Hästar som inte fungerar i flock...

S

SarahOlofsson

Jag har lite funderingar inför stundande sommarbete. Vi hade stallmöte i förrgår där det bestämdes att alla vallacker (5 stycken) ska gå tillsammans. Det här känns inte alls bra eftersom våran häst inte fungerar speciellt bra i flock. Det här var droppen kan man väl säga eftersom vi inte är så nöjda med stallplatsen för övrigt, så nu ska Dixy flytta.

Det är inga problem med en eventuellt två kompisar i hagen men när det blir 4-5 stycken börjar problemen med att han inte vågar komma fram till oss i hagen, inte vågar gå ut genom grinden om det står andra hästar där osv. Är det fler som har hästar som inte trivs så bra med flera andra?
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

Min valack har svårt när det blir många i en flock, tror han har lite svårt att veta hur han ska bete sig då. Med 1-2 kompisar fungerar han toppenbra och trivs jättebra. Har haft honom på det viset i många år nu så jag vet inte om han skulle fungera i en större flock nu när han är lite äldre.

Jag tycker du gör rätt som flyttar honom och anpassar efter det som han trivs bäst med. Låter inget roligt att behöva vara rädd på semestern :crazy:
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

J

Det är inga problem med en eventuellt två kompisar i hagen men när det blir 4-5 stycken börjar problemen med att han inte vågar komma fram till oss i hagen, inte vågar gå ut genom grinden om det står andra hästar där osv.

Det kan ju även vara så atthan trivs med många, och inte vill bli fångad, eller gå ut genom grinden.
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

Nej, tyvärr tror jag inte att det beror på att han inte vill bli fångad... Det händer också (:p) men det här är inte alls samma sak...
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

Hur vet du att han inte trivs? Vad menar du med att han inte fungerar? 5 stycken är ju optimalt som flock, alla har sin plats då.
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

Han blir jagad, vågar inte gå fram till oss om de andra hästarna är i närheten, dålig i magen, allmänt orolig...
 
Sv: Hästar som inte fungerar i flock...

Han blir jagad, vågar inte gå fram till oss om de andra hästarna är i närheten, dålig i magen, allmänt orolig...

Det där låter väl som uppenbara symptom till att hästen inte trivs. Tycker ni gör rätt i att ändra på situationen.

Vi har en valack som inte riktigt klarar gå med ston och valacker samtidigt, han vill ha stona för sig själv och attackerar/slåss/sparkar de andra valackerna, mår dock mest dåligt av det själv och blir väldigt stressad, går ej att fånga mm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 604
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp