Bukefalos 28 år!

Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

EmmaW

Trådstartare
Nu kommer min långa historia.....
Jag flyttade till hösten nu till nytt stall, på en 4H gård dessutom. Pga av att jag redan efter första installningsnatten la märket till dålig luft i stallet så valde jag att flytta mina hästar till uteboxarna.
Underlaget i dessa är gjort av sk Bärlager, korrekt fungerar det jättebra enligt min erfarenhet, men dom hade slarvat med underlaget vilket jag inte märkte förrän det var försent. Redan första natten när min häst ligger ner och trolkigtvis ska ställa sig upp och på så vis skjuter ifrån med bakbenet så ger underlaget vika, hon får ut bakbenet under boxdörren och fastnar....:cry:
Jag kommer på kvällen dagen efter (detta skedde nån gång under natten) och märker direkt på min häst att något är fel och hittar min häst i hagen med ett gigantiskt lymfangitben och stor sårskada på benet:cry:
Jag ringer vetten som kommer och hästen ställs på pencillin och finadyne och bandagering....
Dagen efter erbjuder sig den ansvariga på 4h gården att fixa underlaget i den boxen, jag påpekar att jag inte mer är intresserad av att ha min häst i denna boxen längre...

Jag har i dag varit och röntgat och ultraljudat och inga inre skador hittas och hon vilar fortfarnde pga av hälta pga av skadade mjukdelar så att säga och får smärtstillande. Jag har även bytt stall då dom blev otroligt otrevliga efter denna händelse trots att jag inte bemött dom agressivt på något vis.
Jag vill dock inte betala uppsägningstiden på 2 månader...stod där i endast 2 veckor, jag tycker även att dom borde betala min självrisk och mina 15% på den rörliga delen(Hästen fullförsäkrad), men dom har haft ett litet styrelsemöte och nej det vill dom ju så klart inte:devil:! Ska tillägnas att djuren inte riktigt tas om hand om och att pengar är det enda dom tänker på....:crazy:
Olyckor kan hända det vet jag så klart men detta är rent slarv:devil: som satt stopp för vår tävligsdebut efter 2 års arbete och visst hon blir bra men ändå.....som ansvarig för uthyrning av boxar kan man väl inte slarva hur som helst? Det står heller ingenstannas i mitt kontrakt att jag har hästen där på egen risk....

Alla råd och tips mottages tacksamt på vad som är rätt och fel, vägar att gå för att rätt ska bli rätt och jag helst slippa lägga flera tusen pga av deras slarv.....
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Du har ju valt att stalla upp där, knappast dom som tvingat dig och eftersom du inte blev erbjuden en utebox från början är dom väl inte lika noga kontrollerade. Därför tycker jag att det är slarv av dig och en olyckshändelse men inte deras fel och ska absolut inte behöva betala dina kostnader.. Tror inte du tar dig vidare rent juridiskt på det här tyvärr.

:)
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Du har ju valt att stalla upp där, knappast dom som tvingat dig och eftersom du inte blev erbjuden en utebox från början är dom väl inte lika noga kontrollerade. Därför tycker jag att det är slarv av dig och en olyckshändelse men inte deras fel och ska absolut inte behöva betala dina kostnader.. Tror inte du tar dig vidare rent juridiskt på det här tyvärr.

:)

Dom erbjöd mig uteboxarna samtidigt som inneboxarna men på ren vana valde jag innebox först eftersom jag är mest van vid det. Så inget konstigt alls....Det borde då betyda att dom är lika kontrollerade boxarna oavsett om dom är ute eller inne....
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Börja med att kontakta djurskyddsinspektör och diskutera det inträffade.

Jag hade inte betalt för uppsägningstiden, däremot tror jag du kommer att få driva ett dyrt ärende för att få dem att betala dina veterinärvårdskostnader.
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Dom erbjöd mig uteboxarna samtidigt som inneboxarna men på ren vana valde jag innebox först eftersom jag är mest van vid det. Så inget konstigt alls....Det borde då betyda att dom är lika kontrollerade boxarna oavsett om dom är ute eller inne....

När du då antog erbjudandet, skickade du hästen med hästtranpsortör, som körde hem hästen och placerade hästen i boxen. I så fall är det denne du ska ifrågasätta om denne besiktade boxen innan hästen ställdes där. I annat fall, antar jag att DU som hästägare besiktade boxen, innan du godkände kontraktet och därmed stallet/boxarnas/hagarnas befintliga skick och ställde hästen där.

"Been there, done that", men tack och lov inte fått skadad häst pga box än, utan hunnit fixa till småfix själv eller sagt till stallvärd. Man MÅSTE verkligen kontrollera ALLT och läsa det finstilta, och helst även få vartenda muntligt överenskommet ord som sägs på papper, eller via SMS, innan man stallar upp hästen någonstans, för att inte hamna i en taskig situation om något inträffar och ord står mot ord.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, för dig och din häst

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

När du då antog erbjudandet, skickade du hästen med hästtranpsortör, som körde hem hästen och placerade hästen i boxen. I så fall är det denne du ska ifrågasätta om denne besiktade boxen innan hästen ställdes där. I annat fall, antar jag att DU som hästägare besiktade boxen, innan du godkände kontraktet och därmed stallet/boxarnas/hagarnas befintliga skick och ställde hästen där.

"Been there, done that", men tack och lov inte fått skadad häst pga box än, utan hunnit fixa till småfix själv eller sagt till stallvärd. Man MÅSTE verkligen kontrollera ALLT och läsa det finstilta, och helst även få vartenda muntligt överenskommet ord som sägs på papper, eller via SMS, innan man stallar upp hästen någonstans, för att inte hamna i en taskig situation om något inträffar och ord står mot ord.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, för dig och din häst

Mvh

IngelaH

Hästen transporterades dit av mig. Jag godkände iofs det jag såg i boxarna, det jag inte kunde se var att dom fuskat med underlaget, det undre lagret så att säga. Inget som gick att se då utan märktes först senare.....inget någon utom dom kunde veta för man gräver inte upp för att se så botten är ordenkligt gjord i en box innan man stallar in .....

Därav att jag anser att dom är ansvariga för det hela.....
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Därav att jag anser att dom är ansvariga för det hela.....

Det lär du inte får igenom. Hur tror du att folk ska våga ta inackorderingar om man som stallägare ska vara ansvarig för att hästen skadar sig..? Hästen halkar i hagen - då är det stallägarens fel som har hala hagar. Hästen trampar i kaninhål i hagen - stallägarens fel som inte skjutit alla kaninen. Hästen river sig - stallägarens fel som har buskar i hagen...

Det kan lika gärna vara du som brustit när du strödde boxen.
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Det lär du inte får igenom. Hur tror du att folk ska våga ta inackorderingar om man som stallägare ska vara ansvarig för att hästen skadar sig..? Hästen halkar i hagen - då är det stallägarens fel som har hala hagar. Hästen trampar i kaninhål i hagen - stallägarens fel som inte skjutit alla kaninen. Hästen river sig - stallägarens fel som har buskar i hagen...

Det kan lika gärna vara du som brustit när du strödde boxen.

Nu tror jag du missförstådda mig ganska regält, kanske var jag otydlig. Alla hästar kan göra sig illa, olyckor kan hända osv men att fuska med golvet i boxen så det inte håller för ändamålet vilket orsakar en skada på hästen som i detta fall kan inte vara ok. Om du ställer in en häst på ett betonggolv i en box. Den ser säker ut, verkar säker och du ställer dit hästen och sen ger golvet vika under natten och hästen skadar sig i ett hål i golvet pga av slarv vid byggandet av boxen skulle det då vara ok?:confused:
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Fast du visste väl att det var bärlager i boxen?

Jag ska själv ställa min häst i utebox med liknande underlag, men när jag kontrollerade boxen när vi flyttade dit sa jag direkt att jag inte ställer henne där om de inte fixade underlaget. Det ansvaret kan man få ta själv. Men visst kan det vara otroligt frustrerande för dig att hästen är skadad, inget snack om saken.
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Redan första natten när min häst ligger ner och trolkigtvis ska ställa sig upp och på så vis skjuter ifrån med bakbenet så ger underlaget vika, hon får ut bakbenet under boxdörren och fastnar....:cry:

Från sjv's sida:
Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke.

Boxdörrens utformning verkar inte vara helt korrekt
 
Sv: Hästen skadad, jag behöver lite råd och tips....

Håller med Lovisaleonora. Kontakta djurskyddet och berätta hur det är ocg vad som hänt. För det låter ju inte som varken stall eller uteboxar uppfyller kraven.
Att sedan få rätt när der gäller ersättning blir svårt och troligen dyrare än det du får betala själv i kostnader för skadan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 603
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 362
Senast: lil-sis
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 850
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Nu är min häst troligtvis senskadad pga "bättre kunnande människor". Jag är så arg & så otroligt ledsen för att detta har hänt min fina...
2
Svar
27
· Visningar
4 117
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp