade samma koll på om hästen hade druckit, bajsat eller ätit upp sin mat som om hästen hade stått på box. Tre av dessa hästar dog, den fjärde lyckades de rädda efter fyra dagar på klinik. Lösdrift är jättebra för vissa hästar men inte för alla.
Men Gud antingen väldigt dålig skött lösdrift eller har de ätit nått olämpligt.Lyckas få fyra kolikhästar på lösdrift låter jättekonstigt
 
Det finns säkerligen många bra lösdrifter men jag har även sett lösdrifter som är misskötta med för många hästar på för liten yta. Jag har också haft fyra hästar i min närhet som har haft kolik men där det tyvärr inte upptäcktes på ett tidigt stadium eftersom ägaren inte hade samma koll på om hästen hade druckit, bajsat eller ätit upp sin mat som om hästen hade stått på box. Tre av dessa hästar dog, den fjärde lyckades de rädda efter fyra dagar på klinik. Lösdrift är jättebra för vissa hästar men inte för alla.
Att det finns dåliga lösdrifter lik väl som dåliga boxstall är ingen nyhet för mig.
Har aldrig förstått varför det är lättare att hålla koll på hur mycket hästen dricker då jag bara vet om mitt och ett stall till som inte har vattenkoppar till hästarna i stallet.

Men håller helt med om att det krävs större kunskap om att kunna läsa av hästar om vi talar om lösdrift där hästarna går flera, pratar vi om lösdrift där hästarna går en och en går det lika lätt att hålla koll på avföring och hur hästen dricker om den inte har vattenkopp vill säga.
 
Orsaken vet vi inte men poängen är att om en häst på box inte har druckit under natten eller lämnat mat så märker du det direkt och kan göra något åt det.
När jag hade på box märkte jag på hästen att det var något fel innan det gick så långt som lämna mat, har ju gått ganska långt då.
 
Orsaken vet vi inte men poängen är att om en häst på box inte har druckit under natten eller lämnat mat så märker du det direkt och kan göra något åt det.
Fast du gör ju en koll av lösdriften på morgonen och har man koll vet man direkt om nått är fel.Plus att man har ju en hum om hur mkt hästarna dricker.Skulle fyra hästar plötsligt inte dricka skulle det märkas .
 
Att det finns dåliga lösdrifter lik väl som dåliga boxstall är ingen nyhet för mig.
Har aldrig förstått varför det är lättare att hålla koll på hur mycket hästen dricker då jag bara vet om mitt och ett stall till som inte har vattenkoppar till hästarna i stallet.

Men håller helt med om att det krävs större kunskap om att kunna läsa av hästar om vi talar om lösdrift där hästarna går flera, pratar vi om lösdrift där hästarna går en och en går det lika lätt att hålla koll på avföring och hur hästen dricker om den inte har vattenkopp vill säga.
Japp, det finns ju olika anledningar till att välja lösdrift (naturligtvis) en del för att de tror på den hästhållningen och lägger gärna ner arbetet som blir på att mocka och checka av hästens mående och en del för att d
När jag hade på box märkte jag på hästen att det var något fel innan det gick så långt som lämna mat, har ju gått ganska långt då.
Det håller jag med om. Men när hästen tex lämnar mat så blir det förhoppningsvis uppenbart för även den lite mindre kunniga hästägaren att något är fel.
 
Fast du gör ju en koll av lösdriften på morgonen och har man koll vet man direkt om nått är fel.Plus att man har ju en hum om hur mkt hästarna dricker.Skulle fyra hästar plötsligt inte dricka skulle det märkas .
Håller med om att det märks på en gång.
Tex ansiktsuttryck, kroppshållning mm som för övrigt täcken på att något inte står rätt till långt innan att sluta äta och dricka.
 
Det håller jag med om. Men när hästen tex lämnar mat så blir det förhoppningsvis uppenbart för även den lite mindre kunniga hästägaren att något är fel.
Skriv då att det är för ÄGAREN och inte hästen om nu inte ägaren lärt sig läsa av hästar än.

För övrigt går det att hålla lika bra koll i lösdrift där hästarna går en och en som i en box.
 
Att det finns dåliga lösdrifter lik väl som dåliga boxstall är ingen nyhet för mig.
Har aldrig förstått varför det är lättare att hålla koll på hur mycket hästen dricker då jag bara vet om mitt och ett stall till som inte har vattenkoppar till hästarna i stallet.

Men håller helt med om att det krävs större kunskap om att kunna läsa av hästar om vi talar om lösdrift där hästarna går flera, pratar vi om lösdrift där hästarna går en och en går det lika lätt att hålla koll på avföring och hur hästen dricker om den inte har vattenkopp vill säga.
Jag har alltid hink i box även om det finns vattenkopp då hästar generellt dricker bättre ur hink än kopp. Trots kopp får jag fylla en hink varje dag och inte bara byta vatten, har gällt i samtliga stall jag varit inackorderad i.
Fast du gör ju en koll av lösdriften på morgonen och har man koll vet man direkt om nått är fel.Plus att man har ju en hum om hur mkt hästarna dricker.Skulle fyra hästar plötsligt inte dricka skulle det märkas .
Hur mycket mina hästar dricker ute beror på hur torrt hösilaget är, hur kallt det är = äter mer = dricker mer samt hur kallt vatten de får. De har tillgång till 200 liter på två halvblod och en shettis och vintertid får de varmt vatten. Om en häst börjar dricka mindre i en grupp är det inte alls säkert att det märks så snart. Jag jobbar dessutom skift så det varierar vilka tider jag är hos hästarna.

Jättekul för dem... Det var dessutom långtifrån alltid så.
Var nog betydligt vanligare än motsatsen. På vilket vis skulle det varit dåligt att stå med korna eller vad menar du?
 
Jag har alltid hink i box även om det finns vattenkopp då hästar generellt dricker bättre ur hink än kopp. Trots kopp får jag fylla en hink varje dag och inte bara byta vatten, har gällt i samtliga stall jag varit inackorderad i.
Hur mycket mina hästar dricker ute beror på hur torrt hösilaget är, hur kallt det är = äter mer = dricker mer samt hur kallt vatten de får. De har tillgång till 200 liter på två halvblod och en shettis och vintertid får de varmt vatten. Om en häst börjar dricka mindre i en grupp är det inte alls säkert att det märks så snart. Jag jobbar dessutom skift så det varierar vilka tider jag är hos hästarna.

Var nog betydligt vanligare än motsatsen. På vilket vis skulle det varit dåligt att stå med korna eller vad menar du?
Om fyra hästar börja dricka dåligt borde man märka o kan man deras sätt o vara märks det att de har ont på annat sätt
 
Jag har alltid hink i box även om det finns vattenkopp då hästar generellt dricker bättre ur hink än kopp. Trots kopp får jag fylla en hink varje dag och inte bara byta vatten, har gällt i samtliga stall jag varit inackorderad i.

Mina väljer alltid vattenkopp framför hink. Fattar inte varför 🤔
 
Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage?
Beror ju givetvis på hagmöjligheterna. Helt ärligt är inte våra superlyckliga att stå i våra lerhagar. Sommarhagarna är en annan femma. Problemet är ju de vettiga hagarna. Min ena plockar in sig själv från hagen och går in i sin box vid dåligt väder..
Hästar som är så farliga, att inte en vanlig hästägare ska kunna lunchfodra?
Vi har inga farliga hästar, problemet är när en okunnig människa inte kan läsa av hästar enskilt eller i grupp = kan bli farligt.
Hästar som skadar sig om det fryser i marken, och blir ojämt?
Säger väl sig själv att en häst som går i stenhård, mark med 10cm djupa hålor överallt efter hovar som trampat i leran kan vricka sig.
Hästar som blir "trötta" om dom är ute i mer än 4 timmar?
Japp märker faktiskt skillnad i kvaliten på passen, speciellt vid dåligt väder. Vid bra väder, nja. Men efter 8h i ösregn och blåst är de inte superpigga på att prestera på topp. Jag förstår dem.
Hästar som inte vågar vara ute i mörker?
Har vilt som kommer i skymningen och skrämmer dem. Inte alltid ett problem. De överlever, men är väl en onödig risk.
 
På min ridskola på 80-talet var ponnyerna och privathästarna ute hela dagarna i gigantiska hagar. Däremot minns jag att de som köpte egen ponny då verkligen kunde sin sak. Idag känns det som djurkunnandet minskat, inte så konstigt de flesta bor i städer och att aveln producerar hästar som är till för prestation.
 
När jag jobbade på Solvallaför över 20 år sen var vi ett av få stall som hade hagar. Två dessutom!
Hästarna gick i hage några ggr i veckan i några h. De tränades väl ca 4-5 dagar i v. I övrigt stod de inne.
Tränaren hade också ett landställe med mer hagar. Så ibland alternerade vi hästar för att de skulle få hästa sig och slippa ban-stressen.

Ridskolan jag red på för 30 år sedan hade inte direkt hästarna ute. Har för mig att de gick i hage någon h på morgonen eller om det var helgen. Då gick de allihop i en pyttehage. Den som inte funkade m övriga fick stå inne.

Min nuvarande häst har gått på lösdrift med drygt 30 andra hästar och stått själv i mindre hage och gått in på em och allt där emellan.
När jag hade eget stall åkte han ut ca kl 04-05(enda bra med sömnstörning matte :laugh:) och kom in mellan kl 20-22. Ev var han och jobbade sväng och ut sen igen. Han fick då frukost, lunch och mellis i hage. Middagen fick han inne.
Min häst är rätt simpel på så sätt. Han mår inte dåligt av att komma in på em eller av att gå på lösdrift. Han gör det han får och är rätt så happy go lucky och blir inte stel/gallig etc.
Man kan ju också jobba mkt med inomhusmiljön på ett sätt som är rätt sällsynt.
Mina tränare har tex boxar som dels är enorma i jämförelse mot de flesta andra, de har öppna boxar utan övre mellanvägg mot boxgrannen. De kan umgås överboxväggen utan problem. Men boxen är också stor nog att de kan dra sig undan om de vill vara ifred.
Givetvis måste man då vara lite smart när man placerar hästarna. Så det inte blir bråk.
Men det är himla härligt att de kan klia varann, busas etc om de funkar ihop.
 
När en häst av fyra börjar dricka dåligt så märker du det kanske när det är för sent. Tror du det är vanligt att fyra hästar plötsligt slutar dricka på en lösdrift om det inte är fel på vattnet?
Nä därför har man nog dålig koll om man inte märker att vattnet är dåligt
 
Beroende på när "förr" var.
Hästarna och ponnyerna idag är ofta betydligt högre i blod än de var på 70-talet och har därmed ofta tunnare hårrem och är därför i större behov av täcke, även när de blir blöta vår-sommar-höst.
Sedan är det fler som håller igång och tränar och tävlar sina hästar på vintern och därför klipper dem så att de dels inte svettas så mycket, dels torkar snabbare när de svettas (finns studie som visar på att det är positivt för hästarnas hälsa). Bara de senaste 25 åren har antalet ridhus i mitt närområde tiodubblats vilket ger helt andra ridförutsättningar/möjligheter än tidigare.

En häst som arbetar flera timmar per dag eller tränas ordentligt behöver inte hagvistelsen för att få motion. Därmed inte sagt att hagvistelse inte är viktigt för dem av flera andra orsaker. För ridskolehästar är det också bra för gruppen (och därmed eleverna) om hästarna kan gå i hage ihop.

Jag vet inte om jag hållermed om att allt skulle vara lättare att ha häst idag. Även om ridhusen är fler så har många regelbundna träningar och tävlingar dit hästarna ska köras. På 60-70-talet så kunde de med egen häst - grovt generaliserat- delas in i dem med egen gård (eller boende på landet nära gårdar) och dem med relativt mycket pengar som kunde betala för uppstallning (fullskötsel) i städerna eller på ridskolorna. Idag finns det ett större hästägande bland vanliga medelsvenssons vilket ger fler mellanvarianter, t ex uppstallning men med inslag av mer eget arbete. Det är ju i grunden positivt att inte bara de som kommer från häst-/djurägande och/eller rika familjer kan få möjlighet till egen häst, men ställer också andra krav.

Oavsett så ser jag ingen nackdel i att underlätta hästägandet. Om det är uppstallning med helinackordering eller om det är lösdrift beroende på häst och ägare/ryttare, så är det väl bra om båda är nöjda. Man måste förstås vara lyhörd för hur hästen trivs bäst, och kanske välja en häst som passar den typ av hästägande som man själv vill ha/kan erbjuda.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 959
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 091
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 506
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp