Hästar ömtåligare nu?

Angående att ta in och ut hästar till hagen så är min egen erfarenhet från att ha stått kollektivt att dessa (i just sista stallet) var en mardröm att släppa in och ut, knappt en häst som kunde ledas normalt utan skulle släpa ut/in en, promenera över en eller stå på bakbanan för att nåt läskigt hände (och ja, tydligen så inträffade nåt läskigt enligt denna hästen varenda gån man skulle ut). Sen hjälpte jag även till med att ta ut inackorderingarna och där kunde man ta tre-fyra hästar i taget som gick som små lamm och trippade efter en. Är jätteglad att inte ha häst längre för det är liksom inte kul hur man än gör.. Helinackordering = bekvämt för mig och lätt men lite väl lite hagtid. Kollektivt´= Försöka samsas med olika människor med väldigt olika åsikter och tydligen inte alls heller säkert att man får ordentligt med hagtid då en del är "snälla" och åker ut och släpar in hästarna när det kommer lite regn, andra tycker att det går jättebra att ta två timmar sovmorgon eller ta in nån timme tidigare för man ska minsann på fest/föräldramöte/jobba/annan korkad anledning. Nån vill ha fri tillgång i hagen, nån annan ingen lunch alls och frippe måste tas av bandage på varje morgon och få på sig benskydd och boots runtom och bytas täcken på efter fyrtielva olika skalore beroende på väder, vind och hur planeterna står :meh:. Tog liksom lika lång tid att få ut åtta kollektivhästar i hagen som tjugo inackorderingar (haken är att där måste man ju betala extra för varenda extra grej så då behöver konstigt nog hästarna där inte tre olika täckesbyten, bandage eller skydd runt om). Nänä, inte alls less föredetta hästägare :wtf:.

Om jag nånsin ska ha häst igen så måste det finnas bättre alternativ än ovanstående, typ lösdrift men där vi testade ha hästen så gick de i lera upp till knäna på hösten då det blev så upptrampat kring lösdriftshallen och att de snålade nåt oerhört med att halma upp där.
 
Grejen är väl att om de hade möjlighet att gå in och ut som de ville hade de antagligen också gått fram och tillbaka till stallet många gånger i timmen.
Så har jag haft det under hela mitt "hästliv", fri tillgång till hö inne, vattnet inne och dörren öppen hela dagarna. Var det skitväder valde dom att stå i dörrhålet och titta ut, gå en liten vända i hagen, bara gå ut och bajsa i dynghögen och sen gå in igen och ev. lägga sig och lyssna på radion som alltid stod på dagtid. Mina hästar har varit väldigt lättsamma att ha att göra med, busiga och roliga och väldigt keliga, aldrig skadade och friska som nötkärnor och alltid i bra hull. Man behöver inte sätta upp en massa regler och måsten utan kan låta hästarna bestämma en hel del själva och leva lite som dom vill för allt behöver inte schemaläggas i detalj och finns bara viljan så kan man låta hästeriet bli väldigt lättsamt.

Komma in i stallet på morgonen till sin lika morgontrötta häst och slänga sig ner bredvid i "sängen" och ta en sovmorgon ihop är en känsla som inte går att beskriva. :)
 
Nej tvärtom så du har alldeles rätt. Många stod dessutom inne 24/7 på vintern och inte bara de som hade häst i stan utan även de på landet. Taggtråd var dessutom vanligt för de som nu hade hagar. Så ja mycket har ju helt klart blivit bättre!

På ridskolan där @LenaH och jag red som barn var hästarna inne hela vintern. Enda gången de kom ut vintertid var på söndagarnas uteritt. Det fanns en liten hage som det skulle vara väldigt trångt att släppa alla ridskolehästar i samtidigt. Har för mig att de få inackorderingarna gick i den hagen. På våren och början av hösten fick hästarna gå runt ridskolebyggnaden. Kommer inte ihåg att de ska ha gått på taggtråd utan minns det som rejält trästaket.
 
På ridskolan där @LenaH och jag red som barn var hästarna inne hela vintern. Enda gången de kom ut vintertid var på söndagarnas uteritt. Det fanns en liten hage som det skulle vara väldigt trångt att släppa alla ridskolehästar i samtidigt. Har för mig att de få inackorderingarna gick i den hagen. På våren och början av hösten fick hästarna gå runt ridskolebyggnaden. Kommer inte ihåg att de ska ha gått på taggtråd utan minns det som rejält trästaket.
Hur pigga var hästarna på denna söndagsritt :angel: ?
 
Angående att ta in och ut hästar till hagen så är min egen erfarenhet från att ha stått kollektivt att dessa (i just sista stallet) var en mardröm att släppa in och ut, knappt en häst som kunde ledas normalt utan skulle släpa ut/in en, promenera över en eller stå på bakbanan för att nåt läskigt hände (och ja, tydligen så inträffade nåt läskigt enligt denna hästen varenda gån man skulle ut). Sen hjälpte jag även till med att ta ut inackorderingarna och där kunde man ta tre-fyra hästar i taget som gick som små lamm och trippade efter en. Är jätteglad att inte ha häst längre för det är liksom inte kul hur man än gör.. Helinackordering = bekvämt för mig och lätt men lite väl lite hagtid. Kollektivt´= Försöka samsas med olika människor med väldigt olika åsikter och tydligen inte alls heller säkert att man får ordentligt med hagtid då en del är "snälla" och åker ut och släpar in hästarna när det kommer lite regn, andra tycker att det går jättebra att ta två timmar sovmorgon eller ta in nån timme tidigare för man ska minsann på fest/föräldramöte/jobba/annan korkad anledning. Nån vill ha fri tillgång i hagen, nån annan ingen lunch alls och frippe måste tas av bandage på varje morgon och få på sig benskydd och boots runtom och bytas täcken på efter fyrtielva olika skalore beroende på väder, vind och hur planeterna står :meh:. Tog liksom lika lång tid att få ut åtta kollektivhästar i hagen som tjugo inackorderingar (haken är att där måste man ju betala extra för varenda extra grej så då behöver konstigt nog hästarna där inte tre olika täckesbyten, bandage eller skydd runt om). Nänä, inte alls less föredetta hästägare :wtf:.

Om jag nånsin ska ha häst igen så måste det finnas bättre alternativ än ovanstående, typ lösdrift men där vi testade ha hästen så gick de i lera upp till knäna på hösten då det blev så upptrampat kring lösdriftshallen och att de snålade nåt oerhört med att halma upp där.
Jag hörde talas om en stallägare som tröttnade på hästar som inte kunde uppföra sig. Hon bokade en tränare och alla som hade en häst inackorderad och ville stå kvar förväntades att delta med sin häst samt göra läxorna mellan träningstillfällena :bow:
 
Har läst "hagtråden" och förundras.
Finns dessa hästar på riktigt?
Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage?
Hästar som är så farliga, att inte en vanlig hästägare ska kunna lunchfodra?
Hästar som skadar sig om det fryser i marken, och blir ojämt?
Hästar som blir "trötta" om dom är ute i mer än 4 timmar?
Hästar som inte vågar vara ute i mörker?
osv.

Ja de klart att de finns! enstaka exemplar, men så många???

Jag har lärt mej att hästar mår bäst av rörelse, frisk luft, och vettig foderstat, men numera använder hästägare mer tid att räkna ut foderstat, än att borsta och pyssla med sin häst.
Ursäkten är ofta VI HINNER INTE RIDA ANNARS, ja ja.. Har man ni tid att HA HÄST då?

Är ridning de enda vi bryr oss om?'
Hästarna ska stå inne "startklar" för ridning, med täcke, så att varken lera eller spån fastnat i pälsen?
Vi ska inte behöva bära vatten, då får hellre hästarna stå inne (trots fina möjligheter med uppvärmda vattenkar)
lunchfodring är jobbigt.
De läggs ingen tid eller energi på att göra stallmiljön lättjobbad.
Man kan tänka på:
Vettiga utfodringsmöjligheter, vettiga hagsystem, vettigt schema för tex intag. OM de är 20 hästar att ta in, och jag ska göra det var 20onde dag, och det tar en evighet, varför inte vara 2 varje gång? 10 hästar att ta in, går dubbelt så fort, och är oftast dubbelt så kul. Dessutom får man tänka på säkerheten, OM hästar har bråttom in, kan olyckor ske, och då är det bättre att vara 2....

Jag skulle må pest av att ha hästar under den här typen av förutsättningar, de är inte ett värdigt hästliv att stå i "bur" 20 timmar/dygn.
Kolik blir allt vanligare, är det för att hästarna står inne för mycket? eller för att de är mörkrädda ute i hagen?

Nu har jag stuckit ut hakan nog, jag vet att jag retar en del, De är inte riktigt meningen, men vi måste nog fundera på hur hästen mår bäst.

* Jenny* Numera hästlös, och så får det nog förbli.


Det avlas mycket för prestation på högre nivå och inte för ” vanligt” hobby folk. Så många hästar är för proffs och endel hobby ryttare klarar inte av och har inte kunskapen om hur man hanterar dehar kanske ridit några terminer på riskola och köper häst. De har en viss tendens att bli väääldigt duktiga 😉på nån månad i hästhantering mm det är skrämmade!

Stallen är många gånger förstora med tankte på att det inte finns hagar så det räcker för hala dagen utevistelse för alla. Då blir det uppdämd energi i stället hos hästen.

Det fodras mycket mer med kraftfoder nu, de kan ju bli tjocka av hö är inte ovanligt attman kan höra. täcke även om behovet inte finns.

Och upplagrade energin hos häste får bara utlopp till och från hage och några få timmar i grusruta som inte stimulerar alls och ev kort borsting man ryktar inte längre och vet nog inte vsrför man ska rykta heller tror jag. Sen ridning i ridhuset. Då blir även den trevligaste individ på tårna och kan bli farlig. Är hästen avlad för prestera och står högt i blod kan det bli rikgtigt tokigt.

Jag vill nog säga att kunskapen minskat ordentligt hos de som köper häst och de ska ha samma som toppryttare både i hästamning och utrusting och foder för de vil bli något. Det är inte alltid så bra combo
 
Men alltså. Gick hästar verkligen ut mer förr ?
Det är inte riktigt min bild av det hela och det känns som ett förhärligande att det skulle varit bättre på den fronten innan?

Ja våra kom ut vid 05-06 på morgonen och in när vi mockat efter skilan runt 17-18 och egyer ridtur på en timma eller två. Vi fodrade med hö havre hel eller kross och kli och komineral det fanns bara en sort.
Aldrig sjuka eller halta. Men blöta och leriga..
 
När jag började rida på "vår" gemensamma gamla ridskola gick ponnyerna ut i hagen ca 4h på lördagar och de stora hästarna ca 4h på söndagar. I övrigt stod de inne.

What?! :eek: Vad konstigt! För när mamma red där på 60-70 talet var de som sagt ute, och nu när jag red där 08-14 var de också det...
 
Brukar säga att minna hästar är känsliga och jag är en riktig hönsmatte och det är därför mina går på lösdrift.
Många timmar på box ökar risken för kolik.

Box ökar risken för fastrullning och skador från det.

Mina blir betydligt stelare av att stå på box och benen svampigare, visst att detta går över efter några timmar i hagen men ändå och lägg till om hästen börjar leka och gör tvärnitar med tillhörande tvära svängar efter en natt på box och hästens muskler, leder och senor inte kommit igång än från att stå inne :nailbiting:.

Hur många har hört om någon häst som fått problem med luftvägarna av att stå på lösdrift, inte jag.

Detta är bara några saker jag kommer på nu med riskerna att ha häst i box men finns fler.

Lösdrift kan vara från många hästar i stora hagar till mindre där hästarna går en och vara uppbyggt som aktivstall, fordras 4 gånger dag eller köra ut storbal med traktor.
 
Det avlas mycket för prestation på högre nivå och inte för ” vanligt” hobby folk. Så många hästar är för proffs och endel hobby ryttare klarar inte av och har inte kunskapen om hur man hanterar dehar kanske ridit några terminer på riskola och köper häst. De har en viss tendens att bli väääldigt duktiga 😉på nån månad i hästhantering mm det är skrämmade!

Stallen är många gånger förstora med tankte på att det inte finns hagar så det räcker för hala dagen utevistelse för alla. Då blir det uppdämd energi i stället hos hästen.

Det fodras mycket mer med kraftfoder nu, de kan ju bli tjocka av hö är inte ovanligt attman kan höra. täcke även om behovet inte finns.

Och upplagrade energin hos häste får bara utlopp till och från hage och några få timmar i grusruta som inte stimulerar alls och ev kort borsting man ryktar inte längre och vet nog inte vsrför man ska rykta heller tror jag. Sen ridning i ridhuset. Då blir även den trevligaste individ på tårna och kan bli farlig. Är hästen avlad för prestera och står högt i blod kan det bli rikgtigt tokigt.

Jag vill nog säga att kunskapen minskat ordentligt hos de som köper häst och de ska ha samma som toppryttare både i hästamning och utrusting och foder för de vil bli något. Det är inte alltid så bra combo
Runt mig fordras det betydligt mindre kraftfoder än boken från 80 talet jag har som rekommenderar att underhållsbehovet bör täckas med grovfoder och tillägget för arbete med kraftfoder.
 
Angående kraftfoder så i början på 90 talet när jag hade mina två första uppfödningar så fick de väldigt mycket kraftfoder, vägde det inte men det var en proppfull krubba var kväll. Blandningen var havrekross, betfor och sojamjöl.

Den jag red och tävlade mest åt säkert 6 kg havre per dag. Han åt inte ens upp all kraftfoder först, utan åt kanske ett par kg kraftfoder sen började han på höet. När höet var slut fortsatte han med kraftfoder. Han var hälften fullblod, hade sammetspäls, tunn, fin päls även på vintern. Blank och hälsan själv. En riktig "havrehäst" minns jag att en vän till mig sa :angel:.

Så utfodrar jag inte idag, givetvis. Nu är det självklart inte mer kraftfoder än som behövs, men havre har jag behållit som foder, det tycker jag är bra, i måttliga mängder givetvis. Halvblodet får ca 1- 1.5 kg havre, sen är det lusern, halm och hö för resten. Ponnyerna får 0- 4 dl havre var.
 
Tror att bilden av hästar som rör sig massor och leker i sin stora naturhage är romantiserad.

Nu när snön har kommit avslöjas att hästarna i den fina hagen nära mig, går och ställer sig och tittar vid staketet efter utsläpp När det närmar sig lunchtid vankar de ner till ingången där maten serveras. När maten är slut, stannar hästarna antingen kvar där de så småningom hämtas in, eller tar en maklig tur till staketet igen.

Kommer de upp i tusen steg på sin utevistelse på sex-åtta timmar blir jag förvånad. Och det rör sig om friska sporthästar i aktiv ålder, som rids regelbundet. Min uppfattning är att de flesta vuxna hästar inte motionerar av sig själv.
 
Mina hästar står inne på natten men de har tydliga mönster över dagen. De har nästan fritt på grovfoder.

De dricker vatten det första de gör när de kommer ut. Sen springer man nåt varv runt hagen, förut var det bus ca en halvtimme men nu är busfarbror i himlen bytt mot en tråktant 🙄😇
Sen äter de en stund. Dricker vatten igen. Letar annan mat/rötter/annat för att sova vid lunch.
Mat igen med sedvanliga vattenpauser(de får gå en bit emellan).
Så varvas det.
Det hinns med bus däremellan. Ofta vid en ganska specifik plats i hagen. (Vid grinden) Ofta samma tider. Tråktant är mest sur medan den andra springer runt själv.

Vilan har de på olika ställen för olika tidpunkter. Det är vid vid grinden, eller vid skogen eller bakom stallet.
Är vädret tokigt ställer de sej på en specifik plats i lä. (Inte under taket de har...)

Men de kan alltså stå och hänga vid grinden, men inte för att de promt vill in. Även om det ser ut så vid första anblick.

Lek och rörelse i hagen är nog lite på sällskapet kanske?
Mina lekte och ffa rörde sej betydligt mer i annan konstellation än vad som är i nuläget tex.
 
Tror att bilden av hästar som rör sig massor och leker i sin stora naturhage är romantiserad.

Nu när snön har kommit avslöjas att hästarna i den fina hagen nära mig, går och ställer sig och tittar vid staketet efter utsläpp När det närmar sig lunchtid vankar de ner till ingången där maten serveras. När maten är slut, stannar hästarna antingen kvar där de så småningom hämtas in, eller tar en maklig tur till staketet igen.

Kommer de upp i tusen steg på sin utevistelse på sex-åtta timmar blir jag förvånad. Och det rör sig om friska sporthästar i aktiv ålder, som rids regelbundet. Min uppfattning är att de flesta vuxna hästar inte motionerar av sig själv.
Hur mycket hästarna rör sig bror största delen på storlek på hage, hur stor flocken är och under vintern även hur utforingen ser ut.
Ju större hage ju mer rörelse så även ju fler hästar, under vintern rör sig hästarna betydlig minde om det finns en stor bal med hö i hagen.

Vet inte om någon studie som räknat i antal steg men väl i avstånd och kommer inte på någon som mätt upp mindre än 1 mil/dygn, hur mycket rör sig hästarna i boxen?

Tycker själv jag inte har någon romantisk bild av lösdrift, mina strövar runt och pillar i det lilla gräset som finns (kommer det snö skrapar dom fram några strån), är det något som rör sig i skogen går dom och kollar för att sedan återgå till födosök och ströva, ser dom mig gå till stallet kommer dom till grinden för det kan ju vankas MAT.
 
Mina hästar står inne på natten men de har tydliga mönster över dagen. De har nästan fritt på grovfoder.

De dricker vatten det första de gör när de kommer ut. Sen springer man nåt varv runt hagen, förut var det bus ca en halvtimme men nu är busfarbror i himlen bytt mot en tråktant 🙄😇
Sen äter de en stund. Dricker vatten igen. Letar annan mat/rötter/annat för att sova vid lunch.
Mat igen med sedvanliga vattenpauser(de får gå en bit emellan).
Så varvas det.
Det hinns med bus däremellan. Ofta vid en ganska specifik plats i hagen. (Vid grinden) Ofta samma tider. Tråktant är mest sur medan den andra springer runt själv.

Vilan har de på olika ställen för olika tidpunkter. Det är vid vid grinden, eller vid skogen eller bakom stallet.
Är vädret tokigt ställer de sej på en specifik plats i lä. (Inte under taket de har...)

Men de kan alltså stå och hänga vid grinden, men inte för att de promt vill in. Även om det ser ut så vid första anblick.

Lek och rörelse i hagen är nog lite på sällskapet kanske?
Mina lekte och ffa rörde sej betydligt mer i annan konstellation än vad som är i nuläget tex.
Det med lek och rörelse har jag samma erfarenheter av, när jag hade min gamla häst var det mer rörelser i galopp än nu.
Lite ironiskt med tanke på att jag tog bort 2 på 20+ och tog hem en 3åring:D
 
Den enda egentligen vettiga anledningen till korta hagtider är för mig är om det finns anställda med i bilden och man vill se till så att de kan sluta i tid och slipa skift. Sen tror jag att många ridskolor misslyckas med att lära ut tillräckligt för att eleverna ska vara säkra när de köper egen häst. Vet tex personer som ridit på ridskola i 10+ år och aldrig lastat en häst, knappt tagit in från hagen (alltid haft en kompis med), aldrig lunch fodrat ute. Dessa människor tror fixa stallet innebär mocka en box. Och jag vet helt ärligt inte om de skulle överleva en lunch fodring.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Hästhantering Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland. Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet, i boxen...
Svar
3
· Visningar
1 505
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp