Hästarna känner inte av elen i staketen!

Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag har mätt och vet att det finns ordentligt med el i tråden, men snön verkar hejda att hästarna känner av det.
Nu blev jag brydd igen. :o Den spänning du mäter, är densamma som hästarna känner av om dom berör stängslet. Om du har "ordentligt med el i tråden", vilket borde betyda 2kV eller mer, så får sig hästen en riktig smäll.
För du mäter väl mellan tråd och mark (snön)?

Eftersom hästen hänger mot tråden, så antar jag att där inte är någon spänning att tala om. Och det där med att mäta spänningen "på plats" är enda raka för att ha klarhet i hur stängslet fungerar. Man kan inte gå efter vad aggregatet lämnar, hur mycket snö det är, vad man tror etc.
För skojs skull ska jag sätta på elen och mäta vårt stängsel imorgon.

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Den smarta saken du visade bild på, som man kopplar ifrån strömmen med när man har hagar som inte används - vart hittar jag den? :laugh:

jag har för mig att jag såg en sådan på polarbandets hemsida *med reservation för fel* :D
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Man kan nog hitta den lite överallt, men just den bilden är från BMS produkter Ab: s sida. Ett företag som enbart säljer stängselgrejjor. Bra priser har dom med.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Fast för att hästen ska få en smäll måste den ha mark känning, dvs vara jordad.
Problemet med snön och dålig markkänning som beskrivs i tråden, är rätt allmänt erkänt att vara ett problem såna här vintrar.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Enligt TS så har hon mätt att det är "ordentligt med el i tråden". Min följdfråga kan du läsa dig till.
Blöt snö kan fungera som ledare.

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jo fast vi har också helt normal el i tråden, men ändå den här tiden på året, med 70 cm packad snö och många minusgrader, ingen blötsnö så långt ögat når, så får hästarna inte känning dvs de är inte jordade.
Problemet är som sagt vad jag vet, rätt känt, så det är därför jag kommenterar ditt resonemang, för i detta fallet handlar det ju som sagt om hurivida hästen får markkänning dvs jordning, inte den tekniska elen i själva tråden? antar att man kan vagt likna det vid sparvar som sitter på elledningar, de har inte heller markkänning - samma sak.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Nu blev jag brydd igen. :o Den spänning du mäter, är densamma som hästarna känner av om dom berör stängslet. Om du har "ordentligt med el i tråden", vilket borde betyda 2kV eller mer, så får sig hästen en riktig smäll.
För du mäter väl mellan tråd och mark (snön)?

Eftersom hästen hänger mot tråden, så antar jag att där inte är någon spänning att tala om. Och det där med att mäta spänningen "på plats" är enda raka för att ha klarhet i hur stängslet fungerar. Man kan inte gå efter vad aggregatet lämnar, hur mycket snö det är, vad man tror etc.
För skojs skull ska jag sätta på elen och mäta vårt stängsel imorgon.

LIA

I andra änden av mätaren & sladden som jag mäter med finns en pinne som ska ner i jorden.
Den visar inte ngn el om jag inte jordar. Men den visar el om jag trycker ner den genom snön ner i backen.
Att bara lägga den i snön räcker inte.
Hästarna står på snön och når inte ner till marken, därför får de inga stötar trots att det finns el i staketet.
Fattar du nu? Läser du andra inlägg här ser du att jag inte är ensam om detta problem.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Polarbandet vinterband (nya systemet), 250 m stödlina 1420:-
Polarbandet vinter, 500m utan stödlina 2490:-

Kollade på bole produkter, är du säker på att det är polarbandet och inte en kopia? På polarbandets hemsida så står det att de är enda återförsäljarna i sverige. *förvirrad*
Jag tror inte att det är polarbandet "vinter" iaf, då borde de väl skrivit det?

Men om det fungerar lika bra är det ju bra mycket billigare.

Jag pratade precis med Bole och de sa att detta band är just ett sånt band som leder både plus och minus vilket då skulle innebära att det har samma funktion som det dyrare bandet.
Det står även följande i katalogen:
"Polarbandet har ledare i ovan- och underkant för att kunna leda både plus och minus från aggregatet i samma band".
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Ja det kommer alltid piratgrejer efter ett tag.

Ang diskussionen om att "lära" hästar att få respekt för elen så kan man knappast dra alla kusar över en kam. Det finns ju allt från min ena som aldrig skulle fundera på att gå över en liggande tråd utan ström till dom kluriga som vet exakt när strömmen inte funkar och går sonika rakt ut eller kryper under!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Ja det kommer alltid piratgrejer efter ett tag.

Ang diskussionen om att "lära" hästar att få respekt för elen så kan man knappast dra alla kusar över en kam. Det finns ju allt från min ena som aldrig skulle fundera på att gå över en liggande tråd utan ström till dom kluriga som vet exakt när strömmen inte funkar och går sonika rakt ut eller kryper under!

Ja de hästarna som är puliga och pyssliga, som ska testa och greja och känna efter....som min ena då...och de kan ju lika snabbt lära sig åt andra hållet, att det inte finns ngn el. Även om han har en väldig respekt för tråden när det finns el i (vilket det då alltid annars finns).
Han har trots allt inte gått ut ur hagen än iaf så det är ju skönt.
Jag hoppas dock kunna få dit polarbandet så fort som möjligt så han kan få "lära" tillbaka till gamla vanliga takter igen. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jag pratade precis med Bole och de sa att detta band är just ett sånt band som leder både plus och minus vilket då skulle innebära att det har samma funktion som det dyrare bandet.
Det står även följande i katalogen:
"Polarbandet har ledare i ovan- och underkant för att kunna leda både plus och minus från aggregatet i samma band".

Så bra! :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Kan du inte vara så jättesnäll och rapportera sen hur banden funkar? det vore verkligen av värde för oss som tänker byta staket till nästa vinter helt och hållet, och som haft problem nu av samma anledning som du senaste 2 vintrarna med så mycket snö. med det pris du betalat är det ju fullt möjligt att investera, jmf med polarbandet då vi har otroligt stora och många hagar som ska bytas vilket gör kostnaden oerhörd med original polar bandet.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Ang diskussionen om att "lära" hästar att få respekt för elen så kan man knappast dra alla kusar över en kam. Det finns ju allt från min ena som aldrig skulle fundera på att gå över en liggande tråd utan ström till dom kluriga som vet exakt när strömmen inte funkar och går sonika rakt ut eller kryper under!

Håller helt med och har exakt samma erfarenhet. Vi har 4 hästar av sju som aldrig skulle få för sig att ens komma nära staketet, el eller inte. de andra 3 verkar ha stenkoll direkt och när de konstaterat att de inte har känning står de och drar i trådarna med munnen, hänger över staketet och rent allmänt ger blanka f-n i det. Detta går blixtsnabbt med dessa hästar. så fort markkänningen är tillbaks går de inte på.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Måste också kolla upp detta band! Verkar ju superbra med bättre pris :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Klart jag berättar hur det funkar! :)
Vi ska fixa det i helgen!
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

I andra änden av mätaren & sladden som jag mäter med finns en pinne som ska ner i jorden.
Den visar inte ngn el om jag inte jordar. Men den visar el om jag trycker ner den genom snön ner i backen.
Att bara lägga den i snön räcker inte.
Hästarna står på snön och når inte ner till marken, därför får de inga stötar trots att det finns el i staketet.
Fattar du nu? Läser du andra inlägg här ser du att jag inte är ensam om detta problem.
Jo, jag fattar. Är också medveten om snöns delvis isolerande funktion. För din information, så är jag utbildad inom el-teknik och jobbat med det. :)
Men dels skrev du lite otydligt och dels har du inte uppgett vilka värden du mätt upp, vilket är orsaken till att jag undrat. Mätte själv idag och med fritt(!) hängande jordtamp på instrumentet, låg spänningen runt 1kV. Induktivt, får man förmoda. Med jordpinnen liggande löst i snön, hamnade värdet på 1,3-1,4 kV. Satte jag foten på pinnen, dvs motsvarande en hästhovs markkontakt, steg det till c:a 2,0 kV.
Värdena gäller förvisso för vår anläggning, så det kan diffa från ställe till ställe, beroende på aggregat, jordning, snötyp osv men kan ändå gälla som ett exempel.

Denna min spänning är tillfyllest om hästen är lärd vad elstängsel innebär samt trivs i sin hage mm. Ang hästar som ändå tar sig ut, är det ämne för en egen tråd.

Ber så mycket om ursäkt för att jag velat hjälpa till och åtminstone försökt bena i problemet. Jag ska inte kommentera mer om stängselspänning eller ens band med dubbla ledare i denna tråd. Lovar! :o

LIA
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jo, jag fattar. Är också medveten om snöns delvis isolerande funktion. För din information, så är jag utbildad inom el-teknik och jobbat med det. :)
Men dels skrev du lite otydligt och dels har du inte uppgett vilka värden du mätt upp, vilket är orsaken till att jag undrat. Mätte själv idag och med fritt(!) hängande jordtamp på instrumentet, låg spänningen runt 1kV. Induktivt, får man förmoda. Med jordpinnen liggande löst i snön, hamnade värdet på 1,3-1,4 kV. Satte jag foten på pinnen, dvs motsvarande en hästhovs markkontakt, steg det till c:a 2,0 kV.
Värdena gäller förvisso för vår anläggning, så det kan diffa från ställe till ställe, beroende på aggregat, jordning, snötyp osv men kan ändå gälla som ett exempel.

Denna min spänning är tillfyllest om hästen är lärd vad elstängsel innebär samt trivs i sin hage mm. Ang hästar som ändå tar sig ut, är det ämne för en egen tråd.

Ber så mycket om ursäkt för att jag velat hjälpa till och åtminstone försökt bena i problemet. Jag ska inte kommentera mer om stängselspänning eller ens band med dubbla ledare i denna tråd. Lovar! :o

LIA

Ok du är utbildad i ämnet. Det gör inte att elen funkar bättre i mina staket eller i de andras (som oxå har samma problem) staket.
Du för fram dina frågor och bestämda åsikter om hästars inlärda respekt för eltrådar på ett sätt som inte känns...trevligt.
Och varför du "ber om ursäkt" förstår jag inte alls.
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Ber så mycket om ursäkt för att jag velat hjälpa till och åtminstone försökt bena i problemet. Jag ska inte kommentera mer om stängselspänning eller ens band med dubbla ledare i denna tråd. Lovar! :o

LIA

Tycker inte att du ska be om ursäkt. För min del föredrar jag flera infallsvinklar och inom strömområdet känns det som en myrstack fast jag får det förklarat.
Har en mycket duktig bekant på det som försökt flera gånger att förklara spänning, volt, ampere osv men hjärnan stänger av efter tre meningar...Jag vill bara att det fungerar - punkt. Men skulle gärna bli bättre.:)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Jahapp, nu får hästarna stötar igen! Bandet funkar finemang! :)
 
Sv: Hästarna känner inte av elen i staketen!

Gick det att använda vanliga isolatorer och handtag ? Till det dyra polarbandet var det väl speciella grejor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 585
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 279
Senast: AbCdE
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp