Bukefalos 28 år!

Hästen vänder till vänster i ridning

friper_1

Trådstartare
:cautious:Har en foderhäst på 11år som är hur cool och mysig som helst.
Vi har känt varann i två månader snart.

Hon är lätt att sköta, sadla och tränsa. Man kan rida ut själv eller i
grupp utan problem.

Till problemet. Hon kan ibland helt plötsligt bara tvärstanna, vägra gå
framåt trots att inget skrämt henne utan mer som att, gud vad detta är tråkigt. Finns det flera vägar att gå väljer hon en själv. När man är tillbaka
till stallet kan hon börja vända in dit snabbt och dra till vänster vilket hon plötsligt gör ute. I skritt så vänder hon runt till vänster och vänder hemåt.
Man får då göra halt och vända om henne.
Detta känns som protester mot tråkig ridväg (finns tyvärr så få att det oftast
kan bli samma) eller att hon testar mig ännu. Det är inget som skrämmer mig då hon inte gör det ryckigt eller hoppigt.
Försöker komma underfund med vad jag gör fel. Hörde av ägaren att hon gjort så förut med och att det säkert handlar om att hon testar.


Nån med tips vad man kan göra??
 
Sv: Hästen vänder till vänster i ridning

När jag började rida medryttarponnyn gjorde hon så. Hon kunde helt plötsligt (i skritt) bara vända om!
Jag kände mig som värsta nybörjaren för det gick inte att göra nått! Det var bara vända tillbaka!
På ett ställde stannade hon också och vägrade gå.

Efter några veckor när vi lärt känna varandra så sluta hon. Nu händer det aldrig längre!

Så jag vet inte vad jag ska ge för tips. Med henne så var jag bara konsekvent. Vände tillbaka henne och hon fick inte sin vilja igenom.
 
Sv: Hästen vänder till vänster i ridning

Ja man får känslan att hon vill kolla hur långt hon
kan driva på sin egen vilja. Som att hon ledsnar snabbt och
vill tillbaka. Hon har ju ny flock dessutom och fri tillgång till hö
som lockar mer än ett ridpass i skogen eller på banan.
Okej så då kanske hon slutar så småningom, får ge det lite mera
tid och se hur det löser sig.
 
Sv: Hästen vänder till vänster i ridning

Om jag hade en krona för varje gång jag har läst en tråd om en häst som gör så med en ny ryttare....eller för varje gång min häst gjorde sådär med mig när hon först kom...

En häst gör det som faller den in, och det är upp till människan att lära hästen vad som går och vad som inte går. Så tjata på du. Tänk framåt, framåt. Fortsätt rid och låt inte hästen gå hem. Hon ger sig till slut när hon förstår att du inte accepterar att hon går hem, sen kommer hon att börja upptäcka att hon kan faktiskt ha lite kul med dig. :)

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 936
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 110
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 445
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp