Hästbrist på polisrytteriet i Stockholm – en avelsfråga

Polisrytteriet uttrycker nu en oro om att tillgången på hästar som är lämpliga för tjänst är låg. Man ser en trend i att de hästar som föds upp idag avlas på allt mer blod och tävlingsegenskaper, medan polisen söker hästar med lugnare och tryggare temperament.
 
Jo, och i Jönköping.

KL

NSV är inte sävliga, eller extremt breda. Däremot stabila i temperamentet.
Inte heller är de särskilt "låga" i mankhöjd, samtidigt som de är väldigt viktbärande.

De användes mycket under 1900-talet inom den svenska militären.
Det finns manskapssadlar som byggdes särskilt för NSV.

Men det är väl inte direkt så att standardhöjden är de 165-185 cm som polishästarna ska vara?

(För mig är fullblod oftast rätt lagom breda om jag ska sitta bra och skonsamt för kroppen, så jag skulle definitivt säga att de NSV jag ridit varit på tok för breda för heldagar i sadeln. Det behöver ju inte vara fråga om någon extrem exteriör, nu när man faktiskt börjat acceptera att ryttare också kan behöva vettig ergonomi och inte bara ska "sluta gnälla". Därmed inte sagt att de inte kan vara passande för någon annan.)
 
Men det är väl inte direkt så att standardhöjden är de 165-185 cm som polishästarna ska vara?

(För mig är fullblod oftast rätt lagom breda om jag ska sitta bra och skonsamt för kroppen, så jag skulle definitivt säga att de NSV jag ridit varit på tok för breda för heldagar i sadeln. Det behöver ju inte vara fråga om någon extrem exteriör, nu när man faktiskt börjat acceptera att ryttare också kan behöva vettig ergonomi och inte bara ska "sluta gnälla". Därmed inte sagt att de inte kan vara passande för någon annan.)
En häst på 185 cm är onödigt hög egentligen, för sin egen skull.

Man är tillräckligt "imponerande" gentemot en person på marken även på en häst på 160 cm i mankhöjd.

Så mankhöjden som polisryteriet önskar, beror nog på andra saker, t.ex. tradition, snarare än på funktion.

För (stor) mankhöjd i sig ger inte en mer viktbärande häst. Rörligheten ökar inte heller.

Så frågan är egentligen vilken/vilka funktioner som egentligen behövs, och vilka egenskaper hos hästar som stödjer de funktionella egenskaper man söker.
 
Jag skulle önska att fler såg till individen än stammen! Det finns många hästar med lite flashig stam som är fantastiska hästar med underbart temperament. Allt är inte svart eller vitt, börjar bli en rätt uttjatad diskussion om att de trygga snälla hästarna ”inte finns längre”. Det finns många hingstar och ston med vettiga temperament att avla på.
 
En häst på 185 cm är onödigt hög egentligen, för sin egen skull.

Man är tillräckligt "imponerande" gentemot en person på marken även på en häst på 160 cm i mankhöjd.

Så mankhöjden som polisryteriet önskar, beror nog på andra saker, t.ex. tradition, snarare än på funktion.

För (stor) mankhöjd i sig ger inte en mer viktbärande häst. Rörligheten ökar inte heller.

Så frågan är egentligen vilken/vilka funktioner som egentligen behövs, och vilka egenskaper hos hästar som stödjer de funktionella egenskaper man söker.

Har inte polisen i USA quarterhästar? De är ju generellt sett inte 165-185 cm höga.

Jag håller med dig angående de riktigt stora hästarna.
 
Jag skulle önska att fler såg till individen än stammen! Det finns många hästar med lite flashig stam som är fantastiska hästar med underbart temperament. Allt är inte svart eller vitt, börjar bli en rätt uttjatad diskussion om att de trygga snälla hästarna ”inte finns längre”. Det finns många hingstar och ston med vettiga temperament att avla på.
Men vill de uppfödarna sälja till polisen? Flashig stam, flashig gång = andra köpare som konkurrerar ut polisen?
Eller varför hamnar de flashiga hästarna inte där, om de ändå är lugna och tåliga?
 
Men vill de uppfödarna sälja till polisen? Flashig stam, flashig gång = andra köpare som konkurrerar ut polisen?
Eller varför hamnar de flashiga hästarna inte där, om de ändå är lugna och tåliga?
Jag vet en som var och gjorde alla tester med sin häst, men tackade nej till försäljning pga priset de då erbjöd. Men detta var tio år sedan.
 
Ja, kan också tänka att det blir en prisfråga - att andra kan betala mer än polisen för de fina och stabila hästarna.
För tio år sedan tror jag de erbjöd 80 tkr. Det borde ju gå att ta reda på vad de betalar idag, då de är offentlig verksamhet. Men jag kan tänka mig att en uppfödare inte får igen kostnaden för att föda upp och utbilda hästen!
 
Men det är väl inte direkt så att standardhöjden är de 165-185 cm som polishästarna ska vara?

(För mig är fullblod oftast rätt lagom breda om jag ska sitta bra och skonsamt för kroppen, så jag skulle definitivt säga att de NSV jag ridit varit på tok för breda för heldagar i sadeln. Det behöver ju inte vara fråga om någon extrem exteriör, nu när man faktiskt börjat acceptera att ryttare också kan behöva vettig ergonomi och inte bara ska "sluta gnälla". Därmed inte sagt att de inte kan vara passande för någon annan.)
Delvis KL - men huruvida du sitter bra eller inte på breda hästar är minst lika mycket en sadelfråga som hästens bredd. :)
Jag kan absolut inte sitta i en M&N dressyrsadel med rätt bomvidd för min häst, det känns som att försöka grensla en pinnstol. :D Så det slutade med två måttsydda sadlar där sätet är uppbyggt för att passa mig; jag har ganska smalt mellan mina sittben.
 
En häst på 185 cm är onödigt hög egentligen, för sin egen skull.

Man är tillräckligt "imponerande" gentemot en person på marken även på en häst på 160 cm i mankhöjd.

Så mankhöjden som polisryteriet önskar, beror nog på andra saker, t.ex. tradition, snarare än på funktion.

För (stor) mankhöjd i sig ger inte en mer viktbärande häst. Rörligheten ökar inte heller.

Så frågan är egentligen vilken/vilka funktioner som egentligen behövs, och vilka egenskaper hos hästar som stödjer de funktionella egenskaper man söker.
Jag är rätt övertygad om att det är lättare att dra av en ryttare från hästryggen från en häst på 160 än från en som är högre. Vi har en 160- häst och en på 165 och det är rätt stor skillnad på hur högt upp man sitter på de ganska få centimetrarna.
 
Men vill de uppfödarna sälja till polisen? Flashig stam, flashig gång = andra köpare som konkurrerar ut polisen?
Eller varför hamnar de flashiga hästarna inte där, om de ändå är lugna och tåliga?
De flesta vill ha så mycket som möjligt för sin uppfödning. Personligen tror jag många hästar blir bortsorterade av både polis och vanliga hästköpare pga sina stammar.
 
Den jag sålde var utannonserad på hästnet som tävlingshäst. Jag fick det jag begärde i annonsen. Så jag tror inte att de betalar sämre än nån annan om hästen har det de söker. Att köpa en polishäst är en jätteinvestering. De lägger mkt utbildning, mm på dem. Inköpet är inte så stor kostnad av totalen även om hästen är lite dyrare om det är rätt häst om den klarar av jobbet. De har först dem på prov i 1-2 månader.
 
Den jag sålde var utannonserad på hästnet som tävlingshäst. Jag fick det jag begärde i annonsen. Så jag tror inte att de betalar sämre än nån annan om hästen har det de söker. Att köpa en polishäst är en jätteinvestering. De lägger mkt utbildning, mm på dem. Inköpet är inte så stor kostnad av totalen även om hästen är lite dyrare om det är rätt häst som den klarar av jobbet. De har först dem på prov i 1-2 månader.
Det är kanske också är en av sakerna som gör att folk inte vill sälja. 1-2 månader på prov är inget jag personligen skulle vilja lämna ut på.
 
Om jag mins rätt hade polisen en skimmel under göteborgskravalerna, när en häst sticker ut på det sättet var det lättare för demonstranterna attackera en häst. Jämfört om alla är bruna. Därför ändrade de kraven till att hästarna ska vara brun, fux tror jag också är okej?
Var under kravallerna som en skimmel blev utsatt pga att den kunde urskiljas från övriga och det ropades ut bland demonstranterna att "kasta sten på den vita hästen".

Brun, fux och svart är helt okej färger inom polisen.
 
En häst på 185 cm är onödigt hög egentligen, för sin egen skull.

Man är tillräckligt "imponerande" gentemot en person på marken även på en häst på 160 cm i mankhöjd.

Så mankhöjden som polisryteriet önskar, beror nog på andra saker, t.ex. tradition, snarare än på funktion.

För (stor) mankhöjd i sig ger inte en mer viktbärande häst. Rörligheten ökar inte heller.

Så frågan är egentligen vilken/vilka funktioner som egentligen behövs, och vilka egenskaper hos hästar som stödjer de funktionella egenskaper man söker.

Polisen som rider 180+ hästen är en lång man (svårt att gissa längd men säkert 195 lång och ser ut att ha långa ben). En häst på 160 hade inte varit passande för den ryttaren
 
Polisen som rider 180+ hästen är en lång man (svårt att gissa längd men säkert 195 lång och ser ut att ha långa ben). En häst på 160 hade inte varit passande för den ryttaren
De bredare hästarna "sväljer" längre ben = det blir harmoniska balanserade ekipage trots lägre mankhöjd.

Det här är naturligtvis ett generellt påstående, och hur just den individen passar på en specifik häst är en annan fråga.

Om jag t.ex. låter min 198 cm långa son sitta upp på någon av mona NSV, 155-165 cm i mankhöjd, fungera det utmärkt. Det ser balanserat och lagom ut.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 437
Senast: dobbis
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 698
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 458
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp