Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

kl

Ja det är lite dyrt, men till nästa vinter ska jag ha polarband i vinterhagen.
Det är för nervöst med att hela tiden oroas för om dom är inne i hagen eller smitit.
Min ena känner fö om det inte är ström och tar tag i toppen eller mellan trådarna och vickar stolpen tills den går av....:grin:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

KL

kan ngn förklara polarbandens funktion i jmf med vanligt elstängsel?

Nästa fråga: kan man ha polar band som bildar dubbelstaket? vi har såna där slanor som skjuter ut vågrätt från varje stolpe, med tråd på bägge sidor om slanan för att skapa ett avstånd mellan angränsande hagar. Funkar det med polar band?

nackdelar med polar band, säkerhetsmässigt för hästarna (skaderisk)?

förlåt trådkap om ni har överseende med min fråga ang. detta!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag vet ju var jag hittar dom, men du verkar inte bo i närheten av mig. ;)
Googla Polarbandet!


Hehehe...en dum fråga jag vet. Vart lite spontant ivrig där bara. :D
Ett stycke polarband är numera beställt, så jag hoppas det kommer att fungera! :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

tack Mynta.

det ser krångligt ut för vår del, vi har stooora vinterhagar som löper längsmed varandra, 4 st som vi just nu har mellanslanor för, så att hästarna inte ska komma nära varandra. som jag fattar hemsidan behöver man helt enkelt dubbel löpande staket för att skapa avståndet, dvs det blir dubbla staket med gång emellan. dyyyyrt...... ska läsa på lite mer och kanske ringa dem och kolla. tack igen.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

det enklaste för dig borde väl vara att du frikopplar den nedre tråden så att den inte är strömförande, och bara har ström i polar bandet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag har tre trådar på de flesta ställena...och alla trådar är ihopkopplade här och där så strömmen går runt även om ngn tråd pajar....
Och jag har inte ordentliga skarvar överallt utan jag har helt enkelt knutit när det behövts, vilket fungerar bra.
Polarbandet verkar kräva nya grindhandtag...och isolatorer...och skarvmojänger.
Det bästa verkar vara att byta ut allt till polarband och slita bort det gamla. Dyrt.
Vi får se hur vi gör...hästarna hänger över staketen titt som tätt och att ha dem ute sent som jag skulle önska törs jag inte. Eländigt.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Har också samma problem! Så himla jobbigt detta med vintern.

Ni som kollat upp polarbandet, vad är det som hindrar att man behåller de under trådarna och byter den övre till polarbandet? Har inte läst på så noga men vet att många rekommenderar detta band. Skulle tro vi bara skulle behöva ström i den övre tråden på vintern i och med att det är så jättemycket snö nu så staket höjden sjunker ju drastiskt för varje snöfall....

Ang detta med att sätta en jordtråd som nämndes, är inte det en smart ide, då kan man alltså behålla alla trådar eller ska de undre kopplas ifrån då också? Trodde man skulle hoppa över jordspetten om man använde en "jordtråd".....?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Mina trådar har ca 1-2 dm mellan. Så fort hästen sätter bogen mot får bägge kontakt och det smäller till...effektivt :D

Lycka till! Här funkar det fint!

Går det inte att sätta dem närmare varandra? Några cm?
namnls.jpg


Jag funderar på att göra något sådant i sommar tills nästa vinter. Polarbandet hade ju varit super, men 2500:- för 500 meter känns lite väl dyrt om man ska ha några rullar.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Kan jordtråden vara ex ståltråd? Vilka ev nackdelar finns med detta alternativ istället för polarband?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Huvudsaken är väl att de inte går emot varandra, poängen antar jag är att hästen ska gå emot båda samtidigt så det är väl en fördel om de kan sitta rätt nära varandra utan att komma åt varandra då så att säga,...eller? Har jag uppfattat rätt?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Just det, en fråga till :) Funkar eltråd+jordtråd även om hästarna har täcken/halstäcken??? Dessa brukar ju ibland "isolera" också? Någon som vet?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Huvudsaken är väl att de inte går emot varandra, poängen antar jag är att hästen ska gå emot båda samtidigt så det är väl en fördel om de kan sitta rätt nära varandra utan att komma åt varandra då så att säga,...eller? Har jag uppfattat rätt?

Ja precis.
Någon som vet vad sådana där vita grejer man kunde sätta mellan två elband heter? För något år sedan annonserades dem flitigt på blocket, och jag funderar om det kan ha varit något liknande det här vi diskuterar i tråden som den gjorde?? Dvs hålla två band nära men ändå ifrån varandra?
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Som någon slags dubbel isolator? Verkar väl smart :) Tror det bästa är om man ska göra allt jobb med en jordtråd att sätta den i någon slags isolator istället för att runda stolpen exempelvis då det blir jobbigt när man ska sträcka den, gå o snurra på varje stolpe hoppar man ju gärna över liksom... ;)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Går det inte att sätta dem närmare varandra? Några cm?
namnls.jpg


Jag funderar på att göra något sådant i sommar tills nästa vinter. Polarbandet hade ju varit super, men 2500:- för 500 meter känns lite väl dyrt om man ska ha några rullar.

Var skulle du köpa dem i så fall?
Jag hittade på Bole produkter...och nu behöver jag inte så mkt till att börja med så jag beställde en rulle, 200 meter för 237 kr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Just det, en fråga till :) Funkar eltråd+jordtråd även om hästarna har täcken/halstäcken??? Dessa brukar ju ibland "isolera" också? Någon som vet?

Det lär väl skydda dem...man får väl sätta tråden på en sån höjd att halsen blir drabbad av tråden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 585
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp