Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Var skulle du köpa dem i så fall?
Jag hittade på Bole produkter...och nu behöver jag inte så mkt till att börja med så jag beställde en rulle, 200 meter för 237 kr.

Polarbandet vinterband (nya systemet), 250 m stödlina 1420:-
Polarbandet vinter, 500m utan stödlina 2490:-

Kollade på bole produkter, är du säker på att det är polarbandet och inte en kopia? På polarbandets hemsida så står det att de är enda återförsäljarna i sverige. *förvirrad*
Jag tror inte att det är polarbandet "vinter" iaf, då borde de väl skrivit det?

Men om det fungerar lika bra är det ju bra mycket billigare.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det lär väl skydda dem...man får väl sätta tråden på en sån höjd att halsen blir drabbad av tråden.

Jo, men det är svårt eftersom hästarna har helhals på sina täcken :crazy:, det går ju såklart att byta till andra täcken, det var mest en fundering om det blev starkare ström än normalt med jordtråd...:idea:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Polarbandet vinterband (nya systemet), 250 m stödlina 1420:-
Polarbandet vinter, 500m utan stödlina 2490:-

Kollade på bole produkter, är du säker på att det är polarbandet och inte en kopia? På polarbandets hemsida så står det att de är enda återförsäljarna i sverige. *förvirrad*
Jag tror inte att det är polarbandet "vinter" iaf, då borde de väl skrivit det?

Men om det fungerar lika bra är det ju bra mycket billigare.

Jag kom att tänka på det oxå. Med min tur är väl bara namnet som är detsamma. :crazy:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det är oftast enklast att dra jordtråden från jordspettet eftersom spettena sitter ute och ofta nära stängslet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag kom att tänka på det oxå. Med min tur är väl bara namnet som är detsamma. :crazy:

Namnet är väl inte helt densamma, bara nästan, för att man ska tro att det är polarbandet.

Tror iallafall inte att det är vintervarianten :crazy:
Men undrars om det inte går ändå att koppla både jord och el till det, det såg ju ut som att det var två separata ledare, isf borde det väl gå att koppla jord till undre och el till övre.

Du får uppdatera när du fått dem hem!! :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Namnet är väl inte helt densamma, bara nästan, för att man ska tro att det är polarbandet.

Tror iallafall inte att det är vintervarianten :crazy:
Men undrars om det inte går ändå att koppla både jord och el till det, det såg ju ut som att det var två separata ledare, isf borde det väl gå att koppla jord till undre och el till övre.

Du får uppdatera när du fått dem hem!! :)

Det hette "Polarband" iaf.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Det hette "Polarband" iaf.


citat bole:
"Elband Polar vitt blått 40mm 500m "

Det är inte samma som "Polarbandet", tyvärr, marknadsföringsknep. Eftersom konsumenten förknippar ordet "Polar" med kvalitet pga dess likhet med "Polarbandet" så hoppas företaget att kunderna ska välja att köpa "Polar".
 
Senast ändrad:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

fy fanken vad fräckt :mad: Hatar sånt!
Ytterligare är väl ett bevis att det inte ens finns en förklaring på bandets funktion och vad som gör att det skulle vara ett polar "vinterband" :mad:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

citat bole:
"Elband Polar vitt blått 40mm 500m "

Det är inte samma som "Polarbandet", tyvärr, marknadsföringsknep. Eftersom konsumenten förknippar ordet "Polar" med kvalitet pga dess likhet med "Polarbandet" så hoppas företaget att kunderna ska välja att köpa "Polar".

Får väl se vad det visar sig vara för ngt då. Band till hagarna behöver jag alltid ändå så egentligen spelar det ju ingen roll.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

fy fanken vad fräckt :mad: Hatar sånt!
Ytterligare är väl ett bevis att det inte ens finns en förklaring på bandets funktion och vad som gör att det skulle vara ett polar "vinterband" :mad:

Nej jag såg det men jag chansade och beställde ändå.
Det riktiga verkar iofs för bökigt att få till så det blir nog en extra jordtråd istället.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

*Kl*

Den absolut bästa lösningen för att klara "stängslingen" vintertid, är att ha grundat en rejäl respekt för elstängslen hos hästen. Då accepterar den att stängsel är något hemskt otrevligt och inget man grejar med. Det finns f ö vanligen lite av spänning i stängslet även om snön ligger djup, vilket räcker som påminnelse.
Det är ju inte så att hästar automatiskt drar igenom stängsel för att elen inte är på. Dom respekterar stängslet för att dom tror att det slåss. :)

För att se till det praktiska med dragning osv, så är det smartaste att dra en eller fler nolledningar tillsammans med befintliga ledare så man får kontaktfunktionen som beskrivits. Nolledningen kan kopplas till aggregatets jordanslutning eller dess ledning till befintlig jordning. Den kan dras lite hur som helst eftersom den ändå redan är jordad!
Det är lika viktigt som vanligt att ledaren (= stängseltråden) ligger fritt från allting utom stolparnas isolatorer.

Torra täcken isolerar. Därför, och med tanke på den sämre effekten p g av snön, kan man provocera fram en kontakt genom att placera ut och locka med äpplen t ex. Efter en sådan påminnelse avhåller sig hästen antagligen från att strunta i stängslet under en bra tid framöver.

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag håller med LIA, det är nog respekten som gör det... Men släpp ut hästarna en stund utan täcke och kolla när de tror att de kan gå igenom stängslet som vanligt. Har du "tur" (egentligen, stackars hästar :( ) så får de sig en smäll och lär sig att staketet gör ont. En sak som jag har lärt mig att man inte ska stå vid staketet då hästarna gör detta, för då kan de tro att det är människan som gör ont.
Hoppas att du får dina hästar att stanna inne! :D
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Mjae, grejen är ju att hästarna ska lära sig en gång för alla, s a s. Därefter kan det behövas en påminnelse någon gång, men inte mer. Alternativen till ett par "elkyssar" är mycket sämre för hästarnas del.

Det är rätt som du skriver, att hästarna inte ska koppla obehaget till människan. Därför skrev jag "placera ut" för att man inte ska stå och locka dom mot stängslet.

Jodå, våra stannar i hagen. Dom har allt dom behöver och vill ha därinne, varför längtan ut inte finns.

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

De har inte tagit sig ut och de har respekt för tråden, annars hade de troligen inte varit kvar i hagen.
Nu är det så att den ena av hästarna går i en mindre hage ensam (pga av en skada) och den andra går i den vanliga hagen, vilket gör att de ibland blir sugna att heja på varann och då hänger iaf den ena över bandet med halsen.
Och i de lägena har han inte fått ngn stöt trots att täcket inte legat emellan hals och band och han står så några sekunder.
De får den mängd grovfoder och vatten de vill ha så de har heller ingen anledning att ta sig ut ur sina hagar, annat än att de vill leka med varann då.

En anledning till att jag vill ha ordentligt med el på är mkt för min egen skull oxå, jag vill kunna åka hemifrån och känna mig säker på att hästarna stannar där de ska vara...och så känner jag även om de nu aldrig har tagit sig ut ur ngn hage nångång tidigare.
Man har ju ett ansvar att se till att inget händer, speciellt då ena är en hingst. Även fast det inte heller märks på honom, eller varit ngt problem hittills...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

De har inte tagit sig ut och de har respekt för tråden, annars hade de troligen inte varit kvar i hagen.
Nu är det så att den ena av hästarna går i en mindre hage ensam (pga av en skada) och den andra går i den vanliga hagen, vilket gör att de ibland blir sugna att heja på varann och då hänger iaf den ena över bandet med halsen.Och i de lägena har han inte fått ngn stöt trots att täcket inte legat emellan hals och band och han står så några sekunder.
Jag får inte det där att gå ihop, om jag förstår dig rätt. Har hästen respekt för tråden hänger den inte på den.

Har du mätt upp spänningen i tråden?

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag får inte det där att gå ihop, om jag förstår dig rätt. Har hästen respekt för tråden hänger den inte på den.

Har du mätt upp spänningen i tråden?

LIA

Du verkar vilja fördjupa dig i det här så då gör vi väl det då.
Jag menar att de vanligtvis har respekt för tråden, jag har kunnat ha dem på en enda tråd som suttit en halvmeter upp från marken och de har aldrig visat att de velat ta sig över eller igenom.
Speciellt inte han som hänger över nu.
MEN nu hänger han över och han har märkt att det inte finns el i bandet...och det har han nu lärt sig. Varför skulle han inte hänga där om han märkt att det inte finns el i den? Det var därför jag frågade här hur jag ska få till elen.
Men han är trots allt kvar i hagen så nåt är det ju som stoppar honom från att ta sig ut.

Jag har mätt och vet att det finns ordentligt med el i tråden, men snön verkar hejda att hästarna känner av det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Mjae, grejen är ju att hästarna ska lära sig en gång för alla, s a s. Därefter kan det behövas en påminnelse någon gång, men inte mer. Alternativen till ett par "elkyssar" är mycket sämre för hästarnas del.

Det är rätt som du skriver, att hästarna inte ska koppla obehaget till människan. Därför skrev jag "placera ut" för att man inte ska stå och locka dom mot stängslet.

Jodå, våra stannar i hagen. Dom har allt dom behöver och vill ha därinne, varför längtan ut inte finns.

LIA

Ja och om de nu inte får denna påminnelse...vilket mina inte får just nu....så vad tror du händer?
De HAR alltså respekt vanligtvis....men nu är omständigheterna lite ändrade.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

De har hittills stannat inne.
Respekten har de, men den behöver underhållas, precis som LIA oxå skriver. :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Den smarta saken du visade bild på, som man kopplar ifrån strömmen med när man har hagar som inte används - vart hittar jag den? :laugh:
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Använder ni presis alla hagar där elen går runt på vintern ? Om inte så är det smart att skaffa en brytare som bryter strömmen i de hagar som inte används.

bandinibrytarenyute.jpg

Den här alltså :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 584
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp