Bukefalos 28 år!

Hästen blir skogstokig

parfymflaska

Trådstartare
De senaste gångerna jag ridit ut vanliga rundan har min häst blivit helt galet övertänd när vi kommer till galoppbacken. Förra veckan var vi ute själva och då valde jag att hoppa av och leda henne nästan ända hem. Idag hade vi sällskap och försökte trava lugnt uppför. Min häst höll på att kasta/ skruva med huvudet och studsa lite, sen gjorde hon plötsligt ett jättebocksprång och jag flög av innan jag ens hann fatta vad som hände. Jag landade illa och bröt nyckelbenet, så nu är det ridförbud i 3-4 veckor tills det läkt. Så surt!

Nu funderar jag på hur jag ska ta itu med hästskrället. Först och främst ska jag försöka hitta någon som kan rida henne under tiden såklart, så att hon blir rastad innan det är dags för mig att sitta upp igen. Men när det så småningom är dags att rida ut igen vill jag ha nödbroms. Idag hade jag martingal, men det hjälpte ju inte mycket... Pelham? Graman? Rida riktigt hårt pass på banan innan så att hon inte har överskottsenergi är ju givet, men om hon exploderar igen, hur bryter jag beteendet? Det har alltså hänt två gånger i rad nu (dock aldrig innan) och jag vill bryta detta olydiga beteende direkt. Hon blir pigg av kylan och har väl inte ridits tillräckligt hårt. På ridbanan brukar hon vara snäll. Tips?
 
Senast ändrad:
Tillägg: det hon gör är alltså att börja studsa, sparka bakut, skjuta rygg, kasta med huvudet och skutta hit och dit. Rena rama katapultstolen blir det när hon får till ett ordentligt luftsprång.
 
Utifrån hur jag är lärd och i din situation utan att veta något mer än det du skriver hade jag tolkat situationen och hästen som att den har överskottsenergi o behöver göra sig av med den. I liknande situation, med ett tillåtande underlag, skulle jag ha galopperat upp för denna backe x antal gånger innan jag red hem.

Beklagar benbrottet.
 
Man ska inte behöva betsla upp, du kanske kan börja med att leda hästen till backen och öva lite kontroll från marken.
Det kan va bra att inte alltid galoppera i en "galoppbacke", för då förväntar sig inte hästen "åååh nu ska vi galoppera tjoohoo", eller tja det ska fungera så. Jag har en pigg donna här hemma som gärna taktar, men hon lyssnar på mig.
Kanske borde du passa på nu när du ändå har ridförbud att befästa lite mer kontroll från marken, som du även kan ta med dig vidare upp på hästryggen? :)
 
Jag tycker one rein stop kan vara väldigt användbart i såna situationer, men det bygger på att man lärt in det tidigare och vet hur ens häst reagerar på det. Men ja, en nödbroms som inte kräver skarpare bett eller hjälptyglar :)
 
Du får henne inte att sluta bocka med ett skarpare bett men visst känns det bättre rent mentalt att veta att man kan bromsa.
Min häst var precis som din men jag satt alltid kvar. Nu kan han hitta på lite små hyss men vet sin plats ändå.
Ju mer man håller emot ju högre bockar dom och gör allt för att slå sig loss och komma framåt. Har man börjat släppa iväg dom så är det bara att hänga på och få stopp på dom när dom sprungit av sig det värsta men det bästa är att undvika att hamna i den situationen.
Jag har sett till att få kontroll! Markarbete, markarbete och så markarbete. Han ska gå där jag säger i det tempo jag bestämmer och detta ska inte vara öppet för diskussion .........man kan ju hoppas iaf ;)
Att inte befästa vissa sträckor som "fullt ös medvetslös" sträckor utan att man faktiskt kan skritta där också är mycket viktigt,
Märker man att man inte har kontroll så ska man inte släppa iväg dom. Kan inte min uppföra sig så får han inte galoppera heller utan då blir det samling och skänkelvikningar hela vägen.
Se till att ha något annat att fokusera energin på dvs sidvärtesrörelser eller liknande.
Reder man inte ut det alls (som en del av mina medryttare) så får man helt enkelt undvika att rida dom sträckorna när hästen är taggad.
 
Usch så tråkigt med nyckelbenet:(

Min ponny kan också bli alldeles till sig när vi kommer till galoppbacken. Han bockar inte men studsar och kan resa sig om han är väldigt uppe i varv. Jag har bestämt mig för att jag inte vill ta tjafset varje gång vi är där, detta får vara vår race-backe. Så vill jag inte köra galopp-race upp den dagen tar jag en annan runda, eller samma åt andra hållet. Är han lugn kan vi skritta upp, han försöker öka men tar förhållningen, men att försöka trava eller än värre galoppera samlat upp blir bara massa onödigt bråk stegrande och stressande. Ponny kan utan problem galoppera sidledes uppåt om man försöker bromsa med en tygel. Jag har inga problem att galoppera i andra backar eller sträckor i sansat tempo.

Att rasta av den upp och ner några gånger för backen kan funka på din, men jag hade inte gjort det på min ponny. Han hade bara taggat ännu mer nästa gång och inte hade han tröttnat häller, trots att han flåsar som bara den och man ridit länge tvekar han aldrig att ta en rallygalopp:meh:

Du kan testa att träna att leda upp den, om det funkar bra skritta upp. Eller låta bli den backen om hästen är väldigt pigg den dagen.

Betsla upp hjälper nog inte mot bockningar, tyvärr...
 
På såna hästar är det stort NEJ på att ha vissa galoppsträckor som man alltid galopperar på. Vänd på rundan och rid motsatt håll till du har kontroll.

Sen måste du rida framåt även om du inte vill ha galopp. En trav med tryck i där hästen verkligen jobbar, då ska det mycket till om hon ska hitta på något. Min galenpanna rider jag helst i trav när hon blir knäpp, ställer jag henne i en tvär öppna eller rider skänkelvikning kan hon inte tramsa.

För att stanna kanske uppbetsling kan behövas, men har du inte hästen mellan hjälperna har det ingen betydelse. Betslar du upp föredrar jag kimblewick, men hästen kan konstra ändå, speciellt om den inte vågar ta stöd på bettet.
 
Att skritta eller trava uppför den backen har aldrig varit några problem innan, det är inte så att vi alltid galopperar där eller att hon får dra iväg som hon vill. Det är som sagt något hon fått för sig precis den senaste veckan.

Men okej, kanske är det vettigare att satsa på att verkligen rida henne trött innan uteritt de första gångerna sen. Kanske gör det ingen nytta med annan utrustning, jag har aldrig bestal upp eller förespråkat det, men just nu känner jag mig lite uppgiven för som det blev idag kan vi bara inte ha det. När hon bara är pigg och "bockar vanligt" sitter jag kvar och kan få henne på mattan igen, men idag var det verkligen så jag inte hade en chans. Jag är väldigt noga med att jobba henne och ha henne mellan hand och skänkel även under uteritter, men när hon jagar upp sig sådär extremt så skiter hon ju i mig. Det har hänt totalt tre gånger under åren jag haft henne att hon blir sådär, så det är väldigt ovanligt, men jag vill ju kunna hantera henne då med utan att göra illa mig.

Vi har bara ett håll att rida åt när vi rider ut, så man måste vända och gå hem samma väg. Men det är klart, man kan ju vända innan den där backen. Eller hoppa av och leda just i den backen några gånger... Jaja, jag har ju gott om tid att fundera på det :meh:

Jag kommer antagligen inte kunna hantera henne alls på åtminstone ett par veckor, benbrottet måste få vara i stillhet sa läkaren. Men jag skulle såklart kunna promenera henne innan jag börjar rida, sen när det har läkt.
 
Om det är vissa veckor/dagar när hästen blir så extra pigg så släpp den lös på banan och låt den bralla av sig :) Sprången i sig är stärkande så ridmässigt kommer du också få nytta av det. ;)

Brukar låta min unghäst bralla av sig minst 1 gång i veckan när det är väderväxlingar, han vet att han får sparka, hoppa, bralla och ha sig hur mycket han vill när han är lös. Har aldrig hänt att han har bockat under ridning tack vare det. Märker jag att han är hoppig någon dag så omplanerar vi och går in på ridbanan/ridhus istället. Brukar skritta fram ute, longera lite i trav innan och sen får han går lös. Väldigt viktigt att inte ha honom i lina när han får bralla, lina betyder lyssna på mig och då är det inte ok att skutta. Brukar avsluta att be honom att gå in på volt när han är färdigbrallad och se så övergångarna funkar. Tycker att han detsutom har blivit mycket stadigare i alla gångarter, han får möjlighet att testa sin kropp och hitta sin egen balans.

Värt att prova och hästarna brukar uppskatta det väldigt mycket, går tex att utnyttja och träna galoppombyten löst :D Värt att tänka på att det säkert tar ett par gånger innan hästen fattar grejen.
 
Så går det när man lär dem att det är fullt ös på bestämda ställen... Inte den första hästen som har det problemet. Det blev en dyrköpt erfarenhet för dig tyvärr, men jag hoppas att flera får upp ögonen och tänker över hur dumt det är att vänja hästen vid att nästan alltid få galoppera vissa sträckor. :(

Lösningen är att för det första rasta hästen på ridbanan/ridhuset innan man rider ut om den är väldigt vild. Alltid! Sitter du upp och känner att i dag är hon verkligen på humör, skippa den planerade uteritten och rid igenom hästen på banan. Sen kan du skritta ut en liten runda efteråt. Du ska inte riskera livet bara för att uteritt stod på schemat.

Fortsätt med samma upplägg, endast skritt på uteritter tills hästen är helt lugn överallt. Hästen måste lära om! När ni kan skritta på lång tygel överallt utan att hästen blir upphetsad eller försöker dra iväg kan du börja lägga in några steg trav. Babysteps. Och aldrig mer "galoppbacke"!!! Den bör du skritta uppför minst 90% av tiden.

Betsla upp, tvångstygel etc hjälper inte ett dugg, det ger dig bara styrkan att maskera problemet. Sen brukar det smälla ändå och då går det riktigt illa. Det enda som fungerar är att ha en långsiktig och väl genomtänkt plan för hur du ska göra hästen säker att rida ut på. :)
 
Jag skulle försöka få hjälp av någon som sitter som gjuten i sadeln under tiden ditt nyckelben läker. Sedan ta hjälp av tränare för att få hästen lydigare. Låt aldrig hästen galoppera rakt fram som en galning, utan den ska lyssna på dig! Växla hela tiden tempo och/eller gångart, t.ex. åtta steg skritt, åtta steg trav, halt, backa tre steg, åtta steg skritt, åtta steg trav, åtta galoppsprång osv. På grusvägar kan man göra skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen, rida i öppna, sluta, serpentiner m.m. I skogen kan man göra serpentiner runt träd. Kom ihåg att berömma när hästen koncentrerar sig på dig!
 
Jag hade börjat med att ta reda på om det är överskottsenergi (gör hästen likadant fast det varit ett hårdpass på banan innan uteritten?) eller en olat (skogstokig även om halvdöd av trötthet).

I första fallet hade jag brutit cirkeln genom att se till att hästen är lite trött när ni kommer dit, sett till att det blir arbete i just den backen, absolut inte stök och stoj. Sidoförflyttningar, trav med riktigt tryck etc. Är det en olat hade jag ridit rundan andra hållet (baklänges) och även här gjort en rejält jobbig övning på stället. Koncentration och arbete istället för sprall och stoj.

Själv föredrar jag graman före uppbetsling.
 
De flesta råden är sådant jag redan gör, men tack i alla fall. Som jag skrivit innan brukar vi inte alltid galoppera i en där backen utan varierar med skritt och trav och jag brukar jobba henne under uteritterna; skänkelvikning över vägen, tempoväxlingar, samling. Hon får aldrig galoppera "fullt ös medvetslös" eller dra iväg på eget initiativ, jag vet ju att hon är skarp så hon får aldrig bara lalla omkring. Det är det som är mitt problem, att hon i normala fall är lydig men nu plötsligt bara exploderar. Hon har vid de två tillfällen jag nämnt här, då jag inte har kunnat kontrollera henne, varit lydig och med mig fram till just den backen. Jag är lite dåsig av alla smärtstillande tabletter så jag kanske förklarar lite dåligt.
 
Med sådan häst hade jag haft nolltolerans för galopp eller trav i den backen och försökt rasta av hästen på andra ställen tills hästen har lugnat sig och inte förväntar sig något annat där. Spelar ingen roll om hästen får sticka i fullt ös eller om det är lugn samlad galopp, är det galopp eller så på ett ställe så kan förväntningarna i kombination med kylan göra dom smått tokiga. Lite lydnadsfråga det där tycker jag.
 
De senaste gångerna jag ridit ut vanliga rundan har min häst blivit helt galet övertänd när vi kommer till galoppbacken. Förra veckan var vi ute själva och då valde jag att hoppa av och leda henne nästan ända hem. Idag hade vi sällskap och försökte trava lugnt uppför. Min häst höll på att kasta/ skruva med huvudet och studsa lite, sen gjorde hon plötsligt ett jättebocksprång och jag flög av innan jag ens hann fatta vad som hände. Jag landade illa och bröt nyckelbenet, så nu är det ridförbud i 3-4 veckor tills det läkt. Så surt!

Nu funderar jag på hur jag ska ta itu med hästskrället. Först och främst ska jag försöka hitta någon som kan rida henne under tiden såklart, så att hon blir rastad innan det är dags för mig att sitta upp igen. Men när det så småningom är dags att rida ut igen vill jag ha nödbroms. Idag hade jag martingal, men det hjälpte ju inte mycket... Pelham? Graman? Rida riktigt hårt pass på banan innan så att hon inte har överskottsenergi är ju givet, men om hon exploderar igen, hur bryter jag beteendet? Det har alltså hänt två gånger i rad nu (dock aldrig innan) och jag vill bryta detta olydiga beteende direkt. Hon blir pigg av kylan och har väl inte ridits tillräckligt hårt. På ridbanan brukar hon vara snäll. Tips?

Dels hade jag sett till att rasta hästen så den är trött när man ska ta problemlägena.
Är det så att du inte kommer kunna rida kan du ju gå med den sen när kroppen tål. Och då gå den backen mycket för att avdramatisera den.

Sen ser jag alltid till att sas ha en fungerande insida. Det är vad som ger mig säkerhet och trygghet. Hästen ska alltid svara undan innerskänkel och gå att ställa och böja.
Så jag hade sen ridit den där backen i rejäl sidvärts med hästen böjd från rörelseriktningen. Då kan den inte bocka. Antingen i skritt eller trav.
Så länge den viker undan rejält och benen hela tiden rör sig kan de varken stegra eller bocka.
Är de rejält farliga kan man få böja dem ganska mycket först.

Som någon sa så är one rein stop bra om det är korrekt inlärt. Men det behöver du tränare till tror jag.
 
Jag har haft liknande problem med min medryttarhäst. Men han bockar aldrig, dock blir han MYCKET stark och kan ibland ha en lång bromssträcka om han får upp farten. Då började jag lägga in skritt i dom typiska galoppbackarna. Eftersom han börjar tagga en bit innan börjar jag sysselsätta honom ytterligare en bit innan. Sidvärtes, serpentiner, halter, öppnor, slutor, allt man kan göra egentligen. Vid behov gör jag det hela backen upp, annars låter jag honom skritta på halvlånga tyglar när han slutat tagga. För honom är det egentligen bara de första 20-30 metrarna av backen som är "kritiska". Har vi väl passerat dom brukar han lugna sig ett snäpp. Hade inte det funkat hade jag ridit åt andra hållet ett tag.
Eftersom det är överskottsenergi som är problemet får jag ju såklart se till att han blir av med den ändå. Då brukar jag lägga in lite övergångar och försöka rida på stigar där han verkligen får lyfta på fötterna och kanske klättra lite :)
 
På såna hästar är det stort NEJ på att ha vissa galoppsträckor som man alltid galopperar på. Vänd på rundan och rid motsatt håll till du har kontroll.

Sen måste du rida framåt även om du inte vill ha galopp. En trav med tryck i där hästen verkligen jobbar, då ska det mycket till om hon ska hitta på något. Min galenpanna rider jag helst i trav när hon blir knäpp, ställer jag henne i en tvär öppna eller rider skänkelvikning kan hon inte tramsa.

För att stanna kanske uppbetsling kan behövas, men har du inte hästen mellan hjälperna har det ingen betydelse. Betslar du upp föredrar jag kimblewick, men hästen kan konstra ändå, speciellt om den inte vågar ta stöd på bettet.

Marschfart och som ovanstående skriver - flytta på kroppsdelarna. Finns inte en häst som kan dra iväg och samtidigt röra sig i sidled eller flytta bakdelen i sidled. De kan slå sig ur övningen och dra - men då behöver de bli lydigare.

Men flytta runt bakdel och framdel, skolor, sidvärts, tagen bakdel, snabba tempoväxlingar, göra halvhalter, nästan ta ner till ett avbrott och sen trycka iväg. På de heta hästarna med mycket hyss i huvudet så ska det hända något mest hela tiden. De ska behöva fokusera, koncentrera sig och tänka. De ska inte "motionera" och kunna fokusera bara på att springa/springa fortare :)
 
De senaste gångerna jag ridit ut vanliga rundan har min häst blivit helt galet övertänd när vi kommer till galoppbacken. Förra veckan var vi ute själva och då valde jag att hoppa av och leda henne nästan ända hem. Idag hade vi sällskap och försökte trava lugnt uppför. Min häst höll på att kasta/ skruva med huvudet och studsa lite, sen gjorde hon plötsligt ett jättebocksprång och jag flög av innan jag ens hann fatta vad som hände. Jag landade illa och bröt nyckelbenet, så nu är det ridförbud i 3-4 veckor tills det läkt. Så surt!

Nu funderar jag på hur jag ska ta itu med hästskrället. Först och främst ska jag försöka hitta någon som kan rida henne under tiden såklart, så att hon blir rastad innan det är dags för mig att sitta upp igen. Men när det så småningom är dags att rida ut igen vill jag ha nödbroms. Idag hade jag martingal, men det hjälpte ju inte mycket... Pelham? Graman? Rida riktigt hårt pass på banan innan så att hon inte har överskottsenergi är ju givet, men om hon exploderar igen, hur bryter jag beteendet? Det har alltså hänt två gånger i rad nu (dock aldrig innan) och jag vill bryta detta olydiga beteende direkt. Hon blir pigg av kylan och har väl inte ridits tillräckligt hårt. På ridbanan brukar hon vara snäll. Tips?
Rida innan runda? Sluta galoppera på samma ställe. :) inte galoppera om skritt o trav inte funkar.
 
Flytta flytta och flytta. Min egen är ungefär likadan, fast hon är sån hela rundan nu för tiden (värst bortåt) om hon har vilat eller gått mindre dagen innan. Vi körde bl.a skänkelvikning i galopp igår, jag struntade i formen och använde energin till att ha en kort och studsig galopp, sen fick hon svänga fram och tillbaka över vägen. Tagen bakdel brukar också funka, min har en tendens att ånga på mer i öppnorna, men det orkar hon inte när jag plockar in bakdelen.

I skritten körde vi skänkelvikning - öppna - tagen bakdel - skänkelvikning - upprepning åt andra hållet. Min häst viker bara in nosen när hon blir så där övertaggad, skarpare betsling hade aldrig funkat men hon är inlärd både one rein stop och att släpper jag tyglarna så ska hon lugna ner sig, alltid.

Ökad aktivering är också ett sätt. Min häst ska gå 6-7 dagar i veckan för att funka, det är aktiv vila som gäller för henne, antingen skritt för hand eller uppsuttet. Det behöver inte vara något långt pass men hon behöver ut och röra på sig.
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 331
Senast: Karminnie
·
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 322
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp