Bukefalos 28 år!

Hästbrist på polisrytteriet i Stockholm – en avelsfråga

Polisrytteriet uttrycker nu en oro om att tillgången på hästar som är lämpliga för tjänst är låg. Man ser en trend i att de hästar som föds upp idag avlas på allt mer blod och tävlingsegenskaper, medan polisen söker hästar med lugnare och tryggare temperament.
 
Ja onekligen och enligt mina erfarenheter otvivelaktigt så även i galopp...

Som tur är så är deras fulla kareta inte lika snabb som ett fullblods, även om den pågår rejält länge och de verkar kunna vara väldigt uthålliga.

Problemet var ju stoppknappen då, vilket jag såvitt jag erfarit har funnits på fullblod :) och det där med att när paniken väl kommit... Eller ens bara om de vill ignorera en i största allmänhet. Däremot såklart helt underbart i övrigt.

Min upplevelse av fullblod är att de "frågar först" om de ska reagera när något otäckt händer och inväntar ryttarens signal. Vilket kan bli både bra och pannkaka, hästen hoppar till lite och stelnar, ryttaren blir skrämd, båda far iväg i full kareta.
Kallbloden bestämmer själva, om det krisar.
 
Min upplevelse av fullblod är att de "frågar först" om de ska reagera när något otäckt händer och inväntar ryttarens signal. Vilket kan bli både bra och pannkaka, hästen hoppar till lite och stelnar, ryttaren blir skrämd, båda far iväg i full kareta.
Kallbloden bestämmer själva, om det krisar.
Jag har haft ett eget och ridit många kallblod och känner inte alls igen din beskrivning av dem. Hur många har du haft och ridit? Av fullbloden jag träffat genom åren kunde en bli helt okontaktbar och andra reagerat som vilken ridhäst som helst, så i mina ögon är de individer, precis som kallblod och varmblod.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min upplevelse av fullblod är att de "frågar först" om de ska reagera när något otäckt händer och inväntar ryttarens signal. Vilket kan bli både bra och pannkaka, hästen hoppar till lite och stelnar, ryttaren blir skrämd, båda far iväg i full kareta.
Kallbloden bestämmer själva, om det krisar.
Jag håller inte med.

Jag har kört (mest) och ridit NSV, utbildat en rad unghästar under ca 20 års tid, egna och andras, och har inte varit med om att normalt utbildade vuxna hästar skulle "bestämma själva". Det vanliga är att de "frågar" och inväntar kusk eller ryttares åsikt om vad de ska göra.

Jag har varit med om många potentiellt intressanta incidentiter vid körning i trafik/stadsmiljö eller för den delen i skogen, i miljöer där unghästar eller hästar som inte är färdigutbildade är olämpliga, och även sådant som en bruten skakel, eller en stor lastbil som tippar ett lass grus plötsligt intill, ger upphov till en fråga, snarare än ett eget beslut om att t.ex. sticka iväg.

Sedan så finns ju individer som aldrig blir trygga och säkra, oavsett ras, men det är en annan sak.
 
Min poäng var att den typen av strid handlade om transport eller möjligtvis om "attack rakt fram". Det var inte lika rörliga stridshästar som de som användes för strid man mot man. Sen är väl tornerspelet som vi känner till det en medeltida (och senare) underhållningsform vid hoven mer än strid? När det gäller polishästar utgår jag från att det är andra egenskaper som krävs och att polisen själva har koll på vad de behöver.
Ja, polisens hästar rids ju inte av några ryttare som rider svårklass dressyr. Det är ju en annan typ av ryttare och i vissa fall inte alltid de mest begåvade/skolade ryttarna. Då måste man ha hästar som både är mindre balanskänsliga än många överrörliga individer(som spanjorer). Plus att de inte är lika känsliga och rörliga. Det gör att hästen blir tåligare för om ryttaren sitter lite off i balans, kanske gör för stora hjälper eller ger flera motstridiga hjälper samtidigt.
Det är ju lite samma som då man slutade strida till häst och inte längre behövde utbilda ryttare och häst till skolor ovan mark. Man skulle snabbt utbilda häst och ryttare för att kunna forsla dem från punkt A till punkt B där de skulle slåss avsuttet med skjutvapen. Då lärde man in ett annat enklare signalsystem och behövde inte längre känsliga, rörliga individer med förmåga till samling, snabba vändningar etc.
Lite så är det ju för polisen också i fråga om att det inte krävs några känsliga svårklassindivider för ryttare som inte heller rider svårklass eller ens i närheten av det.

Jag kan tycka att många skulle gynnas av fler hästar med fysik och mentalitet som var vanligare i gamla militärstammen. Det hade gjort livet med häst mindre läskigt och sorgligt för många.
 
Det fanns få eller inga varmblodiga hästar i Europa före 1300-1400 talet.

Några enstaka "araber" (hingstar) kom med de första korstågen.

Det tar flera hundra år innan de där mer ädla hästarna av varmblodstyp blir gängse.
Men hästar som Irish hobby var ju mäkta rörliga och snabba. Ponnies, typ Connemaras är ju helt underbara snabba och nätta och inte speciellt lika tunga kallblod, även om de väl antagligen är kallblod? Är Gotlandsruss kallblod? (jag frågar för jag vet inte)

Engelska fullblod är snabbare än arabhästar och Akhal Teke, de generna kommer ju från hästar som fanns i England (som man hittat hos tex shetlandponnies men som sannolikt fanns i större omfattning i hästar som Irish hobby). Nu ligger de iofs kanske också bakom Irish draft. Men man tänker nog på olika hästar när man tänker på den delen av dem som avlades mot storlek och mot att dra -de vi kallar kallblod och de som avlades mot att bli snabba och kvicka cobtyp hästar för ridning.

Så det stämmer kanske att de tunga arbetshästarna i England har ett gemensamt ursprung med destriers och kvicka ridhästar i England. Eftersom deras gemensamma ursprungsponnies bidrog till båda. Men de kvicka ursprungsponnierna är förlorade in i korsning för att få fram draft förutom några ynka procent som gick in i Engelska fullblod som tog över racing biten.

Also, recent analysis of equine mitochondrial DNA variation has demonstrated that a large proportion of Thoroughbred foundation mares were from native British stock35. The Shetland is closely related (at least geographically) to the Galloway breed, which was the preeminent British racing population before the formal foundation of the Thoroughbred breed39,40.

Galloway pony
A survey in 1814 stated:
This ancient race is almost lost, since farmers found it necessary to breed horses of greater weight, and better adapted to the draught. But such as have a considerable portion of the old blood, are easily distinguished, by their smallness of head and neck, and cleanness of bone. They are generally of a light bay or brown colour, and their legs black. The name of Galloway is sometimes given to horses of an intermediate size between the poney and the full-sized horse, whatever may be the breed.[4]

https://www.sport-horse-breeder.com/irish-hobby.html

about the Irish Hobby and its cousin breeds of Scottish Galloway and the English Running Horse...these breeds were existing long before a Thoroughbred existed.

It is possible to trace the root of the Irish Hobby back to the northern Iberian Peninsula where this peculiar population of horse seemed to first be recognized about 700 BC, identified as the Celtic Horse. It was a small horse, gaited and exceedingly fast. It was the fastest horse in the known world back then, by 400 BC the Greeks called them the Thieldones and immortalized them on the frieze of the Parthenon, and this breed was already the Roman's preferred steeds for racing.
While surely related to the earlier Barb and Spanish Horse, the Celtic Horse was different in that it was gaited and had tremendous speed.

The Irish Hobby lives on in its descendant breeds: the Irish Draught, the Connemara Pony, the Thoroughbred, and surprisingly in the sporting American breeds.

The DNA origin studies found that the Thoroughbred, which had been long proclaimed to be of 'oriental' origin, is actually 68% related to the Irish Horse--it is its closest relative. Further, DNA studies have determined that the 'speed gene' came from the 'native English horse', which of course is the Celtic horse: the Hobby. But that is not all, because in the research on the large heart gene, it was traced back to the dam of Hautboy, a early Thoroughbred, by Marianna Haun and her team. Hautboy's dam was only identified as a 'royal mare'. Like the Thoroughbred itself, the royal mares that were its base foundation mares, were long believed to be some band of imported Arabian mares. These cherished beliefs however have been shattered by science, and it is now known most of the original mare families are those same 'native English mares' in other words, the Hobby and its direct descendant the English Running Horse.
Allt det är väl kanske lite väl Irländskt entusiastiskt, så kontrar med en till ras nedan.

Om man läser om Shire tex har ju den dels sitt ursprung i Engelska hästar, men den har också mycket holländskt draft blod i sig från 1600 eller 1700-talet. Så man kan ju säkert säga att den kan härstamma från blod som också fanns i destriers på medeltiden, men man kan nog inte på minsta vis påstå att den liknar dem?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_Jennet

Jennet är en utdöd hästras som hade sin härstamning i medeltidens Spanien. Jennet innebar en liten häst, en underkategori till de kända spanska hästarna. Jennet kan även betyda mula eller åsna. Namnet Jennets betydelse varierar från plats till plats. Men historiskt sett var Jennet en häst från Spanien, väl omtalad bland europeiska riddare, bland annat på grund av den mycket lättridna extra gångarten dessa hästar besatt, en mycket jämn och bekväm passgång. I bland annat amerikanska lexikon kan man slå upp hästen under namnet genet och får då förklaringen till en liten spansk ridhäst. Idag håller uppfödare i USA på att föda upp en kopia av den ursprungliga spanska jenneten, den så kallade spanska Jennethästen.

(Det roliga är ju att de här gamla hästraserna med flera gångarter finns det kvar rester av i USA, men i Europa vet vi knappt ens att något annat än mulor och islandshästar har gångarterna o färgerna och att de var populära här på medeltiden och vi snorkar ihop över indian shuffle och rack och allt vad det heter.)
 
Senast ändrad:
Engelska fullblod är snabbare än arabhästar och Akhal Teke, de generna kommer ju från hästar som fanns i England (som man hittat hos tex shetlandponnies men som sannolikt fanns i större omfattning i hästar som Irish hobby).
Nja, (minst) en akhal teké är stamfader till de moderna fullbloden, och samma med arab.
Efter det är fullbloden selekterar på snabbhet, vilket inte gjorts på de andra raserna i samma utsträckning så vitt jag vet, vilket gör att en jämförelse inte blir helt korrekt.

...blev också sugen på att googla löptider. Kanske återkommer!
 
Senast ändrad:
Men hästar som Irish hobby var ju mäkta rörliga och snabba. Ponnies, typ Connemaras är ju helt underbara snabba och nätta och inte speciellt lika tunga kallblod, även om de väl antagligen är kallblod? Är Gotlandsruss kallblod? (jag frågar för jag vet inte)

Engelska fullblod är snabbare än arabhästar och Akhal Teke, de generna kommer ju från hästar som fanns i England (som man hittat hos tex shetlandponnies men som sannolikt fanns i större omfattning i hästar som Irish hobby). Nu ligger de iofs kanske också bakom Irish draft. Men man tänker nog på olika hästar när man tänker på den delen av dem som avlades mot storlek och mot att dra -de vi kallar kallblod och de som avlades mot att bli snabba och kvicka cobtyp hästar för ridning.

Så det stämmer kanske att de tunga arbetshästarna i England har ett gemensamt ursprung med destriers och kvicka ridhästar i England. Eftersom deras gemensamma ursprungsponnies bidrog till båda. Men de kvicka ursprungsponnierna är förlorade in i korsning för att få fram draft förutom några ynka procent som gick in i Engelska fullblod som tog över racing biten.



Galloway pony
A survey in 1814 stated:


https://www.sport-horse-breeder.com/irish-hobby.html










Allt det är väl kanske lite väl Irländskt entusiastiskt, så kontrar med en till ras nedan.

Om man läser om Shire tex har ju den dels sitt ursprung i Engelska hästar, men den har också mycket holländskt draft blod i sig från 1600 eller 1700-talet. Så man kan ju säkert säga att den kan härstamma från blod som också fanns i destriers på medeltiden, men man kan nog inte på minsta vis påstå att den liknar dem?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spansk_Jennet



(Det roliga är ju att de här gamla hästraserna med flera gångarter finns det kvar rester av i USA, men i Europa vet vi knappt ens att något annat än mulor och islandshästar har gångarterna o färgerna och att de var populära här på medeltiden och vi snorkar ihop över indian shuffle och rack och allt vad det heter.)

In the meantime in Europe, the breeding studs were producing the Black Marsh Horse, the Schwere Warmblood, the Holland Black and the French Draft breeds for agricultural work.
Och det är ju Black Marsh horse från Holland som ligger i bakgrunden till Shire, som väl kallades big black horse innan den blev Shire på 1750-talet eller så.
 
Nja, (minst) en akhal teké är stamfader till de moderna fullbloden, och samma med arab.
Efter det är fullbloden selekterar på snabbhet, vilket inte gjorts på de andra raserna i samma utsträckning så vitt jag vet.
Tvivlar starkt på att snabbheten kommer från kallblod i den rasen.

...blev också sugen på att googla löptider. Kanske återkommer!
Självklart är minst en Akhal Teke och samma med arab stamfäder till fullbloden, på hingstsidan, det vet vi ju alla, inklusive vad de heter. 3 Stycken och man är inte 100 på Akhal teke och arab för dem, men gissar ju på Akhal teke för en, arab för en och vet inte för en det senaste jag läste.

Att de blandades med brittiska ston har man också alltid vetat.

Att snabbhetsgenerna sannolikt kommer från dessa brittiska ston är däremot lite nyare forskning och den låg i vartenda tidning för några år sedan. Med rubriker i stil med -Shetlandsponnyn gav snabbheten till fullbloden. (vilket ju sannolikt inte stämmer utan en annan väldigt snabb ridhäst, med ett gemensamt ursprung med Shetlandsponnyn, gav det.)

En artikel till
https://abcnews.go.com/blogs/techno...ce-horses-all-traced-to-one-17th-century-mare

"The results show that the 'speed gene' entered the thoroughbred from a single founder, which was most likely a British mare about 300 years ago when local British horse types were the pre-eminent racing horses, prior to the formal foundation of the thoroughbred racehorse," said Hill in a prepared statement.
https://www.nature.com/articles/ncomms1644

The enthusiasm of the British aristocracy for racing in the 17th century led to the development of the Thoroughbred1, and today all modern breed members trace their ancestry to one of three imported foundation stallions of Arab, Barb and Turk origin and 74 native British and imported mares2 that were recorded in the General Stud Book in 1791 (ref. 3).
Our population genetic survey is consistent with a single introduction of the C-allele in the Thoroughbred in the early foundation stages of the breed and the data indicate that the most likely source population for the C-allele in the Thoroughbred was a local British population. Furthermore, it is most likely that the C-allele entered via a female lineage, as the prized foundation stallions (17th and 18th centuries) were homozygous for the T-allele. However, the opportunity for proliferation of favourable alleles in the population will have been greatest among popular stallions that had large numbers of offspring. Analysis of coalescence indicates that the opportunity for an increase in C-allele frequency in the Thoroughbred likely arose relatively recently (20th century) via Nearctic and his son Northern Dancer. These data are consistent with historical observations and illustrate the power of population genetic analyses for determining the ancestry of economically valuable alleles subject to intense artificial selection in domestic animal populations.
(och i första posten om Irish hobby gissar de på vilken utav Royal mares det var).
 
Senast ändrad:
Min upplevelse av fullblod är att de "frågar först" om de ska reagera när något otäckt händer och inväntar ryttarens signal. Vilket kan bli både bra och pannkaka, hästen hoppar till lite och stelnar, ryttaren blir skrämd, båda far iväg i full kareta.
Kallbloden bestämmer själva, om det krisar.
Exakt och den frågan gör ju att det på sätt och vis blir tryggare med hästen, eftersom du har en chans att svara. Samtidigt frågar de kanske ganska ofta, vilket kan göra att de känns lite tittiga. Men hellre många frågor och chans att svara än att hästen bestämmer sig själv och det går rakt västerut tänker jag, speciellt inom polisen. Men i ärlighet har jag inte ridit många kallblod, utan jag tycker även svenska halvblod har tendenser till lägre antal frågor före reaktion. Och jag tror ändå inte Engelska fullblod passar för polisen, om de gjorde det skulle de säkert ha dem.
 
@Badger skrev: "Connemaras är ju helt underbara snabba och nätta och inte speciellt lika tunga kallblod, även om de väl antagligen är kallblod? Är Gotlandsruss kallblod? (jag frågar för jag vet inte)"

Både connemaror och russ är varmblodiga. De flesta ponnyraserna är varmblodiga, även de av grövre typ.
 
Hm då är de annorlunda än andra kallblod jag ridit (som tex kallblodstravare på turritt, full kareta galopp hur länge som helst) som varit mer av expresståg utan stoppknapp, (de verkar behöva mycket explosiv energireserv för att kunna släpa tungt?). Vilket jag inte heller känner kanske är jättekul om de får panik.
Kallblodstravare är ju kapplöpningshästar, jag tror inte det går att jämföra med en häst avlad för att dra en plog.
 
Kallblodstravare är ju kapplöpningshästar, jag tror inte det går att jämföra med en häst avlad för att dra en plog.
Ex nordsvensk bruks är inte heller avlad för att dra en plog utan har väl (?) främst en bakgrund som skogshäst vilket kräver mer lätthet och explosivitet. Fjordhäst (som är för liten, men som jämförelse) är ursprungligen avlad som lätt skjutshäst samt att bära packning i tuff terräng. Även kallblod har olika användningsområden.
 
Ex nordsvensk bruks är inte heller avlad för att dra en plog utan har väl (?) främst en bakgrund som skogshäst vilket kräver mer lätthet och explosivitet. Fjordhäst (som är för liten, men som jämförelse) är ursprungligen avlad som lätt skjutshäst samt att bära packning i tuff terräng. Även kallblod har olika användningsområden.
Absolut, men nu var ju jämförelsen specifikt med ardenner. Inlägget jag svarade på skrev att ardenners är väl inte så sävliga, eftersom kallblodstravare kan vara heta och explosiva.

Ardennern är ju specifikt avlad för att vara en lugn, icke-explosiv häst som kan dra en plog eller jobba i skogen utan att dra iväg eller explodera. De jag har träffat har motsvarat det avelsmålet. Inte varit heta kapplöpninghästar som helst av allt vill springa fort.
 
@Badger skrev: "Connemaras är ju helt underbara snabba och nätta och inte speciellt lika tunga kallblod, även om de väl antagligen är kallblod? Är Gotlandsruss kallblod? (jag frågar för jag vet inte)"

Både connemaror och russ är varmblodiga. De flesta ponnyraserna är varmblodiga, även de av grövre typ.
Så om england redan innan de importerade araber varit fullt av varmblodiga ponnies att öka i storlek till runt 150 cm, så fanns ju ingen direkt anledning till att rida rena kallblod som riddare.

Det är ju snarare så att det i bakgrunden till Shire står att det dels är lokala engelska hästar i bakgrunden -samma som även varit grunden till de hästar som var destriers, men även importerade kallblod från kontinenten som

På 1500-talet anlitades holländska ingenjörer för att utdika engelska våtmarker. Dessa hade med sig frieserhästar, och korsningar mellan dessa och destrierhästen ledde på 1600-talet fram till hästrasen Old English Black, som sedan vidareutvecklades ytterligare av uppfödaren Robert Bakewell.
Så lite oavsett vad som finns lite blod av i bakgrunden till rasen så ser den ju totalt annorlunda ut nu.

war horses (including destriers) averaged from 14 to 15 hands (56 to 60 inches, 142 to 152 cm), and differed from a riding horse in their strength, musculature and training, rather than in their size.[8] An analysis of medieval horse armour located in the Royal Armouries indicates the equipment was originally worn by horses of 15 to 16 hands (60 to 64 inches, 152 to 163 cm),[9] about the size and build of a modern field hunter or ordinary riding horse.[10]

While highly prized by knights and men-at-arms, the destrier was not very common.[1] Most knights and mounted men-at-arms rode other war horses, such as coursers and rounceys.[2]

A courser is a swift and strong horse, frequently used during the Middle Ages as a warhorse. It was ridden by knights and men-at-arms.

https://en.wikipedia.org/wiki/Destrier
https://en.wikipedia.org/wiki/Rouncey
https://en.wikipedia.org/wiki/Courser_(horse)
 
Senast ändrad:
@Badger skrev: "Connemaras är ju helt underbara snabba och nätta och inte speciellt lika tunga kallblod, även om de väl antagligen är kallblod? Är Gotlandsruss kallblod? (jag frågar för jag vet inte)"

Både connemaror och russ är varmblodiga. De flesta ponnyraserna är varmblodiga, även de av grövre typ.
Och tack för svar :)
 
Om jag mins rätt hade polisen en skimmel under göteborgskravalerna, när en häst sticker ut på det sättet var det lättare för demonstranterna attackera en häst. Jämfört om alla är bruna. Därför ändrade de kraven till att hästarna ska vara brun, fux tror jag också är okej?
Stämmer, just det här berättade Utters ägare om på en kurs.

Och att det är lite så människor gör.
Sticker man ut syns man och kan bli ett lätt mål att sikta in sej på, för både gott och ont då.

(Ser sånt redan i tidiga skolåldern, mitt barn hade ett par tajta brallor (jeans, inget märkligt ens) i första klass. Älskade dom. Blev direkt ett påpekande från andra barn att det var tjejbyxor=inte ok. Han stack ju ut en litens pytteaning.... och har sen dess valt att passa in till varje pris... vilket har kostat på..)


I det här fallet gick väl ryktet som nådde polisen och de kunde bestämma att ta bort den vita hästen så den inte var med sen vad jag förstod.
Demonstranterna hade ju gått ihop om att sikta in sej på att skada den vita hästen då den var ett enkelt mål att sikta in sej på.
Bör varit efter det som de endast använder samma/liknande färgskala på dina hästar.
 
Så om england redan innan de importerade araber varit fullt av varmblodiga ponnies att öka i storlek till runt 150 cm, så fanns ju ingen direkt anledning till att rida rena kallblod som riddare.

Det är ju snarare så att det i bakgrunden till Shire står att det dels är lokala engelska hästar i bakgrunden -samma som även varit grunden till de hästar som var destriers, men även importerade kallblod från kontinenten som


Så lite oavsett vad som finns lite blod av i bakgrunden till rasen så ser den ju totalt annorlunda ut nu.







https://en.wikipedia.org/wiki/Destrier
https://en.wikipedia.org/wiki/Rouncey
https://en.wikipedia.org/wiki/Courser_(horse)
Alltså, jag tror det här "riddare red kallblod" delvis är en skröna. Tunga kallblod av det snitt vi känner fanns knappast under medeltiden, det är en senare företeelse. En del av de europeiska medeltida hästarna är säkert anfäder/mödrar till våra dagars europeiska kallblod. Men det säger inte så mycket om hur de var temperamentsmässigt.

Jag vet inte hur långt tillbaka man kan spåra termerna "varmblod" och "kallblod" men de känns inte helt relevanta för medeltida förhållanden.

Mycket vad vi tror oss veta om hästens och människans gemensamma historia kommer förmodligen att skrivas om de kommande decennierna. Dels genom DNA-teknik som ger nya möjligheter, dels genom ett öka intresse för forskningsfältet även som humaniora. Men till det behövs det medel och i nuläget är det väldigt många "independent researchers" som arbetar med häst- och ryttarhistoria.
 
Alltså, jag tror det här "riddare red kallblod" delvis är en skröna. Tunga kallblod av det snitt vi känner fanns knappast under medeltiden, det är en senare företeelse. En del av de europeiska medeltida hästarna är säkert anfäder/mödrar till våra dagars europeiska kallblod. Men det säger inte så mycket om hur de var temperamentsmässigt.

Jag vet inte hur långt tillbaka man kan spåra termerna "varmblod" och "kallblod" men de känns inte helt relevanta för medeltida förhållanden.

Mycket vad vi tror oss veta om hästens och människans gemensamma historia kommer förmodligen att skrivas om de kommande decennierna. Dels genom DNA-teknik som ger nya möjligheter, dels genom ett öka intresse för forskningsfältet även som humaniora. Men till det behövs det medel och i nuläget är det väldigt många "independent researchers" som arbetar med häst- och ryttarhistoria.
Ja precis :) och det lustiga är att närapå alla texter om "riddarhästar" skrivna de senaste 30 åren i alla fall har arbetat med den här skrönan och den går liksom inte att få bort.

Den är kombinerad med skrönan om hur tunga riddare var. Alla ser hur Skalman lyfter upp en riddare på en arbetshäst med lyftkran framför sig. Eller ser framför sig en riddarrustning från 1500-talet på ett slott.

1500 -talet är ju medeltiden praktiskt taget slut och det är 300 år efter korstågen och ett par hundra år efter att sista turneringen är i England. Jousting fortsätter de med (erkänner att jag är väldigt vag om skillnaden) -korstågens stora tid är ju 1100-1200 talen. Medan 1100-talets riddare under korstågens utrustning inte vägde mer än brittiska kavalleriets trupper under första världskriget, runt 120 kg med människa + utrustning medan deras hästar var mindre snarare än större och de faktiskt kunde rida arabhästar med sin utrustning på. En utrustning de kunde göra kullerbyttor i om de ville.

På 1500-talet lajvade man praktiskt taget "tornerspel", hette nog karusell? på svenska, Joust på engelska och körde med utrustning därefter, för de skulle ändå typ inte använda det i krig, mer som kul och skoj.

Specialised jousting armour was produced in the late 15th to 16th century. It was heavier than suits of plate armour intended for combat, and could weigh as much as 50 kg (110 lb), compared to some 25 kg (55 lb) for field armour; as it did not need to permit free movement of the wearer, the only limiting factor was the maximum weight that could be carried by a warhorse of the period.[15]
The two most common kinds of horses used for jousting were warmblood chargers and larger destriers. Chargers were medium-weight horses bred and trained for agility and stamina. Destriers were heavier, similar to today's Andalusian horse, but not as large as the modern draft horse.
Men gissningsvis och rimligtvis måste ju hästarna här blivit lite bredare, med tanke på att rustningarna är mer specialiserade och tyngre och hästen ändå antagligen? inte ska gå i krig, utan liksom är en sporthäst.
In France, the death of King Henry II in 1559 from wounds suffered in a tournament led to the end of jousting as a sport.[19]

In the early 17th century, the joust was replaced as the equine highlight of court festivities by large "horse-ballet" displays called carousels, although non-combat competitions such as the ring-tilt lasted until the 18th century.

The tilt continued through Henry VIII and onto the reign of Elizabeth I. Under her rule, tournaments were seen as more of a parade or show than an actual martial exercise.[20]

På livrustkammaren har de slädar som använts i karuseller :) där damer körde släde och (tror jag) prickade saker med lans.
 
Senast ändrad:
Tittar man på gamla bilder, från antiken fram till 1800-talet ser man att hästarna är i ponnystorlek och av varmblodstyp. Ryttarnas skänklar är långt under magen på hästen.

Från 1800-talet är hästarna mer som som idag, men inga 170-långbeningar. Så sent som 1980-talet var 165 högt.

Det stämmer inte heller att människor var mycket kortare "förr i tiden". Medellängden har varierat, men hur lång man blev handlade mycket om hur mycket näring och hur sjuklig man varit under uppväxten.

Vi har visst kommit lite OT nu... ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 568
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 575
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 398
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp