Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

kl

Har två a-ponnyer och beräknar på den som jag tränar med.

stall: "gratis" hemma..
foder: totalt ca någon hundring kanske utslaget...
försäkr: 100 kanske?
träning: 250:-
extra saker som igentligen inte behövs,: 400:-

Ja, det blev inte mycket.. För mina två ponnyer och en skock får lägger jag undan 1500 i månaden som jag tar ifrån när det behövs och resten blir som en buffert till fallifall utgifter..
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Hej du!

Din fråga är inte helt lätt att besvara eftersom kostnaden är beroende av så många faktorer.
Till att börja med är stallhyran ofta en tung post och dyrare ju mer centralt stallet ligger och beroende på hur mycket skötsel som ingår. Ett stall ute på landet med ringa service behöver inte kosta många kronor alls, men då får du ju i stället betala mer vad gäller bensinpengar till din transport och tid. Att tänka på sin egen transportkostnad är viktigt, tycker jag. Den syns ju inte lika mycket som pengarna som ska till stallägaren, men kan vara bra mycket större... Tror det ofta glöms bort.

Låt mig berätta vad min häst kostar, på ett ungefär.:)

Inköp: 65 000. Betalades kontant. Behöver man låna tillkommer ju självklart räntekostnader.

Försäkring: A1 50 000, A2 15 000 ger en årskostnad på ca 7800 kr (650 kr i månaden)

Stallhyra som inkluderar halm, hö, ensilage, havre och betfor: 1200 kr i månaden.

Extra foder: 100 kr i månaden

Hovslagare: verkning var 6 vecka, 200 kr i månaden. När han senare behöver skos tredubblas den kostnaden.

Avmaskning, vaccinering, tandkontroll: ca tre träckprover och två maskkurer per år, sprutor mot influensa och boutulism, hästtandläkare. Snitt 300 kr per månad. Denna summa under förutsättning att hästen håller sig frisk. En buffert på gärna 10 000 kr är inte fel att ha om hästen blir dålig. Ett klinikbesök hamnar sällan under tre tusen vid vanlig hältutredning och självrisken brukar ligga på dryga två. Sen betalar man i allmänhet 20% på överskjutande belopp.

Hästtransport:Har en egen av äldre modell som är betald. Skatt och försäkring och kostnader för renovering, runt 3000 per år. Alltså ca 250 kr i månaden.

Bensin: Endast resor till och från stallet, i snitt åtta resor per vecka. Avstånd sju km enkel väg, räknar då inte slitage på bil etc utan rena bensinkostnader... ca 580 kr i månaden

Träning och tävling: Då min häst bara är två år är den kostnaden nu noll. Om ett par-tre år rimligtvis ca 1500 kr i månaden.


Utrustning: Har det mesta i nuläget, men det går nog ändå 300 kr i månaden om man slår ut det. Ett täcke här, lite sadelbalsam där. Behövs större inköp drar det givetvis iväg...

Har nu alltså en månadskostnad på knappt 3600, utan kostnader för träning, med en hyfsat billig försäkring och framför allt en billig stallhyra. Mycket mer än jag trodde själv faktiskt, har inte räknat ut så här förut...:o


Lycka till!
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*Lånar knapp så jag slipper skapa en ny tråd i samma ämne


Summa alltså: 4050 kr/mån.

Detta är exklusive bensinpengar då jag räknar med att ha cykelavstånd till stallet större delen av året. Samt har räknat in bilkostnaden i min "husekonomi". Buffert för dyrare och oplanerade vet.räkningar har jag på ett konto jag aldrig rör.

Vad tror ni om detta? *hoppashoppas

Verkar rimligt, tycker jag!
Lycka till!
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Har tre i familjen, mne per häst då:

Försäkring: ett par hundralappar
Torv till boxen: 350 spänn per häst i månaden
Hö: ca 600 kr per häst (äter ca 10 kg då)
Kraftfoder: 100-250 kr per häst
Boxhyra: 600 KR, och då tar jag tre pass per häst i veckan, därav billigt.
Hovslagare: ca 1000 kr var 7 vecka så ca 600 kr månaden
Utrustning: först jättedyrt att köpa in, men sedna blir det några hundralappar i månaden, låt oss säga 200 kr per häst i och med att man köper en del saker lite mer sällan men dyrare.

Så totalt kanske 2600 kr per häst. Dyrt är det. :crazy: Sen kanske jag går på 0-2 träningar för runt 250 spänn styck. Plus diverse små insatser av veterinrer då och då som brukar kosta en del.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Runt 3000kr i månaden, då ingår inte träningar.
Står uppstallad med kallhyra på 1000kr/månad (in/ut och alla fodringar ingår)

Kostnaden utslagen på hela året, sommaren är ju betydligt billigare.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Verkar rimligt, tycker jag!
Lycka till!

Tack för svar :bow:

Du som har en häst i den prisklassen jag frågade om, vad exakt har du för försäkring? Betalar du per månad eller mer sällan? Jag såg att din försäkring gick på 650 kr/mån. Jag hade räknat med lite mindre, men de har väl höjt premierna...
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Oj vad billiga och dyra stallhyror folk här har. Men det är ju självklart olika vad personer tycker och tur är väl det.

Jag har eget stall och själva Stallhyran ligger på 1.900kr /mån och då ingår: Hö, Havre, Spån. Sen har vi också stora fina hagar, stor ridbana på gården. 5min iväg har vi en ridanläggning med 2 ridhus och 2 ridbanor. Så vi har väldigt bra träningsmöjligheter, sommarbete ingår. Dressyr träningar kostar från 100-200kr /per gång.

Luzern, kraft, betfor och mineraler ingår inte i hyran. Hovslagare går på 600kr/per häst och på vintern 900kr/ per häst (guldskor).
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

WTF?! :eek: Jag gråter för att du inte bor i närheten av mig.:o Jag hade utan tvekan varit överlycklig om jag hittat ett sånt stall här.
Det viktiga för mig är att grovfoder och strömedel ingår/kan köpas på plats med garanterad leverans, in o utsläpp kan jag sköta kollektivt då jag jobbar skift och på så sätt ta ner hyran. Men att ha ridbana OCH ridavstånd till ridhus med TRÄNINGSMÖJLIGHETER..... Jag har budgeterat för träning a 500 kr/mån och då räknat med att kunna rida varannan till vartredje vecka. Med 100-200 kr hade jag kunnat träna kanske 3 ggr/mån istället. Slippa transportera dessutom då jag saknar sådan.

Som sagt. Varför kan detta inte dyka upp här :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Hm...ska försöka komma ihåg alla kostnader nu....

Stallplats: 500kr (bra ridvägar, hagar m.m.)
Hö: 320kr
Kraftfoder: 50kr
Spån: ca 200kr
Försäkring: ca 166kr
Hovslagare: 50kr
Vaccination: 54kr
Totalt: 1340kr/månad

I framtiden tillkommer det kanske träning för 500-1000kr/månad.

Undrar just hur det kommer sig att du har en sådan billig hovslagare?
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Har 6 st hästar hemma (på lösdrift) så ska se om jag kan räkna ut vad en häst kostar (tar en av de stora/dyra).

Stallplats: -
Ensilage: 100 kr
Kraftfoder: 50kr
Halm: 100 kr
Försäkring: ca 190 kr
Hovslagare: -
Vaccination: 200 kr/år
Träning: 200 kr
+ utrustning
Ev tillkommer tävling och då licens och dyl..
Totalt: ca 650 kr/månad
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Utslaget på ett år landar månadskostnaden på mellan 4000-4500 beroende på hur ofta jag rider för tränare. Då ingår inte bensin. Inte heller större veterinärkostnader eller dyrare utrustning. De belastar "buffert-kontot". Mindre veterinärkostnader tar jag direkt på månaden, så de ingår.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Har 2 stycken hästar inhyrda men ska försöka bena ut kostnaderna för en och en.

Häst 1: Haflinger som går på lösdrift, helinackordering (behöver inte åka dit varje dag, allt ingår om box behövs såsom foder, strö osv)

Lösdrift/inackordering: 750kr/månad
Försäkring: 275 kr/månad
Skoning: 650 kr/ 6-8 vecka (runtom skoning)
Träning/Tävling: 5-600 kr/månad nu under våren


Häst 2: Äldre vbl travare som går på lösdrift (samma som ovanstående)

Lösdrift/inackordering: 750 kr/månad
Ingen försäkring pga. ålder och går barfota, rids ej

Totalt: ca. 3025 kr/månad då hovslagare ingår
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Tack för svar :bow:

Du som har en häst i den prisklassen jag frågade om, vad exakt har du för försäkring? Betalar du per månad eller mer sällan? Jag såg att din försäkring gick på 650 kr/mån. Jag hade räknat med lite mindre, men de har väl höjt premierna...

Jag har i Agria. 50 000 A1, 15 000 A2. Betalar på helår, tror det gick på 7800. Det var under 8000 i alla fall.

Tyckte det blev för dyrt att ha hela köpeskillingen i A1... Rätt dyrt ändå.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Hmm. Förstår jag det rätt om A1 täcker upp om hästen blir obrukbar och måste t-märkas, eller om den avlider, men A2 täcker bara upp vid dödsfall? Och utöver detta har du en veterinärvårsförsäkring? På vad isf? Och är den kostanden inräknad i 7800/år?

Om man sänker livvärdet på hästen från tex 70.000 till 50.000, kan man vid försäljning försäkra upp den till 70.000 igen om den går igenom besiktningen?
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*plockar upp gammal tråd och beklagar mig *Den här månaden har jag lagt ut ca 6000 på hästkraken:crazy::o

Normala kostnader ligger väl runt 3500 kr

Stallhyra (Ridklubb med ridhus och banor, fodringar, in och utsläpp vardagar. Kollektivt helger) : 1500kr
Foder: ca 700 kr
Hovslagare: ca 350 kr/mån
Försäkring: ca 750
Träning: 200 -600 kr
Medryttaren betalar 600 kr i månaden till mig för att rida och träna lite ca 2 dagar/vecka.

...och så den här månaden en veterinärräkning på ca 1800 (vaccination och sen en skada och medicin) och 800 kr till tandis.
Och lägger man till vad bensinkostnaden blir för att åka ut till hästen varje månad blir det väl 1000 till men det vill jag helst inte tänka på:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*plockar upp gammal tråd och beklagar mig *Den här månaden har jag lagt ut ca 6000 på hästkraken:crazy::o

Normala kostnader ligger väl runt 3500 kr

Stallhyra (Ridklubb med ridhus och banor, fodringar, in och utsläpp vardagar. Kollektivt helger) : 1500kr
Foder: ca 700 kr
Hovslagare: ca 350 kr/mån
Försäkring: ca 750
Träning: 200 -600 kr
Medryttaren betalar 600 kr i månaden till mig för att rida och träna lite ca 2 dagar/vecka.

...och så den här månaden en veterinärräkning på ca 1800 (vaccination och sen en skada och medicin) och 800 kr till tandis.
Och lägger man till vad bensinkostnaden blir för att åka ut till hästen varje månad blir det väl 1000 till men det vill jag helst inte tänka på:angel:

Foder för bara 700 kr/månad?? :O Min hade kostat mig nästan 1300 kronor i månaden i bara hö, om det inte vore för att stallägaren tar eget. Kraftfodret utöver det kostar ca 440 kronor.

Men pållen försäkring kostar å andra sidan under hundralappen i månaden :)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Delvis knapplån.

Min kostar runt 6-7000 i månaden, då är inte träningar, bensinkostnader och försäkringar inräknade.
Min pappa skriver upp allting varje månad vi köper, FÖRUTOM det jag skrev ovan, är säkert något mer som han missat.

Ska byta stall nu, till ett dyrare dock, men när ingår mer, ridavstånd till ridhus osv. så hoppas kostnaderna går ner en del, vissa månader är han uppe i runt 10 000.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Stallplats, här ingår allt; 6000 kr
Lucern; 150 kr (köper dock egen lucern till henne.)
Försäkring; 1250 kr
Hovslagare; ca 1200 kr, skos var 4-6:e vecka.
Massör; 900 kr
Tränare; 1000 kr (minst, när hästen är igång.)

Så min häst kostar ca. 10 000 kr i månaden.


Sedan så tillkommer tandläkare, veterinär, utrustning och ibland kiropraktor, bensin osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*kl*

Stallplats: 3000 (då ingår fri tillgång på hösilage, havre och betfor)
Kraftfoder: ca 250 kr
Hovslagare: ca 950 kr/mån (1250 var 6-7 v)
Försäkring: ca 600 kr/mån
Träningar: ca 1600 kr/mån
Utrustning/slitage: ca 500 kr/mån (minst!)
Veterinär: ca 300 kr/mån (all "rutinveterinärvård" som tandläkarfix, vaccinering osv utslaget på ett år)
Spån: ca 350 kr/mån
Alternativbehandlingar: ca 500 kr/mån
Tillskott: ca 1000 kr/mån (glukosamin, Rehalyt, E-vitamin, selen)

Summa: ca 9050 kr/mån. Då har jag inte räknat in bensinkostnader, kostnader för släpet och inga tävlingskostnader alls. Inte heller extra träningar eller andra kostnader för exempelvis mockservice, skrittmaskinsservice osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 024
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 222
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp