Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst kostar mig mellan 500 -1000 kronor i månaden.

Det beror ju mycket på var i landet man bor och vad man har för möjligheter/kontakter.

Däremot tycker jag att en det är en självklarhet att man har en rejäl buffert, när jag köpte hästen så tänkte jag mig som ett giftemål, i nöd och lust alltså. Man kan inte räkna med att hästen kommer vara frisk och hel, eller att all utrustning håller och passar i all evighet.

Glömde säg: jag har inte räknat med träning, utan bara vad det kostar att hålla hästen, dv hyra, foder, försäkring, hovslagare, vaccination mm.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Per månad:
Stallhyra: 800 kr
Hovslagare: 250 kr

Sen köper jag en säck betfor+mineraler/müsli när det behövs. Han äter knappt något kraftfoder, men kanske utslaget 50 kr/mån?

En gång/år:
Vaccination 1200 kr
Försäkring: tippar på 5000/år om jag inte är helt ute och cyklar. Tror jag betalar 2500/halvår men är inte säker

Sen får vi se om jag ska tävla något i vår, i så fall blir det licens (lokal), anmälnings/startavgifter, kanske några träningar och bensin osv. Men det ingår för mig inte i "hästhållning", utan är mer för min skull.

Bor i södra Sverige, hästen står på cykelavstånd till centrum av staden där jag bor.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Så här kostar min häst -
Stallhyra (ingår box/strö/hö) - 800:-
Hovslagare (var 6:e vecka) - 850:-
Försäkring - ca 1400:-/halvår
Kraftfoder - ca 200 :-/månad (Hon äter KRAFFT GRUND)
Träning - 600:-/månad, vilket är billigt :)
Vaccinationer/avmasking - Får nog räkna med 1500-2000 där.

Sen har jag en buffert utifall att det behövs utrustning, veterinärvård osv.
Hoppas jag inte glömt bort nåt "viktigt" nu :grin:

Lycka till med ditt framtida hästköp!
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag bor fortfarande hemma och har min häst på vår gård. Men när jag flyttar hemifrån så skulle väl min budget se ut ungefär såhär:
Stallhyra: 450 kr/mån (har lösdrift med eget hö, så foder och allt ingår)
Försäkring: 230 kr/mån
Hovslagare: 375 kr/mån (skor honom var 8:e vecka, helskoning=750kr)
Träning: ca 200 kr/gång (sker ca 1 gång i månaden, ibland mer, ibland mindre)

Summa: 1255 kr

Jag har en islandshästvalack på 11 år. Bor i Östergötland. =)
Ganska billigt om man jämför...
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Den här månaden kostade min häst mig:
Stallplats 2900:- (Allt utom mockning och iordningställande av foder ingår)
Försäkring: 272:-
Skoning: 1000:- (Skos var 6:e vecka)
Utrustning: 1044:- (Sadel på avbetalning)
Morötter: 69:-
Veterinär: 2036:- (Åkte på foderstrupsförtoppning :crazy: )

Så allt som allt blev det 7321:-
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag har min häst inackorderad.
Stallplats 3500:-
Försäkring (ca) 1000:-
Skoning 550:-
Träning 1800:-
Ridhuskort 333:-
Sammanlagt 7183:-

Detta är under tävlingssäsong, tränar mindre nu på vintern så då blir det inte riktigt lika saftigt.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst kostar mig ca 1000 kr/månad. Jämnt fördelat över året, det går ju inget hö eller spån på sommaren tex.

Då har jag hästen hemma och betalar inga stallhyror. Jag tränar inte heller.
Utrustning är inte inräknat då det får vara sånt som man får ha "buffert" till.

Vem betalar för renovering och skötsel av gården då???????

Våran gård kostar även om det inte är en direkt stallhyra så måste det ju fram pengar till staket till hagar . Boxväggar som ska lagas el och vatten i stallet lysröär som ska bytas och allt annat smått. Där till kommer för oss ränta och amortering av gårdens lån. I min värld så är et det som stallhyran ska täcka till viss del.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Stallplats 1000:- Då ingår lösdrift, all foder utom müsli, ev boxplats vid behov, transport till & från träningar/tävlingar m.m
Försäkring: ca 380:-
Skoning: 700-850:-/månaden, skos var 8 vecka. (dyrare på vintern)
Utrustning: Eftersom jag ahr allt nu behövs inget mer men jag har punga ut massor med pengar på utrustningen första månaderna när jag köpte hästen.. ca 20.o00 kr ..
Vaccination: Ingenaning, inackorderad hos veterinär så hon gör de å skriver upp vad ja ska betala :)
Morötter + övrigt: 200:-

Alltså inte så mkt :) Mest pengar går väl till alla träningar / tävlingar :)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Häst 1

Hö 700:-
Kraft 350:-
Spån 150:-
Försäkring 400:-
Hovslagare: 450:-

Häst 2

Hö 700:-
Kraft 100:-
Spån 150:-
Förs 100:-
Hovslagare 150:-


Tillkommer gör utrustning, el, träningar mm.

Har eget stall hemma på gården.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Cirka 6000 kr per månad inklusive träningar ("billig" tränare dock) men exklusive inköp av ev utrustning och ev oförutsedda veterinärbesök. Sedan beror det ju på hur man ska räkna på det där med hästägandet. Jag cyklar till stallet men måste du ta bilen så blir det lätt mycket extra pengar. Jag har en bil och enda anledningen till att jag anser mig behöva den är för att jag har häst. Det blir liksom inga tävlingar eller träningar på bortaplan eller hämtning av foder annars. Och att ha bil kostar ju en del.. Så kanske den delvis ska läggas på de övriga hästkostnaderna?
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Har min häst inhyrd i ett privat stall..

stallhyra: 1000:- (fri tillgång på hö, spån, mockning och fodring, in/utsläpp)
verkning: 50:- (100:- men verkas varannan månad)
Kraffoder: 400:- (havre, korn, mineraler, betfor, lusern hack)
Försäkring: 230:-/månad
utrustning: 600:- (uträknat på ett år ungefär)
Budget: 1500:- (lägger undan i månaden)
Bensinkostnad: 1000:-

sen kommer det att tillkomma träningskostnad på ca: 500:- / månaden när han är inriden och de är dax för träning, men de dröjer tills dess..

Kostnad: 4780:-
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*Kl*

Har inte fått slutnotan än, men denna månaden landar vi på över 10 000:-

Har dessutom inte ens ridit denna månaden. -jättekul att ha häst:crazy:
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

min häst kostar ca 4000 i månaden. Men de första åren var det betydligt dyrare då jag hela tiden märkte att det "fattades" utrustning. Standardgrejerna som sadel, träns, borstar, täcken mm är långt ifrån allt man (jag) behöver, så dyrt blir det...! Nu känns det dock som jag har det mesta, därför är det billigare nu. Hade även ett fullblod en gång i tiden som var KONSTANT skadad och åt enorma mängder svindyrt foder (han blev smal som en pinne annars). Han kostade runt 6-7000 i månaden. usch =(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

hmm
stallplats med foder 2000:-
försäkring årspremie 1900:-
hovslagare 1000-1300:-/10 veckor
vaccination mm ca 100:- mån
så det blir ca 2400:-/mån + allt annat runtomkrin med utrustning o tränare.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

stallplats 500 kr, åå då gör jag allt själv (fodrar, mockar, rider allt!)
foder som räcker ca 1 månad ca 1600 kr
träningar 900 kr
(ev vet. kostnader)
hovslagare var 6 vecka ca. 700 kr
sen är det anmälningsavgift. och bensinpengar till tävling och träningar
utrustning ca 500-1000 kr/månad

Jag har inte fått med allt, men på en månad blir det ca. 4000-6000 kr :D
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*Lånar knapp så jag slipper skapa en ny tråd i samma ämne

Härikring är det vanligaste att man betalar minst 1500-2000 kr för stallplats inkl hö, spån, in/utsläpp och fodringar (då har jag stor möjlighet att hjälpa till själv också men inte alla är villiga i att gå ner i pris trots det). Finns ridhus är det dyrare, men man kan få duglig ridbana för samma pris om man har tur. De alternativ jag tittat på har även haft havre och betfor inräknat i hyran.

En sak jag funderat på är vad försäkringen går på per år? Jag minns inte vad mina ponnyer var försäkrade för och mitt hbl sänkte jag livvärdet på. Men när jag köper häst nästa gng lär den ligga på 50-75 000 kr i värde. Vad betalar ni i premie för en sådan försäkring + full vet.vårdsförsäkring? Skulle vara intressant att veta om jag räknat helt fel när jag räknar med 500 kr/mån?

Jag har även räknat med ET/vaccination/tandrasp utslaget på 300 kr/mån (Allt gör man ju inte varje mån tänkte jag). Är det helt åt h-vete för lite?:o

Hovslagare har jag räknat med 450 kr/mån. Vet minst två hovisar här som tar runt 800 kr per skoning.

Träning har jag räknat med 500 kr/mån och då är jag inte tävlingsintresserad utan vill försöka träna varannan vecka beroende på årstid/underlag/tillgång på ridhus.

Kraftfoder samt mineraler utöver havre och betfor (ingår de inte hyran så har hyran snarare legat på 1500 än 2000): 300 kr/mån.

Summa alltså: 4050 kr/mån.

Detta är exklusive bensinpengar då jag räknar med att ha cykelavstånd till stallet större delen av året. Samt har räknat in bilkostnaden i min "husekonomi". Buffert för dyrare och oplanerade vet.räkningar har jag på ett konto jag aldrig rör.

Vad tror ni om detta? *hoppashoppas
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

har hästarna på egen gård, våra hästar kostar ca 4000 kr/per häst i månaden för skoning, försäkring,foder,strö.
sedan köper jag utrustning för ca 2500 kr/månaden för en häst utslaget på ett år. Då har jag inte räknat med träning eller tävling då det varierar. Så alltså kostar en häst i mitt fall minst 6500 kr i månaden.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

nu har jag en helt fantastisk möjlighet; jag hyr min ponny för 1000 kr/månad. hon står kvar hos ägaren som betalar mat, stall, spån, veterinär, hovslagare, försäkring... rubbet! det enda jag betalar är om jag vill köpa till/köpa ny utrustning (hon hade träns, sadel, vojlock samt ryktsaker som standard) samt lektionerna, som går på hundralappen per gång och om jag vill träna själv blir det 80 pix per gång för tillgång till deras jättefina ridhus. paddocken är gratis. löjligt vilken tur jag haft som hittade dessa människorna som gör det för att ge fler människor möjlighet att få smaka på hästägarlivet utan att få hela ansvaret på ens axlar. :')
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Men nu till min fråga, hur mycket kostar det att ha en häst?
I månaden.
:)
Ni som har hästar kan ju skriva hur mycket det kostar om man skulle ha 1 häst. Har ni flera så får ni tänka er hur mycket ni betalar för en.
Har ni hästen i ett eget stall eller betalar ni för att ha hästen hoss någon annan?
Räkna upp så gott som alla kostnader. Mat, stallplats, utrustning, försökring, utbildning/träning osv.
De ni betalar i månaden alltså :D:)

Jag har inget eget stall, så Gallardo står i ett mindre stall med plats för 7 hästar.
Stallhyra: 1300:-/mån inkl. torv, hösilage, utsläpp/morgonfodring hela veckan och kvällsfodring på helgerna. Det finns även tillgång till belyst paddock.
Foder: ca 600:-/mån
Försäkring: 300:-/mån
Hovslagare: ca 1000:-/varannan månad

Det var sådana räkningar som man inte kan slippa undan, men sen lägger jag pengar på annat också som andra kanske tycker är onödigt.

Equiterapeut: 1000:-/gång
Långtidshyra av släp: 1260:-/mån
Utrustning: ca 1000:-/mån

Sen tillkommer veterinärbesök och det har blivit några stycken eftersom jag är något utav en hästhypokondriker ;)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Du är ute i god tid! Låter som att du kommer att ha en bra och genomtänkt plan :)

För mig har kostnaderna varierat beroende på om jag varit uppstallad, hur seriös träningen har varit och ev. kostnader som dykt om med veterinär osv. Så här ser det ut per dagens datum:

Stallhyra: 2500 kr (då ingår bl.a. fri tillgång på grovfoder och viss mängd spån)

Kraftfoder: 400 kr
Försäkring: 500kr
Träning: 1500 kr
Bensin: 700 kr
Hovslagare: 450kr
Massör: 500 kr

Summa: 6550 kr

Sedan kan träningskostnader variera beroende på säsong samt även ev tävlingskostnader förstås. Detsamma gäller veterinärvård, trasigt utstyr och tandläkare m.m. Dessa kostander ovan är sådan som jag räknar med varje månad och sätter undan pengar för. Resterande har jag en sparad budget för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 569
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 024
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 222
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp