Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

E

equus4immer

Ett långsiktigt mål jag har är att skaffa häst om ca. 5 år. okej, det låter långt men jag vill va säker innan jag skaffar att jag klarar allt vad häst handlar om. Angående kunskap, pengar och allt sånt även att jag har pluggat klart och jobbat ett tag.

Men nu till min fråga, hur mycket kostar det att ha en häst?
I månaden.
:)
Ni som har hästar kan ju skriva hur mycket det kostar om man skulle ha 1 häst. Har ni flera så får ni tänka er hur mycket ni betalar för en.
Har ni hästen i ett eget stall eller betalar ni för att ha hästen hoss någon annan?
Räkna upp så gott som alla kostnader. Mat, stallplats, utrustning, försökring, utbildning/träning osv.
De ni betalar i månaden alltså :D:)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Det finns många liknande trådar. Sök lite så hittar du säkert en hel del:)
svarar ändå vad min Alvar kostar mig i månaden:

stallplats (lösdrift) 300 kr

Försäkring 142 kr

Mat 250 kr (Allt utslaget på ett år. På sommaren är han i stort sett gratis på den fronten, medan han på vintern sätter i sig en hel del hö)

Utrustning 600 kr (allt utslaget på ett år ungefär. Detta är inkl ett sadelköp)

Träning 0 kr än sålänge

Hovslagare 0 kr (Snäll kompis som verkar)

Tja, det var väl allt, så 1292 kr i månaden. Inte så farligt;)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

som sagt sök på forumet!

min häst kostar mig 5000kr i månaden i stallhyror, försäkringar, foder och träning en gång i veckan för "billig" tränare.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

5000 i månaden går det åt, sen minst 25000 i buffert, annars vågar jag inte ha häst iaf.

Ska man ha häst krävs gott om cash, tyvärr.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

För mig kostar det ca 2500 kg per månad och häst. Står kollektivt så det är mkt jobb mna får göra själv för att komma undan så billigt, och ger inga dyra färdigfoder utan korn, havre lusern osv är d et som gäller. Köper inte så mkt märkesutrustning.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

2300kr ungefär. har eget stall. plus att jag har två shettisar så slutsumman blir på ca 2600kr och då är utrustning o sånt inte inräknat. Utan foder, strö, vatten o el, hovslagare osv.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

jag har inackorderad i kollektivstall, så det är mycket jobb! (tid)
min kostar ca 2500kr/månaden, men då är foder och liknande beräknat på år sedan utsalget/månad för att få en jämn kostnad under året, då det går åt mer foder på vintern.
i denna summa ingår inte träningar eller utrustning.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

innan vi köpte våran gård så hyr jag ett stall billigt o då kostade mina 2hästar som jag hade då mig 5000kr i månaden, inkl: stallplats, hagar/sommarbete, hö/hösigale, halm, kraftfoder + tillskott, försäkring, hovslagare, ridhuskort, tränare 1ggr/vecka.

nu har jag ju eget stall o tar in eget hö så då blir det ju billigare.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst kostar mig ca 1000 kr/månad. Jämnt fördelat över året, det går ju inget hö eller spån på sommaren tex.

Då har jag hästen hemma och betalar inga stallhyror. Jag tränar inte heller.
Utrustning är inte inräknat då det får vara sånt som man får ha "buffert" till.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Har hästen inackorderad.
Slår jag ut kostnaden på ett år ligger det på 6-7000/månad + buffert.
Då har jag också räknat med utrustning, träning och en del bensinkostnader i det.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag har räknat vad jag lägger på min häst och det brukar sluta på ca 6000 i mån. Då är det iof en stor häst (äter mkt) och jag tränar varannan v. Det är ett kollektiv stall, men finns ridhus, så då blir det ju oftast lite dyrare men ingen utrustning är inkluderad.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Mina går på ungefär 6000 i månaden tillsammans, då har jag 2 stora hästar som är inackorderade
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst står på lösdrift. 2 åring under utbildning, ej påbörjad inridning.
Platshyra: 2000:-/mån inkl fri tillgång på grovfoder
Kraftfoder: 200-300:-/mån (pellets, mineraler, fibergi)
Sjukvård: 500:- -1000:-/mån (hon har just nu rasp, som vi kämpar för att få bort)
Utrustning: 3000:- detta år, men då är alla täcken inräknade som vi inte kommer behöva köpa nya nästa år
Hovslagare: 200:-/gång

Så summa:
4000:-/mån ungefär
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst går på minst 5000 kr i månaden. För ca 5000 är det stallhyra, foder, skoning och försäkring inräknat. Fast sen har jag ju hästen inackorderad med fullskötsel i sthlm också.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Hm...ska försöka komma ihåg alla kostnader nu....

Stallplats: 500kr (bra ridvägar, hagar m.m.)
Hö: 320kr
Kraftfoder: 50kr
Spån: ca 200kr
Försäkring: ca 166kr
Hovslagare: 50kr
Vaccination: 54kr
Totalt: 1340kr/månad

I framtiden tillkommer det kanske träning för 500-1000kr/månad.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag har mina fyra, stora kallblod, hemma.

Hösilage: 1250 kr
Betfor: 100 kr
Linfröolja: 125 kr
Mineraler: 250 kr
Morötter: 250 kr
Torv: 720 kr
Hovslagare: 800 kr
Försäkring: 600 kr
Vaccinationer: 200

4595 kr/månad för fyra hästar.

Sommartid (mitten av maj till slutet av september) är det betydligt billigare eftersom de då går ute och äter gräs dygnet runt och det inte går åt vare sig hösilage, torv eller mineraler.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Stallplats 1500:- Då ingår foder, spån, in/utsläpp alla dagar, mockning då jag inte kan.
Försäkring: 111:-
Skoning: 300-350:-/månaden, skos var 8 vecka.
Utrustning:2000:-/månaden utslaget sedan hon köptes till nyår. I år blev det dyrt då sadel, bättre träns och täcken köptes in.
Vaccination: 150:-/månaden utslaget sedan hon köptes till nyår.
Morötter + övrigt: 300:-
Numera 4411:- varje månad till nyår.

Stallplats 1500:-
Försäkring: 111:-
Skoning 300:-
Utrustning ca 500:- (Nu har vi allt vi behöver)
Vaccination: 600:- (Klumpsumma i Nov)
Morötter + övrigt: 300:-

Då: 3300:- med träning inräknat, men inte vacc.

Sedan tillkommer träning ca 500-1000:-
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

jag har räknat ut vad min häst kostar på ett år och delat ¨på 12mån= 4100 kr, då har jag tagit till lite extra.
då är:
stallplats
mat
träningar
vetrinär
vaccination
avmaskning
tandkoll
ridhushyra
lite utrustning inräknad(typ pälsglans, sadeltvål, grimma, flugspray, inga dyra grejer alltså. det sparar jag försig.)
license
skoning
försäkring

bensin+tävlingkostnader är inte inräknat...doch brukar jag lägga till en hundring i månaden för sånna utgifter. ser även till att stoppa undan pengar på sparkontot för stora oförutsägbara utgifter.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Delar på en häst med en vän så utgifterna blir ju halverade, väldigt smidigt.
Stallplats ( lösdrift men tillgång till boxar) : 1000 / 2 = 500 kr
Foder: ingår i stallhyran
Verkning: (han går barfota) 300 / 2 = 250 kr
Träningar: Vi brukar träna varandra x)
Utrustning: 600 / 2 = 300 kr
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Stallplats: 0 kr. Behöver inte betala någonting för stallhyra/boxplats/uppstallning där jag jobbar. Har inget avdrag eller dyl. för det heller :bow:

Strö (spån): En spånbal får jag betala 60 kr för. Det i snitt åt ca 2.5 bal i veckan nu när hon står inne mer. Så förbrukningen i genomsnitt, i alla fall under de flesta månaderna under året blir ca 10/balar i månanden dvs. ca 600 kr/mån. Men då strör jag ordentligt och har tyvärr en häst som skitar ner rätt mycket.

Hösilage: Betalar 800 kr/mån nu under vinter månaderna. Tar så mycket jag behöver,
hon får ca 10-12 kg/dygn, toppkvalité både vad gäller både hygien och analysvärden.
På sommaren (bete) behöver jag ju inte fodra i stort sett någonting och då behöver jag inte heller betala så mycket för fodret. Och vissa månader när det är grönare ute men hon stödfodras betalar jag oftast ca 600 kr/mån.

Kraftfoder: Det är betfor, vetekli, havrekross, mustang protein +, hippo mineraler, biomeral, chevinal plus, v.s.l, kalk och linfröolja som jag kan fodra med, kostnad 200 kr/mån men jag ger bara lite chevinal plus/v.s.l, olja, betfor och vetekli utav detta.

Müsli: Köper sedan egna müsli säckar just nu i alla fall då hon får havrefri sådan, nämligen Spillers Cool Mix. En säck kostar 189 kr för 20 kg, månadskostnaden blir ca 240 kr för detta.

Försäkring: Ca 500 kr/mån

Hovslagare: Månadskostnad ca 500 kr, skos var 8:e vecka.

Vaccinationer, tandkontroller, kolla masken/avmaskning m.m.
Ca 100-150 kr/mån

Allt som allt, strax under 3000 kr/mån kommer jag udan med och då gäller de det mest "nödvändiga" kostnaderna. Jag har en hbl häst, 7 år. Sedan kan det ju dyka upp oväntande kostnader som veterinärkostnader. Utrustning har jag köpt på mig det mesta jag behöver men nu så ska jag köpa ny dressyrsadel, sedan kanske man måste köpa nytt om något går sönder eller så vill man helt enkelt förnya sig lite ;) vilket kostar pengar.

Tränar inte just nu men det betalar jag ca 600 kr/mån för (varannan vecka) , privatlektioner för dressyrtränare när vi är i gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 024
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 223
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp