Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min häst kostar i mat, hyra och strö + försäkring ca 2200/månad, vinterhalvåret

Sommarhalvåret när det är bete går ungefär 700/månad bort i hö och strökostnader.

Jag tränar just nu inte för instruktör och har därmed inga transport och träningskostnader.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

*svimmar*

min kostar:
stallplats 2 800
hovis 1 100
försäkring 500
torv 400
extra kraftfoder 500
= 5 300 i rena kostnader varje månad. sen tillkommer ca 500- 1000 beroende på allt annat.
sen har vi lilla nätta bensinräkningen... säkert inte mer än 2500/månad :P
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Min arab kostade (hon lever tyvärr inte längre) mig runt 2000kr i månaden (i genomsnitt) fram tills hon blev sjuk, då kostade hon betydligt mer med alla mediciner och veterinärkostnader m.m. Detta är dock kostnader som du måste räkna med, hästen kan bli sjuk (eller andra komplikationer) när som helst och du måste kunna betala för allt som den kan tänkas behöva.

Då min häst kostade runt 2000kr i månaden så ingick allt utom utrustning (även insläpp, utsläpp och utfodring). Kom dock billigt undan eftersom det var mina grannars stall och vi fick "kompispris" så att säga. Vi löste insläpp, utsläpp och fodring så att "tar du idag så tar jag imorgon" typ. Man tog hästarna när man kunde och vi hade inga upplagda scheman eller liknande, men såg ändå till att allt jobb inte kom över på en av oss. Så brukade vi också göra med mockningen, kunde jag tex. inte komma en dag så tog dom min box den dagen och så tog jag en av deras nästa dag istället bara.

Senare flyttade jag hästen till min morfars stall där jag fick ha henne gratis och enbart betala för foder och utrustning (och försäkring och sånt då). Där tog dom även hand om all mockning, fodring, utsläpp, insläpp och allt annat som kan tänkas behövas åt mig. Min morfar var väldigt förtjust i min pålla och tyckte bara det var roligt att hjälpa till med henne :)
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Hmm... Okej, jag gör en uppskattning på vad jag betalar i månaden:

Hyra inkl hö: 1700 kr
Torv: 65 kr (använder bara en bal i månaden)
Müsli och morötter: 400 kr
Försäkring: 300 kr
Hovslagare + tandraspning: 450 kr
Utrustning: ca. 300 kr (exkl. sadel)
Övriga kostnader: Inte säker, 500 kr kanske
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Stallhyra inkl. in/utsläpp och täckesbyte + benskydd 3500kr
Foder 2000kr
mockning + spån 1000kr

skoning ca 1100 kr var 5 vecka
tränare 1. 2ggr/mån = 1200 kr
tränare 2. 2ggr/mån = 2400 kr

trailer leasing 1200 kr

försäkring ca 1300 kr /mån

jag räknar ca 10000 kr i mån exkl. träningar, tävlingar, vård och vacc.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag har två halvblodshästar och två små ponnyer. Jag har eget stall och slipper därmed betala stallhyra. Jag betalar i snitt 3 000 kronor i månaden för rubbet. Jag har halm som strö i boxar och vindskydd och så fodrar jag med inplastat hö och kraftfoder. Tre av hästarna verkas och en skos! Försäkringarna för hästarna (tre är försäkrade) kostar cirka 400 kronor i månaden.

/Isabel
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

5000 i månaden går det åt, sen minst 25000 i buffert, annars vågar jag inte ha häst iaf.

Ska man ha häst krävs gott om cash, tyvärr.

Så om man har två hästar ska man ha 50 000 kr i buffert? Och har man tre hästar så ska man ha 75 000 kr i buffert enligt dig? Jag har ingen sådan buffert men däremot har jag riktigt bra försäkringar och jag har möjlighet att betala oväntade avgifter om det skulle behövas.

/Isabel
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag står inackorderad i Stockholmsområdet och här är det dyrt att ha häst.

Detta är min månadskostnad:

Stallplats: 3700:- allt utom mockning och foderpillet ingår.
Foder: 240:- 15 kg hösilage ingår i hyran så pengarna är för lusern, havre och mineraler.
Spån: 160:- 5 balar ingår men det går åt mer nu när de tas in tidigare.
Hovslagare: 800:- 1100 var sjätte vecka.
Försäkring: 425:- A1
Vaccinering och vård: 300:- Väldigt osäker siffra men nånstans här gissar jag.
Träning: 1400:-

Summa 7025 i månaden och då har jag inte räknat med utrustning eller bensin till och från stallet. Visserligen bara 2 mil T/R men ändå. :crazy: Det är mycket pengar, inte tu tal om saken.
 
Sv: Hästbudget - Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag bor i en liten mindre stad men det kostar ändå en del.

Stallhyra = 2450kr - hö, havre, spån, alla fordringar, in- och utsläpp + ridhus ingår (mycket bra pris tycker jag)

Övrigt foder, mineraler osv = 200kr

Försäkring = 770kr

Träning = 1000kr

Hovslagare = 620kr (1000kr var 7: vecka)

Övrigt typ vaccinering, equiterapeut, utrustning, nån enstaka tävling mm = 1000kr

Ingen extra bensinkostnad då stallet ligger på vägen mellan jobbet och hemmet.

Totalt ca 6000 vilket blir härliga 72 000kr/år!!! Jag måste vara galen som inte reser jorden runt ett par månader om året istället, haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 024
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 223
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp