Bukefalos 28 år!

Hästar som sliter skor!?

Sv: Hästar som sliter skor!?

Underlaget spelar stor roll, liksom effektiva tiden.

Sommartid (== högsäsong) sliter en del av våra hästar ut skorna på 3 veckor, men skoperioden är ganska direkt inverst proportionellt till antalet ridna timmar på grusväg. Utanför högsäsong kan skointervallet ofta hållas på 8-10 veckor och då är det inte skoslitage utan hovtillväxt som ger skoningsperioden.

Sedan kan det säkert bero på att hästen rör sig lite felaktigt också.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

kan du inte ha tjockare skor då? finns ju lite olika märken och modeller.

Jag känner en häst som fick benhinneinflammation i alla ben efter att den skotts om med tjockare skor. Hästen var 5 år och hade skotts med travarskor innan. Tyngskillnaden till de tjocka, hemsmidda, skorna var det som gjorde den sjuk. Trots att den tidigare gått i proffsträning och vid omskoningen bara gick i hagen och reds som en unghäst.

Jag vet dock inte hur stor viktskillnaden är från "vanliga" ridhästskor resp. travarskor jämfört med tunga hemgjorda.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

eh har ju inte sagt att hon ska sko hästen med 3 cm tjocka skor. ^^

travskor är väldigt tunna, även dom som används till vardags är betydligt tunnare än vanliga ridhästskor - som dessutom blir tjockare ju större stl man har.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Jag hade det problemet för flera år sedan. Hästen slet ner skorna på 4 veckor. Efter att ha bytt hovslagare så går hon numera 8 veckor utan att skorna slits ut. Så i mitt fall var det en inkompetent "hovslagare" som var problemet. (Också i stockholm, f ö).
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

KL

Oj, mina pojkar har haft samma skor sen i början på december..-vissel vissel-
Dom blev omskodda senast idag, en av dom fick nya skor men det var inte för att dom var nötta.

Jag rider på ridbana, längs asfaltsvägar, grusvägar skogen/stenigt.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

KL

Oj, mina pojkar har haft samma skor sen i början på december..-vissel vissel-
Dom blev omskodda senast idag, en av dom fick nya skor men det var inte för att dom var nötta.

Vad berodde det då på att den fick nya skor??

Jag ser personligen inget possitivt med vare sig inga slitna skor sedan ett drygt halvår tillbaka eller skor som slits ner på två-tre veckor.

Det finns alltid en "naturlig" förklaring till båda slitagen.

Ett onormalt för stort slitage tyder på att individen inte är fysiologiskt korrekt skodd eller om den är fysiologiskt skodd besitter en skada som orsakar ett onormalt slitage som hästägaren omedelbart bör utreda på en kompetent klinik.

Ett onormalt för lite slitage tyder på antingen en väldigt tjock sko eller en sko med en så felaktig härdning att den är stenhård och av den anledningen inte slits normalt. Det kan oxå vara så att hästen hela tiden befinner sig på ett mkt mjukt underlag och inte rids dagligen,, i så fall borde väl barfota vara ett bättre allternativ!!

Som med alla nya skor så blir dom inte bekväma innan dom har gåtts in,, det gäller även för hästarna.

En fysiologiskt skodd häst sliter in sina skor på en vecka om den är frisk och dagligen utför ngn typ av arbete,, därmed inte sagt att att en fysiologiskt skodd häst som är frisk sliter ut sina skor på två-fyra veckor.

Oberoende av skons slitage så måste ni själva börja ställa Er själva frågan till vad slitaget kan bero på.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Ja kanske det, :laugh:. Men nu är det ju så att travare är som rid/hopp/distans/fälttävlan/dressyr´s hästar framavlade inom sitt område. Så kanske hade hon/han inte sprungit lika fort som en travare. :cry:
Det är många som inom ridsporten tycker (-att travarna är det synd om-).För de får inte galoppera, men sanningen är att om de galopperar så är det ganska ofta något som inte står rätt till. Eller kanske en så banal sak som att balansen inte stämmer/blir påkörd eller liknande. Kan också vara att tränarna tar ut dem för tidigt i lopp när de inte är mogna för det.

Haha hon slog faktiskt ett ganska otränat varmblod i travtävling, men risken att hon skulle slagit några tränade varmblod var nog ytterst liten ;) Men om hon hade fötts som travare hade hon nog varit en superstar :angel:

Men sen att det skulle vara synd om travarna att de inte får galoppera kan jag inte hålla med någon (inom ridsporten), de är ju avlade för det.
 
Sv: Hästar som sliter skor!?

Svarar till alla :)

Pratade med hovis idag, och så arg var han inte ;) men han föreslog 10 mm tjocka skor istället, sen kom jag på att det kan bero på att hon hade gått barfota när jag köpte henne och slitit ner hovarna lite fel, de är lite för korta och ena framhoven är lite vinklad fel (men det kunde hovis fixa på några skoningar:love:) .
Glömde dock fråga hur tjocka hennes vanliga skor var, men nu kommer han på torsdag så då ska vi bara prata om min hästs hovar. Han trodde dock det kunde bero på hennes storlek och eventuellt underlag, men en promenad blir det också.
Mycket strö i boxen är jag noga med och fixar till bädden varje gång jag är där eftersom hon älskar att rulla sig.

Du som också hade hovslagare i sthlmstrakten, rör det sig om någon som skor även på ekerö kan du väl PMa mig namnet :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som sliter skor!?

Om du ser vart jag bor, så har vi haft rätt bra med snö och broddar ända fram tills april.

Hästarna har ju självklart nött skon, konstigt vore annars, dom är dock itne så nötta så dom behöver nya, nästa gång kommer dom att få det för dom klarar nog ikket en period till lr jag ser ingen anledning till att chansa.

Skorna är alldeles "vanlig" ridskor, dom rids som jag skrev(om jag inte missminner mig) på alla sorters underlag. Dom rids regelbundet.
OCH alla är friska och fräscha, (kollas relativt regelbundet av vet, senast för 1 månad sen)


det sista, antar jag inte var till mig?
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
0
· Visningar
76
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 314
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 427
Senast: Sel
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 052
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp