Hästen vägrar gå från hagen..

A

annan

Jag har en häst, han är 10 år nu, köpte honom för 1,5 år sen, då var han inte inriden, men hanterad tidigare, longerad osv.
Ända sen den dag jag fick hem honom har han vägrat att gå ut ur hagen, han bara står stilla, ibland backar han.

Jag har provat det mesta tycker jag, jag har lockat med havre, jag har provat att bara "hänga" i grimskaftet tills han tar ett steg fram, då har jag släppt efter så han förstod att han gjort rätt, men det hjälper inte.
Jag har varit envis och inte gett upp, men det funkar inte, han vägrar gå! Det enda som hjälper är att en till person är med till hagen, och sen går bakom honom ut ut hagen. Så fort han kommer ut ur hagen går han snällt. Men jag kan ju inte alltid ha en annan person med mig!
Jag har ialla fall lyckats "rida" på honom lite, det accepterar han, då går han. Men det är väl bara för att vi inte är i hagen.
Vad ska jag göra? Någon som har några idéer? :confused:
Tacksam för svar!
 
Hästar som har levt i flera år utan att ha börjat arbetats redan som unghsät,dv från 3 års ålder,de frågar ju dig- VARFÖR?
Varför ,när jag kan gå här och lata mig med mina kompisar?
Varför ska jag ut i hagen för?
Då ska du ge honom svaret- Det är KUL!
Vi ska ut och utforska skogen,jobba,ha kul ihop!
Vi fick nämligen en 6 åring,endast ledd i grimma.
Han fattade juinte vad vi ville med honom, varför ska vi lägga på honom en sadel för när han kunde gå i hagen och ha det bra med sina kompisar?

Vi tog ut en hästpratare,vi va väldigt skeptiska,men det hon sa stämde bra,(OBS,att vi endast sa detta: hästens namn,ålder och vem som äger honom)Vi ställde honom i hans box,tog bort alla namnskyltar utom en,som är en död hästs namnskylt,låste och släkta sadelkammaren,inga sedldon,sadlar,eller vagnar syntes till,allt va borta)
Iaf efter det fick vi en insyn på att hästar vill ju bara ha kul,är det inte kul så vill de inte.de vill känna gemenskap och trygghet.
Den här herren han hade ju allt i FLOCKEN.
När vi red ut på de andra och lämande honom kvar,då hoppade han ju över staketet,han skulle ju med sina kompisar.

Vi började ta honom som handhäst,galopperade på åkrar, Vi riktigt "släpade" honom efter oss (han ville verkligen inte,förstod inte va det va som va så kul med det hela)
Efter ett tag tyckte han att det va ju kul det här,han fick beröm när han gjorde rätt och sedan la vi på sadeln och han fick springa med den osv.Det tog oss ett par månader att rida in denna häst,att få honom förtroende.

Idag är han väldigt arg och avundsjuk om han inte får bli riden. Han blir fruktansvärt arg om andra hästar åker iväg i transporten,denna herre älskar att tävla och visa upp sig,älskar att få berömm.

Vi har alltså lyckas vända surrigheten och fått hästen se det roliga i det hela. Han vill jätte mycket och förstår han inte blir han lite sur,för han vill kunna!

Det tar inte tid att få hästen att förstå att man är ledare när man är på marken,det tar tid att få hästen att förstå varför den ska göra allt detta,vad är det för nytta? jo för det är kul!
Det ska vara kul att bli riden,hästen tycker det är jätte skoj!

Hästen nu både tävlas i dressyr och hoppning.Hna är riktigt fin och kommer bli ännu finare.

Mitt tips är att du för det första löser problemt ni har i hagen,i hagen anser han är det han som är ledaren över dig,hagen är hans trygghet och gemnsakp med de andra hästarna. Klart att han inte lämnar den när han inte känner den för människor.

Hästen ska tycka att det är mer än OK att gå ut med dig,han ska tycka att det blir spännande och kul att få komma ut ur tråkiga hagen med dig!

Hur du ska lösa problemt det beror helt på dig och din häst,skulla jag vara du,skulle jag ta med hjälp av en som sysslar med mera sånt,typ nån Horesmanships liknande. och förklara vad du vill uppnå med din häst.

Kom ihåg att den ska känna trygghet ocg gemnsak och framför allt att när du kommer = KUL!
 
Jag vet precis det, att han hellre vill vara i hagen med sina kompisar, det är ju allt han har gjort, han är ju van vid det, så det är ju självklart att han inte förstår varför han ska följa med mig.
Men jag har försökt visa honom att det är kul! Vi har varit ute och gått i skogen och gjort roliga saker, tycker jag, men det kanske inte han tycker.
Men jag fick ett tips när du skrev att du hade haft din med som handhäst, jag har aldrig tagit ut honom med någon mer häst, så jag kanske ska prova det...
Jag har även pratat med en NH tränare, hon sa att jag skulle ha honom i en egen liten hage, där han har tråkigt, och bara får kul när jag kommer och ska ta in honom, jag ska prova det också.
Tack för ditt svar.
 
Ja det är en grej som fungerar jag lovar!Vi hade honom oxå själv ett tag i hage,då de stora hästarna åkte iväg ett tag,och han gick inte bra ihop med shettisarna,så då fick han gå i en egen hagen,jag kan lova att du är hans bästa vän då! :smirk: De mognar väldigt mycket under en sådan period.Pyssla mycket med honom,sedan när ni återgår till kompisar i hagen,så ska du fortafarnde pyssla mycket med honom osv,tom öka det hela,inte låta honom tro att du bara va tillfällig när han gick där själv inte...
 
Jag vet inte säkert, men har intryck av att det är först när man kan umgås med hästen på ett sätt som den verkligen förstår, som den uppriktigt och med glälde gör allt man ber den om. Trygghet och harmoni är två viktiga faktorer.
Trolightvis därför dom dom gillar att göra det dom redan kan, så det är upp till oss att lära dom nya saker på ett sätt där dom fortsatt kan känna sig trygga.
Endel kan ju bara gå i hagen, dom har aldrig lärt sig annat.
Jag tror att man måste vara lyhörd på hästen, och lära sig läsa den så att man känner sig säker på varför den reagerar som den gör. Det är lätt att gå för fort fram när man ska göra nya saker.

Har du provat att tömköra din häst ut ur hagen?
Det sätter hästen i en ledarposition och när du går bakom så får du svaret på ifall han är självsäker eller ifall han är osäker. Du märker fort hur han reagerar på dig.
Utifrån det har du kanske lättare att komma vidare, för då kan du stärka hans svagheter eller vara tydligare för att visa att ni ska göra som du vill, utan att dra eller ändra humör...det är lätt att glömma att vara positiv och tala om det. För en häst som inte lärt sig har svårt att förstå vad som ska göras och ifall den inte har några positiva erfarenheter så blir saken inte lättare.

Man behöver inte galoppera för att göra hästen lycklig. Det kan ofta räcka med små saker, många gånger så är hästen inte fysikt mogen för att klara tuffa saker i uppbyggnads skedet -oavsett ålder.

Att göra allt från grunden med varje häst, leda, tömköra, löslongera (vanlig longering brukar inte vara lika skonsamt) osv. är ett mycket bra sätt att lära känna varandra och stärka förtroendet. Om inte annat så ger det människan en klarhet i hur dess kroppsspråk och temprament påverkar hästen.

En sak till som man kan fundera över är:
Vad har hästen för anledning till att inte vilja gå in?
Gillar den inte sättet den bemöts på, miljön i stallet, maten, vattnet, innetemperaturen?

Vad kan det vara som gör att den inte trivs?

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 302
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 298
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp