hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

R

rottweiler

Har sålt en häst och har en kvar som nu får gå i samma hage som två andra hästar , men en av hästarna är på henne hela tiden och biter och sliter i hennes täcke hur får jag den andra hästen att låta henne och täcket vara ifred. det är ju inte så billigt med täcken och dom blir helt söndertrasade.

Vill ju inte heller att hon ska behöva gå själv i en hage.

Någon som har nåt tips, vad som helst...
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Puffar.. är det ingen som har några tips....
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Har samma problem. Vår ponny går med en kompis i hagen som biter i hennes täcken, hittar det ena hålet efter det andra:( Jag har inga lysande förslag på hur vi ska slippa det annat än att de får gå själva i hagen (inte så kul...) eller att som jag jaga billiga reatäcken;)
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Ägaren till den hästen som biter får väl skaffa en haklapp till sin häst så den kan äta men inte bita. Det är ju den bitande hästens ägares ansvar, inte ditt.
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Precis. alt byta hage. Kommer ihåg för 100 år sen.... när min kompis mamma fick laga täcken var natt, då deras bet sönder varedna täcke på alla andra. De var då heller inte särskilt bittåliga:crazy:

Även jag fick göra det, fast då åt mig själv. Då unghingsten bet o bet på den äldres täcke.
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Ta på lite anti bit på täckerna?
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Håller med Underbar, ta på anti-bit, det smakar så in i helvete äckligt och smaken håller i sig jättelänge. Det smakar som stopp och väx fast tvåtusen gånger värre *spysmiley* (varför var jag så dum att jag smakade???:p)
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Har precis samma problem!! så himmla jobbigt! men vi köpte precis för några dagar sen ett anti-bit medel som man lägger på täcket och det funkar suveränt!! Borde du verkligen testa;)
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Knyt fast en ballong i din hästs täcke vid svansen. Det funkar ibland.
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Ta av täcket?
Och be hästens ägare att se till att den har annat att göra, tex aspsly att äta, en "lekboll" att roa sej med osv.
Hur stor är hagen?
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Köp en stor flaska Ättikssprit (billigt på tex willys) och en sprayflaska. Du kan skruva på spraymunstycket direkt på glasflaskan med ättikan och sen sprayar du täcket dagligen. Om hästen står inne nattetid kan det ju vara en rutin som morgonfodraren kanske kan göra. Det tar inte lång tid.

Fungerar bra tycker jag. Men det är ju från häst till häst hur illa dom tycker att det luktar/smakar.
 
Sv: hästarna i min polles hage sliter sönder hennes täcke, vad göra ?

Åh tack för alla svar....
Hästarna går i en stor hage som var 3 hagar från början men nu bara är en.
Har köpt anti bit som jag ska prova nu, hoppas det funkar....
jagar också halm som dom kan stå och äta av ... sly kan jag ju också prova med.
Ättiksprit var också ett bra förslag...

Tack ...
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp