Bukefalos 28 år!

Hästbrist på polisrytteriet i Stockholm – en avelsfråga

Polisrytteriet uttrycker nu en oro om att tillgången på hästar som är lämpliga för tjänst är låg. Man ser en trend i att de hästar som föds upp idag avlas på allt mer blod och tävlingsegenskaper, medan polisen söker hästar med lugnare och tryggare temperament.
 
Jag är rätt övertygad om att det är lättare att dra av en ryttare från hästryggen från en häst på 160 än från en som är högre. Vi har en 160- häst och en på 165 och det är rätt stor skillnad på hur högt upp man sitter på de ganska få centimetrarna.
Det finns gott om Kallblodstravare och en hel del NSV som ligger mellan 160-165 cm. För att då inte ta med t.ex. Shire i diskussionen.

Jag misstänker att man helt enkelt är så fokuserad på SWB att man inte förmår tänka utanför boxen med halvblod alls...

Betänk att riddarnas hästar var mer av kallblodstyp.
Det var först under barocken, när bepansringen minskade och till slut försvann, som man förädlade mha av orientaliska hästar för att få fram lätta rörliga hästar.
 
De bredare hästarna "sväljer" längre ben = det blir harmoniska balanserade ekipage trots lägre mankhöjd.

Det här är naturligtvis ett generellt påstående, och hur just den individen passar på en specifik häst är en annan fråga.

Om jag t.ex. låter min 198 cm långa son sitta upp på någon av mona NSV, 155-165 cm i mankhöjd, fungera det utmärkt. Det ser balanserat och lagom ut.
Fast om det hade varit funktionellt för polisen med kallblod på 160 hade de antagligen sökt det.
 
Det finns gott om Kallblodstravare och en hel del NSV som ligger mellan 160-165 cm. För att då inte ta med t.ex. Shire i diskussionen.

Jag misstänker att man helt enkelt är så fokuserad på SWB att man inte förmår tänka utanför boxen med halvblod alls...

Betänk att riddarnas hästar var mer av kallblodstyp.
Det var först under barocken, när bepansringen minskade och till slut försvann, som man förädlade mha av orientaliska hästar för att få fram lätta rörliga hästar.
Jag tror tvärt emot att polisen har ganska bra koll på vilka hästar som är funktionella i deras yrke.
 
Inte säkert.

Om ett val är icke existerande på den mentala kartan, så har man exkluderat ett sådant val.
Självklart vet de vilka egenskaper de söker och är kapabla nog att leta upp hästar som passar. Nordsvensk är ju ingen okänd ras och hade de passat hade de förstås sökt sådana. Jag tycker att lusitanon är den absolut bästa rasen och missar inte att rekommendera den till personer som söker sådana hästar. Men jag inser ju att de inte är ideala polishästar. Och att det även finns andra där de är direkt olämpliga, eftersom man söker andra egenskaper. Men att det skulle vara en mental miss och att polisrytteriet inte förstår vad som är bäst för dem-det håller jag för otroligt faktiskt.
 
Självklart vet de vilka egenskaper de söker och är kapabla nog att leta upp hästar som passar. Nordsvensk är ju ingen okänd ras och hade de passat hade de förstås sökt sådana. Jag tycker att lusitanon är den absolut bästa rasen och missar inte att rekommendera den till personer som söker sådana hästar. Men jag inser ju att de inte är ideala polishästar. Och att det även finns andra där de är direkt olämpliga, eftersom man söker andra egenskaper. Men att det skulle vara en mental miss och att polisrytteriet inte förstår vad som är bäst för dem-det håller jag för otroligt faktiskt.

Jag försökte kolla på nätet vad de har för raser som polishästar i andra länder. Enligt en sida använder Spanien bara Andalusierhingstar.

En annan sida säger att de i USA använder bl.a. Clydesdale, Percheron, Shire, fullblod och quarter. Och att kallbloden är bra på crowd control tack vare sin storlek och lugna temperament.

Klippt från Houstons polis hemsida:

"At present, there are thirty-eight (38) horses in our herd. These horses represent many different breeds, some of which are: Percheron; Belgium; Quarter Horse; Hanoverian; Tennessee Walker; Dutch Warmblood; Thoroughbred; and Spotted Saddle Horse."

Så det verkar användas lite olika raser världen över.
 
Det finns gott om Kallblodstravare och en hel del NSV som ligger mellan 160-165 cm. För att då inte ta med t.ex. Shire i diskussionen.

Jag misstänker att man helt enkelt är så fokuserad på SWB att man inte förmår tänka utanför boxen med halvblod alls...

Betänk att riddarnas hästar var mer av kallblodstyp.
Det var först under barocken, när bepansringen minskade och till slut försvann, som man förädlade mha av orientaliska hästar för att få fram lätta rörliga hästar.
Det finns redan kallblod bland polishästarna men inte såna små som nordsvensk och ardenner. Skulle tro att polisen i väst inte letat bland Shire utan i stället bland nordsvensk och ardenner som det finns fler av här om dom tror att dom skulle passa.

Så att tänka på raser som inte tillhör ridvarmbloden har iallafall ett av våra tre polisrytterier gjort.
 
Jag vet att Beridna högvakten haft svårt att hitta shirehästar till pukhäst som varit friska och hållbara, kan vara samma med polisen. De har ständigt ögonen öppna men inte säkert de hittat nån som funkar.
 
Jag vet att Beridna högvakten haft svårt att hitta shirehästar till pukhäst som varit friska och hållbara, kan vara samma med polisen. De har ständigt ögonen öppna men inte säkert de hittat nån som funkar.
Finns ju inte så många i landet och vill dom ha på prov så kan jag tänka mig att import inte är intressant.
 
Finns ju inte så många i landet och vill dom ha på prov så kan jag tänka mig att import inte är intressant.
Högvakten kör inte med prov men det är svårt att hitta ändå, som du säger finns det inte så många tillgängliga, sen ska de ha rätt mentalitet på det. Så jag tror inte att de är låsta på halvblod, men det är ändå i sammanhanget bäst utbud där.
 
De bredare hästarna "sväljer" längre ben = det blir harmoniska balanserade ekipage trots lägre mankhöjd.

Det här är naturligtvis ett generellt påstående, och hur just den individen passar på en specifik häst är en annan fråga.

Om jag t.ex. låter min 198 cm långa son sitta upp på någon av mona NSV, 155-165 cm i mankhöjd, fungera det utmärkt. Det ser balanserat och lagom ut.

Du behöver inte ”sälja in din ras” ;) Eller förklara för mig hur hästar ”sväljer” olika långa ryttare
Jag har inget emot nsv men som många andra så är jag ganska säker på att polisen har rätt bra koll på vad de söker.
Min pappa red dressyr på en kallblodstravare strax över ponnymåttet. Det såg naturligtvis bättre ut än när han red min d-ponny av lättare typ men bäst såg det ut på en häst runt 175.
 
Var under kravallerna som en skimmel blev utsatt pga att den kunde urskiljas från övriga och det ropades ut bland demonstranterna att "kasta sten på den vita hästen".

Brun, fux och svart är helt okej färger inom polisen.

Jag kande faktiskt den polishasten, da det var min bastis mamma som red honom. Kommer saklart inte ihag vad han hette, men han var en jattefin gentleman, som jag hade min forsta galopp pa som 9-aring (veckan innan jag hade min forsta galopp pa B-ponny pa ridskolan - lite skillnad!) och aven dar jag och min bastis foljde med pa tavlingar och var sakert jattehandiga "hastskotare"
 
Nackdelen med kallbloden (som polisen som var hos oss och provred en häst som skulle säljas) var att de ibland är lite för 'orädda'. Vilket innebär att när de väl blir rädda så blir de opåverkbara. De hade testat två lettiska kallblod och det slutade med att en polis (med häst) var på väg ner i vallgraven.
 
Nackdelen med kallbloden (som polisen som var hos oss och provred en häst som skulle säljas) var att de ibland är lite för 'orädda'. Vilket innebär att när de väl blir rädda så blir de opåverkbara. De hade testat två lettiska kallblod och det slutade med att en polis (med häst) var på väg ner i vallgraven.
Nu ska jag väl inte kapa tråden, men jag blir ändå lite förundrad, av varför polisen skulle välja att titta på individer ur en numerärt pytteöiten hästras i Sverige?
När dessutom både baltiska och ryska kallblod är stammade med stort inslag av svensk ardenner och nordsvensk brukshäst?

Under 1950 och 1960 talet, när avhästningen i jordbruket tog fart, så exporterades tjogtals med godkända hingstar årligen till dåvarande Sovjetunionen, extersom de hade tappat greppet om sin kallblodsavel. Export av hingstar har därefter skett lite då och då


Så sent som för några år sedan då var uppköpare från baltikum och ryssland och köpte hästar direkt på hingstpremieringen.

För mig låter det som att man har fördomar mot "svenska tråkiga raser" och sökwr det mer ecotiska, som låter "häftigare".

Att en viss individ skenar säger dock föga om en ras, eller hur?
 
Nu ska jag väl inte kapa tråden, men jag blir ändå lite förundrad, av varför polisen skulle välja att titta på individer ur en numerärt pytteöiten hästras i Sverige?
När dessutom både baltiska och ryska kallblod är stammade med stort inslag av svensk ardenner och nordsvensk brukshäst?

Under 1950 och 1960 talet, när avhästningen i jordbruket tog fart, så exporterades tjogtals med godkända hingstar årligen till dåvarande Sovjetunionen, extersom de hade tappat greppet om sin kallblodsavel. Export av hingstar har därefter skett lite då och då


Så sent som för några år sedan då var uppköpare från baltikum och ryssland och köpte hästar direkt på hingstpremieringen.

För mig låter det som att man har fördomar mot "svenska tråkiga raser" och sökwr det mer ecotiska, som låter "häftigare".

Att en viss individ skenar säger dock föga om en ras, eller hur?
Har du någon lämplig så är det bara att fråga om dom vill köpa den.
Gjorde själv det när min ena var ung för jag tror han skulle passa. Polisen var glad för frågan men sa att han var för för liten (kände inte till höjdkravet för 15 år sedan).
 
Nu ska jag väl inte kapa tråden, men jag blir ändå lite förundrad, av varför polisen skulle välja att titta på individer ur en numerärt pytteöiten hästras i Sverige?
När dessutom både baltiska och ryska kallblod är stammade med stort inslag av svensk ardenner och nordsvensk brukshäst?

Under 1950 och 1960 talet, när avhästningen i jordbruket tog fart, så exporterades tjogtals med godkända hingstar årligen till dåvarande Sovjetunionen, extersom de hade tappat greppet om sin kallblodsavel. Export av hingstar har därefter skett lite då och då


Så sent som för några år sedan då var uppköpare från baltikum och ryssland och köpte hästar direkt på hingstpremieringen.

För mig låter det som att man har fördomar mot "svenska tråkiga raser" och sökwr det mer ecotiska, som låter "häftigare".

Att en viss individ skenar säger dock föga om en ras, eller hur?

Mig veterligen letade de efter.sta ila enkla hästar och eftersom de inte är särskilt styrda av ras fick de erbjudandet att testa ett gäng som nyligen importerats. Av dessa valde de att gå vidare med två men det bidde ju inte så bra.

Jag är väldigt övertygad om att de har bra koll på vad de vill ha och vad de behöver.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 650
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 648
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 425
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp